Annons:
Etikettkonservering
Läst 3560 ggr
[Trevor_S]
11/28/14, 10:36 PM

Tips på mat för överlevnad?

tänkte samla ihop en ryggsäck med Nödmat vid katastrof för 3 dagar. Än så länge är det bara 3 påsar med kokosmjölkspulver och sojamjölkspuölver samt vatten. Vad passar bra som inte väger allt för mycket och inte krävs uppvärmning? Påsar, pulvergrytor och pulversoppor tipsas jag gärna varmt om (dålig koll på det).

Annons:
veggie4every1
11/28/14, 11:48 PM
#1

Torkad sojafärs sväller skapligt i kallt vatten om den får ligga i blöt tillräckligt länge har jag för mig. Gör väl kanske inget heller om det skulle vara lite knaprigt om det är en nödsituation😃

Annars den gamla klassikern vita bönor i tomatsås🙂

Även andra bönor/kikärtor på burk eller kartong. De väger en del förstås, det blir kanske för tungt?

Havregryn kan du blötlägga i kallt vatten.

Proteinpulver. Mättar bra, näringsrikt och du kan blanda ut det med vatten i en shaker.

Flera mörka chokladkakor, bra med något kaloririkt tycker jag så man inte tappar energi så lätt.

Sen skulle jag ha salt också.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

tlover
11/29/14, 9:29 AM
#2

Glöm inte att det ska vara mat som du annars äter också, delvis då vet du hur du ska "tillaga" det och delvis så slipper du slänga maten då den gått ut utan du kontinuerligt byter ut det gamla mot nytt.

l'm back

[Trevor_S]
11/29/14, 12:38 PM
#3

Försöker komma undan med tung mat som väger och så mycket på förpackningar och fokuserar på förpackningar med pulver man tillsätter kokande vatten.

Mycket torkat håller långt efter datumstämpeln, men varit med om att jättegamla burkar har härsket innehåll.

[Trevor_S]
11/29/14, 12:47 PM
#4

Tänkte främst på soppor och liknande på förpackningar som är små som är helt veganska, har ingen koll på märke och sånt längre mer än blå bands veganska färs och santa marias sojafärs med tacokryddor i.

tlover
11/30/14, 9:51 AM
#6

Goodstore har ju endel pulversoppor. Men dom är ju så kalorisnåla att jag isåfall också skulle slänga ner en hel del chokladkakor också (för att få upp kaloriinnehållet).

l'm back

Annons:
[rumelle]
11/30/14, 12:34 PM
#7

Nötter och torkad frukt brukar hålla sig länge och ger mycket energi.

[LUV]
11/30/14, 12:40 PM
grumpy19
11/30/14, 9:09 PM
#9

#8 Bra tips där med veganska bars. Små och lätta, kaloririka, näringsrika (i alla fall de med nötter), smakliga och ger mycket energi! :) Nu vet jag inte om alla av Goodstore´s bars är så jättebra, men själva idén med bars tycker jag är bra.

Medarbetare på vegan ifokus.

[LUV]
11/30/14, 10:56 PM
#10

#9 ja precis, jag vet inte heller vilka som är bra, tänkte mer på själva idén! :)

tlover
12/1/14, 7:34 AM
#11

För övrigt kan man göra egna bars också, dom som jag har recept på ska man däremot äta inom 6 mån om man har dom i rumstemperatur (om man gör rätt, jag har haft en sats som möglat).

Men problemet är inte att dom blir kvar för länge utan att dom äts upp för snabbt 😊

l'm back

Upp till toppen
Annons: