Annons:
Etikettvegankost
Läst 2051 ggr
Paxxie
2014-12-15 20:30

Äta något av misstag

Tidigare idag åt jag gelatin av misstag och jag har mått ganska illa sen dess. Det började redan innan jag fick veta att det var animaliskt men blev ännu värre efteråt, (antar att jag psykar mig själv lite), och nu känns det nästan som att jag kommer spy. Rent logiskt vet jag ju att det var ett misstag och att jag inte kan göra något åt det nu, men jag känner mig ändå äcklad över att ha ätit något sådant.

Jag blev iallafall inspirerad att starta den här tråden för att se hur andra reagerar när ni råkar äta/använda något animaliskt av misstag! Mår ni dåligt över det eller kan ni acceptera att det var ett snedsteg och gå vidare?

Annons:
veggie4every1
2014-12-15 22:39
#1

Hoppas du snart mår bättre🙂

Jag minns inte att det har hänt mig, så jag kan ju bara säga hur jag tror att det skulle kännas. Om det skulle hända så tror jag faktiskt att jag skulle ta det ganska lugnt. Kanske skulle jag må dåligt fysiskt, det vet jag ju inte. Men psykiskt skulle jag ta det lugnt och lära mig av misstaget så det inte upprepas.

Jag känner inga äckelkänslor inför animalier. När jag ser icke-människors kroppsdelar i butikerna så känner jag inget äckel, bara sorg.

Så skulle jag råka, av misstag, äta någon typ av animalier så skulle jag nog känna samma sorg, men jag tror inte att jag skulle må illa därför att deras kroppsdelar inte är äckliga för mig.

Men det är nog många som skulle känna att de mår illa. Jag förstår den reaktionen också, men själv tror jag som sagt inte att jag skulle känna så om det nu inte var fysiskt.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Paxxie
2014-12-16 00:00
#2

#1: Tack! Det känns bättre nu. :)

Jag brukade också vara så faktiskt, har ju hänt tidigare att jag råkat äta något animaliskt och då har det inte känts såhär. Vet inte riktigt varför jag blev så äcklad den här gången.

[Synnerlig]
2014-12-16 10:24
#3

I somras så skulle jag äta ute på restaurang där de hade buffé. Jag hörde att de skulle ha mat som var vegansk där. Så när jag kom dit var jag verkligen exalterat av alla härliga grönsaker och sallader som de hade där, så jag plockade på mig. Det fanns även grillad majskolv där som är en favvo :P Jag sitter och äter på den där majskolven och har ätit nästan hela när jag tillslut tänker: "Vänta lite nu… den här känns lite 'smörig'…VÄNTA LITE NU! Brukar man inte ha smör på majskolv som man grillar? 😮".
Jag började, som du, att må illa och kände mig riktigt illamående och tappade aptiten hel och hållet. Kunde inte sluta noja över det där. Blev tvungen att ringa sambon som sa att det förmodligen bara var margarin (som i och för sig kan innehålla animaliskt D-vitamin) för att det är billigare… men jag vet inte, det skulle kunna vara smör.

Det gick över i alla fall när jag intalade mig själv att det var ett misstag och jag tror att det har gjort mig mer noggrann med vad saker innehåller eller har på sig. Vet än idag inte vad som var på de där majskolvarna :P

[Yllhilda]
2014-12-16 16:20
#4

#3 Visste inte dem som jobbade där vad som fanns i? 😮

[Synnerlig]
2014-12-16 17:04
#5

#4 Jo, det gjorde de säkert, men jag ville nog inte riktigt veta vad det var jag hade råkat få i mig :P

[Yllhilda]
2014-12-16 18:27
#6

#5 Ah, du tänkte så. 🙂

Annons:
OomNomNom
2014-12-18 14:03
#7

Jag har varit Vegan i lite över två veckor nu, färsking mao. Igår var jag på ett julbord som en förening jag är med i hade anordnat, och ovan som jag är glömde jag säga till dem att jag är Vegan förrän bara några dagar innan festen. Så de hade inte hunnit köpa in något veganskt till mig. Enda jag kunde äta var potatis och rödbetssallad. Trodde jag! Precis när jag ätit upp insåg jag ju att rödbetssalladen är ju blandat med nåt krämigt. FAN! Tänkte inte alls på att det ju är blandat med Crème Fraiche eller något annat mjölkbaserat. Kändes inte alls bra, men det var ett misstag och därför hackade jag inte på mig själv. Lärde mig något iaf. Ska alltid höra av mig i tid i fortsättningen, och tänka noggrannare efter vad som innehåller vad. Och är jag osäker får jag fråga. Viktigaste är att inte vara elak mot sig själv om det händer. Misstag är misstag, och man lär sig av dem. :)

im.erikos
2019-07-08 23:15
#8

Jag är Vegan, och har varit sedan januari 2019. Jag fick också reda på att jag hade råkat äta gelatin, i lördags (2 dagar sedan) och jag mår väldigt dåligt över det med!! Vet verkligen hur det känns nu… Alla mina tankar om hur äckligt och vad det innehåller får mig att vela försvinna.. Mår verkligen jättedåligt!

vendelay
2019-07-09 20:11
#9

#8 Jag förstår dig verkligen, men så länge du inte mår fysiskt dåligt får du försöka tänka att du inte kan göra något åt det nu. Det har hänt och jag förstår verkligen hur hemskt det känns, men skit händer. Hoppas du mår bättre snart!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: