Annons:
Etikettmatprodukter
Läst 41883 ggr
grumpy19
12/26/14, 4:39 PM

Snabbnudlar

Vet ni om det finns några ätbara snabbnudlar i vanliga mataffärer? En del påstår att Samyang´s nudlar spicy/kryddstark är vegansk, men det är väl osäkert eftersom den innehåller e631 som kan ha animaliskt ursprung. Är det någon som vet eller som brukar köpa några andra snabbnudlar av något annat märke? :-) Spelar ingen roll om de innehåller palmolja eftersom vi klassificerar det som veganskt här hemma.

Medarbetare på vegan ifokus.

Annons:
veggie4every1
12/30/14, 8:57 PM
#1

#0 Jag har inte kollat upp det själv, men hört lite rykten att det ska finnas några veganska  snabbnudlar🙂

Har du kontaktat tillverkarna?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

grumpy19
12/30/14, 9:18 PM
#2

Ja, jag gjorde det för ett par dagar sedan och fick svar från Eldorado och Samyang ramen. 

Eldorados (Axfoods) svar:

"Vi har ganska så många olika nudlar, kopp och snabb. De som jag har kollat i nu är snabbnudlar och fått följande information:

Alla E-nummer är vegetabiliska (samtliga smaker).

I kryddpulvret så är det arom, vilket innebär att det är vegetabiliska smaksättningar. (Jag hittar inte information om detta angående biff-smaken)."

Samyang´s svar: 

"We don't recommend our items for vegans, even we used artificial meat flavor. (We use 'artificial beef flavor' in our soup base. (below 0.3%). But e-numbers are not from animal origin. (We include Monosodium L-glutamate, Potassium carbonate). If you have further questions, please let me know. Thank you."

Har frågat några fler företag som jag inte fått något svar från ännu. När jag får det kan jag lägga ut svaren här. :-)

Så jag förmodar att Eldorados nudlar (förutom biff-smaken) är vegan-vänliga? Jag vet inte. Är svaren pålitliga? Vad tycker ni?

Medarbetare på vegan ifokus.

veggie4every1
12/30/14, 10:20 PM
#3

#2 Det vore ju toppen om Eldorados nudlar var veganvänliga. Snabbt och lätt om man behöver🙂

Ingen aning tyvärr om det är pålitligt, kanske någon annan varit i kontakt och vet.

Man kan ju få fel svar, men hen verkar ändå rätt säker på saken tycker jag.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

grumpy19
12/31/14, 4:33 PM
#4

Har skickat iväg ett till mejl till Axfood med några följdfrågor.

Eftersom det finns ganska många veganer som konsumerar dessa nudlar (vad jag har läst) så hoppas jag att de varit i kontakt med företaget först.

Medarbetare på vegan ifokus.

veggie4every1
1/1/15, 1:00 PM
#5

#4 Så bra! Hoppas du kan få ett tydligt och säkert svar.

Ja, de bör ju då ha kollat upp det. Så med en gnutta tur så är de veganvänliga🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Hymra
1/4/15, 2:56 AM
#6

På Ullared Gekås har de ett annat märke, innehåller inte e631. Dessvärre har jag nästan 60 mil dit :( Synd, för även jag saknar snabbnudlarna hur onyttiga dem än är 😇

Annons:
[Trevor_S]
1/4/15, 8:01 AM
#7

Lidl har även veganska kycklingnudlar. Det är bland annat "kycklingarom" som är från jästextrakt (vegansk) atår vegetarisk då den kan inmehålla spår av ägg. Minns ej om det var burken eller på påsen som var vegansk men man får läse. De har skrivit ut Vegan på så mycket annat. Btw, tror till och med den ena med biffamak är vegansk också. (Tål inte vete så inte ätit dem på ett bra tag)

fredrikh
1/9/15, 10:26 PM
#8

Alltså bara en fråga, kollade faktiskt detta i butiken för några dagar sedan, Samyang's nudlar innehåller alla "köttextraktspulver" (i smakpåsen). Är det någon som vet vad det innebär? Och om det är en animalisk produkt, vilket jag antar att det är, VARFÖR tillsätta det? Det lär knappast ge någon smak..

grumpy19
1/10/15, 1:39 AM
#9

#7 Jag har hört om de på Lidl, tar mig dock aldrig dit. :-( Men om jag gör det så ska jag definitivt köpa hem en bunt. 

#8 Ingredienserna i kryddstark är:
Nudlarna: vetemjöl, salt, vegetabilisk olja.
Buljongpåsen: salt, sojasåspulver, socker, smakförstärkare: natriumglutamat, E 631, E 627. Färgämne: Sockerkulör, rödpepparpulver, svartpepparpulver, vitlökspulver, naturliga kryddor.

Så det jag undrade över var E-numren och om de "smugglade" in något icke-veganskt i "naturliga kryddor". Men enligt alla jag har frågat inkl. tillverkaren så ska alla ingredienser, även E-numren, vara icke-animaliska.

Vilka av Samyangs nudlar innehåller köttextraktspulver? Har sett att svampnudlarna innehåller pork flavour/powder. Enligt tillverkaren så är det inte animaliskt, men jag vet inte… Undviker de ändå, har bara köpt de med kryddstark som inte innehåller några misstänksamma ingredienser. 
Hoppas verkligen på att man kan lita på svaren man fått, min familj och jag har "festat" lite på dessa nudlar som vi har undvikit i åratal… 😃

Medarbetare på vegan ifokus.

Hymra
1/10/15, 2:10 AM
#10

#9 Jag har inte vågat köpa de kryddstarka just p.g.a e 631, ser läskigt ut. Men om tillverkaren säger att det är vegetabiliskt så borde det ju vara det? Tror jag också hör av mig till dem, vore fantastiskt om det är vegetabiliskt :) 

Jag har smakat lidls, tyvärr så tyckte jag att de var  allt annat än goda.. :(

[Trevor_S]
1/10/15, 8:07 AM
#11

E631 är väl relativt naturlig, skes även vid fermentering av sockerbetor (men oftast kommer det från fisk) Men källor skulle väl börja anges efter lag nu snart om jag inte missförstod vad de sa på radion.

Dessutom natriumglutamat kan vara ett annat namn för bjäst/näringsjäst. Finns även naturligt i flera ostar och hög dos i parmesan som exempel.

[Trevor_S]
1/10/15, 8:11 AM
#12

Dinatriumguanylat är väl också rätt naturlig om den kommer från tång vill säga, för den kan också komma från fisk.

fredrikh
1/11/15, 9:12 PM
#13

#9 De nudlar jag tänkte på var egentligen Orientalisk, trodde det var vegetariskt :P men då antar jag att alla sorter förrutom kryddstark innehåller någon form av köttpulver.

Annons:
[Trevor_S]
1/12/15, 8:06 AM
#14

Finns i asiatiska butiker veganska nudlar också, hittat kycklingnudlar utan kyckling som exempel.

fredrikh
1/15/15, 4:48 PM
#15

Åhåå!

JeanPhilippe
6/15/18, 12:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

OBS! Axfoods svar har ändrats angående detta

En kompis kontaktade återigen Axfood angående deras snabbnudlar och fick svaret som finns i den bifogade bilden

Alltså, dessa smaker är veganska: Svamp, Fläsk, Kyckling i kopp, Biff i kopp
Dessa smaker är INTE veganska om de säljs i påse (dvs inte i kopp): Biff, Räkor, Kyckling

Upp till toppen
Annons: