Annons:
Etikettveganföräldrar
Läst 2375 ggr
Emmyjane
2015-01-31 16:16

petigt barn

Har två barn en 10 å en 6 åring. 10 åringen har jag fått med på veggi, men Lillan dissar all min nya mat.

Hur gör man för att få med henne, tänker inte tvinga henne men kan ju hoppas på lite inspiration så hon kan äta med oss någon gång

Har lovat att inte köpa mer kött. men vi bor med morföräldrana som grannar å de är inbitna köttisar så hon lär ju kunna äta med dem om det inte duger hos oss.

Annons:
[Synnerlig]
2015-01-31 19:22
#1

Jag har inte barn men såhär tänker jag:

1) Var en bra förebild och ät en massa grönsaker själv, så ser hon dig äta du med.

2) Testa att inte blanda ihop grönsakerna i början, utan låt de ligga var och en för sig så kan hon får plocka själv.

3) Låt henne få äta mycket av de frukter och grönsaker hon faktiskt tycker om.

4) Kanske testa att låta henne få hjälpa till lite med maten så kanske hon blir mer sugen på att äta maten när hon har varit med och lagat maten själv 🙂

Emmyjane
2015-01-31 19:46
#2

Tack Synnerlig Bra tips. Ska försöka!

veggie4every1
2015-01-31 20:43
#3

Barn kan ju vara lite misstänksamma mot nya maträtter :) Man kan ju göra sådan mat som hon redan är van vid och tycker om, fast veganisera den. Pannkakor exempelvis brukar ju vara en favorit hos barn och de blir ju jättegoda veganska.

Pyttipanna kan man ju göra och bara byta köttet emot sojabitar eller färs så smakar det liknande. Bara som ett par exempel. Vad gillar hon att äta?

Mina barn är vuxna, men om jag fick göra om allt så skulle jag ge mina barn vegankost, tala om varför vi är veganer och lära barnen att bli icke-speciesister.

Jag skulle lära mina barn att man inte kan döda och utnyttja någon samtidigt som man respekterar och älskar dom.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: