Annons:
Etiketterreceptefterrättförrättgodis
Läst 3340 ggr
Rita-S
2015-03-11 20:19

Chocolate chip cookies

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan väl dela mitt recept av cookies med er, inte alls svårt att göra vegansk :)

160 gram mjölkfritt plantmargarin, romtempererat
200 gram socker
160 gram brunt socker 
360 gram vetemjöl
Nu kommer det svåra. 3 ägg i orginalreceptet. Men det finns vegansk eggersättning, ni kan använta pulver av detta blandat med vatten för att motsvara 3 ägg. (och ja, jag har testat göra cookies med äggersättningen :) )
2 ts bakpulver
350 gram mjölkfri och vegansk chocklad som hackas
1-1,5 matsked malen kanel
100 gram hackade nötter

Rör i hop smör och socker tills det är vitt och blanda ner det bruna sockret. Rör in äggersättningen. Blanda sen in alla torra ingrediender föruten chocklad och nötter, knåda det till en deg som inte kladdar för mycket. Knåda sist in chocklad och nötter, klappa degen rund och låt den vila i kylskåpet en halv timme innan du rullar ut korvar tjocka som ditt handled. 

Kapa skivor tjocka som ditt lillfinger av korven och lägg på platta. De jäser mycket utöver så lägg de typ tre eller fyra i bredden. 

Värm ugnen till 175 grader, kanske 180, och låt de grädda i 10 minuter. Vill du ha de knasiga och inte alls sega kan du låta de steka lite mer, men de skall inte brännas vid. 
Låt de kyla nån minut på plattan innan du försiktig lyfter de på galler och låter de kylas ner där. 

Och resultatet?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
[Synnerlig]
2015-03-11 20:25
#1

Ååååh det här måste jag göra! 🙂

Vaargen
2015-03-11 20:27
#2

men gott!:)

veggie4every1
2015-03-11 21:16
#3

Jaa, ser jättefina ut :)

Tycker tapioka fungerar super som äggersättning, brukar finnas en stor påse som räcker i evighet för runt en tia i orientbutiken.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

IngaTrnqvist
2015-03-12 13:14
#4

Åh, det ska jag prova! Har aldrig lyckats med veganska cookies. Var det NoEgg du använde? :)

Rita-S
2015-03-12 13:59
#5

jag har för mig det var den, men jag minns faktisk inte riktig säker! jag köpde det för att det var en med äggintolerans på jobbet för en del år sen, så jag brukade baka med det när jag skulle ta med på jobbet så jag var säker han kunde äta :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Nelley
2015-03-15 23:30
#6

Gjorde dessa igår och åt till melodifestivalen, sen är det ju praktiskt också också till min systers födelsedag idag, (några timmar sedan) och min brors om några veckor. Ja, vi är lata här.😃Vart typ 2.5 plåt och alla älskade dem, de vart asgoda. (Hahaha "as")🤪

Annons:
Sofiaanna
2015-03-25 23:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag gjorde dessa ikväll, gooott! funkade även fint med chiafrön och vatten som äggersättning :)

veggie4every1
2015-03-26 00:23
#8

Å, vad fina 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: