Annons:
Etiketterreceptefterrättförrättgodis
Läst 18540 ggr
IngaTrnqvist
2015-03-12 13:41

Kikärtsmaränger!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Något som har blivit superhypat i alla veganforum den senaste veckan, någon här som har provat? Jag gjorde mina igår, och det gick verkligen över förväntan, smakar i princip exakt som jag minns dem! Originalreceptet kommer från en  i facebookgruppen What Fat Vegans Eat.

Vattnet från en burk kikärtor (Jag använde Zetas 410g)
1,5 dl strösocker
½-1 tsk vaniljsocker

Vispa kikärtsvattnet till ett skum, ha sedan i socker och vaniljsocker och vispa till ett  fast fluff. Det ska gå att vända bunken upp och ner utan att det rinner ut. Spritsa ut på plåt och grädda i 100 grader i ugnen ca. 1,5 h. Låt svalna i ugnen under natten.

Annons:
veggie4every1
2015-03-12 13:46
#1

Jag har sett det på fb, men inte provat.

Men så himla fina de blev🙂

Blir något att bjuda på till påsk. Jag gör nog mina gula och gröna…😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Tjeja
2015-03-12 13:49
#2

Gosh! Vad enkelt det låter och gott! måste provas här med helt klart!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Trevor_S]
2015-03-12 17:22
#3

Spännande, måste jag testa.😉

[Trevor_S]
2015-03-12 18:44
#4

Tänkte förresten på en souffle som jag inte hann få receptet på, de använde kikärtor i fluffet, kanske de använde helt istället för ägg. hmm.

veggie4every1
2015-03-12 20:15
#5

Ja, tänk att man kan få så bra användning för något som man annars bara slänger.

Kanske man bör baka maränger nu varje gång man öppnar en burk kikärtor. Man vill ju inget ska gå till spillo😇😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

IngaTrnqvist
2015-03-13 22:22
#6

Ja, det verkar finnas mycket möjligheter med kikärtsfluffet ;) Själv har jag gjort maränger och glass, imorgon ska jag prova att göra gräddbullar. Dock vet jag inte vad jag ska göra med alla dessa kikärtor..

Annons:
veggie4every1
2015-03-13 23:15
#7

Det blir kanske väldigt mycket hummus😃

Nämen, du kan ju frysa dom i portioner och ta fram till grytor etc.

Kan man göra glass också, vad spännande! Hur gör man det?

Smakar det inte alls något av kikärtor?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

IngaTrnqvist
2015-03-14 01:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag gillar inte ens hummus D: Men jag får göra en liten receptsamling med olika kikärtsrecept. Jag tog bara överbliven kikärtsfluff, smaksatte med kakao och in i frysen, inte mer avancerat än så. Jag känner ingen smak av kikärtor alls, och inte andra som provat mina heller. Men det beror nog på hur mycket smaksättning man har i, jag har i lite mer vaniljsocker än vad som står i grundreceptet.

Nelley
2015-03-14 01:39
#9

Min mamma har ett skitgött recept på kikärtsbiffar som vi kanske kan gräva fram.😉Annars den här marängen, smakar den som vanlig/liknande då eller? Min lillebror fyller år snart och han säjer specifikt att han vill ha en ovegansk marängtårta. Kräsen kille.🥵Oftast smakar han inte ens på det veganska.(😭)

Tant Grön
2015-03-14 12:19
#10

#6 Du kan göra Afrikansk kikärtsgryta http://healthaholic.se/kost/afrikansk-kikartsgryta-med-jordnotssmor

Eller ännu godare, om du får tag i den Etiopiska kryddan Bako så finns det ett recept med kikärtor på den gula etiketten. Kan verkligen rekommendera det. https://www.google.se/search?q=bakokrydda&biw=1067&bih=739&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=jxgEVZbpO6j4ywPp-4LIBg&ved=0CCsQsAQ

Jag brukar aldrig köpa kikärtor på burk utan kokar själv. Tror ni man kan använda det spadet?

[Trevor_S]
2015-03-14 13:57
#11

Man kan göra bönor på glasburk i vattenbad i ugnen så blir det nästan samma som den man köper. :) men om det funkar vet jag inte.

veggie4every1
2015-03-15 13:03
#12

Jag gjorde igår på Garants ekologiska kikärtor. De blev riktigt goda🙂

Smeten blev så fin och fluffig och vit, smakade inget av kikärtorna.

De smälter fort i munnen, men det gjorde väl maränger har jag för mig. Suveränt att man kan göra med kikärtspad!

Mina blev dock inte lika vackra som dina Inga, men jag har inte använt spritser förut och det var ett kladdande och kletande😃

Till slut använde jag en sked istället, men som sagt blev de goda i alla fall. Jag får nu träna på att göra de vackra också😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

IngaTrnqvist
2015-03-15 13:41
#13

#9 Gör gärna det :)
Äsch, du behöver väl inte säga, han märker nog ingen skillnad ;) Brukar jag göra till min syster som annars är väldigt anti till veganskt. När hon inte orkar baka själv ber hon mig att baka veganskt till henne (y)

#10 Tack! Vet inte om det går med eget kikärtsspad, men kanske kan vara värt att prova? 

#12 Ja, det är så häftigt att det fungerar. Undrar dock hur den som kom på det tänkte när han eller hon kom på idén att vispa kikärtsvatten.. 🤔
Äsch, det är smaken som räknas! ;)

Annons:
Tant Grön
2015-03-15 13:58
#14

#13 Undrar också hur i all världen någon kunde komma på att göra maränger av kikärtsvatten??? 🤔

Nelley
2015-03-15 23:26
#15

#13 Ska fråga imorn.😉

veggie4every1
2015-03-17 12:38
#16

Ja, smart var det i alla fall😃

Jag undrar hur lång hållbarhet de har?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Nelley
2015-03-17 12:45
#17

Jo jag frågade och hon hade gått på hand

Kikärtor

Vitlökssalt

Ströbröd

Sojamjöl

Imat grädde

Lite buljong

Lite peppar/chilipeppar

Gott vare iallafall.😃

Evaline
2015-03-22 17:33
#18

Undrar om det är spadet direkt från burken (som man häller av när man tar ut kikärtorna?) eller om det är spadet efter kokning? Såg något på FB om att det finns toxiner eller något sånt annat otrevligt i spadet..

IngaTrnqvist
2015-03-22 23:02
#19

#18 Jag använde spadet direkt, utan att koka det först. Vet inte om det gör någon skillnad om man kokar det.

Nelley
2015-03-23 00:33
#20

#18 Tror det är ok isåfall om du tar en ekologisk, men vet inte vad du pratar om så icke säker compadre.😉

Annons:
[Trevor_S]
2015-03-23 07:48
#21

Vill dock tillägga att om man kokar kikärtor i en kastrull inte blir likadant som om man kokar dem i ugnen i glasburkar i vattenbad. Gelebildande ämnen ger sig ifrån lättare i vätskan när man har dem i ugnen och knappt något alls när de kokas på spisen. Recept på i ugnen hittar ni här.

Sehvrin
2015-07-07 08:06
#22

Testade att göra kikärtsmaränger igår, men de blev inte alls särskilt bra: väldigt platta och kladdig ovansida 😕 Smaken var i alla fall okej, även om själva smeten smakade kikärtor. Jag funderar på om jag klickade ut för stora maränger. Hur stora har ni andra gjort?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Tant Grön
2015-07-07 09:52
#23

#18 Menar du Bisfenol A, eller finns det något annat i själva spadet?
Fast man äter väl inte maränger jätteofta.

Haku
2015-07-07 15:36
#24

går det inte att ersätta äggvitan med något annat än kikärtsvatten? lär väl finnas lite godare alternativ? om man testar sig fram kanske fanns det inte någon äggersättning typ? jag har ingen koll, är inte ens Vegan bara nyfiken.

Chinesecrestedlover
2015-07-07 16:59
#25

Hej! 

Testade i april eller möjligen i början på maj. Läst om det och nyfikenheten tog överhanden. Min pappa ("köttätare" 😉) smakade och sa att de var godare än "äggmaränger" eftersom dessa "vegomaränger" inte har någon bismak. Själv tyckte jag också att de var väldigt goda, men så har jag ju inte ätit vanliga maränger på ca 18 år så jag vet ju inte hur "äggmaränger" smakar… 😃

Det luktar kikärtor när man vispar osv. men då de är klara så varken smakar eller luktar det ärtor. 

Jag gjorde både små "vanliga" maränger och spritsade ut som runda bottnar (bara för att testa). Blev superbra vilket som. 

#24 Det går att göra "vegomaränger" på annat vis också. Finns ett recept sedan ganska långt tillbaka utformat av http://www.kakboken.se/forfattare/ 

Det receptet fungerar också bra men har fler ingredienser och blir därför lite krångligare. Men jag har gjort maränger med det och dessa blev väldigt goda. Har även gjort en paj med maräng ovanpå efter det receptet, som också blev väldigt bra. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Upp till toppen
Annons: