Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 11545 ggr
Paxxie
3/16/15, 3:25 PM

Hästridning

Något jag funderat på ett tag nu är hästridning och ifall det skulle anses vara veganskt eller inte. Jag ska ärligt säga att jag inte vet särskilt mycket alls om ridning, men jag har ganska svårt för saker som sporrar, piskor och bett. Samtidigt så finns det kanske snällare sätt att rida på än vad jag har sett.

Eftersom veganism ändå handlar om att inte utnyttja eller skada andra varelser är nog frågan snarare om ridning klassas som utnyttjande. Spelar det någon roll om ridande är "snällt" eller ej? Är det till hästars fördel att ridas? Skulle de må lika bra/bättre utan att någon någonsin satt på deras rygg?

Vill också påpeka att jag inte är intresserad av icke-veganers åsikter angående om det är moraliskt rätt eller fel. Frågan utgår ifrån en vegansk ståndpunkt, så det är inte relevant med argument från någon som inte delar den värdegrunden. Om någon som inte är Vegan ändå vill teoretisera kring ämnet är det dock välkommet!

Annons:
Wellcraft
3/16/15, 3:35 PM
#1

Jag är inte Vegan, men jag känner flera veganer som rider.
Ridning klassas väl, enligt veganer som djurutnyttjning, men ser man förbi det så går det att rida på ett djurvänligare mer "veganskt" vis.
Man kan umgås med hästen på flera vis än att rida, klickerträna och rida med halsrem eller repgrimma.
Jag är inte heller ett fan av bett, men spö & sporrar är inte alltid elakt.

Sporrar förfinar hjälperna och ger ett lättare, men tydligare tryck på hästen än om man använder hela fötterna.
Sporrar driver inte hästen framåt, de förfinar så att man kan göra så små hjälper som möjligt - bättre för både häst & ryttare.
Längre spön används som en förlängd arm, man slår inte hästen.
Man hjälper hästen att ställa, vända sov genom att putta med spöt.
Sen finns det rötägg som använder diverse redskap fel.

De veganer som jag känner - som rider- håller hästarna i lösdrift, på ett naturligt vis tillsammans i flock. De piskar & slår inte sina hästar utan umgås & rider på bådas villkor, det funkar bra trots att de haft en del svåra hästar som vissa påstått "att man måste slå".

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

grumpy19
3/16/15, 9:26 PM
#2

Ridning (inte bara på hästar utan även kameler, åsnor, elefanter osv.) är en 100% icke-vegansk handling och den går inte att få vegansk hur man än vrider och vänder på det. Man kan välja att rida på ett humanare sätt (och vad nu det är kan diskuteras i evigheter eftersom människor har så olika erfarenheter) men det är fortfarande exploatering och det är inte en handling som görs för djurets skull - ridning existerar bara för att människan tycker det är roligt.

Att ridning skulle "ske på bådas villkor" kan tyvärr inte ske eftersom människan inte har förmåga att kommunicera med hästen på ett klart och tydligt sätt. Människan kan tolka hästens olika signaler och anta saker, men det är inte samma sak. Det finns också en hel del vanliga misstolkningar om vad hästar vill/inte vill (som att hästar tycker om att tävla/visa upp sig osv), och tråkigt nog så är det oerhört vanligt med förmänskligande av hästarna bland ridfolk.

Jag anser att djur ska få vara just djur och få leva djurliv. Att behandlas som en egendom och tvingas till onaturligt arbete är inte att leva ett optimalt djurliv.
Detta skrivet av en person som har erfarenheter av hästar och ridning - och jag ångrar verkligen att jag inte spenderade tiden annorlunda med min gamle valack innan han gick bort.

Medarbetare på vegan ifokus.

veggie4every1
3/17/15, 1:01 AM
#3

Jag håller med grumpy att det inte är en vegansk handling att rida på något djur. Det är inte heller veganskt att utnyttja djur på ett "humant" sätt och hästar är inget undantag.
Att rida är att utnyttja hästar för nöjes skull, det går inte att "se förbi" det och det går inte att göra ridning till en vegansk handling.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
3/17/15, 10:27 PM
#4

För att utveckla det lite mer så kan man ju fundera över varför hästar skulle ha ett intresse av att ha en människa på ryggen?

Hästar är inget transportfordon eller tävlings/motionsredskap. För att överhuvudtaget kunna sitta på en häst så måste vi rida in den, ingen kan påstå att hästen vill ha en ryttare på ryggen från början, utan det är något vi måste träna den till att acceptera.

Jag tycker inte att det skulle vara tillåtet att hålla hästar på något annat sätt än i stora hagar där de bara får vara hästar utan att utnyttjas så länge de finns i fångenskap. Men dit har vi inte kommit ännu och som det ser ut nu kan man kan ju då välja att motionera och aktivera utan att rida, promenader och lekar exempelvis, om man måste ha hästen uppstallad med rasthage.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Cachero
3/18/15, 9:30 AM
#5

Om du rider på hästen, inga problem. Men om hästen rider på dig så har vi ett problem

noitsjustsociety
3/22/15, 7:40 AM
#6

1: det är djurplågeri och innefattar feghet i o m att det är lätt att fånga in en häst, dressera och indoktrinera den till post-kolonial lydsam slav. svårare med en zebra.

2: emancipation för kvinnor (eller icke-män, men det är samma problematik som att säga icke-vita — underförstått att män är norm, vita är norm) som i viss mån är frånställt patriarkatet då en frizon uppstår, men det är ändå att sparka nedåt. När en straight vit cis-man sitter på en häst utvecklas det till totalt haveri eftersom det symboliska förtrycket lagt i ett par växlar högre. Som feminist och Vegan är jag lite kluven här; ska vi krossa patriarkatet? Självklart. Ska vi krossa speciesismen? Självklart. Om jag ser en hästtransport där chauffören passerar som kvinna knyter jag frustrerat näven i fickan och tänker bl a på hur bekymmersam Simone de Beauvoir var över [i det här fallet kvinnors] fascination för hingstars storlek på you-know-what. Önskemålet är väl att de patriarkala maktstrukturerna bör demonteras med andra verktyg än via utnyttjande av djur.

Annons:
Salish
3/24/15, 11:09 PM
#7

Alltså… Jag är Vegan, och jag rider, men jag håller med om att det är en icke-vegansk handling. Vill dock göra det så humant som möjligt, och för mig är det viktigt att umgås med hästar för jag helt enkelt mår bra av det, men jag håller med om att nej, ridning är inte veganskt. Hästar tar ju väldigt ofta skada av det, men man kan minimera det.

EllenDN
5/10/17, 1:06 PM
#8

1. Jag är Vegan 2. Jag är hästägare 3. Jag rider De finns många sätt att äga och rida hästar som inte är veganska men jag tycker att de är fel att säga att de inte kan vara veganskt För de finns något som heter NH (natural horsemanship) vilket går ut på att göra saker på hästens naturliga sätt och på hästens villkor. T.ex. Lära hästen att ha sadeln i en takt som den är bekväm med Och jo hästar gillar att jobba och att använda hjärnan vilket ridning låter dom göra. De finns andra saker en kan göra som också låter dom jobba men ridning också

TicTac
5/10/17, 4:54 PM
#9

#8 Ridning är inte förenligt med det politiska ställningstagande det innebär att vara Vegan.

Om du äger hästar och utnyttjar dem genom att rida på dem, så är du möjligtvis Vegetarian, men du är inte Vegan.

Veganism handlar inte om vad man stoppar i munnen…


You'll never walk alone

vendelay
5/10/17, 5:05 PM
#10

#8 Jag hoppas att det är okej att jag frågar, jag kan ingenting om NH. Hur kan det vara naturligt att lära hästen att bära sadel? Eller missförstår jag dig?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Dex
5/10/17, 5:27 PM
#11

#9 Bra skrivet!

#10 Eller hur naturligt är det för hästen att ha en människa på ryggen 🤪

Ominous
5/10/17, 5:43 PM
#12

Ridning är aldrig veganskt, hur man än gör det. Man kan ha häst utan att rida den, och det kan jag se som veganskt. 
Veganskt är inte bara en kost, och tyvärr finns det många människor som tror att de blir veganer bara för att de inte äter animaliskt. 

Sen kan jag ha förståelse för någon som hade häst innan hen blev Vegan och inte kan med sig att göra sig av med dem. Självklart skulle jag hellre se att de gick på promenad istället. Men är deras motivering att de vill ha hästen som vanligt tills den dör naturligt och sen inte ska skaffa ny häst har jag personligen överseende med det.

I wish I could write as mysterious as a cat

aneri
5/10/17, 6:31 PM
#13

Jag blev ju Vegan för 50 år sedan så jag anammar ju inte den nya tidens abolitionistiska veganska teorier, som är politiska.  Det här har vi diskuterat en hel del och jag har stor respekt för de nya idéerna. 😉Jag har hundar, katt och häst, men jag rider inte ´p g a att hästens rygg inte är bygd för att bära en ryttare. Det finns dock hästar som kan klara det om de dresseras akademiskt som t ex vid Spanska hovstallet i Wien. Det tar dock flera år att från marken träna upp hästens ryggmuskulatur så att den kan bära en sadel och en människa utan att musklerna förlamas av smärtan. Hästar är stoiker och visar inte smärtan . Skulle de visa den så tillrättavisas de med ryttarens hjälpmedel och anses trilska eller bångstyriga.  När jag fick kännedom om detta så satte jag mig aldrig mer upp på en häst och jag hoppas att alla hästar jag har ridit tidigare kan förlåta min okunskap. 

Själv ser jag mig inte som ägare av mina djur, även om samhället gör det utan de är mina vänner och bundsförvanter.  🙂

Jag är ju tvungen också att äta gelatin som medicin för mina tarmar och det enda proteinet jag tål är ju animaliskt protein, sån u äter jag ägg varje dag. Men jag har sakta och säkert lärt mig att äta havregryn nu så det går framåt. 

Viktigast är att jag är Vegan i själ och hjärta och aktivt stöttar veganism och  djurskydd.

Annons:
TicTac
5/10/17, 9:58 PM
#14

#13 Jag vet inte om det är så nytt, att inom veganismen inte expolatera några djur. 1951… det är 66 år sedan…🤔


You'll never walk alone

aneri
5/10/17, 10:41 PM
#15

#14 På den tiden fanns inte tv eller datorer. Och man hade knaper tillgång till tidningar eller utländska böcker där jag bodde, så man fick gå till biblioteket för att få information.   Om det fanns något dokumenterat om veganism så nådde det inte fram till allmänheten på tiotals år.  Det enda jag kände till var munkarnas livsstil. 😃Knappast någon hade en uppfattning om  den form av veganism som är populär idag. Där jag bodde ansågs inte ägandet av  husdjur som exploatering av djur. Man fick ju inte reda på hur djur behandlades heller. Man kunde inte heller få tag på vegetabilisk protein förutom bruna bönor inte ens linser. Och nötter, mandel och fröer var dyra lyxvaror som såldes i 50 grams påsar. Ingen som var Vegan då kunde äta bra, tyvärr och det är nog därför som jag har mina tarmproblem nu. Det första jag läste som handlade om exploatering var Rachel Carsons Tyst vår. Den skrevs 1962 men det tog flera år innan den nådde allmänheten.  Du förstår man fick ingen information på den tiden, det är skillnad mot nu. Nu vet man vad som händer innan det händer

TicTac
5/10/17, 11:23 PM
#16

#15 Nog vet jag alltid hur informationen gick. Jag har alltid rest mycket och skulle man någonstans fick man ringa till landets ambassad i Stockholm så skickade de brochyrer. 

Nu googlar man! 😃

Men jag är ändå av åsikten att om djuren fick leva i sitt naturliga habitat, så hade de inte valt att underkasta sig människor, hur väl vi än behandlar dem.
Jag växte upp som Lakto-ovo-vegetarian och funderade inte heller så mycket på hur djuren hade det. Blev hel-vegetarian innan jag blev Vegan också. Så det går att ändra åsikt. 👍


You'll never walk alone

EllenDN
5/10/17, 11:50 PM
#17

#9 förenligt med att det politiska? Jag tycker de är fel när så många tycker att allt så skrivet i sten som många här tycker.. en kan vara olika grader av Vegan.. och du ursäkta fast jag tror inte du heller är Vegan om du tycker att de inte handlar om vad en stoppar i munnen Jag tog över min bästavän från en hästägare som inte,som ni kallar de, utnyttjade honom. Han fick mat vatten vara i sin hage osv.. han mådde super dåligt.. han va aggressiv han hade inga muskler och han hade inte ett roligt liv.. han och jag behöver varandra för att må bra så ja okej jag behöver honom lika mycket som han behöver mig.. svårare är de inte. Nu har vi kommit en lång väg.. och han tycker att de är kul att bli riden de visar hans kroppsspråk (som jag kan se för att jag är utbildad i NH) han har inte heller några inflammationer eller smärtor i ryggen då vi har kollar upp de med veterinären

TicTac
5/11/17, 7:05 AM
#18

#17 Jag rättar mig; Det handlar inte bara om vad man stoppar i munnen.

Och ja, att hjälpa, av människor, utsatta djur är vår skyldighet. Men jag tycker fortfarande det är fel att utnyttja dem till att rida på för ens eget höga nöjes skull.


You'll never walk alone

EllenDN
5/11/17, 9:50 AM
#19

#18 men han tycker jue de är super kul?

Dex
5/15/17, 2:03 AM
#20

#19 Tråkigt att se att nån som kallar sig för Vegan försvara djurförtrycket som du gör.

Annons:
Niseeu
5/15/17, 2:57 PM
#21

#17 När jag läser ditt inlägg så inser jag snabbt att du inte kan läsa hästens kropps språk överhuvudtaget. En häst vill inte bli riden hästen blir tvingad till det. Det finns hästar som är otroligt starka psykist som man aldrig kan bryta ner under inridningen och det gör det omöjliga att rida dom på det sättet människan kräver och vet du vad som händer med dom hästarna? Dom blir slaktade och mat för att dom inte kan utnyttjas på det sättet människan kräver. Det finns inte en häst på jorden som vill bli riden och skälet är att det är extremt plågsamt och onaturligt för hästen oavsett vad du tror. Det krävs otroligt många år att rida in en häst om hästar var gjorda att rida på skulle det väl bara vara att sätta sig och rida iväg? Om du skulle sätta dig på en äldre häst som aldrig blivit riden skulle hästen kast av dig på ett ögonblick. Jag älskar hästar otroligt mycket jag älskar deras lukt jag älskar att se dom på lösdrift där dom får vara dom underbara individer dom är födda till att vara. Det jag hatar är att se dom i en slav dräkt som kallas sadel och träns eller utrustningen som används till trav, dra kärra osv med en människa som styr varje steg dom tar och vid varje fel hästen gör så straffas dom. Hästarna lever i ett stall med "tur" i box med otur i spilta. Båda orsakar dock beteende störningar tex att hästarna ofta gnager sönder boxarna, sparkar sönder boxen, försöker bita i gallret, många hästar lär sig öppna dörren till boxen och smitter osv. Ser du inte felet så skulle jag säga att du inte vill för din vilja att rida tyvärr går före hästens vilja att inte blir riden och få vara sin egen individ med egen vilja. Det människor har gjort är att utnyttja deras godhet och förmåga att förlåta till max om hästen inte hade dom förmågorna så skulle man inte aldrig kunna rida dom på de sättet man gör idag. Sen vill jag bara klargöra att man är INTE Vegan om man rider. Rider man så både utnyttjar man och skadar djur vilken en Vegan aldrig gör. En Vegan ger djuren en röst som dom inte har vi försvarar dom och står om för dom!

Sommarek
5/15/17, 4:28 PM
#22

Rider man så både utnyttjar man och skadar djur vilken en Vegan aldrig gör.

Nog mest okunniga inlägget jag haft missnöjet att se idag. Orkar inte heller tjata, eftersom fakta tyvärr sällan biter när folk fått för sig sådant här. (Och nej, lägg ner alla påhopp och antaganden om att jag rider - jag tränar NH, och skulle jättegärna vilja se de stora vidder som kan ge lösgående hästar det de behöver under dagen. Kom med dom, bara. Alternativet är det tydligen väldigt veganska "ta bort alla hästar som inte har det så".)

*Redigerad av moderator

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

veggie4every1
5/15/17, 5:38 PM
#23

#22 Hur kunnig är du själv inom veganism eftersom du uppenbarligen anser dig kunna avgöra kunnigheten i inlägg #21

Inte speciellt kunnig misstänker jag med tanke på ditt inlägg. Men läs gärna i trådarna och artiklarna på sajten för att förkovra dig.

Om du menar kunnig inom häst så behöver man inte vara expert på hästar för att förstå att de inte är till för oss att rida på, utan det är en moralisk insikt.

Elefanter, åsnor, kameler och andra djur är inte heller till för oss att rida på, men vi tar oss den rätten genom att dominera djuren. Inget djur föds med viljan att ha en människa på ryggen.

Själv tycker jag att #21 har mycket bra att säga och håller med helt och fullt.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Dex
5/15/17, 10:26 PM
#24

Det är rätt många som reagerar att det är fel med strutsridning eller ridning på djur som vi inte är så vana att se.Men hästar verkar det som att folk tycker att dom är gjorda för att sitta på och det är ju helt fel. Det är väl ingen som är gjord för att sitta på herregud.

Denna kommentar har tagits bort.
Niseeu
5/16/17, 12:47 AM
#26

Hur många rid olyckor är det inte varje år där människor blir förlamade eller dör och där även hästar skadas allvarligt och kanske måste avlivas på plats ? Inget djur varken vill eller ska ridas dom är inte till för det. Hästar kastar av personer för att säga ifrån eller blir rädd för att personen som rider ofta går för långt och driver hästen till situationer den inte klarar av och sen skyller personerna på att det är fel på hästen och att den är ostabil i psyket? Jag fattar inte det finns inte ens någon logik i det. Ridning är en av världens farligaste sporter med väldigt mycket olyckor varför det kan man fråga sig jo för att inga hästar eller andra djur varken är gjorda för att ridas eller ska ridas det är individer med egen vilja rindning är människans idiotiska påhitt och inget annat.

EllenDN
5/26/17, 9:19 PM
#27

Jag blir otroligt ledsen av att läsa om all okunnighet som finns här.. till skillnad från många säger jag inte att jag vet allt om hästhållning.. men jag har aldrig tvingat min häst till att göra något.. de finns en anledning varför han följer efter mig i hagen… jo han är min flock och famlij.. tror ni på fullaste allvar att han skulle göra det om han ser mig som en källa för smärta…? #20 jag försvarar inte djurförtryck på något sätt.. de är ni som tolkar de jag gör djurförtryck, jag anser inte på något sätt att de jag gör är djurförtryck… jag gör de på ett sätt som jag anser är bra. #21 du verkar kunna mycket om hästens kroppsspråk och beteende.. varsågod skriv något om hästens beteende.. vad är en hästs naturliga kroppspråksignaler vid missnöje t.ex berätta för mig de du kan om hästens beteende och varifrån du har lärt dig de? Och du de är inte upp till dig att bestämma vem som är Vegan eller inte?? Okej enligt dig är man inte Vegan om man rider, enligt mig är man de om man rider på ett visst sätt. Ingen har rätt eller fel pch du kan inte bestämma de? #22 håller med #23 fast hur vet du att de är något man inte behöver vara expert på? De kanske de är inte vet jag, och inte du heller? Allt handlar väl istort sätt om folks åsikter? De flesta i den här tråden verkar se allt i svart pch vitt #hur många olyckor är de inte i t.ex fotboll? Ska de bli olagligt? Jag håller med om att folk som säger sådant och pushar för långt är fel

Annons:
TicTac
5/26/17, 11:01 PM
#28

#27 Varför inte låta honom vara i en hage med andra hästar och låta honom tillhöra en flock som är mer naturlig för honom?


You'll never walk alone

EllenDN
5/28/17, 11:56 PM
#29

#28 han kan inte gå i en hage med andra hästar han attackerar dom.. så de går inte och ja han går i en hage, bredvid andra hästar de är jue inte som att han bor i en liten låda eller hur menar du? Jag är en del av hans flock.. han har en annan flock utöver mig som jag för övrigt också är en del av..

EllenDN
5/29/17, 12:01 AM
#30

#28 och vem är de som bestämmer vad som är naturligt? Vad är naturligt?

synesthesia
5/29/17, 11:58 AM
#31

Varför är det så viktigt att "få" kalla sig för Vegan?

Den vanligaste definitionen av Vegan är väl 1. vegetarisk kost och 2. en livsstil som undviker nyttjande av djur i så hög grad som möjligt.

Alltså: om du har möjligheten att undvika att nyttja ett djur (oavsett om du tycker att det är "bra" eller "dåligt" nyttjande) så undviker du det som Vegan. För en Vegan anser att det inte är upp till hen att avgöra om hästen vill bli riden på eller inte; veganen anser att eftersom djuret inte KAN säga vad det vill, så är det bättre att anta att den inte vill det. 

Säger inte att det är rätt eller fel att rida. Ville bara nämna hur grundläggande djuretik brukar se ut, och försöka ge en lite förklaring till varför jag inte anser att det är "vegansk" att rida. Att äga en häst kan ses som veganskt, du kanske tar hand om den för att den inte ska fara illa? Att omhänderta ett djur som farit illa är fint, men att t.ex. bidra till ökad avel eller stödja oansvariga djurägare (tänker t.ex. på folk som slumpar bort kattungar pga orkar inte sterilisera sin katt…) är inte förenligt med en vegansk livsstil.

vendelay
5/29/17, 2:40 PM
#32

#31 Det är riktigt bra beskrivet. Det handlar inte i första hand om huruvida hästen gillar eller ogillar att bli riden på - det handlar om att djuret faktiskt inte kan säga ifrån (speciellt när det gäller djur som avlas eller på annat sätt tvingas till att inte säga ifrån).

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

EllenDN
7/21/17, 7:18 PM
#33

#31 håller med om att de va bra skrivet! Jag har min häst på ett så veganskt sätt som möjligt! Och de verkar vara många som tror att jag rider honom för att göra illa honom. Men han är min familj och även om vi inte pratar samma språk så förstår jag honom.. på samma sätt som att ni förstår att eran dotter/syster etc är arg för att hon inte har ätit någon frukost och är hungrig fast hon säger att de inte är därför. De låter skumt för mig att säga de på de sättet men jag räddade honom från ett liv där han inte mådde bra pch nu för jag känner honom vet jag att han älskar att inte gillar att rida när de regnar eller blåser, att han bara gillar att duscha i varmt vatten och att han är em godisgris.. pch att han älskar att bli riden.. de är inte så att hittar på alla dom sakerna utan jag säger de för att jag känner honom och vi förstår varandra. Jag är Vegan och jag kommer fortsätta kalla mig för Vegan.. jag äter vegansk kost och underviker utnytttjande av djur

Lakritsstjärna
7/21/17, 9:20 PM
#34

Vegan är väll hur man äter då man utesluter all anemaliskt protein ur födan, eller har jag missat något? Man äter ju inte hästarna utan rider på dem.

Annons:
Niseeu
7/21/17, 9:49 PM
#35

#34 När man rider så både skadar och utnyttjar man hästen vilken en Vegan inte gör.

Ninja99
7/22/17, 11:52 AM
#36

#34 Lakritsstjärna, det låter på det du skriver som att du faktiskt har missat något. Att vara Vegan handlar inte enbart om vad du äter - och verkligen inte om att endast utesluta allt animaliskt protein! Som Vegan äter eller dricker du inget animaliskt överhuvudtaget, vare sig det innehåller protein eller ej, en Vegan äter inte något som är eller kommer från djur. Att vara Vegan är en livsstil och ett sätt att se på andra levande varelser, att respektera att de ska få leva sina liv utan att bli dödade, skadade eller utnyttjade av oss människor, det inbegriper alltså även hur du klär dig (ej päls eller läder t ex), vad du tvättar, duschar, diskar, sminkar dig med (ej djurtestade eller animailiska produkter), vad du har för fritidsintressen etc. etc. Det handlar om att leva så djurvänligt som möjligt, så att helst inga, eller så få andra levande varelser som möjligt skadas, utnyttjas eller dödas. Tyvärr är det ju djur som skadas och dör även vid t ex odling och skörd av vegetabilier, dock är det ju inte det som är huvudsyftet vid produktionen av vegetabilier, likaså när vi t ex går, cyklar, kör bil kan djur skadas/dödas. Så att undvika det helt är väldigt svårt, men vi gör så gott vi kan.

Lakritsstjärna
7/22/17, 12:14 PM
#37

Jag menar anemalisk föda. Det var mycket att tänka på, trode jag var Vegan för att jag inte åt kött, mejeri eller ägg. Men använder väskor med läder och har ingen koll på vad mitt smink innehåller. Vegan eller ej så tycker jag set skulle vara väldigt vidrigt om jag smörjer ansiktet med grisfett eller något annat vidrigt varje dag. Mest Vegan för hälsans skull men lite skönt är det ju att även ha bra samvete över det man äter

Linnida
11/13/17, 3:07 PM
#38

Är Vegan sedan en kortare tid av både hälso och etiska själ. Har ridit och haft häst sedan barnsben och har funderat på hur man kan rättfärdiga ha ”häst i box” när jag är emot fåglar i bur, djur i djurpark eller cirkusar. Dock så utifrån min relation till min häst så har jag haft honom längre än jag varit Vegan och han är som en familjemedlem, en av mina bästa vänner. Jag försöker i möjligaste mån se till att hans naturliga behov tillgodoses, mycke tid i hage, med hästkompisar etc. Skulle jag sälja honom bara för att jag är Vegan skulle han riskera att hamna hos någon som verkligen nyttjar honom för skn egen vinning, slår, skriket och tom tävlar bara för att vinna priser och pengar. Idag står han med sin mamma och rids mycket sparsamt. Har snarare dåligt samvete för att jag rider för sällan, att han stimuleras för lite. Man kan dra veganism hur långt som helst. Inte ens att ha hund skulle då klassas som veganskt även att hunden är ”människans bästa vän” och synes uppenbart trivas i människans sällskap även om detta är en följd av miljoner år av präglan. Man skulle knte kunna äta växtbaserad föda heller då vid skörd av havre så riskerar kaniner att köras ihjäl, vi skövlar sojafält och bevattnar stora arealer och förstör naturen för vår egen vinning, för att vi veganaer ska äta och påverkar på så vis även djurens vilda liv, deras föda och naturliga bosättning. Så, nja att rida och ha häst kan vara veganskt utifrån en ömsesidig respekt, att lyssna på djuret och ”rida” mer på dennes villkor.

Smultronfia
11/13/17, 6:59 PM
#39

Bara en fråga, är det enda sättet att motionera och stimulera en häst att rida på den? Måste finnas andra sätt också. Att promenera tillsammans, leka, låta den hitta äpplen eller morötter man gömmer. Lär väl finnas fler grejer?

tiger tok
11/15/17, 1:01 PM
#40

#39, finns massvis av sätt, longera, tömköra, klicketräna osv osv!

Smultronfia
11/15/17, 2:11 PM
#41

#40 roligt att höra fler förslag som man kan göra för att aktivera hästar på. Ibland kan det vara svårt att tänka utanför de vanliga sakerna. Jag hoppas att detta kan ge de som har häst lite nya idéer.

Annons:
illerälskaren
11/23/17, 6:27 AM
#42

men om man longerar är det du som får häste att gå i ett vissst tempo. Tömkörning är hädten ännu mera kontrolerad eftersom att då styr du exakt var den går också. Om an är imoy ridni g tyckwe jag att man ska vara med häste i hagen, ge de godis. man kaqn leka med hästen i hagen det tycker min häs5t om.

Men longera och tömköra tycker Jag (min åsikt) är lite samma grej som att rida bara det att man inte styr från ryggen. Du kontrollerar ändå hästen. Vad har den för intresse av att springa runt dig på en volt?

TheCottonCandy
11/25/17, 7:25 PM
#43

Nej ridning är INTE förenligt med veganism.

För att ens kunna rida på en häst börjar man med att "rida in" den. Det säger redan ganska mycket. Hästar går inte runt med en önskan om att ha en människa ovanpå sin rygg. 

Bett, sporrar, spön, inspänningstyglar, att trycka/sparka med benen i magen på hästen m.m. används som tvångsmetoder/redskap på hästar. Gör den inte det ryttaren vill tar ryttaren lite hårdare tag i tygeln, trycker lite hårdare med hälarna (kanske tom sparkar). 
Kastar hästen av dig hoppar du upp igen. 
Det kvittar alltså vad den gör för den kommer ändå tvingas.

Jag vill uppmana alla att kolla på dokumentären "The path of the horse" då den visar hur vi människor behandlar hästar i dagens samhälle. 
Länkar den här: https://youtu.be/TQUMAJCh1fA 
Denna dokumentär har öppnat upp mina ögon för hur jag behandlar min häst och överhuvudtaget på hur människor allmänt behandlar hästar. Även om det finns folk i dokumentären som rider tycker jag att huvudbudskapet är ganska tydligt.

Min och min mammas hästar aktiveras på andra sätt än ridning. De har STORA hagar under sommarhalvåret och de varken vill eller behöver göra så mycket annat än att gå där med sina hästkompisar då. Bara lite ibland. Tyvärr har de lite mindre hagar på vintern och då gör vi lite mer helt enkelt.
Vi går på promenader med dem, leker i hagen eller paddocken och tricktränar som stimuli. 
Du behöver inte sitta PÅ en häst för att kunna erbjuda aktivering och stimuli, det finns såå mycket annat att göra. Om det enda sättet man kan komma på att ge hästen stimuli är genom att sitta på ryggen och tvinga den bära runt en är man ganska fyrkantig i sitt tänkande.

En häst har dessutom inget behov av att komma ut o springa en massa, vilket många verkar tro. "Hästen springer fortare än jag" säger vissa som ett argument för att de skulle behöva sätta sig på hästen. Men det kvittar då häst en inte behöver komma ut och springa en massa.
Hästar är flyktdjur och springer för det mesta bara vid fara. Annars sparar de på energin. Springa kan hästen göra i hagen frivilligt om den känner för det. Naturligtvis ska hagen/hagarna vara stora nog så att hästen har den möjligheten, annars ska man inte ha häst överhuvudtaget.
Det finns så otroligt många ridhästar med ryggproblem. Även de som påstås ha "bra ryggmuskulatur". Det kvittar hur bra musklad hästen är för det inte är hållbart för den att springa runt med tyngd på ryggen.

Här berättas det lite om hur hästens rygg påverkas av tyngd: https://hastvalfardsgruppen.wordpress.com/sanningen-om-hastens-rygg/

Hästar är dessutom djur som har lätt för att dölja och acceptera smärta och obehag. De gör vad de har lärt sig och vad som förväntas av dem. Det finns absolut inget som tyder på att någon häst skulle tycka om att ha en människa på ryggen. Att få aktivering kan hästen absolut tycka om, vilket som sagt kan göras på flera olika sätt som inte innebär att man sätter sig på den.

Jag har själv tidigare gått på ridskola i flera år, ridit in en häst och gått på olika träningar med min häst. Jag önskar att jag hade öppnat upp ögonen för detta exploaterandet mycket tidigare. Man inser saker och lär sig mer och det bästa man kan göra då är att ändra på ens framtida handlingar.

Ridning är en egoistisk handling som människor gör för sitt eget nöjes skull, and that's a fact.

vendelay
11/25/17, 8:17 PM
#44

#43 Riktigt bra skrivet!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Smultronfia
11/26/17, 9:29 AM
#45

#43 jätte bra skrivet! Det var detta jag hoppades på att få höra. Någon som har hästar och som aktiverar dem på andra sätt. Precis som du skriver så gäller det att tänka om. Att tänka på vad som är bäst för hästen. Tyvärr så försöker människor alltid att rättfärdiga sina levnadssätt även om de är dåliga. Folk tror att de tänker på djuren och gör det som är bra för dem men när man väl börjar granska det lite mer så inser man snart att det inte är så. Människan använder djur för att själva må bättre, inte för att djuren ska må bättre. Tyvärr.

tiger tok
11/26/17, 12:47 PM
#46

Frihetsdressyr och klickerträning är kul aktivering!

Upp till toppen
Annons: