Annons:
Etikettersättningsprodukter
Läst 3510 ggr
Paxxie
3/30/15, 5:03 PM

Det är en rättighet att få vara vegan

Snubblade över den här artikeln idag, tänkte att flera kanske kunde vara intresserade av att läsa den. :)

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/det-ar-en-rattighet-att-fa-vara-vegan_4444349.svd

Personligen tycker att det vore bra om veganism fick en mer respekterad roll i samhället, framförallt inom skolor. Har hört flera människor berätta att deras skolor vägrar erbjuda vegansk mat, trots att de egentligen är tvungna till det. 

Skulle också gärna vilja att veganism sågs mer som ett politiskt ställningstagande/ideologi än "bara" en diet. Själva iden med veganism är ju att man motsätter sig utnyttjandet och dödandet av djur, inte att man ska avstå från ett visst antal produkter för hälsan eller liknande.

Annons:
[postmortum91]
3/30/15, 5:15 PM
#1

Alltså en vuxen människa ska få välja vad de vill äta själva.
Däremot om jag skulle få ett barn som skulle kräva att jag ställde mig och lagade vegansk mat skulle ungen få tänka om, iallafall när barnet fortfarande bor hemma. 
Det där med skolan vet jag inte riktigt vad jag tycker, vegetariskt tycker jag skolan ska erbjuda men vegansk vet jag inte, var går gränsen isåfall?
Det finns ju jainism, och de käkar typ bara äpplen som fallit naturligt från träden, ska skolan tvingas fixa det också om det skulle visa sig att en grupp elever skulle velat det?

[postmortum91]
3/30/15, 5:17 PM
#2

Vi är redan bortskämda med att ens få skolmat, kan man inte fokusera på att förbättra något som gäller alla, eller iallafall majoriteten av befolkningen?
Det läggs fel fokus känner jag

[NeferNefer]
3/30/15, 5:21 PM
#3

Som jag förstår är skolan skyldig att erbjuda eleverna sådan mat de kan äta. Varför skulle det vara så svårt att erbjuda vegansk mat? 🤔

Jainister äter vegetariskt, dock ej mat som växt under jord. Inte heller så svårt att erbjuda, ifall det nu skulle finnas jainistiska barn i Sverige.

Paxxie
3/30/15, 5:25 PM
#4

Jag tycker inte heller att man som barn ska kräva att sina föräldrar lagar vegansk mat, men som jag uppfattade artikeln handlade det snarare om familjer som är veganska (och uppfostrar sina barn på sådant vis) men inte blir respekterade i skolmiljö.

Att människor med en viss etisk övertygelse ska få tillgång till anpassad kost anser jag självklart, inom vissa gränser. Kosten ska givetvis tillgodose alla nödvändiga behov och inte ställa helt orimliga krav. Att t.ex anse att man bara vill äta äpplen som fallit naturligt från träd är antagligen svårt att ordna, men i sådana fall borde man kanske erbjuda eleven att själv ta med mat (vilket är förbjudet på många ställen).  Vegansk mat är å andra sidan inte alls särskilt svårt att tillaga.

[NeferNefer]
3/30/15, 5:34 PM
#5

Jag personligen har som policy att tills mina barn har fyllt 12 år äter de den mat som erbjuds hemma. Sen får de bestämma själva, men då får de vara beredda att själva laga sin mat ifall det är något som komplicerar tillvaron onödigt mycket. Det har dock inte hänt hittills … Men det är mina hemregler, det. Frågan gällde, som Paxxie påpekar, skolmat.

Nelley
3/30/15, 6:15 PM
#6

När min vän bara ville ha lakto-ovo-vegetariskt på en skola (en liten skola) där hon var den enda, så sa skolsköterskan till henne:

 "Så vadå dem ska göra speciell mat bara till dej?"

Nej jag blir så arg, och självklart ska barn hemma få bestämma. Inte vad de ska äta men vad de inte ska. Föräldrar borde ju vara stolta om deras barn gör ett sådant ställningstagande. Det visar bara på en god person med empati. Har sett trådar där barn blir "tvingade" att vara vegetarianer och då tycker alla att föräldrarna är jätteorättvisa, men inte om det är tvärtom. Då får barnet leva med det "helt enkelt."😡

Annons:
[NeferNefer]
3/30/15, 6:51 PM
#7

Jaha, så om barnet är superallergiskt mot något och det är det enda barnet som är det, så får inte det barnet heller någon mat i den skolmatsalen i så fall? Vilket märkligt resonemang av skolsköterskan. Och hur svårt är det att fixa lite lakto-ovo-vegetarisk mat egentligen? Inte speciellt … Jag menar, alla ungar ska ju i alla fall ha potatis, pasta eller ris eller något, och sen nånting till. En veggiebiff så är saken klar. Det finns ju massor att välja mellan.

Nelley
3/30/15, 7:00 PM
#8

#7 Precis! Sedan löste det sej när hon gick till rektorn och dem ordnade det, men man undrar ju vilken skolsköterska det är som tänker så.🧟‍♂️

veggie4every1
3/30/15, 11:21 PM
#9

Jag anser att det inte är en rättighet att vara Vegan, det är en skyldighet.

Det är det minsta vi kan göra för djuren.

Jag tycker också förstås att det är en rättighet att få veganmat🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Nelley
3/31/15, 1:00 AM
#10

#9 Det är rätt veggie!🌺

[Trevor_S]
3/31/15, 8:42 AM
#11

Vet inte om det är okey att tvinga någon äta nått man inte vill. Tycker det är barnmisshandel. Barn ska väl själva få ta del i valet till en gräns.

Upp till toppen
Annons: