Annons:
Etikettveganföräldrar
Läst 4172 ggr
veggie4every1
6/3/15, 10:29 PM

Veganparet anmälde BVC

Expressen kvällsposten - ""Barnläkaren uttalade direkt att vi nekades på grund av vår veganism", skriver paret i sin anmälan.

Eftersom veganparet inte ville ge sin baby någon komjölksersättning valde de i stället att leta efter andra alternativ."

Till slut fick de sin komjölksfria ersättning, men dåligt bemötande av BVC🤓

http://www.expressen.se/kvallsposten/veganparet-vagrades-hjalp--anmaler-bvc/

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Skogsraah
6/3/15, 10:37 PM
#1

Förstår inte att okunskapen kan vara så låg ännu idag. Känns verkligen som att BVC borde ha koll! Ja, VC i stort.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

OlgaMaria
6/3/15, 10:38 PM
#2

Oj. Är lite nyfiken dock på om de verkligen fick en komjölksfri ersättning, eller om de fick en av de förstahandsalternativen som ges vid mjölkallergi. Om de fick Neocate förstår jag verkligen att BVC var otrevliga. De kostar 550 kr per burk. Man kan helt enkelt inte ge det till alla som bara vill ha komjölksfri ersättning. Det handlar om mycket pengar och de barn som är allergiska ska givetvis prioriteras först.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

veggie4every1
6/3/15, 10:38 PM
#3

7000 kr i månaden, är det rimligt? Jeeez…🤪

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20896799.ab

Varför är det så dyrt? Vad kan det innehålla som kostar så mycket?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

OlgaMaria
6/3/15, 10:55 PM
#4

Ärligt talat är det kanske en bättre idé att skaffa en amma.

Nu när jag tänker efter så finns det inga alternativ som är veganska på den svenska marknaden. Att veganer och läkare antar att något alternativ är veganskt är inte sant. Neocate som är det närmaste innehåller D3 som är animaliskt, och vad proteinerna är gjorda av framkommer inte. Den har ingen vegansk standard. Den är inte utvecklad för att vara vegansk. Neocate är snordyr eftersom den är utvecklad för att passa hyperallergiska barn. Ligger mycket teknik bakom den produkten antar jag.

Att välja mjölkfritt blir ju mer och mer vanligt, men det är inte rimligt att alla som vill ha mjölkfri ersättning ska kunna få det utan att betala för det så som det ser ut idag.

Något veganskt företag kanske kan producera ett alternativ i framtiden. Eller så får man skaffa en amma. 🤔

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Rafflan
6/3/15, 11:09 PM
#5

Dock är frågan varför läkaren sa nej. Är mjölkfria alt sämre för barnet än det med mjölk? var det för barnets skull läkaren sa nej? 

Och jag blir orolig när det står "De beskriver bland annat hur de(föräldrarna) beställde ersättning från utlandet – trots att de inte kunde vara säkra på exakt vad den innehöll. Paret skriver också att den beställda produkten inte var tillåten att säljas i Sverige, vilket fick dem att känna sig osäkra."
Vilken förälder ger tveksamma produkter till sina barn? är deras värderingar viktigare än att kunna garantera att få en bra mjölkersättning till barnet?
För i mina öron låter detta stycke RIKTIGT illa, låter som dem utsätter barnet för ev risk pga sina värderingar! Dock skriver ju inte tidningar ut allt heller så…

Inkanyezi
6/3/15, 11:21 PM
#6

Jag tycker inte att samhället ska ställa upp på det sättet som föreslås, men förr har man ju kunnat lösa såna här problem. Jag minns att min mamma sålde mjölk till Mjölkcentralen, för att distribueras till andra som inte hade bröstmjölk, och ammor har ju förekommit genom historien.

Visst brister det någonstans när BVC inte kan organisera att ett barn som behöver bröstmjölk ska kunna få det, men att man ska satsa orimligt mycket på en surrogatprodukt är jag helt och hållet emot. Om föräldrarna av vad skäl det vara må väljer bort det som erbjuds, så har de inte några fler krav att ställa.

Däremot undrar jag vart den tidigare bröstmjölkstjänsten tog vägen?

Annons:
OlgaMaria
6/3/15, 11:22 PM
#7

#5 Läkaren säger nej därför att mjölkfria ersättningar är väldigt mycket dyrare.

Jag blir inte orolig över att någon beställer ersättning från utlandet. Det är extremt höga krav. Att produkten inte är tillåten i Sverige handlar troligtvis inte alls om att den skulle vara dålig på något vis.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
6/3/15, 11:26 PM
#8

#6 Det har väl blivit otrendigt med ammor. Och det är ju så klart ett resultat av att det finns ersättning att tillgå idag. Men i takt med att vi blir mer kostmedvetna kanske ammorna också måste komma tillbaka.

Men sjukhusen efterfrågar hela tiden bröstmjölk till de för tidigt födda, så det har absolut inte dött ut. Men det är brist på bröstmjölk och det ges ju till de allra minsta. Räcker knappast till större, friska bebisar som inte vill ha vanlig ersättning.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Rafflan
6/3/15, 11:38 PM
#9

#7 dem visste inte vad den innehöll och av någon anledning var den inte godkänd i Sverige, något sådant skulle jag inte ens ge min HUND, utan att veta innehållet + exakt varför den inte var godkänd.
Därför jag inte kan förstå hur man kan ge det till sitt barn… men som sagt skriver inte tidningar allt så förhoppningsvis är det inte så illa som det låter.

OlgaMaria
6/3/15, 11:49 PM
#10

#9 Jag tror det är så att du inte riktigt förstår vad som menas med att vara tillåtet i Sverige. Det handlar inte om att man förbjudit produkten. Det handlar inte om att man bedömt den och kommit fram till att den inte håller måttet. Det handlar heller inte om att det är förbjudet att på egen hand köpa in ersättning från utlandet och ge det till sitt barn. Det handlar om att man tillåter endast ett fåtal alternativ för försäljning här. Det finns tre (!) ersättningar som ges till mjölkallergiska barn och de skiljer sig åt, och endast en av dem är helt mjölkfri. Antagligen ligger det en massa politik bakom detta. Produkterna har varit dyra att framställa och nu vill man ha maximal vinst så då ska det vara fritt från konkurrens. Ja, jag vet inte exakt, men så klart det finns fler ersättningar som duger. Är en ersättning godkänd i ett annat modernt land så är den ju bedömd och granskad där och uppfyller antagligen alla krav.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Rafflan
6/4/15, 12:07 AM
#11

#10 klart det finns fler alt som duger, men då ska man veta innehållet och att det är rätt innehåll + man ska veta vad som skiljer det från det svenska alt/varför det inte är godkänt i Sverige. Vet man allt detta och allt är bra är det bara att beställa hem och ge.

Men enligt tidningen låter det som om dem tog hem nåt som skulle vara veganskt utan att kolla upp det mer noga för att veta exakt vad dem gav sitt barn, sedan gav dem det och kände sig t.o.m tveksamma att ge det då dem inte visste innehållet osv…

Lina Strindlund
6/4/15, 1:16 AM
#12

Men är det verkligen så svårt? kan man inte bara ge havremjölk eller rismjölk? :/ Eller måste fetthalten vara högre? 

Ja bästa alternativet tycker jag verkar vara att man betalar de som har mjölk över att donera! :) Min mamma hade oftast för mkt mjölk ;) Om jag hade skulle jag donera, men jag ska inte ha barn så lär inte få nån mjölk. :P


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

OlgaMaria
6/4/15, 11:27 AM
#13

#11 Artikeln var ju vinklad på det sättet att alla skulle tycka att det var synd om veganparet och att deras situation var svår. Då är det ju bra att betona att det var en hemsk situation för dem att behöva beställa från utlandet. Att man känner sig osäker över om den ersättningen är tillräckligt bra är ju ett bra argument för att få mjölkfri ersättning på recept i Sverige. Men det var väl jättedyrt för paret att köpa mjölk från utlandet så det var väl bra för dem att ge flera argument till att det inte var bra. Skulle då få den ersättningen gratis skulle de kanske inte klaga över att de kände sig osäkra över den.

#12 Skulle du själv må bra på endast havremjölk eller rismjölk? Det är ju ett otroligt otillräckligt livsmedel att använda som enda mat. Ersättningarna innehåller väldigt mycket mer.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
veggie4every1
6/4/15, 1:07 PM
#14

Jag tycker att det är dags att de tar hit en billigare ersättning för de barn som är veganer och inte allergiker.

Det finns ju i andra länder så varför skulle det inte kunna finnas i Sverige också.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

*~HamsterHamster~*
6/4/15, 5:52 PM
#15

#14 för att sverige är efterblivet i nästan allt(jämfört med vissa andra europeiska länder)… iallafall är sveriges natur fin xD

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Rafflan
6/4/15, 6:38 PM
#16

#14 det kanske bara finns 1 riktigt bra mjölkfritt alt enligt forskning?

veggie4every1
6/4/15, 9:37 PM
#17

#16 Jag har väldigt svårt att tänka mig att man skulle ha forskat på olika formula i Sverige och kommit fram till att bara en mjölkfri håller måttet. Jag tror då mer på det #10 säger.

#15 Ja, det har du rätt i, naturen är i alla fall fin🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Rafflan
6/5/15, 3:00 AM
#18

#17 bevis? för det jag försöker förmedla är att vi vet inte varför sverige har bara 1 sort, det kanske finns en bra orsak till det och när det handlar om barn är det viktigt att det blir rätt.

OlgaMaria
6/5/15, 7:03 AM
#19

När det gäller läkemedel så tar man ofta inte in fler alternativ om det inte finns anledning till det. I dagsläget finns mjölkfria ersättningar till allergiska barn och det behövs inte fler alternativ. Det som saknas är ett veganskt alternativ, men eftersom veganism idag inte räknas som ett medicinskt skäl så saknas det alternativet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Inkanyezi
6/5/15, 10:15 AM
#20

Veganism är ju ett livsstilsval, så det är ganska självklart att det inte är en medicinisk indikation. Dessutom, vilket har återspeglats i ett eller annat rättsfall, kan vissa av föräldrar valda livsstilsval i extrema fall ses som direkt skadliga för barn. Sjukvården är bunden av begreppet "vetenskap och beprövad erfarenhet", vilket avgränsar det ekonomiska ansvaret för samhället via försäkring eller direkt ingripande. 

Det är därför inte en uppgift för BVC eller något annat samhälleligt organ att ta fram ersättning för livsmedel när en viss typ av livsmedel ratas. Om man väljer att inte ta del av det som kan erbjudas, måste man själv stå för kostnaderna. Rent krasst kan man se det som att det är rätt dyrt att göra vissa val. Jag tror inte att den anmälan som nämns i inledningen kan leda någonstans.

Annons:
veggie4every1
6/5/15, 10:35 AM
#21

#19 Jag visste inte att baby formula räknades som läkemedel i Sverige. Men det är väl då endast den allergivänliga mjölkfria? För de andra komjölksbaserade säljs ju i livsmedelsbutik så vitt jag vet och det bör det veganska alternativet också göra.

Veganism är förstås inte ett medicinskt skäl, så jag förstår att det inte räknas som det. Men vanliga mjölkfria ersättningar tycker jag det är dags att även Sverige erbjuder i butik. Jag är nästan lite förvånad över att det inte redan finns.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

OlgaMaria
6/5/15, 11:42 AM
#22

#21 Om man får ersättning på recept så går det ju under läkemedelsförsäkringen. Du får kraftigt rabatterat pris. Det går också bra att köpa mjölkfri ersättning utan recept på Apoteket, men det blir ohållbart dyrt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

veggie4every1
6/5/15, 2:30 PM
#23

Jag var på coop idag och var på babyavdelningen (barnbarn som kommer hit🙂)

Hur som helst så hittade jag två mjölkfria ersättningar från semper. De var från 6 månader och 1 år. Jag vet inte om de var helt veganska, men helt mjölkfria var de.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

OlgaMaria
6/5/15, 2:41 PM
#24

#23 Är du säker på det? Semper har Lemolac som de säljer till mjölkallergiska barn, men den är baserad på komjölk (man har spjälkat sönder proteinerna så att de ska vara lättare att smälta), alltså inget veganalternativ, och heller inte för de mest allergiska barnen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

veggie4every1
6/5/15, 8:56 PM
#25

#24 Det var den här jag hittade, samt en till från 1 år. Det fanns även en mjölkfri snabbgröt.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

OlgaMaria
6/6/15, 11:56 AM
#26

#25 Men kära nån, detta är ju välling och gröt. Det kan inte jämföras med modersmjölksersättning.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

veggie4every1
6/6/15, 4:27 PM
#27

#26 Men man är i alla fall inte helt utlämnad till att använda kalvmatsbaserde produkter efter 6 månader.

Jag kallar felaktigt välling för ersättning och borde ha skrivit "välling" istället för "ersättning" i mitt inlägg. Du får ursäkta, men det är typ 20-30 år sedan mina barn var bebisar och då använde jag babyformula som kallades "formula" oavsett ålder😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Inkanyezi
6/6/15, 6:16 PM
#28

Formula är så klart ett dragdjur och räknas inte som mat för veganer.

veggie4every1
6/6/15, 6:39 PM
#29

#28 Jag hade för mig att det var någon slags sportbilstävling och så babymat förstås😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Inkanyezi
6/6/15, 7:41 PM
#30

Nja, på svenska är det nog bara mulan man spänner för en fora.

Upp till toppen
Annons: