Annons:
Etikettpolitik
Läst 4854 ggr
Lustgas
6/13/15, 10:03 PM

Prinsessan Sofia är (inte) vegetarian

Fick i samband med bröllopet mellan prins Carl-Philip och prinsessan Sofia reda på att sistnämnda är Vegetarian - men att hon dock sagt att hon väl fick börja äta fisk för att underlätta vid de många officiella middagarna (som synes vid exempelvis bröllopsmiddagen). Vad är era åsikter om detta? Är det bra att underlätta för offentligheten och inte "påtvinga" de andra vegetarianism, eller borde hon stå på sig? Själv tycker jag att det hade varit ett fint tillfälle att presentera lite goda vegetariska rätter för folket (tänker att Vegetarian ändå är "bättre" än pescetarian, dvs en Vegetarian som äter fisk). Samtidigt kan jag förstå folks rätt till ett fritt val och det besvärliga för den nya prinsessan att vara lite annorlunda - men det kanske det är värt, om man kan få en vegetarisk (och så småningom kanske en Vegansk) kost mer acceptabel?

Annons:
cissi_1993
6/13/15, 10:08 PM
#1

jag är inte Vegetarian men på hennes bröllop ska hon ju inte behöva äta varken fisk eller kött om hon inte vill de däremot tycker jag att är man bortbjuden så får man så lov att äta de som bjuds eller gå hungrig. det är ju samma sak som att man inte gillar något man skickar ju inte en lista på saker man inte gillar till någon man ska hälsa på. det är en annan sak om man är allergisk då ska man skicka lista.

polgara
6/13/15, 10:08 PM
#2

Tycker det är upp till var o en o bestämma vad de vill/kan äta

cissi_1993
6/13/15, 10:12 PM
#3

ja självklart kan hon välja att bara äta ris om hon är bortbjuden men jag tycker inte att man kan kräva att den man är bjuden till ska göra en separat mat för en person.

[NeferNefer]
6/13/15, 10:39 PM
#4

Att påstå sig vara Vegetarian men säga att fisk går bra är bara att göra allt mer besvärligt för riktiga vegetarianer.

Är jag bortbjuden på middag säger jag som det är och tillägger att jag kan ta med egen mat för att inte krångla till det för värden/värdinnan. Det händer att de säger ja, vad snällt att du tar med eget, eller så säger de att de kan fixa något till mig. Vilket som går bra för min del. Jag går dit för en trevlig afton med härliga människor, inte för gratismat i första hand. Däremot, skulle de säga "vegetarian, ja men vi har fisk, för det äter ju vegetarianer säger prinsessan Sofia", då blir jag faktiskt lite ledsen.

cissi_1993
6/13/15, 10:48 PM
#5

håller med om att är man Vegetarian äter man inte fisk känns ibland som att folk glömmer att de också är ett djur. som sagt är inte Vegetarian men man kan inte säga att man inte äter kött för djurens skull och sen äta fisk

[Trevor_S]
6/14/15, 8:25 AM
#6

Cissi. Gäller det också om man har allergi? Vi säger nötter, och de vill bjuda på en nötkaka. Ska man gå hungrig eftersom man ska äta det som bjuds?

Annons:
Lustgas
6/14/15, 11:42 AM
#7

Jag brukar också erbjuda mig att ta med mig egen mat, men jag kan tänka mig att det skulle vara lite skumt vid många officiella middagar som Sofia jobbet närvara vid om hon tar med sig egen mat. Men det är ju från fall till fall. Och det där med att "man ska äta det som bjuds" - jag går enligt logiken att det finns de som mår värre av att det serveras något animaliskt än den som tillagat det och inte "får bjuda" vegetarianen på det. Vad gäller jämförelsen om allergier - jag/andra vegetarianer/veganer/etc får antagligen ingen allergisk reaktion av att inta animaliska produkter, däremot kan vederbörande må dåligt psykiskt (och även fysiskt om magen är ovan vid att hantera till exempel kött).

Lustgas
6/14/15, 11:45 AM
#8

En rolig historia förresten: har varit med om en kock som på allvar antog att skaldjur var vegetariskt. Det krävdes mycket självbehärskning från min sida för att inte högljudt dumförklara vederbörande kock(!)..

[NeferNefer]
6/14/15, 11:55 AM
#9

På en middag i en förening en gång hamnade jag bredvid en kvinna som sa att hon var Vegetarian. Sen tog hon för sig av kycklingen! Jag sa att om du äter kyckling är du ju inte Vegetarian. Då sa hon i onödigt hetsig ton "Läs på, din idiot, vegetarianer äter kyckling och fisk! Jag är inte Vegan!" 😮Där måste jag erkänna att smockan hängde i luften en stund … jag ignorerade henne resten av kvällen och hoppas att hon själv läste på efteråt. Själv åt jag vegetariskt och hade en utmärkt afton med alla de andra personerna, som var trevliga. Ett flertal av dem var riktiga vegetarianer.

*~HamsterHamster~*
6/14/15, 12:11 PM
#10

#9 ohja, jag blir frågad hela tiden? inte ens kyckling? Herregud vad otrevlig.

För ett tag sedan var vi ute och grillade och jag tror de hade med sig någon tofukorv eller något för mig, vilket faktiskt är ganska snällt =) Aja iallafall frågade "Grillmästaren" mig "Vilken korv vill du ha, det finns två alternativ, tofu eller kyckling?" Jag blev sjukt sur på honom och sa att kycklingar inte är grönsaker i mina ögon.

En dag efter frågade en kompis mig "inte ens kyckling?" annars så blir jag frågad om jag äter fisk hela tiden.

I skolan får man specialkost och där fanns ett hörn med vegetarisk mat, en dag så låg det fisk där, vilket man ju inte tror då det är en sida för vegetarianer, min kompis råkade ta fisken och efter en tugga sa hon "detta är ju fisk" sedan gick hon ner för att klaga och jag följde med. min kompis frågade "Men varför ligger det fisk här, jag är Vegetarian och vill inte äta fisk" och kökspersonalen skrek "Det finns vegetarianer som äter fisk, du får äta det som finns här!".

fiskar och kycklingar är också djur, när får folk in det i sina små hjärnor, kan de inte börja tänka efter lite? Att vissa "vegetarianer" ska förstöra för andra genom att säga att de äter fisk och kyckling.

Usch jag blir så upprörd….

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

[NeferNefer]
6/14/15, 12:19 PM
#11

Ja, det är så korkat så jag saknar ord … och speciellt upprörd blir jag av kända vegetarianer, vars uttalanden når fram till fler, som påstår att vegetarianer äter fisk och kyckling. Det vore bättre om Sofia hade sagt att hon slutar vara Vegetarian.

[Trevor_S]
6/14/15, 7:19 PM
#12

Fast media målar oftast upp en bild. Man ska inte lyssna så mycket på sånt och skvaller så slipper man oroa sig över vad någon annan äter och fokusera på sig själv. :)

*~HamsterHamster~*
6/14/15, 8:06 PM
#13

#12 fast jobbigt när man beställer vegetariskt och det kommer kyckling och fisk 😂

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Annons:
[NeferNefer]
6/14/15, 8:43 PM
#14

En gång beställde jag vegetarisk pizza. Det kom in en superfin pizza med alla möjliga grönsaker, och sen i ett konstfärdigt mönster över alltihopa … bacon. 🤦‍♂️

Nelley
6/14/15, 11:51 PM
#15

#14 Höjden av ignorans😮

[NeferNefer]
6/15/15, 9:39 AM
#16

Ja … helt obegripligt 🤔

cissi_1993
6/15/15, 10:23 AM
#17

är man allergiska tycker jag det är en annan sak tycker jag. däremot behöver man ju som Vegetarian inte äta allt som bjuds. jag är mjölkallergiker och när jag är borta så bjuds det ofta på saker jag inte kan äta. 

däremot tycker jag att har man som skolan erbjudit sig att göra vegetariskt ska man göra de på riktigt

Upp till toppen
Annons: