Annons:
Etikettveganföräldrar
Läst 3644 ggr
zoocialART
2015-07-06 22:14

En förskola fri från speciesism

Jag känner mig kluven..Om jag sätter mina barn i en speciesistisk förskola så kommer dom få med sig den traditionella våldskultur som bedrivs på de ickemänskliga djuren. Genom sagor, mat, fritidsintressen, språk och högtidsfester får mina barn med sig speciesismen. Jag vill att mina barn ska få med sig en våldsfri pedagogisk skolning där vi människodjur behandlar ickemänskliga djurindivider med kärlek och respekt. Inget flum bara ren empati. Och klimatmässigt. Vem är intresserad av detta? Jag måste dra igång ett sånt projekt NU. En förskola i första hand.

Annons:
veggie4every1
2015-07-07 00:13
#1

Å, det måste vara jobbigt att ställas inför detta. Det klart man vill att barnen ska få en våldsfri pedagogisk utbildning.

Jag hoppas verkligen att du lyckas dra igång det projektet. Har du hört dig för om det finns intresserade i vegangrupperna på fb?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[peter54]
2015-07-07 02:18
#2

#0 Är det verkligen en realistisk målsättning? Jag menar att dels är det ytterligare ett steg mot fjärmandet från naturen eftersom även om vi människor, åtminstone i den rika delen av världen, kan välja vad vi ska äta, så gäller inte detta för någon annan art, dels är tanken otäckt nära samma typ av indoktrinering/styrning som en del människor gör sig skyldiga till genom att införliva barnen i kyrkan innan de har möjlighet/förmåga att ta ställning själva.

zoocialART
2015-07-07 14:26
#3

Jag har skrivit om detta på olika sätt i olika sammanhang genom åren. Det var roligt å få positiv respons å det är alltid lika tråkigt att få den respons som Peter54 skriver. Problemet med hans respons är att den handlar om rädsla för att göra något nytt å som strider mot normen. Men om du tänker till en extra gång så är inte utnyttjandet av andra individer något gott. Flera filosofer pratar om att vi är på väg mot ett nytt paradigmskifte där vi helt enkelt slutar med det jag brukar kalla "våldskultur". Du kallar det indoktrinering å jag kallar den nuvarande skolformen indoktrinering. Det beror helt på hur en ser på speciesismen. Men jag ser det som samma typ av förtryck som rasism, sexism å nazism är. Det är aldrig enkelt att skapa förändring. En klarar av å fortsätta när en får den respons som Veggie4every1 ger. TACK!

[peter54]
2015-07-07 15:12
#4

#3 Det där var väl att ta i, "rädsla att göra något nytt". Hur vet du vad jag är rädd för eller inte? "Tänker efter en gång till"? Vad är jag, en tolvåring? Det fria kostvalet är den rika världen förunnat till att börja med. "Tråkig respons för dig måhända, men du måste väl kunna acceptera att inte alla människor tror på den linje du förespråkar, utan att det skulle ha med rädsla att göra? Jag uttrycker min åsikt och min skepticism mot det du säger.

I mina ögon är det du beskriver i #0 en slags extremism mycket lik den som en del religiösa fundamentalister förespråkar när det gäller regler för hur man ska leva och framför allt hur man tvingar in sina barn i något de kanske aldrig skulle välja annars. Jag tror att det du beskriver är en utopi liknande den man ser på Jehovas vittnens tidskrifters omslag där lejon och lamm vilar i gräset tillsammans bland lekande barn.

Utnyttjandet av andra individer som du uttrycker det, är ingenting annat än att vara en del av det ekologiska system vi utvecklats inom och hur vi än vänder på det, faktiskt fortfarande tillhör, hur fjärmade vi än är. Även om vi skulle kunna göra oss av med bruket att äta däggdjurs kroppar, kommer behovet av protein inom överskådlig framtid att kräva animalier, om det så kommer från mjölmaskar eller gräshoppor eller något annat levande.

veggie4every1
2015-07-07 22:59
#5

#4 Du känner till att veganism inte är ett kostval?

Det är ett moraliskt ställningstagande emot våld på andra individer.

På vilket sätt tycker du att det är mera rätt att indoktrinera barn i det speciesistiska samhället och att inte ta hänsyn till om föräldrarna inte önskar att barnen indoktrineras?

Jag tycker det allra minsta man kan begära är att icke-våld åtminstone är ett alternativ och att föräldrar kan välja bort att få sina barn hjärntvättade av skolsystemet.

Det finns protein i vegetabilier btw.

#3 Jag hoppas som sagt att du lyckas starta upp det här. Jag hoppas också att det blir den första av många anti-speciesistiska skolor runt om i landet där barnen kan lära sig att respektera andra individer, mänskliga som icke-mänskliga. Jag vill att mina barnbarn ska få gå i sådana skolor👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[peter54]
2015-07-08 16:55
#6

#5 Proteiner i vegetabilier är sällan eller aldrig fullvärdiga och dessutom finns det människor som inte kan äta sådana vegetabilier av andra orsaker, jag själv till exempel som är kroniskt njursjuk.

Icke-våld är ett vitt begrepp som inte betyder samma sak för alla människor, men framför allt menar jag som jag sa tidigare att tanken om total och konsekvent icke-vålds är en utopi. Bara genom vår storlek kommer vi att begå våld mot andra levande varelser, för jag hoppas att du menar allt liv som ingår i faunan.

Annons:
veggie4every1
2015-07-08 18:48
#7

#6 Jag har talat med läkare och nutritionister om det här med att vissa måste äta animalier. I de flesta fall behövs det bara en god kostplanering och det finns inga kända sjukdomar som specifikt kräver just animalier. I vissa fall så är det möjligen kosten som orsakat problemet och patienten till och med gynnas av en kostomläggning. Men hur det är i enskilda fall får man ju givetvis bedöma från fall till fall.

Ibland så tror man sig kanske behöva animalier och inte ens har provat en vegetabilisk kost innan man dömer ut den. Jag säger givetvis inte att det är så i ditt fall, men ibland tror jag det kan vara så eftersom man kanske helt enkelt inte är intresserad av att sluta med animalier av andra skäl.

Vegetabiliskt protein är fullvärdigt. Veganer som äter en varierad kost har inte proteinbrist och de flesta människor behöver inte animalier.

Absolut, ickevåld betyder olika för olika människor och man kan försvara vilka våldshandlingar som helst med att man själv anser det moraliskt rätt. Om det sedan är det eller inte kan förstås diskuteras.

Det är medvetet våld mot andra individer som jag talar om. Att vi omedvetet dödar eller skadar genom att exempelvis trampa på gräsmattan kan vi inte göra mycket åt. Det rättfärdigar dock inte det medvetna våldet.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

*~HamsterHamster~*
2015-07-08 18:50
#8

Veggie var snabb ^^

Nu orkar jag inte prata om proteiner i växter kolla bara på några sidor och du kommer inse att det finns proteiner i alla växter. 

"Bara genom vår storlek kommer vi att begå våld mot andra levande varelser, för jag hoppas att du menar allt liv som ingår i faunan"

Det är en skillnad mellan att omedvetet trampa på 3 myror när du är ute och går och medvetet döda 3 djur.

Bara för att vi alltid kommer begå våld behöver det inte betyda att vi ska begå onödigt mycket våld,  Om du nu trampar på några myror och äter 3 djur så har du dödat alla, om du nu låter de tre djuren leva och ändå trampar på några myror så har du ändå sparat tre liv, tre liv som är värda att leva och levs utav individuella indivinder mend en unik personlighet =)

Tillbaka till tråden, Tycker att det är en super idé, jag skulle väldigt ogärna låta mina barn gå i en förskola där de manipuleras till samhällets sklavar.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

veggie4every1
2015-07-08 18:53
#9

#8 Snabbare än blixten😉😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[peter54]
2015-07-08 21:00
#10

#7, #8 Tyvärr ser verkligheten helt annorlunda ut än vad ni båda nu säger.

När man som jag saknar njurfunktion måste kosten anpassas på flera sätt för att man inte ska hamna i livsfarliga tillstånd eller rentav dö. De vegetabilier som innehåller tillräckligt höga proteinhalter för att kunna tillgodose kroppen med de 1,5 till 2,0 gram protein per kg kroppsvikt som man som kroniskt njursviktig behöver, innehåller också höga halter kalium.

Kroppen behöver kalium bland annat för hjärtfunktionen och hos människor med friska njurar gör sig kroppen av med överskottskalium via urinen. Utan njurfunktion har man ytterst liten eller ingen urinproduktion alls, varför kalium ackumuleras i kroppen och snabbt kommer upp i nivåer som leder till hjärtsvikt och hög risk att dö.

De finns inget sätt för mig att få i mig tillräckligt med protein utan att äta animaliska födoinslag som ägg, laktoprodukter, fisk ock kyckling för att ta några exempel som ingår i min kost. Trots mitt kostval förmår jag inte komma upp i tillräckligt högt proteinintag och jag måste därför dricka två näringsdrycker varje dag innehållande totalt nära 40 gram protein

*~HamsterHamster~*
2015-07-08 21:21
#11

#10 Tillbaka till tråden tack, om du vill ha information och en diskussion om det så får du starta en egen tråd.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

veggie4every1
2015-07-08 22:21
#12

#10 Ditt fall är dock enskilt och ingen menar att det inte existerar människor som eventuellt behöver animalier. Men flertalet människor kan leva bra eller bättre på en vegetabilisk kost och det finns således ingen anledning för dessa flertal att fortsätta konsumera animalier.

Jag kan inte heller tänka mig att det i framtiden bör vara helt omöjligt att ta fram ett vegetabiliskt kostillskott som innehåller de mängder protein för patienter med liknande behov som du, men där man tagit bort kalium.

Det är inte meningen att någon människa ska behöva dö och behöver man animaliskt protein i medicinskt syfte så gör man. Då är det ett livsnödvändigt receptbelagt läkemedel och det är inte längre praktiskt möjligt att avstå.

Vi talar dock om helt andra mängder än det som konsumeras pga smakskäl och bekvämlighet idag.

Men HamsterHamster har rätt, vi är väldigt OT nu så vi låter tråden återgå till det intressanta ämnet om anti-speciesistiska skolor🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

grumpy19
2015-07-09 11:48
#13

Jag tycker att det är ett jättefint initiativ. ❤️Det är tråkigt för alla föräldrar som försöker lära sina barn att leva i enlighet med sina sunda värderingar (de flesta anser ju att onödigt våld mot djur är fel) när de blir motarbetade av skolorna som ständigt försöker normalisera våldet.

Medarbetare på vegan ifokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: