Annons:
Etiketterkläderskormode
Läst 1028 ggr
[Trevor_S]
2015-07-14 23:00

Spinna garn...miljöboven?

Tänkte spinna garn (gör endast från växtriket). Har kört lite med nässlor men tänkte prova med annat. Nu är frågan, vad jag förstått så är bommull en riktig miljöbov eftersom den besprutas med massor av gifter m.m. Hittat andra fibrer som lin, ramie (nässla), soja, bambu och jute. Vilket/vilka borde jag välja som alternativ som är minst miljöbov? Undrar också, någon skillnad på egyptisk bommull?

Annons:
Tjeja
2015-07-14 23:10
#1

Lin är det absolut mest miljövänliga då det kan odlas lokalt här i sverige samt att det inte behöver behandlas med massa konstiga kemikalier för att bli mjukt fiber. Soja och bomull skulle jag säga är de värsta. (Du vet väl att man vanligtvis inte spinner bommullsgarn effektivt på vanlig slända eller spinnrock för övrigt?)

Jag skulle hålla mig till svenskodlade lokala fibrer så som linne (lin), Nässla och viscose (furu).

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tant Grön
2015-07-14 23:17
#2

Men odlas det något spånadslin i Sverige? Undrar om det inte är mest oljelin som odlas nuförtiden. Men man kan ju odla själv. Och nässlor är ju ännu lättare att odla. eller plocka i naturen.

[Trevor_S]
2015-07-15 11:10
#3

Man kan läsa lite om dem här. Så vilken hade ni valt?

Dock är arbetet med nässlorna allt för omständigt, för ett garnnystan tog det mig 3 veckor att gå igenom allt från att jag plockade dem. Visst, klart värt det, men tänkte köpa färdigt inför spinning.

Tjeja
2015-07-15 17:25
#4

jo då det finns spånadslin i sverige att köpa! Det tillverkas ju till och med linneduk juh. Även om det är mer i hantverkssammanhang så finns det klar "ull" att köpa och spinna. Men det är ju roligare om man har allt så man kan göra det själv. Även om arbetet tar evinnerlig tid, som nässlor. :)

Kolla på ravelry.com i spinnargrupperna där (finns även svenska), och kolla vart dem hittar sin linull.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: