Annons:
Etikettveganföräldrar
Läst 2472 ggr
veggie4every1
8/29/15, 7:00 PM

Icke speciesistiska barnböcker

Jag skulle gärna vilja ha tips på barnböcker utan speciesistiska budskap.

Eftersom jag helst handlar på nätet är det ju också svårt att bläddra igenom böckerna innan. Många ser man ju direkt på titeln och kan undvika, medans andra gömmer budskapet inuti.

Har ni några förslag till icke speciesistiska barnböcker? 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[Synnerlig]
8/29/15, 9:24 PM
#1

Jag har tyvärr inte läst några icke speciesistiska barnböcker själv och har inte sett några i Sverige tyvärr, men jag vet att det finns barnböcker på engelska.

"Vegan is love" av Ruby Roth

"That's why we don't eat animals" av Ruby Roth

"V is for Vegan - The ABCs of being kind" av Ruby Roth

Jag tycker att det hade varit toppen om man kunde översätta dessa till svenska. Vem kontaktar man med detta önskemål? Någon som vet? 🙂

veggie4every1
8/29/15, 9:47 PM
#2

#1 Å, det hade verkligen varit trevligt att läsa de böckerna med veganbudskap för barnen🙂

Men jag nöjer mig med tips på neutrala böcker eftersom utbudet på veganböcker på svenska är lika med noll. Djur finns ju ofta med i barnböcker, men bara det inte behöver handla om att vi får mjölk av kossan eller att vi ska rida på hästen…🤓

Dom gamla ramsorna exempelvis med "Rida rida ranka" tänker jag dissa…

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

PiOCa
8/30/15, 1:16 PM
#3

Ja jag handlar också bara böcker via internet och frågan om barnböcker på det svenska språket utan speciesistiska budskap, med vettigt genusperspektiv och så vidare är högintressant, så följer med här och ser om ni har några bra tips :)

[Synnerlig]
8/30/15, 2:20 PM
#4

Jag vill ha barn snart så jag är också intresserad 😃

Upp till toppen
Annons: