Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Shopping Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Recept (Varmrätt & Övrigt)

Vad för mjölk i potatismos?

2015-10-17 14:55 #0 av: veganärbra

Vad använder ni för mjölk I potatismos? Tycker inte soja/havremjölk blir gott....saknar vanligt komjölk nu men vill inte köpa det. Tips? :)

Anmäl
2015-10-17 15:20 #1 av: Persifone

Jag brukar köra en klick smör och sojamjölk och kryddor så känner inte av smaken av mjölken.  Hoppas någon annan har tips :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Anmäl
2015-10-17 15:51 #2 av: [Trevor_S]

Jag kokar till potatisen nästan går sönder, sedan vispar jag den med lite mjölkfritt Margarin. Har aldrig haft i mjölk.

Anmäl
2015-10-17 15:53 #3 av: [Trevor_S]

Annars tror jag de använde sojagrädde vid något tillfälle.

Anmäl
2015-10-17 16:02 #4 av: veganärbra

#3 men undrar om inte sojagrädde ger det samma smak som sojamjölk..hmm....finns det ingen "smaklös" veggomjölk så man bara får den rätta konsistensen? Funderar

Anmäl
2015-10-17 16:42 #5 av: veggie4every1

Jag kokar sönder potatisen och sparar lite av vattnet i kastrullen. Sedan vispar jag det fluffigt med salt och peppar.

Men jag gillar inte mjölk och smörsmak, så det är inget jag saknar eller vill tillsätta i potatismoset. Men istället för smaklös växtmjölk går det nog lika bra med potatisvattnet.

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
VäckarklockaIf Not Us, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Anmäl
2015-10-17 16:44 #6 av: -Aida-

jag kokar bara potatisen, en klick smör, svart peppar, vit peppar, lite vatten och mosar ihop de.

Anmäl
2015-10-17 16:45 #7 av: veganärbra

#5 Ska testa det, de gångerna jag skippat "Mölk" så har moset inte fått den fluffiga konsistensen jag vill ha tyvärr!

Anmäl
2015-10-17 17:28 #8 av: veggie4every1

#7 Ok, jag kör med elvispen och tycker det funkar bra. Men smaken är ju olika ocksåGlad

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
VäckarklockaIf Not Us, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Anmäl
2015-10-17 17:41 #9 av: [Synnerlig]

Testa som #1 sa att ha i lite mjölkfritt smör i också + kryddor, då tror jag att smaken av det mjölkfria smöret tar över Glad

Anmäl
2015-10-17 18:05 #10 av: [Trevor_S]

Ja ja. Man ska koka tills de börjar gå sönder annars får man inte fluffigt som sägs ovan. :)

Anmäl
2015-10-18 21:45 #11 av: Tant Grön

Tycker Coops eget märke av havremjölk smakar mest som "riktig mjölk" så den använder jag till mos.

Anmäl
2015-10-18 21:57 #12 av: veganärbra

#11 ok ska testa den! Tack för alla tips :D ägg och mjölk är det svåraste med den veganska matlagningen tycker jag! Det var mkt lättare att vara vegetarian på det sättet men allting går bara man vill :)

Anmäl
2015-10-18 22:17 #13 av: WolfLady

Jag kör med lite mjölkfritt flytande margarin, oatly grädde och lite örtsalt Skrattar

Anmäl
2015-10-18 22:29 #14 av: [Synnerlig]

#12 Ja i början kan det vara lite svårt att komma på hur man ska byta ut saker, men man lär sig med tiden och tillslut vet man inget annat :)

Anmäl
2015-10-18 22:29 #15 av: [Synnerlig]

#13 Åh vad det lät gott! :)

Anmäl
2015-10-18 22:31 #16 av: veganärbra

#14 haha, jag har ändå varit vegan I nästan ett år men tycker fortfarande det är jobbigt ibland haha :) man får vara mer kreativ bara :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.