Annons:
Etikettmatprodukter
Läst 21562 ggr
veggie4every1
11/10/15, 5:00 PM

Jackfruit

Någon som har provat jackfruit? Ser att de har burkar med den på Goodstore så jag tänkte prova någon gång.

Vad gör man med den då, är det bara att steka den med valfri kryddning kanske?

Nyfiken på om någon här provat och hur det blev🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
veggie4every1
11/10/15, 5:45 PM
#2

Vad bra, ska kolla sen🙂Har du provat någon gång?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Trevor_S]
11/10/15, 7:00 PM
#3

Finns de inte på ICA i burk också i vatten? Skulle gjort pulled jackfruit en gång men glömdes av. :)

veggie4every1
11/10/15, 8:00 PM
#4

#3 Jag vet inte, men inte sett den på ICA här. Men får kolla på Maxi nästan gång. Det vore ju väldigt bra i så fall🙂

Annars får jag väl slänga ut en femhundring på Goodstore bara för Jackfruit🤪 Men man kan ju shoppa inför jul då också tänker jag, lite godis och sånt om man nu måste skicka efter den.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Lol V Stein
11/10/15, 8:30 PM
#5

Jag har gjort pulled jackfrukt, det blev gott! Köpte min burk med jackfrukt i en asiatisk affär.

[Synnerlig]
11/10/15, 10:49 PM
#6

#2 Nej jag har inte testat, men det ser väldigt gott ut! ^_^

Annons:
veggie4every1
11/11/15, 12:38 AM
#7

#5 Ok, får se om jag kan hitta någon🙂

#6 Ja, det ser jättegott ut på videoklippet, med bbq sås…mmm…🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

pyromanen
11/11/15, 10:18 AM
#8

Har ätit jackfruit i Indien och Vietnam. Fast då är den ju färsk, inte i burk. är inte jätteförtjust, tycker den smakar lite "fimsigt", lite som övermogna bananer luktar (inte förtjust i övermogna bananer). Har alldrig smakat från burk. Eftersom det ni skriver om är "mat", inte söt frukt så gissar jag det handlar om omogen frukt?

veggie4every1
11/11/15, 1:08 PM
#9

#8 Ingen aning, jag vet inte hur det egentligen är tänkt att äta den på burk.  Äter man den som frukt då när den är färsk och mogen?

Ska bli väldigt intressant i alla fall när jag hittar den 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Lol V Stein
11/11/15, 2:14 PM
#10

#8 Du har helt rätt, jackfrukt på burk är omogen och inlagd i saltlake och mer grönaktig i färgen. Den smakar inte så mycket i sig  men dess trådiga konsistens gör att den blir väldigt lik just pulled pork i konsistens och smak om man kryddar den på samma sätt givetvis (tror jag, har aldrig ätit pulled pork🙂).

När jag var barn så fick jag alltid påsar med torkad (mogen!) jackfrukt när farmor rest runt i asien, de bitarna var mörkgula, sega, söta och jättegoda =).

oddahviing
11/11/15, 2:57 PM
#11

hur smakar naturell jackfruit?

'-Headlights on the highway-'

pyromanen
11/11/15, 6:01 PM
#12

#8 ja, där jag har varit har man ärit den som frukt. Jag tycker smaken är lite som övermogen banan, fast konsistensen är helt anorlunda

sandrisen92
11/11/15, 6:10 PM
#13

Jag har bara varit Vegan i några veckor, något som jag visste att jag skulle sakna var just pulled pork! Då halkade jag in på detta recept med jack fruit http://www.javligtgott.se/fooled-pork-a-k-a-vegansk-pulled-pork/

Alltså så gott! Blev en riktig hit när jag hade bjudning! Tillagade vanlig pulled pork till köttätarna och denna veganska varianten till mig och en väninna. Alla trodde den veganska var den "riktiga" 😃

Annons:
[Trevor_S]
11/11/15, 6:22 PM
#14

Sandrisen92 vart hittade du burkarna o hur såg de ut? Bara sett på Ica någon gång. Men inte ofta jag letar efter dem

[Synnerlig]
11/11/15, 6:28 PM
#15

#14 Om man googlar på "Jackfruit på burk" så får man upp en massa bilder👍 Jag tror att det är den här man ska leta efter http://media1.roethlisberger.se/2014/02/fooledpork4.jpg

[Synnerlig]
11/11/15, 6:33 PM
#16

Förresten, någon som har koll på om det finns en färdig, vegansk BBQ-sås att använda när man ska göra pulled jackfruit? 🙂

[Synnerlig]
11/11/15, 6:47 PM
#17

Och här är en programledare som tror att kocken ljuger om att det inte är kött när han får testa pulled jackfruit 😃

sandrisen92
11/11/15, 7:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

#14 jag hittade det i en liten asiatisk butik här i Borås 🙂

Tänk på att köpa den som är i saltlag så att du inte köper den i sockerlag, då lär det inte bli så gott 😃

Burken ser ut såhär:

sandrisen92
11/11/15, 7:16 PM
#19

#16 Felix BBQ Sweet & Smokey gjorde jag på 🙂

[Synnerlig]
11/11/15, 7:34 PM
#20

#19 Tack 🙂 Är så sugen på att göra det nu ikväll men vet inte vilken affär som kan ha jackfruit 🤔

Annons:
[Trevor_S]
11/11/15, 7:46 PM
#21

Samma som ICA, dock påpeka att det var en större ICA och inte en liten butik. Ska titta in i stan nästa vecka och se. Om den finns. Vill testa. :)

sandrisen92
11/11/15, 7:49 PM
#22

#20 tror du har bäst chans i en asiatisk matbutik 🙂

veggie4every1
11/11/15, 10:14 PM
#23

#18 Å, vilken tur att du berättade att det finns en söt och en salt, det hade jag ingen aning om. Vem vet vad jag hade köpt😃

Jag ska kika efter det på Maxi i morgon om jag kommer dit.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
11/12/15, 6:28 PM
#24

#23 Berätta om det fanns på Ica Maxi 🙂

veggie4every1
9/27/16, 11:04 PM
#25

Nu finns det jackfruit på Willys🙂

Köpte en idag och ska prova inom närmaste framtiden.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
9/27/16, 11:20 PM
#26

#25 Berätta hur det blir, tycker det ser så märkligt ut så har inte vågat testa 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
9/28/16, 1:43 PM
#27

#26 Haha😃

Har inte en aning om vad jag håller på med, så det får bli en dag när det inte gör något om middagen inte blir som man hade tänkt🤪

Men burken kostade bara 16:90 ändå, så man får ta det som det blir…

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
vendelay
9/28/16, 8:24 PM
#28

Spännande ändå 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
9/29/16, 7:41 AM
#29

#28 Jaa, haha, ännu mer spännande blir det ju när kocken egentligen inte har en aning om hur middagen ska smaka…😮😃

Men jag har kollat på receptvideon och jag behöver bland annat handla hem en flaska med bbq sås innan jag provar. Ingen mening i att göra det för mycket efter eget huvud första gången så jag ska försöka att göra det så nära receptet som möjligt.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Outlawly]
9/29/16, 10:01 AM
#30

Jag fick prova jackfruit för 2 veckor sedan. Fooled Pork hade min svärmor gjort.
Den var kryddad med lite allt möjligt och den smakade väldigt salt, in och ut ur ugnen och dra isär så det blir som "köttrådar". Det hade nog varit godare och saftigare med BBQ sås 🙂

Konsistensen var väldigt likt vanligt kött.

lilssgu
10/1/16, 3:51 PM
#31

Smakade på färsk (och mogen!!) jackfruit det här året, mycket annorlunda smak än jag förväntade mig 🙂

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

veggie4every1
10/1/16, 10:26 PM
#32

#31 Kul, hur smakade det, är den söt när den är mogen?🙂

Finns den färsk i Sverige eller var du utomlands?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Schhh
10/2/16, 3:53 PM
#33

Jag och sambon gjorde pulled jackfruit för läänge sedan. Dessvärre blev det en besvikelse, men bör nog understryka att vi aldrig hade sett en spis tidigare så vi failade nog ganska hårt. Minns inte riktigt vad det var som jag ogillade dock. 

Men eftersom så många verkar gilla det tycker jag ni ska testa. Det är spännande att experimentera med nya saker. Dock köptes det hem en jackfruit i sockerlag hos oss (obs sambons fel!!!) och nu har den legat i en låda i över ett år… kanske dags att göra något av det, ehm?!

[Outlawly]
10/2/16, 4:00 PM
#34

#33 Det enda jag hittar på nätet om den söta är att äta den till glass. Prova kanske?
Och en som åt det till krossad is?… Jajemen 🤔

Annons:
lilssgu
10/2/16, 5:43 PM
#35

Färsk jackfruit är inte jättesöt (banansöt) utan mildare men inte sur iallafall 🙂 Konsistensen är svår att förklara, torr utanpå men fuktig inuti…? Låter väldigt fel men 🤪

Åt i Kina, men kanske finns det färsk i någon asiatisk mataffär? Det finns ju durian (i Finland iaf).

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

veggie4every1
10/8/16, 10:35 PM
#36

Nu har vi i alla fall haft jackfruit till middag. Lagade den med bbq sås och hade ris och stekta champinjoner till.

Tänkte att man till det enkelt skulle kunna koka upp lite edamame och rädda middagen med om det skulle behövas…😃

Men det behövdes ingen räddning, det blev jättegott, väldigt lyckat! Jag har som många av er vet tummen mitt i handen i köket och inte så stort matlagningsintresse, men det var busenkelt och snabbt.

Jag lät de rinna av och stekte tills de fått lite stekyta. Så mosade jag och drog isär och sedan i med bbq såsen, klart!

Jag skulle också kunna tänka mig jackfruit med en kryddig tomatsås, eventuellt kall som smörgåspålägg.

Jättegod konsistens tyckte jag, men jackfruiten i sig hade inte så mycket smak utan den blir väl vad man kryddar med eller vad man har för sås.

Väl värd att prova👍

Hade min mobiltelefon inte varit så gammal och skruttig så hade ni fått se en bild…

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

lilssgu
10/9/16, 11:03 AM
#37

#36 Var det som kött? 🙂 (Om du kommer ihåg riktigt kötts konsistens x( Kommer själv inte riktigt ihåg, men det stör mig inte :))

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

vendelay
10/9/16, 11:54 AM
#38

#36 Jag har för mig att du gjorde detta efter ett recept, skulle du vilja länka eller PM:a mig receptet?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
10/9/16, 1:38 PM
#39

#37 Jag minns kött som segare och mer fettsmakande. Jag vet inte om det skulle lura någon som man läser ibland, tveksamt, men kanske beror på kocken 😉

#38 Jag tänkte först göra enligt videon, men googlade vidare och läste mig till att man kan göra efter egen smak, det man behöver göra är att steka och dra/mosa isär bitarna, sedan är det bara fantasin som sätter gränser.

Så mitt jackfruit recept den här gången är jackfruit på burk i saltlake och en halv flaska bbq sås😃Tog inga andra kryddor heller eftersom jag inte vill maskera smaken för mycket första gången.

Smakade ju en liten bit förstås innan jag satte i såsen och det närmaste jag kan komma i smak är naturell oumph, fast mörare.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
10/9/16, 5:34 PM
#40

#39 Spännande, tack! 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: