Annons:
Etikettvegankost
Läst 1494 ggr
Emmyjane
12/2/15, 9:31 AM

Inte riktigt vegan.

Hej är det fler här som äter och tänker vegansk men inte är helt på grund av barn och familje situation? Mina barn är köttätare. Vi bor i ett flergenerations boende och morföräldrarna är åsså köttätare. Jag köper mjölk och godis som inte är veganskt till mina barn. Jag tycker det är svårt att bestämma att nu ska de vara veganer. Det måste ju de komma fram till själv. Morföräldrarna lagar med djur och barnen väljer oftas deras mat, men i bland även min, min risgrynsgröt gick hem.

Hur gör ni?

Annons:
[Synnerlig]
12/2/15, 9:57 AM
#1

Jag har inga egna barn än men både jag och sambon är veganer så det blir ju ganska naturligt att vårt barn kommer att leva veganskt 🙂

Jag kan tänka mig att dina barn kanske kommer att göra bättre val eller kanske bli veganer om de får lära sig vart deras kött, mjölk och ägg kommer ifrån och att djuren inte mår bra av det och till och med dödas. Kanske laga riktigt god vegansk mat som gör att de hellre äter av den 🙂

Nu vet inte jag om dina barn förstår engelska men du kanske kan översätta? 😃 Bite Size Vegan har nämligen gjort en spellista med en massa videos för barn där hon talar till barnen på ett sätt som barn förstår och inga läskiga bilder. Jättebra videos för barn! 👍 Du kanske kan kolla igenom dem själv först och se vad du tycker https://www.youtube.com/playlist?list=PLmIqdlomtuStMwQ9KWEE8Nn5GyK6vNqz2

Sen vill jag bara slänga in att det är klart att barnen är egna individer och får bestämma själva hur de vill leva, MEN jag tycker att det är vår skyldighet som vuxna att berätta sanningen för våra barn, om vart maten kommer ifrån så att de vet vad det är de stoppar i sig och vad det får för konsekvenser.

Jag vet att många icke-veganer tycker att vi veganer är hemska som "tvingar på" våra barn en vegansk livsstil, men det de inte tänker på är att de låter ju sina barn växa upp i ett hem där "kött är gött" och djur är bara mat osv och jag gissar att de inte ens berättar för sina barn vad det är de äter och ibland undrar jag ifall vuxna ens vet vad de själva stoppar i sig och sina barn. Det är t.ex. läskigt många vuxna som inte ens vet om att kon måste vara gravid för att ha mjölk i sitt juver. Alltså ser man till att kon insemineras varje år, kon är gravid i 9 månader, föder sitt barn som sedan tas ifrån henne efter max ett dygn och sen får stå och ge sitt barns mjölk till oss läskiga människor. Jag var en av de vuxna som inte visste om detta förens jag blev Vegan.

[Synnerlig]
12/2/15, 10:03 AM
#2

Kanske dessa två sidor som berättar om köttet och mjölken på ett väldigt enkelt sätt med illustrerade bilder kan vara något att visa för dina barn? Jag vet dock inte hur gamla de är så du får själv avgöra om du känner att du kan visa dessa tecknade bilder för dina barn eller ej (de är inte särskilt läskiga).

https://kottet.se/

http://mjolken.se/

[Devya]
12/2/15, 10:16 AM
#3

Jag tycker det inte är rätt att försöka tvinga barnen till att bli veganer. Visst, ge dem information om hur allt fungerar men de måste själva komma underfund med vad de vill göra. Jag tror inte heller det är ok att försöka få dem att känna sig skyldiga så man ska vara lite försiktiga. Dessutom kan det vara extra svårt för barn att vara veganer då de oftast brukar vara lite mer petiga med mat än vuxna, vilket innebär att de kan få en hel del brister.

Jag är inte Vegan men jag vill ju definitivt upplysa mina framtida barn om hur det går till i världen, men jag vill förstås inte heller börja få dem att känna sig skyldiga i en ung ålder. Att vara Vegan är heller inte särskilt enkelt då man oftast måste peta i sig sån mat som inte alltid lockar. Min bästa vän försökte bli Vegan men det slutade med att hon tappade allt sitt hår så hon övergick till att bli vegeterian igen och poff så fick hon tillbaka sitt hår. Med andra ord så måste man va otroligt noga med sin kost om man ska bli Vegan och jag vet inte riktigt hur det står till i skolan angående maten om man är Vegan.

Det är ett stort ansvar man tar på sig om man blir Vegan. Jag tror det är något som kan vara lite lämpligare att bli först då man blir äldre och inser att man måste verkligen vara mån om att få i sig allt man behöver. Jag vet definitivt att jag inte kan bli Vegan för jag har så svårt med att peta i mig bönor och diverse grönsaker. Vegeterian är dock något jag funderar på men jag har försökt och det blir ganska dyrt i längden så det är lite tråkigt.

Emmyjane
12/2/15, 10:24 AM
#4

Jag har visat och pratat med dem om det jag kan.  Men jag upplever att de vet vad de väljer. Min son på 10 år, såg the glaswall med mig det vi klarade, jag har visat bit size Vegan klipp. Han var Vegetarian i 3-4 veckor sedan ville han ha kött.

Dottern är 6 och hon är riktig köttätare. Jag försöker berätta att det är djur och att Morfar slaktar sina får för att äta.  Men det har nog inte riktigt sjunkit in än.

Emmyjane
12/2/15, 10:26 AM
#5

Jag bidrar ju fortfarande till djur förtrycket genom min handel.

[Devya]
12/2/15, 10:26 AM
#6

#4 Det är väldigt knepigt det där. Fast man försöker visa dem hur det ligger till så kan de slå ifrån sig sådan information. Jag tror de är lite för unga för att förstå helt enkelt eller så bryr de sig inte särskilt mycket och tycker att det är ändå värt att äta kött. Vi alla är ju så olika.

Annons:
[Synnerlig]
12/2/15, 10:46 AM
#7

#3 Som sagt, ingen har pratat om att "tvinga" någon till något utan ge barnet rätt redskap, berätta hur det går till och låt barnet sen bestämma hur de vill göra. Och jag tycker inte att det är okej att tvinga barn till att äta djur heller. Man borde känna sig skyldig om man dödar andra individer, men jag tycker inte att man ska peka finger åt barnet, men som sagt berätta sanningen för barnen, de har rätt att få veta.

Jag vet jättemånga veganer vars barn äter mycket grönsaker, bönor och linser etc för det är en norm att äta en allsidig, grön kost hemma hos dem, men självklart är de som andra barn och kanske föredrar den där vegokorven med potatismos. Hur många icke-veganska barn tror du får i sig det de behöver när de bara äter kött och någon kolhydrat till?

Varför skulle du peta i dig sådant som inte lockar? Gör GOD vegansk mat. Om du tror att veganer bara sitter och äter grönsallad med tomat och gurka så har du nog inte läst på om allt som vi veganer äter och vi är väldigt olika individer. Vissa vill bara äta hälsosamt medans andra vill äta pizza, chips, pommes och chokladbollar 😃 Om din vän tappade sitt hår på en vegansk kost så skulle jag verkligen vilja veta vad hon egentligen åt 🤔 Själv är mitt hår långt (ner till rumpan), tjockt och glansigt och jag känner inte en enda Vegan som har tappat sitt hår. Så jag undrar som sagt vad det är din vän egentligen har ätit för att tappa all sitt hår. Tyvärr så är det nog vissa som går in i en vegansk diet och tror att man bara kan äta isbergssallad, tomat och gurka och får inte i sig allt hen behöver och så skyller de sedan på den veganska kosten när det egentligen var de själva som inte hade rätt kunskaper. Ett tips är att använda sig utav program där man kan skriva in vad man äter och se så att man får i sig alla näringsämnen, som t.ex. https://cronometer.com

Som sagt, det har ingenting med att vara Vegan att göra. Jag får förmodligen i mig mer näring än de flesta icke-veganer som äter kött, potatis och ett litet hörn med isbergssallad 😃

Kolla t.ex. i tråden "Youtubers?" och kolla upp dessa kanaler. Du kommer att se människor som äter precis som icke-veganer bara det att de har veganiserat maten och ingen av dem har tappat håret eller är sjuka. Vi lever, vi är inga zombies 😃

Ja, skolan kan vara knepigt för vissa trots att Livsmedelsverket säger att barn kan äta en vegansk kost. Man får helt enkelt stå på sig och ge dem information om de inte vill erbjuda vegansk kost.

Du måste inte peta i dig bönor osv som de är. Gör biffar och grytor med en massa andra goda tillbehör och kryddor vetja 👍

Det behöver varken bli tråkigt eller dyrt att vara Vegan. Det är precis så roligt/tråkigt och billigt/dyrt som man gör det till. Du behöver t.ex. inte köpa vegokött osv varje vecka, går utmärkt utan 🙂 Kolla upp roliga recept, jag rekommenderar igen att du kollar in Youtube-kanalerna som vi tipsar om här http://vegan.ifokus.se/discussions/565e3e448e0e7474c9000872-youtubers?discussions-1

Så fort du skaffat dig mer information så kommer du att inse att det inte behöver vara bönor, sallad, tomat och gurka på din tallrik utan riktigt goda, matiga, mustiga rätter gjord på växtbaserad grädde, kokosmjölk, kryddor etc.

Vi finns på den här sidan för att hjälpa så det är bara att fråga på om den veganska livsstilen eller efter goda recept 🙂

[Synnerlig]
12/2/15, 10:50 AM
#8

#4 Hm… Jobbigt 🤔 Det kanske kommer med tiden då? Det är ju som sagt svårt när man bor flera som lagar olika rätter, annars hade de ju ätit det som bjuds av dig 😃Nu vet jag inte vart du bor men kolla om det finns djurfristäder där ni kan få komma och titta på djuren som bor där och se att de har personligheter. Vet att Gotlands djurfristad finns, men ni får kanske kolla med dem först om det är okej att komma förbi och hälsa på djuren 🙂 Barnen måste kanske bara koppla att djuren är individer med personligheter lika mycket som oss människor.

Emmyjane
12/2/15, 11:12 AM
#9

Nu ska vi iallafall äta veganska våfflor på utflykt i solen.

[Synnerlig]
12/2/15, 11:14 AM
#10

#9 Härligt! 😃

pyromanen
12/2/15, 6:22 PM
#11

Kag (självhushållande allätare) gjorde tvärtom, mina barn har växt upp som allätare och med att slakt är naturligt. Båda döttrarna blev vegetarianer när de var 16 och 20, den ena nästan Vegan på senaste. Sonen äter kött. Om hela familjen äter samma från början är det naturligt att även barnen äter samma, men när det är som för dig ts att barnen i vardagen har tillgång till flera olika kostvarianter då tror jag inte det är bra att flrsöka moralisera eller skapa skuldkänslor, det handlar ju också någonstans om barnens relation med farmor och vad de tycker är gott.

*~HamsterHamster~*
12/2/15, 8:03 PM
#12

#11 Jag skulle aldrig lära mina barn att det är okej att döda så jag skulle inte låta dem äta kött… man ska inte sätta sina smaklökar högre i värde än en individs liv. Samt att jag vill att mina barn växer upp hälsosamt.

sorlig värld man lever i…

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

vendelay
12/2/15, 8:17 PM
#13

Håller med #12

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
komigentammie
12/3/15, 9:02 AM
#14

Tycker inte man tvingar på sina barn det utan gör ett bättre val för dom, ett hälsosammare val som kommer vara bättre för dom i det längre. 

Tycker det är rent logiskt att köttätare ger sina barn kött, att vegetarianer ger sina barn vegetariskt & att veganer ger sina barn veganskt.. Förstår inte hur det är mer ok för köttätare än vegetarianer/veganer? Verkar mer accepterat för om man ger veg. så tvingar man på sina barn.. Lix.. va?

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

pyromanen
12/3/15, 2:47 PM
#15

Ts beskriver det som att hushållet bestpr av mirfar och mormor som äter kött och hon själv som är Vegan. Det blir en blandfamilj som jag ser det. Jag skulle ha väldigt svprt för att neka en 5-åring att äta mormors mat om de bir ihop. enklare logik om barnen vpxer upp i ett hushåll men en kostinriktning.

-Aida-
12/3/15, 4:36 PM
#16

Jag äter veganskt medans resten av familjen inte gör det, jag ser det som att när jag bor i någon annans hus, då får jag gå på deras kost, om dom ska bo i mitt hus, då får dom gå på min kost, men jag lägger inte mina pengar på det jag tycker är fel att köpa enligt min åsikt vilket i detta fall är kött produkter, men om ett yngre barn ska bo i mitt hus, då får jag pengar av dennes föräldrar till det och kan köpa köttprodukter som denne nu vill ha, hade det varit mina egna barn som ville ha kött, då får jag väl ta och köpa de till dom också men dom ska vara medvetna om vad dom äter, vart de kommer ifrån och hur det går till, värdet av ett liv, jag skulle aldrig tvinga på dom vegansk/vegetarianskt men man kan alltid trappa ner och fasa in sådan kost och minska ner på köttet, det finns ju så mycket andra indigrienser till mat än kött.

veggie4every1
12/3/15, 4:52 PM
#17

Nu handlar det ju inte enbart om kost, utan om moraliska värderingar.

Om inte föräldrarna lär barnen moraliska värderingar, vem ska då göra det?

Jag tycker det är speciesistiskt tänkt att man "påtvingar" barnet en vegansk kost. Man påtvingar ingen något, man lär sitt barn antispeciesistiska värderingar.

Precis som man lär sitt barn speciesistiska värderingar när man ger barnet en animalisk kost.

Ingen kritik till Ts, jag har förståelse för dilemmat.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

oddahviing
12/3/15, 10:11 PM
#18

"Inte låta barnen känna sig skyldiga…" … jag känner att det är rätt många här som duckar för sanningen om köttindustrin. Vet man vad som pågår så SKA man känna sig skyldig om man väljer att fortsätta äta kött trots att man VET hur det påverkar världen. Genom djurhållningen har vi tryckt undan övriga vilda djur, det finns knappt något kvar, allt är utrotat och växthuseffekten bara ökar. Amazonskogar huggs ner för boskap och boskapsfoder som hade kunnat nära hela den här utsvultna världen om man istället odlat mat avsedd till folket. Djuren lider, deras liv är korta, deras barn tas ifrån dem redan vid födseln och så fort de är vuxna så blir de slaktade. Kossorna vi har idag är avlade till att producera mer mjölk än vad de egentligen kan hålla och har blivit beroende av oss människor. Belgian blue är en ras som blivit framavlad och dessutom bannad för att den haft så mycket muskler att det blivit djurplågeri.

Jag skulle aldrig köpa icke-vegansk mat till mina barn om jag nånsin fick några eftersom jag är stark för min moral och dessutom tror jag inte alls att kött är nyttigt eller nödvändigt, tvärtom klarar vi oss bättre utan.

'-Headlights on the highway-'

pyromanen
12/4/15, 5:02 PM
#19

#17 skulle du flrbjuda din 5-åring att äta av sin farmors köttbullar?

pyromanen
12/4/15, 5:03 PM
#20

(Jag tillhör inte de som flrtränger köttindustrin, jag föder upp o slaktar själv djuren jag äter)

Annons:
[Synnerlig]
12/4/15, 5:27 PM
#21

#19 Jag vill gärna svara på den frågan och säga att om ens farmor vet att ens familj är Vegan så tror jag inte att hon skulle va så dum att hon skulle försöka trycka i barnen kött.

vendelay
12/4/15, 5:51 PM
#22

Håller med #21. Farmor kan ju inte bestämma att barnen ska äta kött? Och med tanke på hur otroligt mycket nyttigare det är för dem att inte äta kött och med tanke på att de räddar planeten som barnen ska bo på genom att inte äta kött verkar det konstigt om farmor skulle laga köttmat till dem. Tycker faktiskt att hon ska respektera att om mamman är Vegan så ska barnen inte äta kött. De vill väl alla att barnen ska må så bra som möjligt?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

*~HamsterHamster~*
12/4/15, 6:12 PM
#23

#19  Ja det skulle jag

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

pyromanen
12/4/15, 6:45 PM
#24

#23 Om du var på kalas med stor buffe med alla möjliga sorters mat skulle dit barn då få ta vad hen ville eller skulle du följa efter och detaljstyra: nej, inte den, men görba den, sånt får du gärna äta men inte domdär kakorna med smör i? Nu kanske du inte har egna barn och kan förestälka dig men i min värld känns det orimligt mit barnet.

pyromanen
12/4/15, 6:45 PM
#25

#23 Om du var på kalas med stor buffe med alla möjliga sorters mat skulle dit barn då få ta vad hen ville eller skulle du följa efter och detaljstyra: nej, inte den, men görba den, sånt får du gärna äta men inte domdär kakorna med smör i? Nu kanske du inte har egna barn och kan förestälka dig men i min värld känns det orimligt mit barnet.

[Synnerlig]
12/4/15, 7:46 PM
#26

#25 Lika mycket som att jag skulle säga nej till mitt barn om hen kommer med rasistiska uttryck så skulle jag säga nej till mitt barn att äta djurprodukter. Jag vill inte att mitt barn ska ge sig på andra människor på grund av hur de ser ut eller kommer ifrån, lika lite vill jag att de ska ge sig på djuren.

vendelay
12/4/15, 7:47 PM
#27

#26 delar exakt samma åsikt, mycket bra formulerat!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
veggie4every1
12/4/15, 8:33 PM
#28

#26 Precis, håller med dig till fullo.

Det handlar inte om vilka kakor man bör äta, utan om grundläggande moraliska värderingar.

För att svara på frågan om farmors köttbullar, givetvis skulle jag säga ifrån.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

*~HamsterHamster~*
12/4/15, 9:12 PM
#29

#25 Mitt barn skulle äta det jag äter eller så tar man med sig egen mat om inte den som bjuder, bjuder på någon variation utav veganskt. Eller så får jag hoppas att jag bara kommer gå på veganska kalas när jag har barn ;D… vilket nog komemr bli ett antal år fram tills dess =)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

pyromanen
12/5/15, 5:11 PM
#30

Jag flrstår ju hur eran moral ser ut. Bara tänker att det inte kan vara lätt alla gångar att få till det så inte barnen upplever sig inte få göra som dom andra. Tänker att vanliga ungar vill göra som sina kompisar och flertalet är ju inte veganer än, då måste altså flräldrarna typ övervaka sina barn och kan inte låta dom vara fria som dom andra barnen. Har svårt att tro annat än att barnen upplever sig anorlunda på ett negativt sätt då.

[Synnerlig]
12/5/15, 6:41 PM
#31

#30 Jag hoppas bara att man kan lära sina barn hur fel det är att utnyttja andra individer och att de då på så sätt gör bra val för att de vill 🙂 Men det är klart att det finns barn som revolterar. Som exemplet ovan, även om jag kanske skulle lära mina barn att det är fel att vara rasist så finns det ju alltid en liten chans att barnet blir det ändå. Men jag tror att det är en större chans att de har fått med sig empatin och kunskapen från uppväxten att de klarar av att göra bra val i sitt liv på egen hand 👍 Jag tror att många icke-veganer glömmer att veganism inte handlar om att man väljer bort animalier för att man inte tycker att det är gott, utan det handlar om något mycket mer än så, att vi inte tycker att utnyttjande och dödandet av andra individer bara för att de råkar vara av en annan ras, är okej.

pyromanen
12/5/15, 8:23 PM
#32

Klart att man kan överföra sina värderingar till sina barn, det gör nog alla. Ett litet barn är nyfiket och kan ännu inte förstå varför en kaka är förbjuden och en annan tillåten för hen medan kompisen får äta alla sorter. men ni kanske bara umgås med veganer, går på vegandagis och firar mormors 75-årskalas med veganbyffe och då blir det ju inga problem.

pyromanen
12/5/15, 8:23 PM
#33

Klart att man kan överföra sina värderingar till sina barn, det gör nog alla. Ett litet barn är nyfiket och kan ännu inte förstå varför en kaka är förbjuden och en annan tillåten för hen medan kompisen får äta alla sorter. men ni kanske bara umgås med veganer, går på vegandagis och firar mormors 75-årskalas med veganbyffe och då blir det ju inga problem.

vendelay
12/5/15, 8:58 PM
#34

När jag var liten bodde min svenska familj i ett område med bara utländska familjer. Jag var den enda svenska ungen i min klass från 6års till 7an. ALLA hatade romerna, eller "zigenare", som de sa. De romska barnen hade inga vänner och deras mammor vågade ju knappt gå ut. Jag var väldigt kluven kring det när jag var liten, antingen gjorde jag som alla andra och hatade romerna UTAN ANLEDNING eller så lyssnade jag på mina föräldrar och lät romerna göra ett eget intryck på mig. Idag är jag väldigt glad att mina föräldrar inte tillät mig att vara rasist bara för att alla andra var det. Tror du inte att TS barn kommer vara glada att de inte har mördat en massa djur för sin egen njutnings skull därför att föräldern/föräldrarna har förklarat varför det är fel?

Alla har olika åsikter om allt. Ja, ditt barn kan bli rasist eller mördare eller köttätare eller statsminister eller volontärarbetare och du kanske inte alltid har ett finger med i spelet men att säga att det är onödigt att försöka lära sitt barn grundläggande moraliska och etiska åsikter bara för att andra äter kött eller är rasister (tycker det är ett väldigt bra exempel att jämföra med) låter helt absurt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
vendelay
12/5/15, 9:00 PM
#35

Anledning till att jag skrev att vi är svenska och de andra hade utländsk bakgrund eller utländska föräldrar var för att som vit svensk är en ju priviligerad på ett sätt som mörkare personer inte är, så jag var ju verkligen inte en av de utstötta så att säga.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

pyromanen
12/6/15, 7:21 AM
#36

Självklart tycker jag man ska lära sina barn det man anser är rätt. Vad det är varierar dock en del. Går inte att komma ifrån. Är man troende då anser man självklart man ska uppfostra sina barn enligt sin tro. Mina barn har växt upp med stor del egenodlat mat, noll halvfabrikat och med att äta ägg och kött från djur man vet vilka liv de haft. Det är det som är rätt enligt mig. Sjålvklart vill en Vegan föra vidare sin övertygelse till sina barn. Det tänker jag man kan göra utan att behöva övervaka om 4-åringen på nån fest skulle råka sno åt sig en muffin med 5 gram smör i?

[Synnerlig]
12/6/15, 9:32 AM
#37

#36 Visst behöver man inte övervaka sitt barn, men har man förlarat för barnet vad allt innebär så kommer barnet förhoppningsvis inte att vilja äta muffins som hen inte vet om det innehåller djursekret eller ej och äta av sina egna muffinsar som hen vet är veganska 🙂 Jag kommer alltid att ta reda på vad de andra barnen kommer att äta och se till att mina barn har med sig en massa gott att äta så att hen inte känner sig utanför på något sätt. Kanske lite extra till och med så att de andra barnen också får smaka 😃

[Thiah]
12/6/15, 10:53 AM
#38

Hur har ni gjort på dagis? Där jag jobbar t.ex. så erbjuds det enbart vegetariskt men inte vegansk kost. Blir bara nyfiken så därför frågar jag .

[Synnerlig]
12/6/15, 1:29 PM
#39

#38 Jag har själv inte barn än men jag har märkt att många får kämpa för det och får hänvisa till Livsmedelsverket som säger att en vegansk kost för barn funkar utmärkt och så får man vända sig till kommunen och se vad de kan göra typ. Medans vissa har tur att de utan problem kan få vegankost till sitt barn.

[Thiah]
12/6/15, 2:43 PM
#40

#39 okej. Här(bor i södra finland) finns det nog få möjligheter att få vegansk kost. Mitt arbete erbjuder vegetarisk kost och laktosfri kost utan läkarintyg. All annan specialmat kräver läkarintyg.

veggie4every1
12/6/15, 2:53 PM
#41

#40 Det låter som att påtvinga barnen en kost och en norm med de värderingar som följer.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Upp till toppen
Annons: