Annons:
Etiketthälsa
Läst 1775 ggr
[kanskemenbarakanske]
2015-12-08 16:03

Näringsappar

Hej! Nån som vet någon app när man kan räkna ut hur mycket av allt man ätit. Inte bara kolhydrater, protein och fett utan även mineraler och vitaminer? Skulle vara kul och framförallt bra att veta om man får i sig allt som man ska😊

Annons:
Fridaaaa
2015-12-08 16:13
#1

myfitnesspal tycker jag är bra :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Synnerlig]
2015-12-08 17:17
#2

https://cronometer.com 🙂 Finns som app också.

[kanskemenbarakanske]
2015-12-08 21:35
#3

Tack ska kika på dom 😀

Denna kommentar har tagits bort.
[kanskemenbarakanske]
2015-12-09 11:36
#5

Såg nu att myfitnessoal bara visade kolhydrater, protein och fett? Vilket jag inte var ute efter. Det gjorde dock cronometern men den kostade😕

Fridaaaa
2015-12-09 11:38
#6

#5 Nej det visar mer än så, i alla fall för mig.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
adejn
2015-12-09 16:16
#7

Cronometer är gratis om du bara skippar Premium/Gold.

Har den på web och android-app. Funkar kanon i gratisversionen.

Tror huvudsakliga attraktiva funktionen i Gold är att man kan skapa och dela recept (så man slipper copy paste lösa ingredienslistor för återkommande lagade maträtter vilket endå kanske inte är jättejobbigt).

Bara man lär sig undvika felaktiga och fortifierade/berikade items så verkar cronometer mycket effektiv och pålitlig så långt som teoretiskt näringsintag kan tänkas.

Halvfabrikat så som Oatly kan vara bättre att logga 100g Oats och 900g vatten snarare än 1000g "Oat milk". Många sådana växtmjölkar och halvfabrikat och tom. tomatsås kan se rätt annorlunda ut i USA där allt är mindre naturligt och många databas-inlägg på växthusgrödor så som tomater kan ha hyfsat felaktiga data på vissa vitaminer/mineraler så dubbelkolla lite i början med flera olika items från olika databaser.

Jag försöker bygga upp många halvfabrikat genom ingredienserna och skippa alla utom de items som jag hittat att de verkar stämma.

adejn
2015-12-09 16:23
#8

PS: i inställningarna på Cronometer finns det en 80/10/10-profil då utvecklaren är aktiv på 30bananasaday-forumet och har frågat folk vad dom tycker.

Man kan börja där så att minimum och maximum-värden som exv Kalium (Potassium) inte framstår som en mineral som är farlig att få "för mycket" av (exv 10 bananer) och vissa andra ämnen så som Natrium (Sodium) inte framstår som nåt man lätt får för lite av ;-)

Sedan kan man justera sina macro- och micro-mål själv utifrån en sådan lite mer pålitlig och vegan-baserad profile om man exv föredrar 60/20/20 eller high fat osv.

Det finns förklarande och frågebesvarande diskussioner ang. Cronometer på 30bad-forumet.

Lycka till!

Upp till toppen
Annons: