Annons:
Etikettveganprat
Läst 2159 ggr
veggie4every1
12/10/15, 12:21 PM

Att tvinga någon att bli vegan

Man ska inte tvinga någon att bli Vegan hör man ganska ofta. Det trodde jag var självklart.

Finns det veganer som tvingar eller försöker tvinga andra att bli veganer? För jag har inte träffat någon.

Att man förespråkar veganska värderingar och förespråkar att människor slutar att konsumera animalier är knappast att tvinga. Jag tror inte att det är möjligt att tvinga någon till en hållbar förändring. Förändring kommer från insikt.

Jag tycker att det verkar som att många människor istället tvingas att konsumera animalier. Man kan tvingas av sin icke-veganska familj, grupptryck i skolan, få eller inga veganska alternativ på skola/arbetsplats/dagis exempelvis. Icke-veganska värderingar trycks ned i halsen av reklam.

Varför ska det tvånget vara accepterat?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[viccaan]
12/10/15, 12:33 PM
#1

Håller helt med!

[Synnerlig]
12/10/15, 1:37 PM
#2

Vadå, jag brukar alltid låsa in icke-veganer i min källare, binda fast dem och mata dem med tofu. Gör inte ni det? 😃

veggie4every1
12/10/15, 1:42 PM
#3

#2 Bra tips där ifall man inte tänkt på det…😂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
12/10/15, 1:49 PM
#4

Hahaha 😃

-Aida-
12/10/15, 2:02 PM
#5

En del har jätte lätt för att ta åt sig och tycker man tvingar sig på någon medans andra inte gör det, det var nån jag kände som jag inte ens kunde yttra mina åsikter till föränn jag tydligen tvingade på något. <<
Tycker det är enorm skillnad på att informera och tvinga.

trollslända
12/10/15, 4:43 PM
#6

Tvinga andra vuxna kan man aldrig men tvinga sina barn att äta veganskt skulle man kunna göra så länge de är tillräckligt små och beroende av sina föräldrar. Svårare blir det när de börjar kunna ta egna beslut.

Annons:
veggie4every1
12/10/15, 5:17 PM
#7

#6 Jag tycker det verkar som att många barn och tonåringar blir tvingade av sina föräldrar att äta icke-veganskt tyvärr. Men dessa barn och ungdomar kan ju också sån tur är välja själva en vacker dag.

Jag tänker att man som veganförälder givit barnen veganska värderingar så de väljer självmant att inte utnyttja och döda andra i onödan.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

thea_thea
12/10/15, 5:35 PM
#8

#7 Jag tror inte det är så många barn som blir tvingade att äta icke-veganskt, men det är nog många barn som inte får veganska alternativ.

veggie4every1
12/10/15, 5:51 PM
#9

#8 Men om barnen inte får veganska alternativ, så har de ingen valfrihet eller hur?

Äta måste man ju om man vill överleva.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

thea_thea
12/10/15, 5:55 PM
#10

#9 Du pratade ju om att tvinga barn att äta veganskt.

veggie4every1
12/10/15, 6:00 PM
#11

#10 Med tvinga menade jag inte att binda fast dom och stoppa in animalierna i munnen på dom och tvinga dom att svälja under pistolhot🤪

Tar man bort veganska alternativ så är det tvång att äta det icke-veganska om man inte vill svälta ihjäl.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

thea_thea
12/10/15, 6:04 PM
#12

#11 Haha😃

Nja, barnen kan ju äta på skola också😎 Men jag förstår nu vad du menar, jag trodde först att du menade att barnen inte fick äta veganskt utan blev tvingade av föräldrarna att äta kött (om du inte äter kött utvecklas du fel!!!).

veggie4every1
12/10/15, 6:47 PM
#13

#12😃

Men man kan ju inte leva endast på skolmaten och jag lovar att vegansk skolmat inte alltid håller hög kvalitet smak och näringsmässigt om man ens får tillgång till vegansk mat.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[Synnerlig]
12/10/15, 6:51 PM
#14

Vad jag har märkt så är det väldigt många icke-veganska föräldrar som hindrar sina barn att äta veganskt då de inte är tillräckligt pålästa och tror att barnet ska få näringsbrist. Läste till och med om någon vars föräldrar vägrade handla vegansk mat och om barnet själv köpte vegansk mat så fick hen inte ens använda köket. Sen vet veganska barn att det finns de som äter djur och deras mjölk och ägg medans icke-veganska barn ofta inte ens vet att det går att äta annat än djur och för det mesta vet de inte ens att det är djur de äter. Därför känns det mer som "tvång" från icke-veganska föräldrars sida.

thea_thea
12/10/15, 7:22 PM
#15

#13 Precis, när jag gick i skolan var den veganska maten en smaklös röra som alla med specialkost fick äta. Jag levde på frukt ett tag :(

vendelay
12/10/15, 8:10 PM
#16

Har aldrig heller träffat en Vegan som försökt tvinga en ickevegan att bli Vegan men minst ett hundratal ickeveganer som försöker tvinga veganer att bli ickeveganer. Hela samhället är ju byggt på ickeveganer, känns som alla motarbetar oss ibland!

Men viktigt att tänka på är att när en ickevegan säger att veganer tvingar på dem veganismen handlar det ju i stort sett varje gång om att ickeveganerna blir ledsna och får dåligt samvete för vad de gör mot djur och natur. De kan inte försvara det de gör och tolkar det som att veganer har fel för att slippa behöva ändra på sig.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
12/10/15, 8:23 PM
#17

#15 Usch så trist, det ska inte behöva vara så🤓

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Denna kommentar har tagits bort.
Lakritsstjärna
10/11/17, 2:40 PM
#19

Får ofta frågan varför tvingar ni era barn att äta veganskt varför får de inte välja själva. Hade jag släppt in mina barn i en mataffär och sagt att ni får köpa precis vad ni vill så hade de antagligen kommit ut med en påse godis. Jag ser det som min uppgift som förälder att ge dem den mat jag tror är bäst för dem. Jag vill även lära dem att reflektera och kunna göra medvetna val även i matbutiken när de blir stora. En förälder som serverar korv och makaroner blir inte alls ifrågasatt på samma sätt även om det är sämre för både hälsa ovh klimat. Ingen påstår att de tvingar barnen att äta kött. De följer ju bara normen.

Tilda Hansson
10/15/17, 10:57 PM
#20

Så sant, håller verkligen med!!

Med vänliga hälsningar, TildaGlad

Annons:
Upp till toppen
Annons: