Annons:
Etikettloppis
Läst 1947 ggr
[viccaan]
2015-12-10 14:24

Sugar gliders behöver omplaceras

http://exotiskadjur.ifokus.se/discussions/564b437d8e0e7465a8001bf0-omplacering-sugar-gliders-far-o-son

Länsstyrelsen kommer att ta dessa djur om de inte omplaceras, om någon har möjlighet att ta hand om dessa hör av er till trådskaparen..

Djuren kommer antagligen att avlivas om de omhändertas av länsstyrelsen

Annons:
thea_thea
2015-12-10 14:27
#1

Vad har det att göra med veganism?

[viccaan]
2015-12-10 14:28
#2

#1 Det är en vegansk handling att rädda djur.

thea_thea
2015-12-10 14:30
#3

#2 😃Okej.

[viccaan]
2015-12-10 14:31
#4

Om ingen har möjlighet att ta dessa djur hotas de av avlivning…

veggie4every1
2015-12-10 14:34
#5

#2 Ja, det är ju i allra högsta grad en vegansk handling att rädda och adoptera djur som behöver ett hem🙂

Stackars små djur, tänk om de kunde fått levt fria i sitt naturliga habitat. Istället så ska vi "ha" dom för att det är roligt…💔

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
2015-12-10 14:34
#6

Jag har tyvärr inte rätt hem för att kunna ta emot dem. De behöver stor yta att röra sig på lyckades jag läsa till mig lite snabbt utan saker som kan vara farliga för dem att komma åt. Mitt hem är ganska litet och jag har prylar lite överallt, så inte optimalt för dem 😕 Man skulle behöva ett rum för dem.

Dela i vegangrupper på Facebook om du har möjlighet till det, större chans att fler människor ser det där.

Annons:
thea_thea
2015-12-10 14:37
#7

Jag har för mig att suggisar behöver en hel voljär för att må bra, så det är nog svårt att hitta ett bra hem.

[viccaan]
2015-12-10 15:17
#8

Ja de behöver en stor voljär eller allra helst ett rum för att må bra, tyvärr har inte jag heller platsen annars skulle jag tagit dessa.

Rubie
2015-12-12 18:57
#9

Verkar som att det inte är en omplacering eftersom ts i alla sammanhang använt begreppet "sälja". Sjukt att vilja ta betalt främst över djur som misskötts så illa att länsstyrelsen behöver ta itu med dom. Tappar hoppet om mänskligheten

[Synnerlig]
2015-12-12 19:08
#10

#9 Den personen verkar inte särskilt populär heller ser man när man läser vad de andra skrivit. Det verkar som att personen köper nya djur hela tiden som det inte funkar med och som hen sen säljer vidare.

thea_thea
2015-12-12 19:09
#11

Men omplaceringsdjur brukar väl inte vara gratis?

[Synnerlig]
2015-12-12 19:15
#12

#11 De som placerar om djur tar inte en kostnad för djuret utan för att de har tagit hand om djuren med mat, vård osv. Det är för att de ska ha råd att finnas kvar och ta hand om djur som blir utan hem. Men jag vet inte varför den där personen vill ha betalt, den som tar hand om djuren åt hen gör väl hen (och djuren!) ändå en tjänst.

thea_thea
2015-12-12 19:17
#13

#12 Fast privatpersoner som omplacerar sitt djur brukar ju ta betalt? 🤔

Annons:
[Synnerlig]
2015-12-12 19:40
#14

#13 Jaha, jag trodde du menade omplaceringshem. Hm… Tja, jag vet inte varför de tar betalt. Uppfödare förstår jag då de vill tjäna pengar på djurhandeln, men om man behöver omplacera ett djur så vet jag inte varför man vill ta betalt för djuret. Om jag hade varit tvungen att omplacera min lilla bebis (min kanin) så hade jag mått ännu sämre om jag valde att ta betalt för honom som om han vore en vara 😕

thea_thea
2015-12-12 19:51
#15

#14 Förlåt om jag var otydlig! Eftersom personen som säljer sina suggisar är en privatperson trodde jag vi pratade om privatpersoner🤪

Jag skulle känna mig sämre om jag inte tog betalt för mina djur om jag skulle sälja de, då känns det som jag inte tycker djuren är värda något😕

[Synnerlig]
2015-12-12 20:00
#16

#15 Ja, det är nog bara jag som är trött i huvudet efter en lång dag på Vegomässan 😛

Fast djuret har ju ett känslomässigt värde, det betyder mer än pengar för mig personligen. För mig känns det nästan som att djuret är värt mindre om man vill ha betalt för då känns det som att man försöker tjäna sig en hacka på sin lilla vän.

Rubie
2015-12-12 20:02
#17

Håller med synnerlig, hade inte velat ta betalt för mina djur om jag hade behövt hitta ett nytt hem till dom heller. Hade dock velat känna den nya ägaren väldigt väl (måste vara en nära vän) då jag har svårt att lita på främmande efter jag blev berövad på min lilla vän. Dock så är ts till sugar gliderna i den tråden en privat person, och verkar vilja ta betalt för djur som misskötts så pass att länsstyrelsen är inblandade. Hon verkar förutom sin egoism brutalt intelligensberövad som för det första aldrig läser på innan, och dessutom släpper ihop ett rovdjur(iller) med en sugarglider (ett självklart byte) utan speciell uppsyn bara för någon på internet sa att det var okej. Och sen gnäller på att hon fick plocka ur sugarglidern ur munnen på illern…. detta är vad hon vill ha betalt för. Blir illamående.

thea_thea
2015-12-12 20:04
#18

#16 Haha, du får sova länge imorgon😃

Jag tänker lite att om man skänker bort ett djur har det inget värde (för den som skänker bort). Då kan ju vem som helst köpa/få ett djur och kanske inte tar hand om det så väl eftersom djur kostar.

veggie4every1
2015-12-12 20:17
#19

Antingen är det för att man helt enkelt vill tjäna lite på det och/eller få tillbaka det man en gång betalat för djuret och eventuell utrustning. Djur är ju varor.

Djuren har ett ekonomiskt värde både för den som köper och säljer. Skänker man bort ett djur så anser man att det finns en större risk att djuret inte får ett varaktigt eller gott hem eftersom det ändå inte kostade något. 

Råttor, marsvin, möss och kaniner som skänks bort eller säljs riktigt billigt  riskerar att bli ormmat eller människomat. Har man betalat mera finns det en större chans att man vill ha djuret som husdjur. Katter som skänks bort blir oftare övergivna än om de kostat pengar.

Det anses seriöst att ta betalt för djur eftersom djurens värde är ekonomiskt och deras öde ibland avgörs av hur stort deras ekonomiska värde är.

Det fungerar så när man är en produkt som köpes och säljes. Då är det alltid bättre ju dyrare man är.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
2015-12-12 22:09
#20

#18 Jag ska sova skiten ur sängen! Är så jäkla trött fortfarande 😃

Jag skulle självklart se till att det är en person jag litar på. Jag hade förmodligen kollat upp personen och så vidare. Jag hade nog givit vidare vårdnaden till en annan Vegan då jag litar mer på att de bryr sig om att djuren har det så bra som det bara går i fångenskap.

Annons:
Rumblebee
2015-12-13 19:22
#21

Vad gäller privatpersoner som omplacerar sitt djur och tar betalt så behöver det inte alltid ha att göra med att de vill tjäna pengar eller få igen en liten summa av vad djuret har kostat. Det kan även vara att försöka minska antalet oseriösa intressanta. Gratis djur lockar många, men om det kostar så är risken för ett oseriöst hem aningen mindre än om djuret varit gratis. Folk vill sällan lägga en massa pengar på något om de inte tänker ta hand om det ordentligt. Vare sig det är en materiel produkt eller ett levande djur.

veggie4every1
2015-12-13 20:39
#22

#21 Det är så därför att vi ser djur som en produkt som har ett ekonomiskt värde. Djur har det värde som vi tillskriver dom.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

thea_thea
2015-12-13 20:41
#23

#22 Vill du att djur ska kosta eller inte? Känner mig aningen förvirrad🤐

veggie4every1
2015-12-13 21:16
#24

#23 Det jag försöker förmedla är att djuren inte är vår egendom. Djuren förtjänar personstatus istället för egendomsstatus.

Djur har ett inneboende värde, precis som vi människor.

Jag vill att människor ska förstå att det är moraliskt fel att äga en annan individ oavsett om det är en mänsklig individ eller en icke-mänsklig individ.

Vi behöver ändra debatten när vi talar om att höja statusen för djuren. Idag talar vi då om att höja det ekonomiska värdet på djuren så att de blir mer attraktiva att vårda av ägaren.

Vi bör diskutera att ändra och därigenom höja djurens status till personstatus med inneboende värde, istället för egendomsstatus med ett höjt ekonomiskt värde.

Nej, jag vill inte att djur ska kosta pengar, jag tycker inte att djuren ska vara varor att köpa och sälja. Jag förstår dock att idag när djuren fortfarande har egendomsstatus med ett ekonomiskt värde att ett djur som kostar mera pengar har en större chans till att vårdas väl av sin ägare.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

thea_thea
2015-12-13 21:31
#25

#24 Haha, blev inte så mycket klokare på det men jag tror jag förstår vad du menar😃

Är det icke-veganskt att hålla sällskapsdjur? Alltså (såklart) inte för att äta utan som sällskap, kompis, umgänge, utan att se på djuret som en ägodel utan som en kompis?

Är det icke-veganskt att föda upp domesticerade djur för ett liv i fångenskap? Självklart hålla djuret artanpassat, med bästa mat och allt sånt?

Är det icke-veganskt att föda upp ej domesticerade djur för ett liv i fångenskap? Självklart hålla djuret artanpassat, med bästa mat och allt sånt?

Jag kan skapa en ny tråd om det är för mycket OT🙂

veggie4every1
2015-12-13 21:52
#26

Skapa gärna en ny tråd 🙂

Vi har en del husdjurstrådar också,  du kanske hittar svaren där om du söker, jag har skrivit en hel del om mitt ställningstagande i den här frågan🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

komigentammie
2015-12-14 09:45
#27

De ska ha fått hem nu.

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

Annons:
veggie4every1
2015-12-14 11:11
#28

Så skönt! Hoppas att de får det så bra det går nu då och att det blir ett varaktigt hem🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

komigentammie
2015-12-14 11:40
#29

Hoppas verkligen det med..

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

Upp till toppen
Annons: