Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 2679 ggr
thea_thea
2015-12-13 21:56

Djurägande veganskt eller inte?

Skrev detta i en annan tråd men blev hänvisad till att skapa en egen! Hoppas jag får svar😊

Är det icke-veganskt att hålla sällskapsdjur? Alltså (såklart) inte för att äta utan som sällskap, kompis, umgänge, utan att se på djuret som en ägodel utan som en kompis?

Är det icke-veganskt att föda upp domesticerade djur för ett liv i fångenskap? Självklart hålla djuret artanpassat, med bästa mat och allt sånt?

Är det icke-veganskt att föda upp ej domesticerade djur för ett liv i fångenskap? Självklart hålla djuret artanpassat, med bästa mat och allt sånt?

Annons:
Katniss
2015-12-13 22:01
#1

Domesticerade djur kan inte klara sig ute i det vilda (kan finnas undantag), så att ha djur på ett bra sätt tycker jag inte är dåligt :). Sedan, att avla på dem, det beror nog lite på. Avlar man 'bara för att' så är det ju inte lika meningsfullt som att avla med ett bestämt mål. Vilda djur tycker jag ska stanna i det vilda, eller möjligtvis i riktigt stora hagar, om de till exempel skulle vara hotade av bland annat jägare i sin hemmiljö :)

R.I.P. Anton 💔

thea_thea
2015-12-13 22:03
#2

#1 Tack för svar👍

Jag syftar på seriös avel, friska linjer osv. Sorry att jag inte förklarade🤐

[Synnerlig]
2015-12-13 22:11
#3

Är det icke-veganskt att hålla sällskapsdjur? Alltså (såklart) inte för att äta utan som sällskap, kompis, umgänge, utan att se på djuret som en ägodel utan som en kompis?

Det är en icke-vegansk handling att hålla på med djurhandel, dvs köpa djur från uppfödare. Det är inte veganskt att se djuren som ägodel. Men jag anser att det är en vegansk handling att ta hand om djur som har blivit övergivna och behöver ett hem, dvs adoptera ett djur och se denne som den familjemedlemmen den är 🙂

Är det icke-veganskt att föda upp domesticerade djur för ett liv i fångenskap? Självklart hålla djuret artanpassat, med bästa mat och allt sånt?

Är det icke-veganskt att föda upp ej domesticerade djur för ett liv i fångenskap? Självklart hålla djuret artanpassat, med bästa mat och allt sånt?

Det är inte okej att föda upp något djur för fångenskap såklart. Varför skulle vi behöva det? Inte för djurets vinnings skull i alla fall.

Katniss
2015-12-13 22:11
#4

#2 Gör inget :p Jag är själv inte Vegan (eller vegetarian) men jag tycker inte att det är fel om man kan garantera ett kärleksfullt hem :)

R.I.P. Anton 💔

thea_thea
2015-12-13 22:18
#5

#3 Är det icke-veganskt att köpa djur som kommer från uppfödare? Eller omplacering från en privatperson? Alltså köpa från någon som tröttnat/allergisk/annan anledning, men djuret är inte övergivet. Djuret hade ett bra hem innan men de kunde inte ha kvar djuret av någon anledning.

Tack för svar Katniss och Synnerlig👍

Har ytterligare en fråga (haha😛), är det icke-veganskt att ha djurhållande som hobby? Dvs djur som intresse? (t ex hundträning, kaninhoppning, utställning)

veggie4every1
2015-12-13 22:24
#6

#2 Är du intresserad av vad veganer tycker i den här frågan så bör du sätta ett (V) i rubriken. Det vore intressant att veta om du själv är Vegan?

De svar du annars får här från icke-veganer kommer inte att spegla veganers åsikter, vilket kan vara bra att tänka på. Mitt ställningstagande gäller också mig själv och vad jag tycker. Andra veganer kan tycka annorlunda.

Det här är den svåraste frågan man har anser jag.  Att det är fel att utnyttja och döda djur för mat eller produkter det kan många ta till sig. Men att det är fel att äga husdjur är mycket svårare. Eftersom man älskar och vårdar sina husdjur blir den här frågan om möjligt ännu mer personlig än när man talar om att ändra sina matvanor.

Men hur som helst som jag sagt så har jag redan skrivit en hel del om mitt ställningstagande. Jag kommer därför att kopiera in en del inlägg. Ingen mening i att jag upprepar allt jag redan skrivit. Är det sedan någon mer du undrar så ska jag försöka svara på det. Fixar detta om en stund🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
thea_thea
2015-12-13 22:28
#7

#6 Tänkte att det inte gör något om icke-veganer svarade, men om det måste vara (V) i rubriken fixar jag det såklart🙂

Tycker själv att det är krångligt ifall husdjur är veganskt eller inte, därför jag frågar😛 Ser framemot att läsa vad du skrivit! Har läst några andra trådar men tycker det är enklare att fråga själv😊

[Synnerlig]
2015-12-13 22:42
#8

Är det icke-veganskt att köpa djur som kommer från uppfödare? Eller omplacering från en privatperson? Alltså köpa från någon som tröttnat/allergisk/annan anledning, men djuret är inte övergivet. Djuret hade ett bra hem innan men de kunde inte ha kvar djuret av någon anledning.

Som jag svarade tidigare så är det inte veganskt att avla fram och köpa djur från uppfödare då det leder till en skev syn av att djur är varor med ett ekonomiskt värde och det leder dessutom till att fler djur blir utan hem.

Att ta emot djur för omplacering ser jag som adoption så det är okej i mina ögon. Om inte jag tar emot djuret så kommer djuret förmodligen att hamna på ett omplaceringshem i alla fall eller i värsta fall avlivas som så många människor verkar göra med sina "vänner" när de tröttnat eller av andra ursäkter inte kan ta hand om djuret 😕

Har ytterligare en fråga (hahaLipar), är det icke-veganskt att ha djurhållande som hobby? Dvs djur som intresse? (t ex hundträning, kaninhoppning, utställning)

Djur är inte en hobby som bilar, båtar eller fotboll. Tänk själv om man skaffade barn bara som en hobby för att sen kunna tävla med dem i skönhetstävlingar för barn osv.  Nej, man bör ta hand om ett djur för att man vill ge denne ett kärleksfullt hem och ser den som vilken familjemedlem som helst. Jag antar att du inte ser din mamma, pappa eller eventuellt syskon och barn som en hobby? 😛

thea_thea
2015-12-13 22:48
#9

#8 Så det är inte veganskt att vara aktiv i (djur)föreningar, tävla med sitt djur mm? Så om jag har en hund jag tränar/tävlar för att vi tycker det är kul är, det icke-veganskt? Förlåt för många frågor🤐

veggie4every1
2015-12-13 23:53
#10

#7 Det gör väl inte inget om icke-veganer svarar, men svaren lär ju inte bli ur en vegansk synvinkel då och jag tror inte de flesta icke-veganer har koll på vad som är veganskt eller ej. Inläggen jag kopierar följer nedan i flera inlägg. En del av det jag talar om i inläggen kanske inte är helt relevant till dina frågor, men du får plocka ut det som är intressant för dig🙂

"En Vegan i ordets rätta bemärkelse avstår allt djurutnyttjande i största möjliga mån.

Att hålla sällskapsdjur är förstås inte en nödvändighet. Men eftersom världen inte är vegansk så finns det många domesticerade djur som behöver vår hjälp. Det är vår skyldighet att hjälpa dessa djur.

Att adoptera djur som behöver ett hem är i allra högsta grad en vegansk handling. Så visst kan en Vegan ta hand om eller "ha" djur. Men att köpa djur från en uppfödare eller zoobutik är inte en vegansk handling. Djur är inte varor och man stödjer inte handel med djur när man är Vegan.

Man kan äta en vegetabilisk kost utan att vara Vegan. Men är man vegan och då känner att man vill avstå från allt djurutnyttjande i största möjliga mån så ställs man givetvis inför ett dilemma om man har köttätande djur.

Här måste man välja om man vill stödja lidande och dödande av miljarder djur varje år för att mata ett djur.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
2015-12-13 23:54
#11

Jag skulle också sakna hästar och alla andra domesticerade djur i ett veganskt samhälle. Men jag tycker inte det spelar så stor roll, för det handlar inte om mig och vad jag vill och tycker om. Det är underbart att umgås med djur, men det är inte rätt att äga en annan individ. Man kan vara djurvän utan att äga djur. Jag skulle vilja påstå att man kan vara en fantastisk djurvän utan att äga djur. Man måste inte "ha" djur, hålla djur och äga djur för att vara en djurvän. Jag skulle nästan vilja säga att man kan vara en större djurvän när man inte äger djur för man älskar djuren på ett osjälviskt sätt. Du har säkert hört uttrycket "Den man älskar släpper man fri".

Jag anser det fullt möjligt att vi i framtiden inte äger djuren. Att djuren har rättigheter till frihet och liv. Varför skulle det vara en omöjlighet?

Slavägarna ansåg också att samhället inte skulle kunna fungera utan slavar. Vi hade ju "alltid" haft slavar, så det var givetvis en omöjlighet. 

Men vi anpassade oss efter att slaveriet upphört även då det funnits i tusentals år. Det är ingen omöjlighet för oss att anpassa samhället. Vi är anpassningsbara om vi vill.

"Menar du att framtidens veganer kommer att ställa upp och ta hand om alla miljarder djur som vi inte kommer att utnyttja"

Nu kommer det inte att finnas miljarder djur att ta hand om förstås. Vi slaktar miljarder djur varje år, men det är en rullande siffra. Vi slaktar, producerar, slaktar, producerar osv.

I en vegansk värld kommer många att inse skyldigheten vi har att ta hand om de djur som finns och jag tror faktiskt att de som kan kommer att öppna sina hem och hjälpa de djur som behöver det. Jag har höga tankar om människor i det veganska samhället.

Jag kan ju givetvis inte ha ett svar hur övergången skulle se ut. Det finns redan en del sanctuarys och det kommer förstås att behövas många fler.

Det är också under en kortare period. En ko blir runt 20 år, många djur lever kortare liv så vi talar inte om särskilt länge.

"Jag har alltid undrat hur veganer ser på skadedjur"

Jag ogillar verkligen det ordet. Inga djur är "skadedjur". Men jag anser att man har rätt att försvara sig mot angrepp från både djur och människor. Jag tycker dock att man bör skydda sig själv och sin egendom genom att göra minst möjliga skada på andra. 

#47 "Jag kan inte se att människan utnyttjar katterna i TNRMkolonierna"

De människorna utnyttjar förstås inte katterna, de hjälper katterna och gör ett fantastiskt bra jobb. Men det är på grund av att vi äger, utnyttjar och producerar katter som behovet överhuvudtaget finns.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
2015-12-13 23:56
#12

Ja, just nu måste vi ha husdjur. Vi måste hjälpa de djur som finns.

Men det betyder inte att det är rätt att fortsätta aveln och ägandet av domesticerade djur i framtiden.

Det som är intressant är hur vi har ändrat vårt tankemönster sedan slaveriet. Förr var det väldigt naturligt och självklart att äga andra människor. Det ansågs inte orätt, det hade alltid varit så. Men vi tänker inte så längre. Vi ändrar oss och hur vi tänker idag måste inte vara hur vi tänker i morgon. Bara för ett lite antal år sedan var det självklart att vi skulle aga våra barn. Kvinnan stod under mannen, en självklarhet det med, det hade ju alltid varit så.

Jag är för ett nytänkande. För att kunna ge djuren rätt till liv och rätt till frihet i framtiden så måste den domesticerade aveln upphöra.

Ett barn blir vuxet och myndigt och lämnar sin vårdnadshavare för att leva som det själv bestämmer. Domesticerade djur kan aldrig bli vuxna och självständiga, de är beroende av oss hela sina liv. Tycker du ärligt att det är i djurens bästa intresse?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
2015-12-14 00:04
#13

Jag tycker att det är en vegansk handling att ta hand om hundarna du redan har. Det är nog väldigt få som inte skulle hålla med om att vi ska ta hand om de djur vi redan har.

Däremot är det inte en vegansk handling att välja att köpa hundar från en kennel. Då stöttar man handel med djur och djur är inte varor för en Vegan.

Här kan du förstås göra ett val. Om du då istället för att stötta kennelverksamhet och handel med djur, väljer att hand om hundar som behöver omplaceras och är i behov av ett hem så är det en vegansk handling i allra högsta grad.

// Ovanstående inlägg är från den här tråden från 2013/14. Jag tror att jag fortfarande håller med mig själv i det jag skrev, men jag lägger in en reservation för att jag kan ha ändrat mig i någon fråga. Alla är ju förändringsbara😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
veggie4every1
2015-12-14 00:07
#14

Det är inte en vegansk handling att köpa och sälja djur eftersom djur inte är varor eller produkter. Men det är en vegansk handling i allra högsta grad att ta hand om/adoptera djur som behöver ett hem. De behövande djuren ökar tyvärr i antal.

Jag ser ingen anledning till varför man ska adoptera bort djuren man lever med när man blir Vegan. Däremot bör man givetvis inte stödja uppfödning och handel med djur utan istället adoptera djur som är i behov av ett hem i fortsättningen.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
2015-12-14 00:10
#15

Ja, domesticerade kor är skapade av oss endast för att utnyttja till kött och mjölk. Det finns nog inte många ändå som skulle hålla kor om man inte kunde tjäna pengar på dom och utnyttja dom till kött och mjölk.

De kan inte heller klara sig i frihet som de små vilda bufflar vi en gång fångade till att förslava.

De djur som vi kan rehabilitera till ett liv i frihet bör vi givetvis göra det med.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
2015-12-14 00:11
#16

Du blir våldtagen en gång per år. Tvingas föda ett barn varje år som tas ifrån dig vid födseln. Dina bröst ömmar av mjölk som var menat för ditt barn och ditt hjärta värker av saknad. Dina döttrar kommer att gå samma öde till mötes tills de dödas efter ca 5 år. Dina söner dödas i tonåren efter att ha levt i en fängelsecell pga av att de smakar gott och är en biprodukt att tjäna pengar på.

Vill du att detta ska fortsätta år efter år, generation efter generation i evighet eller önskar du att din art får vila i frid?

Jag vet vad jag skulle välja. Det finns öden långt värre än icke-existens.

Jag tycker att det är att ta sig för stora friheter att döma till ett fortsatt utnyttjande

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
2015-12-14 00:12
#17

Andra människor är inte vår egendom att våldtaga, utnyttja och döda. Andra människor är inte varor och produkter.

Det går inte att utnyttja, våldtaga och döda under värdiga förhållanden. Tycker du att vi kan våldtaga, utnyttja och döda människor på ett vettigt och värdigt sätt och bör arbeta för det? Jag tror inte det. Det är moraliskt fel att se andra individer som vår egendom oavsett om man är människa eller icke-människa.

Nej, vi ska inte arbeta för ett fortsatt utnyttjande och dödande under "humana", "vettiga" och "värdiga" former. Vi ska arbeta för djurens rätt till liv, frihet och att inte vara någons egendom.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
2015-12-14 00:14
#18

Jag menar att alla domesticerade djur på sikt bör upphöra att existera. Vi ska givetvis ta hand om de djur som finns. Alla domesticerade djur som finns har vi en skyldighet att hjälpa. Men uppfödning av domesticerade djur bör upphöra eftersom de är beroende av oss och endast finns till för oss att utnyttja. Det bör alltså på sikt inte att finnas några lidande hemlösa katter, hundar och andra domesticerade djur i ett samhälle där vi inte äger djur. Djur är inte egendom. Det är på grund av att vi äger och utnyttjar djuren som alla dessa lidande djur finns.

Att avel av domesticerade djur upphör kränker inte deras rättigheter till de liv de har.

#40 Du blandar ihop djurrätt med djurskydd. Det finns faktiskt en hel del veganer som arbetar för att avskaffa djurförtycket och vi växer hela tiden. Så jag skulle inte underskatta människors förmåga att ändra sitt moraliska ställningstagande.

#42 Det som faller plattast är nog ditt väldigt speciesistiska påstående som inte betyder något annat än att du tänker som en speciesist.

Jag kommer aldrig att respektera handlingar som medvetet skadar och dödar andra individer och jag tycker inte att någon ska behöva respektera det.

Veganism är inte någon livsstil. Det är ett moraliskt ställningstagande för icke-våld.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
2015-12-14 00:15
#19

Dina katter finns ju och är älskade. Jag dömer inte dina katter till att inte finnas. Jag tycker dock inte att vi ska upprätthålla djurförtrycket och lidandet för de antalet miljoner katter som inte har kärleksfulla hem pga att du och en del andra personer älskar att ha katter som husdjur.Dina domesticerade katter är också oavsett hur bra du tar hand om dom din egendom att göra vad du vill med. Det är inte moraliskt rätt att äga andra individer hur mycket man än älskar dom.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
2015-12-14 00:17
#20

Du anser att det är i djurens bästa intresse att behålla sin egendomsstatus. Jag håller inte med. Kan du inte avliva dina katter om det skulle passa dig?

Du verkar tycka att jag dömer väldigt mycket. Jag anser att icke-veganer dömer miljarder av djur till att utnyttjas och dödas varje år samtidigt som de försvarar det. Du dömer nu miljoner levande kännande katter till fortsatt utnyttjande, dödande och lidande pga att du gillar katter som husdjur. Jag menar att det är i deras bästa intresse att inte existera överhuvudtaget. Man lider inte av att aldrig bli född.

Du kan tala om för mig vad djurskyddet har åstadkommit under de 130 år som det existerat? Större burar, mer ströhalm, kortare transporter till slakteriet? Vi utnyttjar och dödar fler djur idag än någonsin och med högre effektivitet. Om det är vad du anser är att värna om djuren så har vi helt olika uppfattning. Tycker du inte att djuren har rätt att inte utnyttjas och dödas alls eller är det ok så länge de har större burar och mer halm? Dina katter betyder väl mera för dig och de måste ju äta kött, så du kanske gladeligen offrar de andra djuren. Men jag håller inte med dig.

Djur har rätt att inte vara någons egendom. De har rätt att leva och rätt till frihet.

Att inte existera för att utnyttjas och dödas av oss är inte att göra djuren en otjänst. Att låta djuren existera för att utnyttjas, dödas och förtryckas är dock det. Det är inget annat än själviskt och handlar inte om något annat än att man inte vill ge upp något man tycker är trevligt. Jag tror inte för en sekund på att du värnar om alla kommande generationer av katter som jag dömer till att inte födas. Då skulle du värna om de miljoner katter du dömer till lidande och död pga att du vill ha katter som husdjur. Hur kan du försvara djurens egendomsstatus och all lidande och död det medför, samtidigt som du säger dig värna om djuren?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
veggie4every1
2015-12-14 00:18
#21

Väldigt många av de djurarter som vi har domesticerat har kvar sina vilda förfäder, förutom då de som icke-veganer tyvärr utrotat. Så i många fall är det inte arterna i sig som inte kommer att existera, utan de domesticerade varianterna av arterna som vi skapat till att förtrycka.

Exempel på det är vildsvin, vilda höns, råttor, kaniner, hästar (förekommer nu i Bulgarien och Rumänien som betande landskapsvårdare) vilda får, vargar, vilda katter (ej domesticerade förvildade katter), fåglar, fiskar, getter etc etc.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
2015-12-14 00:20
#22

Djur har rätt att bli behandlade som personer och inte som egendom.

Det fanns en tid när kvinnor inte var ansedda som personer. Mänskliga slavar var inte heller ansedda som personer.

Idag är inte de icke-mänskliga djuren ansedda som personer.

Vi förändrar dock vår moral med tiden som väl är.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
2015-12-14 00:21
#23

Jag har ju förklarat för dig att arterna finns kvar (dvs. de arter icke-veganer inte redan utrotat) och att det är de domesticerade varianterna av dessa arter som är skapade till att förtrycka som vi inte bör avla vidare på.

Det som är riktigt kallsinnigt är att försvara förtrycket. De domesticerade djuren döms till lidande och död i miljarder varje år av icke-veganer som uppenbarligen då enligt dig  gör dessa arter en tjänst eftersom de får födas och existera en kort stund medans vi utnyttjar dom och i slutändan gör produkter av dom.

"Alla goda krafter" som du talar om är veganism. Det är att verka för icke-våld för alla individer på planeten. Det är att inte försvara förtryck av andra arter och verka för att det förtrycket upprätthålls.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
2015-12-14 00:24
#24

Jag tycker det är väldigt ironiskt och väldigt respektlöst mot de miljarder icke-mänskliga individer att tala om nazifasoner och horribla åsikter när tidernas största holocaust pågår och upprätthålls av människor som förespråkar fortsatt djurförtryck och fortsatt ägandestatus av de icke-mänskliga individerna. Kliv ut ur bubblan istället och se vad som verkligen är horribelt.

Men husdjursfrågan är nog den mest kontroversiella frågan man kan diskutera och jag förstår om man i nuläget inte kan eller vill ta till sig att det är moraliskt fel att föda upp domesticerade husdjur. Men så länge vi inte förstår att det är moraliskt fel att äga andra individer så kommer dödandet och utnyttjandet att fortsätta även om just vi behandlar våra djur på ett bra sätt. Djurskyddsreformer har under de 130 år som det funnits i Sverige lett till högre effektivitet och en ökad produktion av animalier.

Icke-mänskliga individer förtjänar rätten att inte vara någons egendom precis som mänskliga individer.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
2015-12-14 00:27
#25

De flesta av inläggen ovan kommer från den här tråden. Det finns nog mer, men jag tror att det räcker nu annars blir det mycket upprepningar.

Också "För mig så är en Vegan en person som avstår allt djurutnyttjande så långt det är praktiskt möjligt. Ordet har dock blivit så pass urvattnat i folkmun och många kallar sig veganer när de äter en vegetabilisk kost. Jag tänker dock inte lägga min energi på att återta ordet "vegan". Det finns viktigare saker att lägga tid på."

Så jag bryr mig alltså inte längre vem som kallar sig vad, så det behöver inte bli någon diskussion kring det🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

komigentammie
2015-12-14 09:46
#26

Som sagt: djuren är så förtamade att de hade inte klarat sig i det vilda. Ska vi då ändå släppa ut dom där & låta de dö, ta ihjäl varandra osv. ist för ta ansvar för att vi förtamat dom?

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

thea_thea
2015-12-14 10:23
#27

Tack veggie4every1 för intressanta svar!👍 Förstår lite mer nu om vad en Vegan tycker. Nu är ju inte alla veganer likadana och tycker absolut inte likadant, men nu känner jag mig kunnigare! Aningen😎

Så det är inte okej att ha djur såvida de inte är räddade eller man skaffade det som icke-vegan, om jag fattade det rätt! Inte heller okej att ha djuren till något annat än sällskap. Inte okej att föda fram djur eller bidra till att föda fram djur! Om jag sagt är fel, rätta mig gärna🙂

Har en något relaterad fråga, är det okej att jobba med djur? Ex hunddagis, katthem, veterinär?

#26 Nu förstod jag inte vad du menar, kan du förklara?

Annons:
veggie4every1
2015-12-14 11:08
#28

#25 Det behövs verkligen människor med veganska värderingar på de jobben, så absolut.

#26 Vi ska absolut inte släppa ut domesticerade djur i naturen. Vi ska givetvis ta ansvar och ta hand om de djur som finns på bästa sätt.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

komigentammie
2015-12-14 12:15
#29

#27, exakt vad förstod du inte? :) 

#28, har svårt att förstå diskussionen då. Svaret är givet. 
Vi kan inte, får inte släppa ut förtamade djur i naturen, vart skulle de annars ta vägen?

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

thea_thea
2015-12-14 12:55
#30

#29 Jag trodde du menade att någon i denna tråden skrivit att djur ska släppas ut. Men då förstår jag, och tack för svar👍

Så det är inte okej att t ex tävla agility med sin hund?

veggie4every1
2015-12-14 13:21
#31

#29 Har du läst mina inlägg? Berätta vad du inte förstår så ska jag försöka att förklara.

#30 Jag tycker att det är ok och till och med bra att aktivera sin hund på hundens villkor. Om det är agility eller en annan aktivitet det spelar ingen roll så länge det är på hundens villkor.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

thea_thea
2015-12-14 13:32
#32

#30 Tack för svar! Är det olika för olika djurslag? Är det okej att tävla kaninhopp med sin kanin eller ställa ut sin katt?

veggie4every1
2015-12-14 13:55
#33

#32 När det gäller aktivering så tycker jag att det är olika för olika djurslag. Kattutställning är inte ok, det är inte för att aktivera katten och få den att må bra som vi ställer ut den. Kaninhoppning tycker jag inte heller är ok, det är inte i kaninernas bästa intresse att hoppa runt på en bana med en sele på sig. Det är för att människan i andra änden på kopplet tycker att det är roligt.

Jag tycker att aktiviteten ska vara i djurets bästa intresse och på djurets villkor avsett djurslag.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Katniss
2015-12-14 13:56
#34

#32 Jag tycker det skulle vara ok om djuren gillade det. I kaninhoppning tex, så kommer man inte långt om kaninen inte tycker om det. Men om djuret gillar det så borde det inte vara ett problem enligt mig :)

R.I.P. Anton 💔

Annons:
thea_thea
2015-12-14 14:04
#35

Så det är inte okej att ställa ut djur? "skönhetstävling" alltså.

vendelay
2015-12-14 14:21
#36

Många intressanta svar, speciellt av veggie4every1 ! 

#35 Skulle du ställa ut dina barn i skönhetstävlingar? Personligen tycker jag i alla fall att det är sjukt med sånt och därför skulle jag definitivt inte heller utsätta mina husdjur för det.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

thea_thea
2015-12-14 14:30
#37

#36 Tja, jag avskyr barn så om jag kan inte sätta mig in i något sånt. Men troligtvis skulle jag inte ställa ut mitt barn eftersom jag tycker det är fel. 

Du svarade inte på frågan (inte så jag fattade i alla fall), är det okej att ställa ut sin hund/katt/kanin/råtta/gris osv?

veggie4every1
2015-12-14 14:31
#38

#35 Skönhetstävlingar är inte i djurens intresse. Ofta främjar det avel, höjer det ekonomiska värdet på vissa av avelsdjuren och ger prestige till uppfödare.

#36 Kul att du tycker det🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

thea_thea
2015-12-14 14:32
#39

#38 Så det är icke-veganskt att ställa ut sitt djur? Även om det inte ska gå i avel eller säljas?

veggie4every1
2015-12-14 14:38
#40

#39 Ja, det tycker jag. Jag ser inte att djuren har någon som helst behållning av den aktiviteten och utställning är aldrig på djurens villkor. Det är ett mänskligt nöje.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

thea_thea
2015-12-14 14:40
#41

#40 Vad menar du med "på djurens villkor"?

Annons:
veggie4every1
2015-12-14 14:46
#42

#41 Jag menar att de själva ska deltaga frivilligt i aktiviteten. Det ska vara något som ger djuret glädje och utan tvång.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

thea_thea
2015-12-14 14:49
#43

#42 Jag ställer aktivt ut mina djur, djuren är glada och pigga hela dagen, när de kommer fram till domaren, och är nyfikna på domaren. Är det icke-veganskt?😕

[kiko]
2015-12-14 15:32
#44

Bra tråd och bra frågeställningar thea_thea!  Svaret tycker jag är givet, det är icke-veganskt att äga djur, att ägna sig åt avel - oavsett om den är "seriös" eller inte, eller att på annat sätt hålla djur i fångenskap. Med detta inte sagt att ett djur i fångenskap nödvändigtvis har ett dåligt liv eller på något sätt lider. Jag tror många djur i fångenskap mår alldeles utmärkt, MEN de är inte fria utan hålls mer eller mindre som en sällskapsslav utan möjlighet att själv påverka sin livssituation. Därför är djurägande icke-veganskt. Håller dock med om att det är att betrakta som en vegansk handling att hjälpa ett utsatt eller hemlöst djur, även om ägandet är icke-veganskt.

Precis som #36 var inne på, och någon fler tidigare i tråden, brukar jag fråga mig själv om en viss handling skulle vara försvarbar om det handlade om en människa istället för ett djur. Ofta blir svaren då skrämmande raka och ger en bra fingervisning om vad veganism är för mig. Jag brukar dock även vända på resonemanget och fråga mig om en handling hade varit okej om det gällde ett djur istället för en människa. Detta tycker jag skapar intressanta perspektiv på speciesism. Svaren blir då lika raka men samtidigt mer komplexa. Är det försvarbart att sätta ännu en kattunge till världen?

thea_thea
2015-12-14 15:49
#45

Tack för långt och utförligt svar i #44 kiko!

Så det är veganskt att rädda ett djur och icke-veganskt att hålla djur! Krångligt men jag tror jag förstår😛

Har en fråga som egentligen inte har så mycket med ämnet att göra men testar ändå! Är det veganskt att kastrera djur? Om vi tänker att jag räddat/adopterat en katt och kastrerar den, är det icke-veganskt?

[kiko]
2015-12-14 16:13
#46

Ja, det är så jag ser det. Mycket bra fråga om kastreringen! Jag skulle säga att det är icke-veganskt att kastrera ett djur, men jag anser också att då vi nu håller oss med domesticerade djur och dessa är beroende av vår omsorg så är vi skyldiga att se till att inte fler individer kommer till världen än det finns hem för. Det är inte veganskt att kastrera men det är fortfarande det mest rätta utifrån de förutsättningar som är, anser jag.

veggie4every1
2015-12-14 19:36
#47

Kastrering är i många fall en förutsättning för att individen ska få ett drägligt liv. Exempelvis okastrerade hankatter som driver långt med alla faror det innebär, slåss och skadar sig och sätter fler katter till världen. Jag tycker också att det är det bästa alternativet.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Ominous
2015-12-14 19:58
#48

http://vegan.ifokus.se/discussions/562179708e0e743c030029c8-vegan-och-djuragare

Jag har skrivit lite om mina åsikter i denna tråden.

Jag är en pragmatiskt människa, jag tror helhjärtat att vi ALDRIG(på typ 1000år) kommer sluta att ha husdjur. Mina åsikter utgår från detta. Jag stödjer absolut inte under några omständigheter huskattsavel. Jag tycker det borde vara rent av olagligt att ha en okastrerad katt utomhus.

Det enda jag tycker är acceptablet är att adoptera från katthem, eller gå till en seriös uppfödare. Jag har växt upp med katt, och jag  älskar katter. Jag skulle ha väldigt svårt att inte ha katt. Så ett tag efter att mina barndomskatter gått bort(19år och 16år) så adopterade jag en "egen" katt.

Med seriös uppfödare menar jag först och främst att man endast avlar på friska katter. Stamtavla ger en bra överblick på hur friska en katts gener är, och är därför viktig. Sålänge man sätter kattens hälsa först i alla lägen så bryr jag mig inte om att man fokuserar på utseende också. Men det är inget som intresserar mig. Det är såklart lite osmakligt.

Jag har sett flera uppfödare av katter som avlar på friska katter, men som jag aldrig skulle adoptera av. Folk som omplacerar kastrater efter de fått några kullar, eller ha 5 katter hos "fodervärd". Jag tycker inte det är okej.

Uppfödaren jag valde hade en katt, och lånade en frisk hane med bra gener för parning. Hon var verkligen intresserad och kunnig, kände mig jättebekväm med henne. Man märkte att hon satte sin katt först och verkligen brydde sig.

Jag har all förståelse för att man inte håller med mig ang "seriös avel" och inte tycker det är okej att avla alls. Jag förstår absolut och jag håller med till viss del. Men jag anser det för naivt att tro att folk kommer sluta ha katt, och därför förespråkar jag seriös avel.

Vill även tillägga att det kostar att adoptera ett människorbarn också. Det betyder inte att ett barn är värd endast de pengarna. Jag betalar  för vetrinärskostander och uppfödarens tid och slit.

Min katt( som i "min" vän) är inte min ägodel. Det är min familjemedlem. Jag ser mig lika ansvarig och "ägande" som jag skulle gentemot ett barn. Han har ett eget sparkonto(för vet) och han får sova i sängen. Han får sitta på matbordet och på mitt skrivbord, trots att det är omöjligt att skriva när han ligger på tangentbordet.
*****************************************************

Jag äter mer eller mindre helvegetarisk mat, men brukar inte kalla mig Vegan, just eftersom jag inte håller med om många aspekter inom veganism. Jag kör väl mitt eget race.

I wish I could write as mysterious as a cat

Annons:
veggie4every1
2015-12-14 20:29
#49

#48 Det är ju ganska många icke-veganer som resonerar på det sättet också.

"Vi kommer ALDRIG att sluta äta kött, så därför äter jag kött".

🤔

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Persifone
2015-12-15 21:30
#50

Hej thea_thea, många intressanta frågor du har ställt i den här tråden!

Jag har själv två hundar, men tävlar endast med den yngre. Hon aktiveras i allt möjligt, men mest agility, drag weight och även hundutställningar. 

Hon kommer inte gå i avel, dels att jag inte vill avla fram fler djur och dels för att hon inte har det som krävs.

I vilket fall. Hon gillar hundutställningar och vi har en trevlig stund ihop och ser det som ett träningstillfälle. Dock när jag ser personer (väldigt många!) som kommer till utställningen och direkt stoppar in sin hund i bur och inte låter den komma ut förrens den ska in i ringen för att efter det stoppa tillbaka den i buren så blir jag ledsen. 

Att tävla tillsammans med din hund, som ett ekipage och göra något du och hunden gillar ser jag som en vegansk handling. Däremot att endast se hunden som ett "verktyg" och inte som en vän tycker jag inte är okej.

Så ser jag på det iaf :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

thea_thea
2015-12-15 21:34
#51

#50 Tack för jättebra svar👍 Om jag kommer på några mer funderingar ska jag fråga här inne, många kunniga människor (till skillnad från mig😊)

Rubie
2015-12-16 11:16
#52

Jag tycker absolut inte det är veganskt att ställa ut varken katt eller hund. Ärligt talat tycker jag i många fall det är extremt djurplågeri. Har tidigare haft bengal och inom de som ställs ut sker det ofta en kraftigt felaktig avel. Det mest naturliga för en katt eftersom det är ett solitärt djur är att allt ska ske på deras villkor, men i skönhets tävlingar avlar dom ofta bort alla deras villkor så det blir helt på människans villkor istället och katten istället blir en nästan robot efter människans vilja. Var många i min omgivning som tyckte min kisse var ett praktiskt exempel då hon var helt förstörd med alla instinkter som hon inte hade kvar. Ja, hon var inte som en vanlig katt utan hon var som en trasdocka. Redan som kattunge var hon hel lugn, sa aldrig ifrån och det kändes många gånger som hon inte hade en egen vilja i huvud taget. Hon lekte aldrig själv, hon tvättade inte sig själv, utan jag fick leka med henne om hon skulle få någon aktivering i huvud taget samt duscha henne. Allt hon gjorde var att ligga i min närhet och vilja kela och så fort jag stängde en dörr började hon gallskrika för att hon blev otrygg så fort hon inte kunde se mig. Bengaler är ofta väldigt aktiva och jobbigare än vanliga katter, men hon hade blivit avlad för ett ändamål - priser på utställningar. Hon låg bara och sov jämt, och ja. Hon var fullt frisk. I rasen Raggdoll för övrigt finns där många exemplar på sådan avel också. Därav namnet, trasdocka. Avlade för att inte säga ifrån eller som uppfödarna nu så förfinat vill kalla det " fint temperament".

thea_thea
2015-12-16 11:19
#53

#52 Fast katten kanske är/var en lugn individ?

[Synnerlig]
2015-12-16 11:27
#54

Jag är lite kluven till tävlandet. Visst är det viktigt att hunden har kul men tävlandet är egentligen endast för människan. Man kan väl leka agility med hunden utan att det ska finnas någon press eller stress om att få vinna? Varför är det viktigt att det ska vara en tävling? Det tror jag inte att hunden bryr sig om snarare kan jag tänka mig att vissa hundar blir stressade av stora folksamlingar och vissa hundar tycker inte heller om att ha en massa andra hundar omkring sig. Sen minns jag som liten då vi tävlade med våra hundar vi hade då, att många "ägare" var så jäkla inne på att vinna att de började rycka i koppel och blev stressade om inte hunden gjorde som de ville för att "ägaren" skulle kunna få en jäkla rosett och kanske lite hundmat eller vad man nu vann. Hunden skiter fullständigt i rosetter. Den vill bara leka och ha det kul, ta inte det ifrån dem.

Nej, träna och lek med hunden för att ni båda tycker att det är roligt. Man behöver inte tävla om det.

thea_thea
2015-12-16 11:32
#55

#54 Ofta är det folk som har för höga krav på sina hundar tyvärr😕 Man får ju tänka på att ha roligt!

Annons:
Rubie
2015-12-16 12:37
#56

#53 Nej, katter har klös behov, aktiveringsbehov och det är inte naturligt för fem öre att en katt inte har några andra begär än att ligga på samma ställe dag ut och in sålänge man inte ber dom om något. Det är människans fula verk.
Det är inte heller naturligt för en katt att bli attackerad av en annan katt och bara skrika istället för att försvara sig/ säga ifrån, på samma sätt som det inte är naturligt för en katt att anpassa sig efter en människas begär. Det är ett hund beteende, inte ett katt beteende. En hund är ett flockdjur och har redan instinkter till att följa, men absolut inte katter.
Katter är solitära och det ligger inte i deras natur att följa en människa på det viset. 
Dom har avlat dom efter att aldrig säga ifrån, vilket inte är okej. 
Hon blev attackerad av andra djur två gånger och sa aldrig ifrån mer än att skrika efter hjälp, trots ena gången var allvarlig.  Hon hade ingen som helst jakt instinkt och av den anledningen blev hon mest liggandes. Handlar inte om lugnhet vilket veterinären redan konstaterade, det finns inte så mycket raskatter där jag bor och dom var övertygade om att det var aveln då dom inte sett något liknande innan. I början trodde dom att hon kunde vara sjuk, ha njurproblem men efter dom undersökte henne och såg att hon var frisk blev dom förundrade, Hon var bokstavligt talat en trasdocka utan instinkter (alls).

Djur, främst raskatter som drivs av folk som är väldigt insatta i att vinna utställningar, avlas efter människans begär. Det som räknas är utseendet och att dom inte säger ifrån, att man ska kunna vända dom upp och ner samt hålla dom precis som man vill.  Tillexempel ragdoll är känd för att vara en bra familjekatt för barn familjer då barnen kan dra dom i svansen, öronen , hänga dom upp och ner utan att dom säger ifrån., för att "då kan dom inte skada barnen". Men katten då?
Och är man så pass insatt på att vinna så kommer inte djurens välmående i första hand, utan att dom uppfyller ens egna krav så att man vinner- och där har vi problemet. 

Visst finns det hundar och katter som inte har något emot utställningar, samt ägare som verkligen inte menar något illa eller egoistiskt med det, men det är absolut inte alla och inget naturligt för dom. Men ställer man ut sina katter, så bidrar man till hela verksamheten där det tyvärr är ganska vanligt att priserna&vinna är det viktiga. Dessutom så är de flesta "seriösa" uppfödare inblandade i den verksamheten, då det låter "bättre" att köpa en katt vars föräldrar fått fina priser vilket också dom tycker ger dom rätten att öka värdet på ungarna även fast dom egentligen inte haft något med utställningarna att göra utan bara föräldrarna. Agility och dylika sporter är en annan sak, men just utställning är att i princip betygsätta deras utseende och omvända deras beteende då en naturlig katt aldrig skulle vara okej med det. 

Som flera andra skrivit är det okej sålänge det är på djurens villkor, men hela utställnings verksamheten grundar sig på människans vilja där dom sätter upp mål för hur en raskatt ska vara både utseendemässigt och psykiskt.  Det är en individ, inte en trofe. Och i dagsläget är många djur i den verksamheten enbart trofeer. Tvättas med skadligt schampoo /balsam för att få en finare päls vid uställnings tillfällena etc etc. med andra ord människans vinning.

Tillexempel en hund kan följa en, tycka det är okej, det är jag med på då det är i deras natur att följa sin ägare. Men det är inte naturligt för en katt.

Rubie
2015-12-16 12:46
#57

I agility får hunden aktivering och utmaning, träna sina sinnen vilket är positivt (förutom folkmassan & stressen om hunden nu skulle känna det), men jag förstår inte riktigt vad varken en katt eller hund  personligen skulle få ut av en utställning tillexempel? 
Om man tänker från deras perspektiv, vad får dom ut? 
En hund får väl möjligtvis inte ut mer än att matte blir glad & stolt eller att dom träffar någon annan hund som var intressant. En katt har jag inget svar på. Kanske någon annan har?

veggie4every1
2015-12-16 13:53
#58

Så bra skrivet Rubie👍

Nej, jag har i alla fall inget svar på din fråga eller svaret skulle vara att de inte får ut något av det. Det gäller också andra djurslag som ställs ut. Som kaniner, marsvin, råttor, möss, hamstrar osv.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
2015-12-16 14:31
#59

Bra skrivet av Rubie. Håller med om allt.

Och som Synnerlig skrev, varför tävla när du kan leka agility hemma med hunden? Ta med några hundkompisar så kan de leka agility tillsammans, utan stora folkmassor, dömande jurys och press att vinna.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

thea_thea
2015-12-16 14:35
#60

#59 Jag tävlar/tränar inte agility. Min nuvarande hund gillar inte agility tyvärr. Men med min förra hund tränade jag!

vendelay
2015-12-16 14:49
#61

#60 Vad tycker du själv, efter att ha läst alla andras synpunkter? Är det veganskt att äga ett djur? Att tävla med ett djur? Att ställa ut ett djur? Intresserad av vad du tycker också! 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

thea_thea
2015-12-16 14:57
#62

#61 Tycker det är veganskt att ta hand om/ha djur, och ofta så hänger ju "ägandet" med när man tar hand om/har ett djur. Tycker det är aningen icke-veganskt att tävla med djur/ställa ut djur, men helt okej. Självklart bara om djuret och en själv har kul och mår bra under utövandet!

Annons:
Persifone
2015-12-16 15:01
#63

Jag har ingen press att vi ska vinna något utan gör det för träningen. Sedan vet ju inte min hund (tror jag?) vilken dag på agilityplanen som är tävling/träning. Hade jag haft en hund som inte gillade folksamlingar, andra hundar med mera så hade jag självklart försökt så gott det går att inte utsätta den för sådana situationer.

Det finns antagligen inom alla hundsporter (ser det främst i utställningsringarna) folk som är där för egen skull. Sätter på hunden ett stryp och drar runt den i ringen.

Jag håller med Rubie i sina inlägg :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Herveaux
2015-12-28 08:00
#64

Jag har en fråga om att vara vegan och att ha husdjur.

Men först kanske det är god kutym att berätta om min egen ståndpunkt i ämnet "husdjur"generellt:

Jag har just nu bara en renrasig omplaceringshund i min vård här hemma.
Jag ser inte mina husdjur som ägodelar utan mer inneboende kompisar.
Rent juridiskt så äger jag dem, men jag ser dessa papper mer som att jag tar på mig ansvaret för att ge den här varelsen och gott liv hos mig då denne inte skulle klara sig på egen tass ute i naturen.

Jag är för renrasavel och prestationsavel inom blandraser, tex alaskan husky.
Jag ser ingen nytta med hundutställningar, men om hunden uppskattare det så tycker jag träning och tävling inom hundsport är helt OK.

Nu till min fråga.
Ni som är veganer men också har en (eller flera för den delen) hundar, katter, illrar eller andra rovdjur i er vård, hur löser ni foderbiten? 🤔

Jag menar, djuret behöver animaliskt protein. De flesta foder får väl sitt animaliska protein från slakterier som hanterar kött för human konsumtion?
Eller har fodertillverkare egna slakterier?
Går det att komma runt detta med tex färskfoder eller BARF?
Hur gör ni?

Just ja, tugg och godis, hur tänker ni där?
Min hund älskar grisöron och tjurmuskel.
Men hur går sånt ihop med den veganska livsstilen?
Vilken typ av godis/tugg ger ni era hundar/andra köttätande husdjur?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

veggie4every1
2015-12-28 14:15
#65

#64 Jag tycker att det här är en av de få, kanske den enda frågan inom djurrätt,  där det inte finns något "rätt".

Hur du än vänder på det så blir det fel pga att vi håller köttätande rovdjur i fångenskap och att vi fortsätter att föda upp fler köttätande rovdjur pga icke-veganska värderingar. Det sätter veganer i en svår sits när man adopterar köttätande djur, vilket jag tycker att man bör göra om man vill. Jag tycker då att man får göra det bästa man kan. Många hundar som bekant är carnivorer med omnivorisk inriktning mår utmärkt bra på en vegetabilisk kost och det skulle jag absolut prova om jag adopterar en hund.

Katter och illrar är det svårare med. Dels så finns det inte några kunniga veterinärer i Sverige som ens skulle våga sig nära frågan och dels så är de djuren carnivorer. Nu ser debatten annorlunda ut utomlands och det kommer mer och bättre alternativ. När antalet veganer växer så växer även efterfrågan på  alternativ som inte dödar andra lika kännande och älskvärda individer, så framtiden ser ljus ut där ändå tycker jag, även om Sverige troligen kommer att slacka efter som det ser ut idag.

Nu var detta inte svar på dina frågor då jag i dagsläget inte har några köttätande djur.

Jag förstår att man kanske inte ser sig som ägare till sina husdjur. Men du äger djuren oavsett hur du ser det och problemet ligger i att de är egendom att köpa, sälja, döda, ge bort eller göra vad vi vill med inom djurskyddslagens gränser.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Herveaux
2015-12-28 14:25
#66

#65 Tack för svar!
Spännande att följa vad som händer på djurfoder-fronten framöver.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

janix
2015-12-30 19:36
#67

Jag tycker att det är okej att hålla djur som sällskap, dock inte att köpa av en uppfödare utan bara att adoptera ett djur som är i behov av ett nytt hem.

När det gäller djuruppfödning så tycker jag att det är onödigt att sätta nya liv som till världen som stjäler hem som extremt många djur som inte har hem/som är oönskade i sina nuvarande  behöver. Alltså, enligt mig så borde inga nya djur födas upp (såvida det inte gäller arter som är utrotningshotade och behöver hjälp för att klara sig). Jag tänker på alla de friska hundar/katter/hästar/andra djur som blir avlivade pga. att de inte får ett hem när människor köper djur direkt från en uppfödare istället.

[klarabastin]
2015-12-30 19:48
#68

#67 preach!😍

Herveaux
2015-12-30 19:58
#69

Håller med dig där #67, alla mina egna husdjur (2st 🐱, 2st 🐶) har varit omplaceringar.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Katniss
2015-12-30 20:31
#70

Min kanin kommer från en ägare som inte kunde ta hand om kaninen längre, och skulle jag köpa en till hade det nog blivit omplacering :)

R.I.P. Anton 💔

thea_thea
2015-12-30 20:35
#71

6 av mina djur kommer från uppfödare, 2 från djuraffär och resten omplaceringar🙂

mejamylove
2016-01-01 01:39
#72

Om man tar över ett djur, låt oss säga katt. Hur gör man då som Vegan?

[klarabastin]
2016-01-01 01:46
#73

#72 Veganer har oftast inte katter eftersom de måste äta kött. Har man katt sedan innan så kan inget göras tyvärr😐

 Men man kan alltid tänka på att inte ge katten en massa skitmat med mjöl och "fillers" i 😃.

thea_thea
2016-01-01 01:47
#74

#72 Tar hand om djuret så bra man kan. Det är det mest veganska man kan göra tror jag.

mejamylove
2016-01-01 02:13
#75

Så tänkte jag också först men desto mer kött desto sämre för naturen? Eller?

[klarabastin]
2016-01-01 02:16
#76

#75 Jo i och för sig, men hellre Vegan och ge sin katt mer kött än köttätare och ge sin katt dålig mat. 

Man kan alltid göra ett val att inte adoptera katt eller ännu värre köpa katter från uppfödare i framtiden!😉

Annons:
mejamylove
2016-01-01 02:28
#77

#76 Jo självklart! Oavsett sin egen kost eller livsstil ska man ge sitt husdjur det bästa möjliga.

bloodflowers
2016-05-25 19:37
#78

Orkar ej läsa hela tråden men ser mycket om att det ej är veganskt att betala för ett djur men hur skulle man annars göra?? Den enda katten jag fått gratis är från en kompis när jag var typ 4 år. Två andra katter skaffade vi också från katthem (den andra var väll dock från en privatperson som tog in och adopterade bort tror jag) men minns att vi betalade för båda dom? + har inte ens sett något katthem som bortadopterar katter utan att ta betalt?
Personligen tycker jag väll att det är bra på ett sett för den som köper är antagligen mer seriös då men ändå dåligt på ett annat pga produkter ej är djur

srry att jag bumpar gammal tråd också..

bloodflowers
2016-05-25 19:37
#79

oj menade att djur ej är produkter och inte tvärtom haha… ://

vendelay
2016-05-25 20:41
#80

#78 Jag tror inte att problemet egentligen är att vi betalar för djuren, utan att de är produkter från första början. Mina katter kommer från Stockholms Katthem och de tar 1500:- per katt (vilket egentligen är för lågt, det täcker ju inte alla kostnader!) för att ha råd att gå runt. Det stora problemet är ju t.ex. avel där folk avlar fram ännu flera husdjur till en värld där de ärligt talat inte får plats och där deras enda anledning i livet är att vara lojal mot en människa. Vi har ju husdjur för att vi gillar dem.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: