Annons:
Etikettvegankost
Läst 1897 ggr
[kanskemenbarakanske]
12/16/15, 8:22 PM

mättande och bra frukost

Hej!

jag är en av dom som bara älskar frukostar och sitter gärna upp emot 1 h och äter, läser en tidning och bara tar de lugnt på morgonen. Men mitt jobb jag har just nu är väldigt oförutsägbart och innebär även väldigt tidiga mornar. Så mina mysmornar kan jag bara glömma..

Jag brukar därför göra min frukost på morgonen. Vilket är en chokladröra av bönor,tofu, banan havregryn och dadlar etc. Toppat med jordnötssmör och dadelsirap. Detta innehåller väldigt mycket protein vilket jag tycker är viktigt då jag håller mig mätt längre och protein är ju som alla vet viktigt! Denna kan jag även förbereda dagen innan.

Problemet är bara att här tar min fantasi slut. Jag skulle vilja ha lite variation på frukostarna iaf så därför frågar jag om ni vet några bra recept som är proteinrika, mättande och kan stå i kylen över natten eller går snabbt att göra på morgonen.

Vill inte ha recept på mackor nu. För det är ingenting jag gillar att äta på morgonen. Det håller mig verkligen inte mätt :)

Annons:
Annielle
12/16/15, 8:34 PM
#1

Jag brukar äta havregryn som får dra i havremjölk (kalciumberikad typ Ica solhavre är definitivt godast) ett tag eller i kylskåpet över natten.

Sedan häller jag i någon dl frysta blåbär och låter det bara tina under omröring på plattan så att allt blir ljummet.

Sen brukar jag röra i en sked med kokosolja, 1 matsked hampaprotein och låta någon ruta mörk choklad (minst 70%) smälta i.

En Kiwi till det, klart! 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[klarabastin]
12/16/15, 8:52 PM
#2
Jag älskar att göra "morots overnight oats"

2,5 dl havregryn

2,5 dl Valfri "mjölk" Jag gillar hasselnöt eller mandel

1 mosad banan

1 medium morot (grovt riven)

1 halv tesked vanilj pulver/extrakt

1 tesked kanel

0,4 tesked muskot

2 matskedar lönnsirap

Blanda allt till en gucka och ha i lufttät container övernatten i kylen.

Servera nästa dag med valfria nötter eller bär!😃

vendelay
12/16/15, 8:52 PM
#3

Bakad gröt är mättande, kan förberedas och kan varieras på tusen olika sätt. Jag brukar utgå från 1dl havregyn, 0,5dl äppelmos, 0,5dl sojamjölk och sen smaksätta med exempelvis kanel och vaniljpulver. Äppelmoset går säkert att byta ut mot banan. Röran kan du göra dagen innan. 

På morgonen sätter du på ugnen på 175 grader och slänger in gröten i ca 15-20 minuter och gör dig i ordning.

Jag tycker frukt är gott till, typ clementin eller äpple eller kiwi. Bär är säkert gott till. Sojamjölk (eller valfri växtbaserad mjölk såklart) är gott till. 

Går verkligen att variera i all oändlighet. Du kan nog byta ut lite av havregrynen mot något annat, typ müsli.

Annars är ju chiapuddingar populärt men det tycker jag är jätteäckligt 😕

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[kanskemenbarakanske]
12/16/15, 9:06 PM
#4

Tack så mycket! Ska definitivt testa det ni tipsat om och ha som variation :D

[Synnerlig]
12/16/15, 10:25 PM
#5

Smoothie som smakar chokladmilkshake 😛

2 frysta bananer

3 dadlar

1 - 2 grönkålsblad

2 - 2,5 msk kakao

havremjölk

Bara att mixa allt och det går bra att tillsätta t.ex. linfrön osv, det ger ju typ ingen smak ändå. De frysta bananerna gör att det smakar chokladmilkshake 🙂

[kanskemenbarakanske]
12/17/15, 8:43 AM
#6

#5 skulle inte hålla mig mätt på det tyvärr. Jag kan liksom äta frukost vid 5 på morgonen och äta lunch vid 12. Sen har jag ett ganska aktivt jobb så behöver mer mat liksom :) 

Men tack för tipset! Kommer säkert testa någon gång

Annons:
[Synnerlig]
12/17/15, 2:24 PM
#7

#6 Jaha okej 🙂 Har hört att man kan ha i vita bönor i smoothie, det kanske skulle mätta bättre? 😛

[kanskemenbarakanske]
12/17/15, 7:24 PM
#8

Aldrig testat! Ska ta å göra det 😀 Kan tänka mig att det blir mer krämigt, som med avacado

[Synnerlig]
12/17/15, 10:18 PM
#9

#8 Jag har själv inte testat. Har hört både bu och bä om det, så det är väl en smaksak 😉 Se till att mixa ordentligt kanske 😛

Lustgas
12/19/15, 9:45 AM
#10

Har provat med svarta bönor I smoothie, det är gott :D annars brukar jag göra chia overnight oats, DVS några msk chiafrön tillsammans med någon DL havregryn som jag låter stå I någon form av vätska över natten. Serveras med bär/frukt/nötter/solrosfrön/jordnötssmör/tahini. Så gott! För att öka mättnaden och fiberhalten kan en också tillsätta lite psylliumfrön och/eller proteinpulver :)

[kanskemenbarakanske]
12/19/15, 10:21 AM
#11

ÅH, älskar svarta bönor! Dethär med overnight oats ska jag verkligen testa. Verkar ju jättesmidigt :)

Upp till toppen
Annons: