Annons:
Etikettermiljöklimat
Läst 1829 ggr
veggie4every1
2015-12-17 21:56

(V) Istället för att ge getter och kossor

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
vendelay
2015-12-17 22:00
#1

Jag har aldrig tänkt på detta, mycket bra info!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

VildaVittra
2015-12-17 22:05
#2

Intressant, vad planerar dom att folk ska äta när de uppodlade jordarna flyger iväg sedan? För det händer ju hela tiden när välmenta västerlänningar som max odlat smörgåskrasse i köket, kommer och berättar för dom hur de ska göra.  Eller är det så att de inte varit på plats som exempelvis jag varit och sett vilka förutsättningar det finns för matproduktion? Eller de kanske tror att kwasiakorbarn har uppsvullna magar för att de ätit för mycket och inte pga proteinbrist? 

Ska man hjälpa folk, så ska man hjälpa dom med det dom vill ha hjälp med, inte det man själv anser pga en ideologi att de behöver. Frågar du en familj ute på savannen vad dom vill ha och äta, så kommer de be om kött, inte tomater.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Synnerlig]
2015-12-17 22:16
#3

Vad jag har förstått så är det inte så smart att ge bort djur. Ska de ätas av djuret så tar det nog slut ganska så snabbt sen står de där utan någonting igen. Ska man ta mjölk ifrån djuret så är det bara ännu en mun att mätta och alla däggdjur måste väl ändå få barn för att kunna ge mjölk?

veggie4every1
2015-12-17 22:38
#4

#1 Ja, det är jätteintressant läsning🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

VildaVittra
2015-12-17 22:44
#5

#3 Djuren i Afrika är inte instängslade, utan de betar marken runt omkring samt i trädkronorna (du skulle sett min min när jag första gången såg en hel getflock högt uppe på smala grenar ute på savannen), på vissa platser går en herde och lotsar dom mellan bra foderplatser. Eftersom de lever i ett varmt klimat, så behöver de inte slå hö som vi måste, utan djuren hittar mat året om. Och givetvis behövs getabockar för att de ska bli killingar, men de går ju som sagt lösa, så den biten brukar lösa sig naturligt. 😉

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[klarabastin]
2015-12-17 22:50
#6

#5 så om man till exempel skulle ge potatis? Skulle man inte kunna odla om det då?

Annons:
VildaVittra
2015-12-17 22:51
#7

#6 I vilken jord ska du odla den?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[klarabastin]
2015-12-17 22:56
#8

#7 Bakgårn kanske? Alla fattiga människor bor inte i öknen..

VildaVittra
2015-12-17 23:05
#9

#8 Jorden i Afrika är väldigt lätt samt sandblandad och även på bakgården skulle den flyga iväg. det finns bara begränsat med lämplig odlingsmark i Afrika, samt så bor det en hel del människor där, övrig mark lämpar sig enbart som betesmark. 

Folk lider redan nu av proteinbrist, varför vill folk göra situationen ännu värre?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[klarabastin]
2015-12-17 23:07
#10

#7 och behövs det sparas på vatten så kan man använde ett droppbevattnings system.

 Läs mer här

[Synnerlig]
2015-12-17 23:08
#11

#5 Jag vet om att getter kan hoppa upp i träd och äta löv, de älskar löv. Men hur många frodiga träd brukar det finnas hos människorna? Och getter kan äta en jäkla massa på kort tid, så vad händer när de har ätit upp löven på några minuter?

veggie4every1
2015-12-17 23:09
#12

"While tempting to believe, farmed animals do not just “live off the land” consuming only grass and scraps that don’t compete with human consumption. In response to criticism that promoting animal agriculture in regions already plagued by desertification and drought is irresponsible, Heifer International and other organizations have “zero-grazing” requirements. Unfortunately, zero-grazing means that confined animals must have food and water actually brought to them. This food and water can be in direct competition with human consumption."

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[klarabastin]
2015-12-17 23:11
#13

#9 Protein… don't get me going nu asså.

soja 100g= 36g protein, 446 kalorier

rött kött.(kor getter) 100g= 26g protein, 250 kalorier.

Annons:
VildaVittra
2015-12-17 23:12
#14

#11 Då äter dom gräs och örter, det finns det faktiskt en hel del av.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[klarabastin]
2015-12-17 23:14
#15

sen vill jag nog inte ens prata om hur djur slaktas där när de inte har bultpistoler…🤮

VildaVittra
2015-12-17 23:14
#16

#13 Återigen, vart ska du odla sojan? I den obefintliga jorden på de obefintliga odlingsmarkerna kanske? 

Hade situationen kunna lösas veganskt, så hade folk redan varit det därnere, de är långt ifrån korkade. Men jag har aldrig stött på någon där som levde veganskt frivilligt, i och med att de då fick näringsbrist.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[klarabastin]
2015-12-17 23:18
#17

#16 Man behöver inte skänka ett oskyldigt liv. Man kan annars välja att bli fadder eller liknande och skicka soya och liknande redo att ätas någon gång i månaden.

Istället för att göda torterade grisar med soya som kunde ha räddat liv:)

[Synnerlig]
2015-12-17 23:22
#18

#14 Förstår du hur mycket getter äter? Tror inte att människorna där blir så glada av det 😛

VildaVittra
2015-12-17 23:26
#19

#18 Ja, jag vet exakt hur mycket getter äter och det vet dom därnere också. Varför getter är så bra där, är att getter kan äta även bark samt torrt gräs när det är torka. Kor och grisar behöver mycket mer vatten. 

#15 Vet du hur en slakt går till? Har du varit med om slakt i Sverige samt i Afrika? Det har jag. Döm inte förrän du skaffat dig fakta.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2015-12-17 23:29
#20

#17 Genom att skänka ett oskyldigt liv kan du rädda hundratals om inte tusentals oskyldiga liv. 

Vi tar området med bergsgorillor som exempel. Deras reservat är prima odlingsjord, skulle nu människorna i det området bli veganer skulle de behöva odla upp den marken. Ska man verkligen utrota en hel art i veganismens namn? För de kan inte flyttas någon annanstans, problemet finns nämligen överallt där.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[klarabastin]
2015-12-17 23:36
#21

 #20 Jag sa inte att man skulle odla soyan där:)

#19 Sverige japp vart på slakthus.  fy f*n

Afrika, inte varigt där men vet hur det går till. Tror inte fattiga byar har råd att skicka sin get till ett fancy slakt hus i stan. Där är det kniv i halspulsådern.

Farmor och farfar samt moster var där förra året.

VildaVittra
2015-12-17 23:41
#22

#21 "Jag sa inte att man skulle odla soyan där:)"

Vilken världsdel ska vi förstöra då så att afrikanerna kan äta soja hela dagen? Och vilka av deras djurarter är okej att utrota? Kom nu inte och försök lägga sojaodlingarnas skuld på mig, mina djur utfodras inte med det.

Du vet att man kan bedöva djur utan slaktmask då, eftersom du vet hur slakt går till? Vilka av dom metoderna tror du skulle kunna användas i Afrika?

Och jag skulle aldrig någonsin skicka mina djur till slakthus, hemmaslakt är helt klart av föredra ur djurskyddssynpunkt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[klarabastin]
2015-12-17 23:44
#23

#22 Kom nu inte och försök lägga sojaodlingarnas skuld på mig, mina djur utfodras inte med det.

Sa inte det heller..

Svår att tro att de djur som skickas till "hjälp" inte utfodras med soja.  Hellre ge dem soja direkt istället för en get eller ko (otroligt mycket virtuellt vatten och soja)

VildaVittra
2015-12-17 23:48
#24

#23 Folk har inte råd att köpa importerat foder, så det kan jag garantera. Djur där betar, de står inte uppbundna i en ladugård. 

Men frågan återstår, vilken världsdel vill du förstöra och vilka djurarter är det okej att utrota? 

Och du svarade heller inte på vilken bedövningsmetod som skulle fungera att införa i Afrika. Kan du göra det?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

veggie4every1
2015-12-17 23:58
#25

Det står i länkarna väldigt bra anledningar till att inte skänka djur. Det tycker jag man ska ta och fundera över.

#24 Tagga ner nu tack.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

VildaVittra
2015-12-18 00:02
#26

#25 Man får inte ställa följdfrågor om saker en i admin påstår sig veta massor om? Eller bli chockerad över att folk tycker barn ska svälta ihjäl i veganismens namn? Eller undra hur man resonerar över utrotning av arter i samma ideologis namn? 

Eller är det som sagt som i inlägget jag skrev till dig som du valde att inte svara på? Alltså att ni inte varit där och sett hur förutsättningarna för matproduktion verkligen är?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[klarabastin]
2015-12-18 00:05
#27

#26

Svar på frågor

Vad gör så att barn svälter med att skänka ett alternativ till död vävnad från djur?

Annons:
veggie4every1
2015-12-18 00:11
#28

#26 Jag tror verkligen mera på det som står i länkarna. Det räcker med det svaret.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

VildaVittra
2015-12-18 00:14
#29

#27 Nej, det var inte svar på mina frågor. Varför inte erkänna att du inte alls vet något om slakt exempelvis? 

Och jag är hur lugn som helst, dock väldigt road (ja och chockerad över att afrikanska barn ses som okej att dom dör innan fem års ålder). Lite udda fakta är att ordet kwasiakor betyder "sjukdomen ett barn får när ett syskon har fötts" och orsakas av att mamman slutat att amma, så de får redan nu för lite protein via kosten. Eller du kanske redan visste det? 😉

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2015-12-18 00:16
#30

#28 Från dom som aldrig varit där utan sitter i västvärlden som inte har regnsäsonger och torrperioder om vart annat? Ahh, okej. Fråga dom om dom vet vad kwasiakor är. Ska bli intressant att höra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

veggie4every1
2015-12-18 00:18
#31

#29 All information man behöver finns i länkarna. Läs dom👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Em_
2015-12-18 01:12
#32

Det är alldeles för onyanserat att stämpla alla skänk-ett-djur projekt som bra eller dåliga. Det går inte att klumpa ihop alla u-länder och säga vad som funkar och inte funkar, man måste titta på varje område för sig. Att ett projekt fungerat mindre bra på ett ställe behöver inte betyda att det inte kan rädda en by någon annanstans.


veggie4every1
2015-12-18 01:14
#33

#32 Har du läst länkarna?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Em_
2015-12-18 01:25
#34

#33 Ja? De klumpar som sagt ihop det till "low-income countries". Jag förväntar mig att en vegansida pekar på nackdelar och problem, men jag tror inte att det är hela sanningen.


Annons:
veggie4every1
2015-12-18 02:41
#35

#34 Det tråden handlar om är att det finns djurvänliga alternativ om man vill hjälpa.

Det kanske är ointressant för icke-veganer med dessa alternativ, men för veganer som anser att det är fel att exploatera även de icke-mänskliga individerna, bör det vara intressant att kunna hjälpa på annat sätt.

Om det sedan fungerar precis överallt det vet inte jag eller du heller förmodar jag.

Jag sätter nu ett (V) i rubriken, för trådens ämne verkar vara ointressant för icke-veganer.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
2015-12-18 08:12
#36

#19 Ja, och för att getter äter upp bark osv på träden så slutar det med att träden dör, vilket jag har hört är ett problem.

Em_
2015-12-18 16:22
#37

#35 Ja, så klart kommer veganer av principskäl inte skänka djur :) Men diskussionen drog i väg och en av länkarna förklarar vissa problem som finns med djurgåvor. Författaren till den texten vill förmodligen nå ut till fler än veganer eftersom veganer inte skulle komma på tanken att donera djur.


veggie4every1
2015-12-18 16:41
#38

#37 Det är möjligt och det vore inte fel att nå ut till icke-veganer med informationen.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

thea_thea
2015-12-18 16:45
#39

Jag fick en get av min mamma👍

veggie4every1
2015-12-18 16:48
#40

#39 Som husdjur eller vad menar du? Hoppas att det var en räddad/adopterad get….

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

thea_thea
2015-12-18 16:50
#41

#40 Haha nej, jag bor i lägenhet🤐 Hon gav mig ett sånt kort där det står att en get har getts till en familj osv

Annons:
veggie4every1
2015-12-18 16:57
#42

#41 Jaha, vad synd. Hon hade kunnat ge en djurvänligare gåva om hon vetat om alternativen. Du kan ju visa henne så kanske hon kan ge det nästa år?🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

thea_thea
2015-12-18 16:59
#43

#42 Varför är det synd?

veggie4every1
2015-12-18 17:03
#44

#43 För att djur inte är produkter att skänka bort som gåvor. Om man istället kan ge en gåva som gynnar både människor och djur så är det väl bättre?

Läs gärna länkarna för mer info🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

majvi
2015-12-18 20:14
#45

Jag är trädplanterare i Vi-skogen

http://www.viskogen.se/vad-vi-gor/

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

veggie4every1
2015-12-18 20:25
#46

#45 Riktigt fint projekt🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[V3g4Life]
2015-12-18 20:43
#47

#45 Ja jättefint! Det vill vi se mer av! Hjälpte till att donera förr för trädplantering av både skövlad skog och efter bränder.

Upp till toppen
Annons: