Annons:
Etikettveganprat
Läst 993 ggr
hyvetytte
12/31/15, 7:15 PM

Gott nytt år!

Ikväll äter jag mina sista animaliska produkter, år 2016 blir jag vegan 😃

Skulle vilja ha tips på proteinrika frukostar och mellanmål (blir så fasligt smal utan styrketräning och protein) Middagar och Lunch är lätt men frukost är svårare om man vill få i sig 100 gram protein om dagen :) 

Gott nytt år!

Annons:
vendelay
12/31/15, 11:37 PM
#1

Jag tränar inte och hatar frukost men gröt är väl bra? Hoppas andra som är bättre än mig på att äta "dagens viktigaste måltid" kan svara också 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[klarabastin]
1/1/16, 12:55 AM
#2

Gott nytt år!✨

*~HamsterHamster~*
1/1/16, 2:16 AM
#3

Gott nytt år! må 2016 vara ett år för en riktigt snabbt växande veganrörelse!

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Ninja99
1/1/16, 1:17 PM
#4

Välkommen till ett djurvänligare, miljövänligare och nyttigare liv! Till frukost äter jag äter blötlagda mandlar (ca 20 g protein/100 g) och tärnat äpple samt en-två stora glas med banan- & bärsmoothie med en bas på ca 2 msk blötlagda chiafrön (21 g protein/100 g). Jag mixar med de bär jag har hemma, oftast blåbär, hallon och jordgubbar och blandar i en banan. Jag får i mig en hel del vitaminer och andra nyttigheter och protein så det räcker, även om jag inte har lika stort proteinbehov som du. Bara för att jag blev lite nyfiken, tränar du på elitnivå eller varför behöver du så mycket protein? Lycka till med ditt nya liv!

veggie4every1
1/1/16, 2:45 PM
#5

#0 Grattis till det bästa valet👍

Själv tänker jag inte på de olika proteinkällorna så mycket, utan jag bara äter och det verkar fungera bra. Men jag har inte heller några speciella behov av högre intag.

Mycket protein finns ju dock bland annat i fullkornsris, quinoa, jordnötssmör, bönor och linser. Har en vän som framgångsrikt bygger muskler på ris.

Bra video #2 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Lustgas
1/1/16, 3:27 PM
#6

Kul att du fattat ett så fint beslut 😃

Frön och nötter is da shit när det kommer till proteinrik frukost! (Mandel, hasselnötter, paranötter, cashewnötter, solrosfrön, linfrön, pumpafrön, sesam, chia…) Använd som  topping på (växtbaserad) yoghurt, gröt (som också kan innehålla en hel delprotein i sig om en använder "rätt" typ), smoothiebowls, med frukt, eller som nötsmör på mackan 🙂 Även chiapudding är ju nice! Därutöver finns det veganska proteinpulver av ärtor, hampa, ris, soja och vete (av de som  jag känner till) som går att använda i gröten, smoothiesar och eller helt enkelt bara dricka som det är. Diverse bönröror och hummus (gärna med extra tahini 😉) kan en ju ha på mackan, om du klarar av att äta det så tidigt på dagen 🙂 (har själv svårt för det, eheh)

Annons:
[V3g4Life]
1/1/16, 3:31 PM
#7

WHO rekommenderar 0,8 gram per kilo man väger. under en dag. 😎

hyvetytte
1/1/16, 7:58 PM
#8

tack för alla tips! Verkligen superbra och inspirerande, jag visste inte att det va så mycket protein i nötter och frön, det ska jag börja ha på morgongröten! Bra film, tog upp mycket jag inte visste, som att man kan kombinera nötsmör och bröd eller bönor och ris för att proteinet ska bli fullvärdigt 🙂

#4 nej inte på elitnivå men jag tränar väldigt mycket och har svårt att hålla vikten uppe, är underviktig  och äter jag "dåligt" med protein så blir jag väldigt sliten och går sönder, får sämre resultat (blir rent av sämre) 

#6 åh proteinpulver är ju jättebra! Det ska jag inhandla, inte sojan då jag märker att det blir ganska mycket soja i kosten iallafall. Mums bönröra och hummus ska jag göra till mellanmål iallafall, kanske inte på morgonen 😉

#7 yes jag vet, för tränande är den siffran inte lika överensstämmande, särskilt inte om man är underviktig, tränar mycket och vill gå upp i vikt. Men bra att du poängterar detta för många som tränar överdriver kraftigt proteinbehovet, har en kille som fått för sig att han behöver 3*kv men det räcker nog gott och väl med 1,5*kv även på avancerad nivå :)

Ninja99
1/2/16, 4:40 AM
#9

Du är duktig som tränar mycket, önskar att jag kunde säga detsamma.. har aldrig varit i sämre form än nu av flera olika anledningar, har dessutom motsatta problemet att jag har svårt att hålla vikten och inte gå upp.. så jag borde verkligen följa ditt exempel och träna mycket. Men även solen har fläckar. ;-) Kom på att hampa är ju otroligt proteinrikt också, det nämnde kanske någon annan också. Tror att hampapulver innehåller runt 50 g protein /100 g. Tyvärr tycker jag inte det är så värst gott, påminner mig mest om fågelfrön.. har försökt blanda ner det i smoothies, men det smakar för skumt enligt mitt tycke. Någon som vet ett bra sätt att dölja hampasmaken?

Ninja99
1/2/16, 4:57 AM
#10

Här hittade jag en sida som jag tror kan vara intressant för dig, bara detta passar ju klockrent: "Hampaproteinet är således ett ovanligt potent proteintillskott för personer som styrketränar eller idrottar i allmänhet. Självklart är det även optimalt för vegetarianer eller veganer som tränar, eller för de som rentav misstänker att de får i sig lite för lite protein." Det finns också lite tips på hur man kan använda och blanda det i maten. :) http://hampaprotein.nu/

Upp till toppen
Annons: