Annons:
Etiketterundersökningarkluringartävlingartopplistor
Läst 2587 ggr
veggie4every1
1/2/15, 2:30 PM

Vill du bli vegan under år 2016?

Vill du bli Vegan under år 2016? Berätta dina planer och om/hur vi kan hjälpa dig 🙂
***Är du redan Vegan så välj "vill bli" alternativet. Jag var tvungen att klanta mig och glömma ett alternativ för oss som redan är veganer…😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Fridaaaa
1/2/16, 2:14 PM
#1

Svar: Nej.

Men tar bort "utnyttja och döda djur i onödan" för det gör jag inte. men annan diskussion.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

thea_thea
1/2/16, 2:15 PM
#2

Jag valde mellanalternativet 🙂 (tror jag har berättat varför innan?)

Elsaharr
1/2/16, 2:15 PM
#3

Nej. Men säger som #1. Så är det verkligen inte, men vill inte ta den disskutionen nu.

Zingo ;D

veggie4every1
1/2/16, 2:16 PM
#4

#1 Det kan du inte ta bort tyvärr.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
1/2/16, 2:20 PM
#5

Alla som röstar på alternativet "Nej" behöver inte komma med bortförklaringar i den här tråden fortsättningsvis. Bortförklaringar kommer att raderas.

#2 Ja, det har du i en annan tråd och du behöver inte ta det igen här om du inte vill.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Honestyisdead
1/2/16, 2:25 PM
#6

Nej jag kommer inte bli Vegan. *

*Redigerad otillåten animaliepropaganda

Annons:
lollynonna
1/2/16, 2:27 PM
#7

Svarade nej, enbart för att jag tycker att kyckling är så gott… Men det är ungefär det enda köttet jag gillar. Jag skulle gärna bli Vegetarian, men då går det ju inte att äta något kött över huvud taget. Vegan skulle jag nog aldrig klara, är väldigt kräsen och gillar i princip inga grönsaker eller annat veganskt.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

veggie4every1
1/2/16, 2:29 PM
#8

#7 Hur mycket vegansk mat har du provat?🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Elsaharr
1/2/16, 2:30 PM
#9

#5 Måste bara säga att det känns som att många ser ner på oss som inte väljer att vara veganer, för att vi "utnyttjar och dödar djur i onödan". Ni får oss att låta som galna skogsmördare.

Zingo ;D

lollynonna
1/2/16, 2:34 PM
#10

#8 Inte jättemycket, men lite grann. Jag gillar vissa saker, vet dock inga namn på något av det🤐 Men skulle jag få laga vegansk mat som jag gillar ser jag inga problem med saken, då är jag gärna Vegan. Tycker det är hemskt med alla djuren som behandlas så dåligt, jag tror att jag ska prova att ha en "vegan-vecka" kanske?

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

veggie4every1
1/2/16, 2:35 PM
#11

#9 Jag ser inte ned på någon av er. Jag har själv varit icke-vegan och de allra flesta veganer har inte haft turen att vara veganer sedan födseln.

Jag förstår att det kan kännas olustigt när man säger det som det är, men för de allra flesta så är sanningen att man dödar och utnyttjar djuren helt i onödan och att vi som tagit avstånd från djurförtrycket lever väldigt gott utan animalier i kosten.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Fridaaaa
1/2/16, 2:37 PM
#12

#11 Sanning och sanning. Nja där håller jag inte med dig dock.
"döda djur i onödan" och "utnyttja" Nja inte alla som gör det. Jag personligne gör inte. Och är så, även om många veganer oftast inte vill se det, så kan inte alla bli helveganer av olika anledningar.

Jag personlige äter veganskt/vegetariskt ibland. Försöker minst 2 ggr/vecka.
Sedan vara noga med vad jag köper för kött t.ex 
Alla gör nog så gott de kan :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

veggie4every1
1/2/16, 2:37 PM
#13

#10 Jag tycker det låter som en superbra plan att börja det nya året med 🙂

Vad gillar du för mat (förutom kyckling)?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
veggie4every1
1/2/16, 2:39 PM
#14

#12 På vilket sätt är det nödvändigt?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

lollynonna
1/2/16, 2:41 PM
#15

#13 Ja, kul att prova ny mat också! Jag älskar pasta, det är det godaste jag vet. Jag kan inte namn på någonting eller vet ens vad det är, men du vet vegetariska alternativ på kött? Det gillar jag också. Det är lite svårt att säga allt jag gillar haha, men det mesta som inte är fisk, ärtor, sallad eller majs..

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

veggie4every1
1/2/16, 2:51 PM
#16

#15 Pasta skulle jag kunna äta 7 dagar i veckan, det finns inget godare. Tur att det är veganskt😍

Tror inte det blir några problem för dig med middagarna då i alla fall😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[klarabastin]
1/2/16, 5:14 PM
#17

Gjorde en majs och champinjon pasta idag med soja matlagnings grädde. Godaste jag ätit! 

För alla icke-veganer där ute: Pröva gärna någon gång att använda soja matlagningsgrädde! Smaka exakt lika! Min pappa trodde att jag slutat vara Vegan när han smakade på min pasta för han tyckte det smakade som vanligt!😂

vendelay
1/2/16, 5:55 PM
#18

#0 Jag valde att jag vill bli, men jag är ju redan, men ville läsa i tråden!

#10 Vegan-vecka låter väl superbra! Det finns massor med recept här på iFokus och om du googlar. Jag hjälper dig gärna om du skickar ett PM. Vill också säga att vegansk mat inte behöver smaka grönsaker, det är vad du gör det till. På samma sätt som kyckling inte behöver smaka rått kött eller faijtas eller curry. Det beror på hur du gör det!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
1/2/16, 6:02 PM
#19

#18 Haha, jag valde också att jag vill bli 😃

Att man alltid ska missa något alternativ. Jag borde ju också ha skrivit alternativet "Är redan vegan"…😟

Önskar att man kunde lägga till i efterhand, men det går ju inte och det känns trist att starta om den när folk redan har svarat..hmm…🤔

Men alla veganer får väl välja "vill bli" alternativet eftersom jag var tvungen att klanta till det.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[rumelle]
1/2/16, 6:14 PM
#20

Yep, jag tänker bli Vegan nu. Har varit Vegetarian i ett år (var även vegetarian/piscetarian några år under tonåren). Har själv lagat mestadels vegansk kost men har ätit godis/choklad/bakverk/snacks som inte varit veganska och har även ätit mat med mjölk/äggprodukter hemma hos andra. 
Det svåra tycker jag är att få mina föräldrar att acceptera mitt val. De frågar hela tiden varför varför och varför och suckar och stönar och tycker jag är fånig. Detta trots att jag aldrig pratar om veganism med dem på något sätt och jag brukar ta med egen mat så att det inte ska behöva vara något jobbigt för dem när jag hälsar på. Men nåja, de lär väl vänja sig så småning om. 🙂

Annons:
vendelay
1/2/16, 8:47 PM
#21

#19 Äsch, det är väl inte hela världen! Det är en intressant undersökning i alla fall 🙂🤗

#20 Det som stoppade mig från att bli Vegan var faktiskt min familj också, trots att jag inte ens bor hemma. Bara att behöva lyssna på hur svårt det är och hur töntigt det är och "mjölk dödar ju ingen!!!" gjorde att det tog väldigt lång tid innan jag vågade säga att jag inte vill äta sånt längre. Min mamma är bra, hon lagar vegansk mat och smakar på allt jag bjuder på. Min pappa och syster respekterar det men tycker att det är lite konstigt, men resten nav släkten tycker ju att jag är urfånig som inte äter kött och ägg osv. Det är bara att stå på dig. Lycka till! 🤗

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Kalli
1/3/16, 12:09 AM
#22

#9: Det finns många trevliga veganer också, lovar. :)

Frosstis
1/3/16, 12:27 AM
#23

jag vill bli men kmr nt kunna. dels för mina föräldrar tillåter inte det, och i Frankrike har dom inget som kallas för veganskt och det skulle vara för krävande av mig att tvinga min värdfamilj att bara ge mig veganskt om jag flyttar dit i september.

veggie4every1
1/3/16, 3:13 AM
#24

#23 Hur menar du att de inte har något i Frankrike som kallas för veganskt?

Tvinga värdfamiljen kanske inte går så bra, men önska kan du alltid göra.

http://www.vegan-france.fr/vegan-france.php

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Calcifer
1/3/16, 6:01 AM
#25

Nej. Jag personligen dödar för övrigt inte djur och jag utnyttjar inga djur i onödan heller.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Frosstis
1/3/16, 2:01 PM
#26

#23 när jag skrev min ansökan och skulle skriva in kost stod det att de inte har något som motsvarar Vegan och att fransmän har svårt att förstå det.

[Synnerlig]
1/3/16, 2:08 PM
#27

#26 Du kan inte säga att du är allergisk mot animaliskt protein? 😃

Annons:
Frosstis
1/3/16, 2:12 PM
#28

#27 när jag kommit in i familjen efter ett tag ska jag nämna hur mkt jag värnar flr djur och att jag helst inte vill äta kött :)) tänkte skriva att jag är allergisk mot mjölk men jag vet inte 100% att jag är det och tänkte att det kanske blir en grej att vissa familjer står emot att välja mig då haha. men har redan nämnt i min ansökan att jag älskar djur så jag hoppas dom förstår mig

veggie4every1
1/3/16, 2:32 PM
#29

#26 Det finns veganer i Frankrike också🙂

Lycka till i alla fall och det kan hända att värdfamiljen är öppet sinnade människor och att det löser sig till det bästa🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[klarabastin]
1/3/16, 3:04 PM
#30

#25 Genom att som konsument välja att köpa t.ex köttbullar eller en biff så betalar du människorna som separerar på mamma och kalv, människorna som tvingar grisar att andas i koldioxid. Människorna som tar livet av djur som hellre vill leva. Så jo. Om du köper kött och äter så bidrar du till att djur dör för människors njutning.

Moalinn
1/17/16, 1:53 AM
#31

Ja, jag vill gärna bli Vegan. Har funderat på det här sen jag var ytterst liten och okunnig, aldrig riktigt vetat i vilken ände jag ska börja eller hur jag ska bära mig åt. De senaste fyra-fem åren har jag mått riktigt fysiskt illa av att laga mat, och har dagligen gått i tankar om att jag borde läsa på mer om veganismen. Ju mer jag läser, desto mer vill jag ta steget - men samtidigt är jag extremt rädd att jag inte överlever haha. Är så kräsen i maten att det inte ens är roligt. Äter bara 3-4 maträtter (främst på grund av konsistens, men också p.g.a smak). Alla i min närhet har gett upp. Jag har tröttnat. Jag har gett upp. Hatar mat rent ut sagt. Så att testa veganskt (eller om så än bara vegetariskt) skrämmer skiten ur mig. Men nu när jag läste #10 om veganvecka fick jag lite hopp igen. Kanske man ska testa? Det är ju ingen (bokstavligen) som dör av att testa veganskt, fungerar det inte så får jag väl fortsätta med mitt hat mot mat.

Here's to 2016! Cheer for me, pls. 😐😂

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Leritza
1/17/16, 3:27 AM
#32

Nja, jag vill helst kunna behålla honungen i mitt te, men resterande animaler kan jag skippa enda som äts i nuläget är ändå ägg men det lär fasas ut under året.

vendelay
1/17/16, 5:56 AM
#33

#31 Håller tummarna för dig! 🥳🤗 Hoppas din vegovecka kommer att fungera bra, och du är så välkommen här att fråga efter tips och recept. Stor kram! 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
1/17/16, 3:24 PM
#34

#32 Jag undrar om du inte kommer att vilja fasa ut honungen också till slut. Den är ju enkel att ersätta med agave eller göra egen maskroshonung.

Många gånger ändras moralen under ens utveckling som Vegan, om man nu är Vegan för djurens skull🙂

#31 Jag tror det kommer att gå fint och jag lovar att du överlever🤗

Om du vet med dig att du inte ätit som du behöver en längre tid så är det alltid bra att kolla sina värden och/eller köra igång med B12 och kanske en heltäckande multi till att börja med. Järn vill du tänka på, speciellt om du ätit järnfattigt en längre tid. Det är mycket möjligt att du kommer att få mer matglädje med vegansk kost och man blir aldrig äcklad över att laga vegankost tycker jag.

Om du gillar tre-fyra maträtter så kan du veganisera dessa och jag tycker det är positivt att du gillar tre-fyra rätter ändå. Vad är det för rätter du gillar? Berätta gärna om eller hur vi kan hjälpa dig i övrigt, det finns ju lätt frågor och undringar i början🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Usagi_
1/17/16, 5:43 PM
#35

Jag valde andra alternativet, dock siktar jag mer på att bli Vegetarian då jag älskar ägg och ost. Vegetarian kan jag nog bli, iallafall nästan för att mina föräldrar har börjat inse att kött kan vara väldigt dåligt osv. Själv har jag även kollat på massa hemska klipp på hur djur dödas i andra länder så det har gjort mig mindre lockad till att äta kött. Så vi (min familj) har börjat äta mycket mindre kött nu. Dock känner jag mig nästan tvungen att äta "den vanliga" maten i skolan då den vegetariska inte är så lockande.

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

[Zachapacka]
1/17/16, 5:46 PM
#36

#35 min erfarenhet är att den vegetariska maten i skolan är godare än den vanliga eftersom att de gör mindre av den. Så trots att jag varken är Vegan eller Vegetarian så brukar jag ta den vegetariska maten för att den är godare. Men jag antar att det är olika från skola till skola

Usagi_
1/17/16, 5:49 PM
#37

#36 Inte i min skola, eller ibland kanske men väldigt väldigt sällan. Åt ofta av den vegetariska maten förut trots att den inte var jättegod (deras falafel är verkligen inte god).

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

Leritza
1/17/16, 6:45 PM
#38

#34 lär nog isåna fall bli ett projekt för nästa år, en normalstor (500-600g) honungsburk räcker i närmare ett år. Går inte åt så snabbt när det används till te.

veggie4every1
1/17/16, 6:58 PM
#39

#38 Ja precis, du skulle bara veta vilken fin maskroshonung min dotter gjorde förra sommaren. Hade ingen aning om att det skulle dofta och smaka som flytande honung och enkelt var det också🙂

Jag dricker mycket grönt te, flera koppar per dag. När jag var icke-vegan så sötade jag också med honung. Men jag slutade att söta teet när jag blev Vegan och skulle inte vilja dricka det sött nu. Man vänjer sig verkligen vid smaker och även om honung var veganskt så skulle jag inte använda det i teet.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[IrritusRex]
1/17/16, 7:06 PM
#40

Känner mig rätt provocerad av Nej-alternativet. Hade det varit naturligt för oss människor att leva veganskt utan att först passera ett eller flera labb så hade jag redan varit Vegan. Men som det nu är antar jag att jag måste likställa mig - i mån av ovo-veg som köper ägg från grannen - med djurplågare.

Moalinn
1/17/16, 7:06 PM
#41

#33 och #34 Tack så mycket! 🤗😃

Inser att ju mer jag tänker så är det fler än 3-4 maträtter men jag käkar samma saker (är autistisk, vilket kan förklara en hel del ;)). Äter endast hemmagjorda köttbullar och köttfärssås, currystuvad kyckling är gott också. Till detta antingen pasta eller potatis (friterad eller kokt). Tacos är favoriträtten. Våfflor och pannkakor är gott också, även fast jag på senare tid äcklas över att det är så fett (eller så är det mamma som steker konstigt, vad vet jag). Ja men det är väl typ det. Bland det gröna äter jag bara gurka, isbergssallad och tomat. Kan sno en morot eller två när jag har köpt till kaninerna. Äter jättenyttigt, jag vet 😎

Ska köra en vecka så fort jag får pengar och kan handla in lite nytt. Lär definitivt fråga efter hjälp. Har två kompisar som är veganer, varav en är kock, så kan få mycket hjälp den vägen också! Har även en mor i huset som själv sagt att jag borde kolla på veganska alternativ, just för att jag är så kräsen, så hon hjälper mig nog också - iallafall att laga maten då jag själv är ganska kass. Återkommer med resultat!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Sisselie
1/17/16, 8:31 PM
#42

Jag har ätit veganskt i några veckor nu. Jag har rätt mycket problem med hälsan, och har under hösten börjat reagera på mer och mer i matväg. Till sist började jag även reagera på kött och fisk. Jag var bara glad för det, för då blev jag tvungen att försöka hitta nåt sätt att klara mig på veganmat (tål inte mjölk och ägg sen tidigare).

Nu tål jag i alla fall färsk frukt och färskpressad grönsaksjuice, så jag lever på det. Hoppas det håller i längden. Jag älskar den härliga fräscha känslan i vegansk mat. Jag var laktovegetarian i 10 år, men tvingades ge upp för 7 år sen pga hälsan, och har under dessa år lidit av att tvingats äta kött. Jag har hela tiden varit "vegetarian i hjärtat", även när jag inte kunde leva upp till det. Nu bara hoppas jag att det ska hålla i längden. Men det är ju många som har levt på bara frukt och gröna bladgrönsaker i 10 - 20 + år, så om inte mina magproblem blir värre, och gör att jag inte kan äta tillräckligt med frukt, så ska det nog gå bra.

Jag för in allt jag äter i ett kostverktyg, och är noga med att få i mig både tillräckligt med kalorier och vitaminer och mineraler. Jag mår i alla fall mycket bättre nu, mycket piggare. Men det kan ju bero på att jag äntligen slipper gå omkring och känna mig drogad av alla opioider som verkar finnas i det mesta, allt animaliskt protein, spannmål, baljväxter, upphettat protein, (och färsk spenat!) Allt sånt reagerar jag på. Nötter och frön tål jag inte heller. Jag får väl vara glad så länge jag tål färsk frukt och gröna bladgrönsaker, för det är ju det viktigaste! 🙂

veggie4every1
1/17/16, 8:49 PM
#43

#41 Men det här ser lovande ut😉Bör inte vara några problem med att veganisera det du gillar och guuuud vad lyxigt med vegankompisar och en som en kock! En positiv mamma har du också och så har du ju oss, det kan inte bli bättre förutsättningar🙂

#40 Hur menar du då, är det B12 du tänker på?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Leritza
1/17/16, 11:29 PM
#44

#40 funderar på vad du menar med att passera ett labb eller två på vägen. Bortsett från b12 som rekommenderas att alla som äter vegetarisk kost bör ta kosttillskott för att se till att få i sig tillräckligt iaf var det så när rekommendationerna var när jag började att äta lakto- ovo- vegetariskt för en massa år sedan. Ser jag inget som behöver passera ett labb beroende på kosten ser ut i övrigt. Om du menar kolla upp blodvärden då och då är det ju sånt alla egentligen ska göra.

[IrritusRex]
1/17/16, 11:57 PM
#45

#44 B12 finns inte någon form i växtriket som vi kan ta upp naturligt, så veganer måste ta b12 i tabletter om dom inte vill riskera att bli sjuka.

Leritza
1/18/16, 8:24 AM
#46

#45 vet det redan Därför jag sa att b12 rekomderas likväl till lakto-ovo-vegeterianer som strikta vegetarianer/veganer. Iaf gjordes det för 10+år sedan. Även om man äter ägg och eller mjölk så har jag för mig är det svårt att få i sig dagsbehovet. Men kan minnas fel. Jag vet att jag får iaf inte i mig tillräckligt trotts att jag äter ägg.

[Synnerlig]
1/18/16, 11:13 AM
#47

Jag är glad att se att så många vill bli veganer! 😃

För er som är helt nya på området och lite osäkra på vad man t.ex. kan äta så vill jag varmt rekommendera den här tråden där vi tipsar om Youtube-kanaler där man bara lagar vegansk mat, både nyttigt och flottigt 😉 http://vegan.ifokus.se/discussions/565e3e448e0e7474c9000872-youtubers

Här är de som jag rekommenderade: TheVeganCorner, Jenny Mustard, HealthyGroceryGirl, SweetPotatoSoul, Fablunch, Plantbased Judy, Feasting on fruit, PlantStrongVegan och Hot for food.

Lite andra tips är att kanske börja med att googla på era favoriträtter och se om ni kan veganisera detta, t.ex. "vegansk tacos", "veganska pannkakor", "veganska semlor", "vegansk lasagne" osv 🙂

Börja prenumerera (eller köp lösnummer) på matlagningsmagasinet Vego är också ett varmt tips. En mycket snygg och bra tidning fylld med recept och inspiration + bra artiklar med kändisar och nyttig information om hälsa och vegansk kost.

Och sluta tänk att vegansk kost måste vara köttsubstitut och sojaprodukter eller att det måste vara sallad och raw food. Vegansk kost är precis så som Du vill ha den. Nyttig eller onyttig. Billig eller dyr. Vegansk kost är otroligt varierande!

Lycka till alla! 🌈

[IrritusRex]
1/18/16, 11:25 AM
#48

#46 Det beror också på hur mycket b12 du har i lager och hur mycket just din kropp behöver. Jag har pratat med läkare som sagt att även som ovo-veg eller lakto-veg så kan man leva utan tillskott. Det är när du inte får i dig b12 alls som det kan bli farligt.

Annons:
Kanin1235
1/18/16, 11:36 AM
#49

Tänker inte bli för att jag vill kunna äta godis och sådant. Dessutom gillar jag inte vegansk mat så mycket.

vendelay
1/18/16, 11:46 AM
#50

#49 Godis, chips, glass osv finns allt veganskt. Mat du gillar som är vegansk finns. Dåliga ursäkter bara.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[IrritusRex]
1/18/16, 11:57 AM
#51

#49 Den "vanliga" kosten brukar ju oftast bestå av pasta, potatis, kött och mjölkprodukter, men inte så mycket grönsaker, och då kan vegansk mat verka konstig och smaklös. Men det är ju en vanesak. 🙂

[Synnerlig]
1/18/16, 12:21 PM
#52

#49 Vill du äta godis, chips, glass, kakor osv så finns det ett stort utbud i vanliga affärer där produkter råkar vara veganska och du äter säkert redan godis som du inte vet om är veganska🙂

Leritza
1/18/16, 1:45 PM
#53

#46 ja fast nu snackade jag om att säkerställa att man får i sig RDI av b12 och inte en chans att jag eller nån jag känner äter tillräckligt med ägg för det, bortsett från i kortare perioder. Om man väljer behålla enbart ägg som b12 källa.

veggie4every1
1/18/16, 2:38 PM
#54

#48 Det är en ganska lite "uppoffring" att ta ett effektivt tillskott av aktivt B12 ett par gånger i veckan för att slippa utnyttja och döda andra individer i onödan.

Man tillsätter även vitaminer till djurens foder så man kan lika gärna äta B12 direkt istället för att äta tillskottet lagrat i någons muskler eller organ.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[IrritusRex]
1/18/16, 2:57 PM
#55

#53 RDI bara just det; en rekommendation. Det kanske räcker med två ägg per dag för dig medan andra behöver mycket mer.

#54 Skulle du säga att det är så i mitt fall? Är min granne en djurplågare som har husdjur, som i detta fall råkar vara höns? Borde någon Vegan ha husdjur alls då?

Annons:
Vanja
1/18/16, 4:20 PM
#56

Åh nej, jag som trodde att de här var en vettig sajt för alla. Inte minst för de som är nyfinka och kanske lutar åt att bli veganer/vegetarianer. 
men denna undersökning är så vinklad och bakåtvänd att alla som äter kött kommer bara att läsa detta en gång för att sedan leta sig vidare till andra sidor som kanske är vänligt inställda och som inte är lika dömande. 
Andra, som jag exempelvis, tappar all form av intresse för att ens försöka lära mig något när den som ska lära mig isåfall är full av hat och förutfattade meningar.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[IrritusRex]
1/18/16, 4:38 PM
#57

#56 Jag har ofta märkt att det är "vi som älskar djur" vs "själviska djurplågare" på olika forum. Det finns för många inget däremellan. Antingen håller du med i allt eller så stöttar du djurplågeri.

[Tilde]
1/18/16, 4:49 PM
#58

Jag har varit köttätare och för kött i princip hela mitt liv, men när jag testade min veganvecka bestämde jag mig för att börja äta mer vegetariskt framöver. Det blev dock svårt då min dåvarande pojkvän inte ville ge upp animaliska produkter så jag la det på hyllan, eller vad man ska säga. Nu när vi inte är tillsammans längre har jag tagit steget att bli Vegetarian. I början Lakto-vegetarian men nu trappar jag ner på ost för att bli Vegan istället. 🙂 Kommer alltså inte att köpa kläder eller liknande med päls/skinn (har aldrig köpt päls dock och endast 2 par läderskor i hela mitt liv) eller smink som är testat på djur heller - inte för jag någonsin har stöttat så, men jag kommer att undersöka företagen bättre. Så ja, jag ska ta steget att bli Vegan 2016. :)

Leritza
1/18/16, 5:01 PM
#59

#54 problemet är bara att det är ca samma mängd ägg som jag i normala fall får i mig på en tio dagars period. Och då jag inte tål mjölk måste jag antingen tvinga i mig nått jag inte gillar smaken av eller ta tillskott.

veggie4every1
1/18/16, 5:26 PM
#60

#59 Men då undrar jag om du provat de här B12 tabletterna? De är jättegoda, man vill nästan ta fler än man bör. Finns även på iherb om så önskas😉

#58 Låter bra Tilde, heja dig👍

#56 Menar du att jag är full av hat för att jag säger att det är onödigt att utnyttja och döda djur eller är det för att jag inte tycker att det är en "uppoffring" att ta B12 tillskott? Eller är det något annat som gör att du upplever mig full av hat och förutfattade meningar?

Jag är inte full av hat, tvärtom, men jag stryker inte heller de som försvarar djurförtrycket medhårs. Man är hjärtligt välkommen här om man är nyfiken på veganism och djurrätt, men är man här för att försvara sitt deltagande i djurförtrycket så får man räkna med att det inte respekteras. Jag läste just på din sajt att du inte tänkt att ens bli Vegetarian. Har du ändrat dig nu och vill lära dig mera så hjälper jag gärna till.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Leritza
1/18/16, 10:11 PM
#61

#60 nej mest sett till att kolla så tillskotten innehåller tillräckligt med b12 och järn. Och varit dålig på att kolla resterande innehåll. Järn mest för att jag fick redan när jag åt kött utskrivet att jag skulle ta järntillskott under en viss period, och hänger fortfarande kvar.

veggie4every1
1/18/16, 10:55 PM
#62

#61 Ja ok, den här tabletten innehåller ju inget järn, men du kan ju ta en underhållningsdos av järn vid sidan av den om du vill. Men jag läste ditt inlägg #59 lite för snabbt och uppfattade det som att du inte gillade smaken av tillskott. Det var därför jag tänkte på att rekommendera den här goda B12 tabletten.

Nu var det ju inte det som du skrev ser jag när jag läser lite mer noga🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
RobinEH
1/21/16, 6:23 PM
#63

Nej, jag kommer fortsätta att tortera och utnyttja djur för mitt egna nöje. Därtill kanske jag smakar lite på köttet. För det är ju så vi köttätare är.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Dex
1/23/16, 2:40 AM
#64

#63 Ja, men synd att du inte ser nåt fel i det då.

[Zachapacka]
1/23/16, 10:53 AM
#65

#64 jag tror bestämt att Robin var lite ironisk där 😜

[Kattägd]
1/24/16, 9:19 PM
#66

Jag vill gärna bli Vegan, alternativt lakto-ovo-vegetarian medan man fortfarande bor hemma eftersom mina föräldrar helst ser att jag äter kött. Då blir det dels ett mindre kliv, och dels enklare att äta det som serveras hemma samt i skolan.

Skippar redan djurtestade produkter och dun och liknande, men efter lite research såhär på kvällskvisten insåg jag att jag varit slarvig och lär byta ut en del av mina produkter ändå (särskilt om man vill bli helt vegansk)…

vendelay
1/24/16, 9:25 PM
#67

#66 Kul att höra att du strävar efter att bli Vegan! Jobbigt med föräldrar som inte förstår/inte vill förstå. Om du hänger kvar här på Vegan iFokus lär du säkert få massa tips och recept osv som underlättar när du har möjlighet att bli Vegan

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Kattägd]
1/24/16, 9:36 PM
#68

#67 Ska absolut hänga kvar här, finns mycket nyttig information att hämta!🙂Tittar just nu på listan över veganska hygienprodukter och rannsakar mig själv, haha.

surikatflicka
1/24/16, 9:37 PM
#69

Jag vill men får inte pga föräldrars ovilja.

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


Annons:
kigon
1/25/16, 6:32 PM
#70

Valde nej, jag kommer aldrig att bli Vegan dels för att jag inte kan leva utan mina djur pga psykisk störning (jag är inkörd på hundar och hönsfåglar, och jag ger hunden en 100% animalisk kost enligt PMR modellen = kommer aldrig kunna kalla mig själv Vegan tyvärr…), och dels för att jag kan inte beställa från meny utan att få panik och säga det första saken jag ser på menyn (iofs brukar jag inte äta ute så ofta, men blir tyvärr lax sushi oftare än veggie sushi…)

+ Tyvärr för samma anledning som ovan så ger jag in väldigt ofta när föräldrar/släkt trycker kött på mig (de vägrar acceptera det…) då jag har extremt svårt att argumentera eller säga nej…

Utöver det äter jag själv inte animaler & använder bara veganska hygienprodukter, har tyvärr sämre koll på kläder/möbler osv…
Gick dock från att äta i princip allt till inget (förutom äggen från egna höns) förra året 🙂 Har blivit otroligt bättre i magen sen dess, o jag försöker fortfarande bli liiite mer kreativ i köket (istället för pasta… pasta… pasta… o pasta…) 

Det är lite svårt eftersom jag inte är riktigt van vid det och vet vad jag ska köpa, då jag har en tight budget (som dock kommer bli större om några månader och då ser jag fram emot frukt 😃) och hatar böner i alla slag, men ska flytta snart och då blir det rejält med odling 😍

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Rainee
1/25/16, 8:06 PM
#71

Valde att jag vill men inte kan, då jag bor hemma och min ensamstående mamma med 3 barn har väldigt dålig ekonomi. Hon har inte råd att ge mig annorlunda mat än resten så jag får helt enkelt följa i deras spår än så länge. Vet ej om jag kommer bli vegan/vegetarian i framtiden än men jag skulle gärna testa.

[klarabastin]
1/25/16, 10:08 PM
#72

#71 Har du pratat med din mamma om att ett vegetariskt/veganskt alternativ för hela familjen oftast är billigare och nyttigare!😊

kanin och häst
1/30/16, 4:28 PM
#73

Jag valde att jag vill fast det nästan är omöjligt för mig, för mitt enda mål för 2016 är att få mamma att förstå att jag mår bättre om jag får äta veganskt! Just nu är jag Vegetarian och mamma tycker att det räcker, men jag vill inte att mina vänner ska plågas för att jag ska få något att äta! Just nu är jag alltså Vegetarian, men äter inte heller ägg, honung, mjölk och ost så det går framåt! :)

Ett liv utan djur är inte värt att leva

[Zachapacka]
1/31/16, 7:30 PM
#74

#73 varför vill du bli Vegan?

Achatina
2/4/16, 4:53 AM
#75

Antar att alla som nämner pasta antingen nämner bönpasta eller veganpasta.. För vanlig pasta innehåller ju ägg. 

Jag har inga planer på att bli Vegan. Jag är ateist och från vad jag har sett är veganism mer en religion än en livsstil, bara det att gud inte står i centrum. Hade säkert i teorin kunnat bli det (men har katt, tänker skaffa fler husdjur och så vidare).

[klarabastin]
2/4/16, 9:36 AM
#76

#75 Nästan all "vanlig pasta" som t.ex barilla eller ica basics egna är veganska! Det är nästan bara färskpasta som innehåller ägg😊

Annons:
veggie4every1
2/4/16, 12:20 PM
#77

#75 Veganism är ingen religion och bär inga liknelser med någon religion. Hur drar du den kopplingen? Det som står i centrum är ett moraliskt ställningstagande emot förtyck av andra individer och det har ingenting med religion att göra.

Jag är inte religiös och de flesta veganer jag känner är inte heller religiösa, det finns även massor av veganer som är ateister. Om man är ateist och anser att det enda liv vi har är här och nu så bör det i sig vara en anledning att inte döda andra individer i onödan. 

Och som #76 säger så innehåller de allra flesta vanliga pastasorter inget ägg så vi kan äta hur mycket pasta som helst. Det är endast i undantagsfall och kanske som färsk då, jag vet inte det för det äter jag aldrig.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Achatina
2/5/16, 9:14 AM
#78

#76 Hm, kollade i mataffären igår, var rätt många som hade märkningen "Kan ha spår av ägg". Och Barilla är inte politiskt korrekt att äta heller, som en side note.

veggie4every1
2/5/16, 2:01 PM
#79

#78 "Spår av" är inte tillsatta ingredienser utan betyder att produkten hanteras/produceras där detta ämne förekommer. Det är till för varna allergiker, inte veganer.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: