Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 1734 ggr
[klarabastin]
1/3/16, 10:11 PM

Alla ska få leva! Fast inte köttbullar

Träffade en vän (Även vegan😉). Vi snackade ganska länge och pratade lite om människor som tycker att allt liv har värde men fortfarande äter kött och mejeriprodukter. Min vän berättade sedan om en klasskompis som hon har som vägrade dissikera en groda på NO lektionen för att det var synd om den och "Allt liv är värt att leva". Senare den dagen sätter sig den personen ner i matsalen och äter köttbullar. 

Själv har jag varit med om liknande, typ när folk tycker synd om hundar men inte grisar. 

Har ni varit med om något sånt?? Eller något annat idiotiskt som handlar om djurrätt eller veganism?

Annons:
[Synnerlig]
1/3/16, 10:19 PM
#1

Tyvärr jättevanligt 😕

Bill&Bull
1/3/16, 10:20 PM
#2

Känner igen det där. För de flesta handlar det om "det man inte ser, har man inte ont av" Ingen vill se ett djur slaktas/dödas men när det ligger förpackat i butik är det en annan sak uppenbarligen.

||My Love For Animals Is Immortal||

[klarabastin]
1/3/16, 10:21 PM
#3

#2 tydligen..🤔

Seth
1/3/16, 10:21 PM
#4

Jag brukar inte lägga vikt på människors ord och handlingar. Hon tyckte troligen mer synd om grodan för att den fortfarande såg ut som en groda. Köttbullen såg ju inte längre ut som en ko längre och därför var den änklare att äta. Om man vill må bra i sin själ tror jag att man ska strunta i andras duma ord och handlingar. Man mår så dåligt av att ständigt fokusera på andra. Stör du dig så av kött ätare så undvik dom. Men visst är det motsägelse fullt hennes agerande. Själv ser jag inget problem med att disekera döda djur. Människor disekeras ju med när vi är döda. Och om djuren vårdas väl innan slakt så ser jag inget fel i att andra väljer att äta kött. Man måste ju respektera alla.

vendelay
1/3/16, 10:32 PM
#5

Jag har gjort samma sak. Jag vägrade dissekera ett koöga men jag åt kött från ko. Tror som #4 att det berodde på att ögat såg ut som ett öga, köttbiten gjorde inte det. Jag var också väldigt skeptisk till veganism i den åldern, tyckte veganer var både jobbiga och tjatiga och hade näringsbrist 🤪 Min poäng är att det är lätt hänt, det är svårt att förstå och ta till sig hur djurfabrikerna faktiskt ser ut och vad det är en betalar för. Om folk skulle slakta sina djur själva kan jag ju lova att köttkonsumtionen skulle minska drastiskt…

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

MoaL
1/3/16, 10:55 PM
#6

Jag ser ingenting konstigt i det. Jag hade inga problem att dissekera lungor, ögon och hjärta i skolan, men jag skulle ha vägrat att dissekera en groda eller ens en daggmask. När vår idiot till biologilärare sa åt oss att samla in myror från olika stackar bara för att sedan sätta ihop dem och se på när de slogs, sa jag att han var dum i huvudet och  lämnade lektionen. Att döda och skära upp ett djur utan att det finns något annat syfte än att just döda och skära upp det, är i mina ögon totalt onödigt och bortkastat. Om djuret tas till vara på och blir mat till andra djur så är det en helt annan sak. Sedan är det ändå rätt onödigt att slänga bort fullt matdugliga inälvor på grundskoleelever, men någonstans ska man ju börja om man kanske vill bli veterinär eller läkare i framtiden. Sedan skulle jag inte själv gärna äta typ lungor och liknande om det inte var en krissituation, men till exempel vår hund skulle gärna göra det.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
[kiko]
1/4/16, 1:29 AM
#7

#4 "Själv ser jag inget problem med att disekera döda djur. Människor disekeras ju med när vi är döda"

Vill poängtera att människor som dissekeras i undervisning själva valt det. All heder och tacksamhet åt dessa människor, verkligen. Men de har inte dödats för att dissekeras. De har levt sitt liv och valt att efter sin död donera sin kropp till detta syfte. De djur som används har aldrig fått välja och många gånger dödas djur för att dissekeras. Personligen anser jag naturligtvis att inget djur ska dödas för att dissekeras och inget djur ska dö under eller efter dissektionen.  Dessutom bör dissektion av djur endast förekomma vid högre utbildning där den kan bidra till en väsentlig skillnad i utbildningens kvalitet, dvs till exempel under veterinärutbildningen. Definitivt inte i grundskolan!

thenewbreed
1/4/16, 11:03 AM
#8

#7 och de människor som dissekeras (obduceras annars) efter att ha blivit utsatta för brott som de avlidit av? De har inte tillåtit det innan. Ser inte heller något fel med att dissekera döda kroppar för kunskapens skull. Om inte annat kan man ju få folk att förstå att djur och människor ser likadana ut på insidan och att vi för det mesta fungerar på samma sätt inuti våra kroppar.

Medarbetare på bildredigering! :)

[rumelle]
1/4/16, 11:30 AM
#9

Jag fann det ganska lönlöst att argumentera med en av mina muslimska vänner om hur grisar faktiskt är väldigt renliga och intelligenta djur. Men å andra sidan så äter han ju inte fläsk heller så man får väl vara nöjd med det. 😛

Jag har faktiskt aldrig dissekerat något fastän jag gick natur på gymnasiet. Däremot fick vi söva bananflugor för att titta på dem i mikroskop. Det är ju inte heller speciellt snällt men de vaknade ju upp igen och släpptes ut genom fönstret.

[klarabastin]
1/4/16, 1:57 PM
#10

#8  Man obducerar människor som blivit mördade eller liknande för att få reda på hur de dött och kanske kan man få led trådar också. Man vill ju inte ha en mördare på fri fot?

En groda som läraren själv hat tagit livet av i en glasburk är inte direkt en spännande brotts fall. Och en grodas anatomi är lätt att ära sig på papper. Sen om man i grundskolan ska sitta och skära i en groda istället för att lära sig saker som hur man betalar skatt eller hur man flyttar hemifrån fattar inte jag.

Det är för mig en helt annan sak om man är t.ex veterinär skaffar sin utbildning och måste lära sig att operera-

thenewbreed
1/4/16, 3:42 PM
#11

#10 ja precis? 

Nej men jag fick aldrig dissekera djur som min lärare själv tagit kål på för skojs skull. Vi fick Hjärtslag att dissekera från får som slaktats. Men men, tycker det är rätt onödigt också, men för mig som inte är teoretiker behöver jag hellre känna och greja själv än läsa på ett papper för att verkligen förstå. Men som sagt, det är ganska onödigt om man inte som du säger, ska bli veterinär.

Medarbetare på bildredigering! :)

Seth
1/4/16, 4:53 PM
#12

Så läraren tar livet av grodan då säger du. Det är olagligt att döda grodor då de är fridlysta. Så om det värkligen är som du säger så begik läraren ett litet brot. Men om du han hade en säk med redan döda grodor som han tinat upp så att eleverna kan skära i dom så är det inte olagligt. Jag var intresserad av att vara obdusent ett tag så jag kan en del. Och jag vet att alla människor som dött blir obduserade med eller utan din medgivelse. De kollar alltid igenom alla organ för att se människans dödsorsak även fast du inte blivit mördad. De som jobbar med mördkroppar är sama som jobbar med naturlig dödsorsak.

Honestyisdead
1/4/16, 5:02 PM
#13

#10 Det är knappast så läraren gör. Lärare köper in djuren/delarna.

Annons:
[kiko]
1/4/16, 5:20 PM
#14

#12 Där har du fel. Alla människor blir inte obducerade efter sin död. Faktum är att det endast är några få procent som obduceras, så vida misstanke om brott inte föreligger. Misstänks personen ha varit utsatt för brott görs en rättsmedicinsk obduktion. Den är inte "frivillig", det vill säga du kan inte före din död eller som anhörig motsätta dig denna. En rättsmedicinsk obduktion görs av en rättsläkare. En klinisk obduktion (obduktion utan misstanke om brott) får däremot utföras av andra läkare.

Seth
1/4/16, 5:53 PM
#15

Ja okej lite fel kanske. Jag kollade upp det. 1 av 10 blir abducerade. I min syn är deta ändå ganska många. Förut var det helften av alla människor som obducerades. Så jag har ändå ganska rätt i min mening

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
sallad
1/4/16, 8:51 PM
#18

Oja, ''dumma lejon, sluta jaga dem där gnuerna!!!!!''. *Går sedan och äter en mald ko och pasta till lunch*

😴😃

-Rasmus 🌈

[klarabastin]
1/4/16, 10:00 PM
#19

#18 😂 Men grottmännen då!? De åt ju också kött! Jag vill bara vara så naturlig som möjligt. Skriver texten på en dator kopplad till internet. Naturelt bro

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Pepsie
1/5/16, 9:50 AM
#21

Det råder ganska delade meningar kring hur en Vegan ska leva och lära. Har du förmågan att stå där och skära upp ett djur så anser jag att du inte är Vegan. För mig spelar det ingen roll om det är dött. Veganism är inte enbart en kost. Det handlar om respekt för allt levande i stort.

Djävlas

vendelay
1/5/16, 3:03 PM
#22

#21 Fast om en är Vegan och vill bli veterinär som måste väl denne skära i djur? För jag tycker att en Vegan kan bli veterinär, det kan ju rädda många djur. Vad tycker du om det?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[klarabastin]
1/5/16, 3:10 PM
#23

#21 tror att #21 menade att skära i som att skada djuret medvetet🙂 Om man är veterinär och opererar ett djur så hjälper man ju det

vendelay
1/5/16, 3:11 PM
#24

#23 Så kan det förstås vara menat! 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[kiko]
1/5/16, 5:24 PM
#25

#22 Tänkte faktiskt precis samma sak när jag läste inlägget. Tror dock #21 syftade på dissektion och inte operation, men för att lära sig att så småningom operera är dissektion väldigt givande. Så, just för veterinärutbildningen kan jag tycka det är kluvet även om jag förstår ställningstagandet. Ska dock poängtera att jag aldrig i något fall tycker det är försvarbart att ett djur dödas för att dissekeras,  inte heller så kallad vivisektion där man skär i levande djur (nedsövda dock). Har ingen aning om det förekommer några sådana på veterinärutbildningen men vet att det gör det på vissa andra program.

vendelay
1/5/16, 6:28 PM
#26

#25 Jag tycker att det är okej att dissekera när en faktiskt kan få ut något av det, exempelvis för att studera till veterinär. Men nej, jag tycker inte heller att det ska vara ett djur som dödas enbart för det syftet. Bättre i så fall att använda döda djurs kroppar för att ta reda på dödsorsaker osv.

Vad menar du med att skära i dem när de lever? Typ som en operation fast bara för att titta? Är inte det otroligt hemskt? 😕

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vallhund
1/5/16, 8:01 PM
#27

*Varning för otäcka bilder*

https://en.wikipedia.org/wiki/Vivisection

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
vendelay
1/5/16, 8:40 PM
#28

#27 Är inte tillräckligt bra på att förstå engelska + den svenska sidan förklarar inget - varför görs det? Görs det fortfarande?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Denna kommentar har tagits bort.
vallhund
1/5/16, 10:47 PM
#30

Om det görs så är det ytterst sällsynt vad jag kan förstå.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[kiko]
1/7/16, 8:37 PM
#31

#26 Ja ungefär som en operation fast bara för att titta. Känner personligen bara till ett exempel på när detta genomförts, det var vid en demonstration för blivande biomedicinare där nersövda råttor skurits upp för att tittas i. Minns inte nu vad syftet var, men jag ska försöka ta reda på det. Det var en bekant till mig som var med vid den demonstrationen.

Så här definierar svenska wikipedia ordet vivisektion "vivisektion är sönderdelande studier av levande kroppar, till exempel av sövda försöksdjur"

vendelay
1/7/16, 8:49 PM
#32

#31 Det kan jag inte förstå varför det behöver göras, det tycker jag är fel.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[kiko]
1/7/16, 8:56 PM
#33

#32 Ja, det är helt obegripligt att det är tillåtet.

vendelay
1/7/16, 9:06 PM
#34

#33 Tack för svaret i alla fall, nu vet jag vad det är!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Honestyisdead
1/7/16, 9:31 PM
#35

Självklart är det lättare med köttbullar.  Då ser man inte djuret. En del verkar tro att det mesta växer på träd.

Skolklasser borde besöka slakterier. Så de är medvetna om var kött kommer från.

vendelay
1/7/16, 9:47 PM
#36

#35 Precis, många förstår inte riktigt att kon i hagen är detsamma som kon på tallriken. Har varit med om många såna exempel, en pojke på 4-5 år slutade äta fisk efter att han fick reda på att fiskar också var såna som finns i akvarium och i havet.

Jag vet inte om slakterier är bra för barn, men de borde definitivt få veta vad det är de äter men kanske genom att vuxna berättar eller att de får träffa glada fina djur som de kan knyta an till osv.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[klarabastin]
1/7/16, 9:57 PM
#37

#35 Precis! Eller bli lärda i skolan vart animalisk mat kommer ifrån. Sen får de bedöma själva vad de vill göra med den infon

Rubie
1/8/16, 3:15 AM
#38

Haha åh känner igen det här så väl 😂 När jag gick en djurlinje i gymnasiet hade vi en i klassen som såg sig som en syndafri ängel. Hon skulle jämt predika om hur synd det är om djuren och hur hemskt det är med djurplågare och att döda djur. Hon åt sin kycklingrätt bestående av kycklingfileer och potatis i matsalen och nere på gården senare skulle alla slakta en kyckling var för betygen. (blir ni förvånade över att jag då fick ig i dessa kurser?😜 orättvist tycker jag) Hon höll hela tiden på att jäklas med dom andra. Kallade dom hemska kallblodiga mördare, psykopater etc, ja en massvis med anklagelser. Till slut skrek min vän "hållkäften *****(namn) och kliv ner från dina höga hästar, vem f*n var det som nyss grisa i sig tre kycklingfileer?" Hon började böla (offerkoftan) och påstod att alla "mobbade henne", och hon fortsatte med detta beteendet ända till slutet. Behöver jag ens säga mer? Aldrig blivit så provocerad av någon på daglig basis innan. 😰

Upp till toppen
Annons: