Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Shopping Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Miljö

Svenskt!

2016-01-05 14:50 #0 av: sallad

Hej Hallå!

Idag när jag var på Willys så tänkte jag, nej för fasen, nu ska jag bara köpa svenska råvaror!!
Och detta blev resultatet! Fyra olika baljväxter med varierande proteinnehåll, tre torkade och en nedfryst (Vita bönor, gula och gröna ärter, kidney). Spenat, rödbetor, potatis, rotselleri, rödkål, färsk basilika, oatlys havredryck m.m (allt syns inte på bilden). Några var ekologiska, det skall nämnas.

Kändes faktiskt riktigt bra att kunna avstå från exotiska frukter och halvfabrikat. Det jag köpte nu kan man ju faktiskt trolla en hel del med, bara man vill. Nu hade jag inte tid och springa och leta efter massa varor med svenskt ursprung, men kan tänka mig att det fanns en hel del mer saker. :) Ganska "fattigt" det jag köpte.

Brukar ni göra likadant?

Anmäl
2016-01-05 14:55 #1 av: [klarabastin]

#0 köper nästan alltid svenska råvarorTummen upp!

Av någon anledning tycker jag det smakar godareSkrattar

Medarebetare på: Vegan ifokus

Anmäl
2016-01-05 15:05 #2 av: vendelay

Ja, jag brukar göra likadant, speciellt efter att jag införskaffade mig en matberedare. Så otroligt bra grej! Gör alla slags röror och smet till t.ex. kikärtsbollar osv i den.

Ser väldigt gott ut, allt du köpte Skrattar

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2016-01-05 16:27 #4 av: pyromanen

Trevligt att det faktiskt finns mycket svenskt! Det är inte många år sedan att de enda svenska balgväxterna u affären var "bruna bönor" och ärtsoppsärtor.
Att äta närproducerat och eko är nåt av de viktigaste val för miljö-och klimat oavsett kostinriktning. (Och indirekt är miljö-och klimat skitviktig öven för djuren ju)
Min bästa inspiration till att äta mer vegetabiliskt är mina egna odlingar.
Odlar på relativt liten yta (typ 150 kvadrat) nästan allt vi äter på ett år. (Drygt 60 olika sorters grönsaker o balgväxter)

Anmäl
2016-01-05 16:55 #5 av: [Synnerlig]

#4 Lite sotis över all den där brysselkålen Lipar

Anmäl
2016-01-05 17:36 #6 av: pyromanen

#5 om du har tillgång till nån liten markbit kan du lätt odla massa brysselkål. Det blir mycket på få kvadratmeter 😊

Anmäl
2016-01-05 18:29 #7 av: vendelay

#4 Så gott det ser ut! 

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2016-01-05 18:30 #8 av: [Synnerlig]

#6 Har tyvärr inte tillgång till det för tillfället, men tanken är att när jag flyttar till hus och har trädgård så ska det odlas Skrattar

Anmäl
2016-01-06 00:32 #9 av: sallad

#4 Vars i vårt avlånga land bor du människa? FörskräcktJag vill också kunna odla sånt...

Anmäl
2016-01-06 00:35 #10 av: sallad

#2 O ja! Fick en matberedare och en mandolin i julklapp, helt magiskt! Skrattar Har inte kunnat sluta äta röror sedan dess...

Anmäl
2016-01-06 04:42 #11 av: vendelay

#10 Eller hur, det är fantastiskt! Testade att göra jordnötssmör för första gången bara förra veckan, oh vad gott det blev! Går ju verkligen att göra allt möjligt snabbt och enkelt i dem Skrattar

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2016-01-06 09:30 #12 av: [V3g4Life]

Va gott med brysselkål. Måste odla det. Hur sår man dem? Är det via frön? Har sett odlingsfält men aldrig odlat.

Anmäl
2016-01-06 09:35 #13 av: pyromanen

#12 sår dom inne i april i krukor och planterar ut i slutet på maj. Bor man i södra Sverige behöver man nästan alltid ha fiberduk över kål för att slippa att olika insekter äter dom. Brysselkål tar lång tid på sig jämfört med annan kål, därför man får börja tidigt för att de ska hinna bli klara.
#9 Vörmland. Brysselkål tål rätt mycket kyla så det går att odla i större delen av landet.

Anmäl
2016-01-06 13:03 #14 av: sallad

#11 Eget jordnötssmör? Kär Måste testas! Ikväll ska jag prova göra hummus på gula ärter. Skrattar

Anmäl
2016-01-06 13:19 #15 av: [V3g4Life]

#13. Spännande, tack för tipset, får testa detta i år då. Skrattar

#14. Det är lätt att göra eget jordnötssmör, man mixar i matberedare väldigt väldigt länge. Funkar med solrosfrön också men bör då rostas innan. Skämtar

Anmäl
2016-01-06 13:21 #16 av: sallad

#15 Se där! Solrosfrön borde ju också gå att få tag på svenskodlade, tycker jag? Skrattar

Anmäl
2016-01-06 16:47 #17 av: vendelay

#14 & #15 Måste bara säga att jag har hört det där jättemycket men jag mixade bara i ca fyra minuter och då fanns det inte en hel bit kvar! Jag hade velat ha det lite crunchy men så blev det inte haha. Kanske beror på matberedaren såklart, men tänkte bara säga det så ni inte gör samma misstag som jag (ifall ni vill ha lite bitar i) Skrattar

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2016-01-07 11:16 #18 av: Lustgas

Försöker alltid köpa så närproducerat som möjligt Skrattar undantagen är väl nötter och torkade bönor, eftersom de tagit bort GoGreens svenskodlade från mitt Ica Ledsen

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.