Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 1445 ggr
[klarabastin]
2016-01-05 15:15

Från blandkostare till grönsaksrätts aktivist! (V)

Har ni stött på någon som inte är Vegan men så fort man säger att man själv är det då kommer de med "Men du äter ju alla stackars grönsaker" eller "du dödar alla insekter på åkern".. Hur gör ni då isåfall?

Annons:
thea_thea
2016-01-05 15:19
#1

Jag har inte gjort det [träffat någon sådan] men det bästa är att ignorera. Om man börjar käfta mot så får personen roligt och vill fortsätta irritera.

[Synnerlig]
2016-01-05 16:03
#2

Ignorerar då det blivit tröttsamt och jag själv mår bättre om jag bara struntar i det än att ta diskussionen 😛 Men har jag energi så säger jag väl "om du tycker så synd om grönsaker så bli Vegan, på så sätt dör mindre grönsaker" eller "Så bara för att det tyvärr dör djur när man skördar grönsaker så ska man fortsätta äta animalier och döda ännu fler? Vart är logiken i det?"

[rumelle]
2016-01-05 16:58
#3

Jag brukar ignorera sånt, eller skämta om det på ett sätt som får dem att fatta att de bär sig löjligt åt.

[Synnerlig]
2016-01-05 17:07
#4

Skulle gärna vilja höra vad de som väljer "Annat" brukar göra 🙂

vendelay
2016-01-05 18:25
#5

Jag valde annat. Om det är någon som står mig nära, exempelvis en familjemedlem brukar jag bli irriterad och svara ungefär "så du bryr dig om grönsaker som ingen vet om de faktiskt har känslor, men du kan äta djur fastän du vet att de lider?" Om det är någon okänd brukar jag bara ignorera för det är inte ens värt diskussionen. Om folk är så korkade att de försvarar grönsaker men äter djur som lever på grönsaker då är det inte värt min tid 😕😛

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

thea_thea
2016-01-05 18:38
#6

#4 Fast det är ju bara veganer som får skriva, så det kanske är icke-veganer som svarat annat 🙂

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
veggie4every1
2016-01-06 01:43
#8

Jag svarade annat. För ett par år sedan hade jag dock pedagogiskt förklarat att grönsaker inte har medvetande och lagt ned tid på en diskussion om grönsakers och växters känslor.

Men jag vet att frågan inte är seriös och jag debatterar inte om grönsakers känslor längre. Det jag kan säga möjligen är att om du bryr dig om växter så ät inte djuren som äter mycket mer växter än veganer gör. 

Det här är dock inte något som jag får höra IRL särskilt ofta. Grönsaksaktivisterna jag träffar på är oftast på internet och då brukar ju Vegan sidekick ha ett passande svar😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

moa.al
2016-01-06 16:58
#9

Växter har ju inte rätt nervsystem för att kunna känna smärta, eller hjärnor för att känna känlsor medans djur definitivt har det (minus ett par snäckor tror jag), så jag brukar svara ungefär sådär 😉

Upp till toppen
Annons: