Annons:
Etikettveganprat
Läst 1263 ggr
Grisgurka
1/6/16, 9:07 PM

Är det svårt att vara vegan?

Hej Jag är en kille på 12 år som undrar några saker. Är det svårt att vara Vegan? Måste man ta kosttillskott? Kan ni nämna några försommar om veganer? Hejdå!

Annons:
veggie4every1
1/6/16, 10:41 PM
#1

Det är inte svårt att vara Vegan. Men eftersom du är 12 år så gissar jag att dina föräldrar gör de huvudsakliga matinköpen och bestämmer vad familjen äter?

I så fall så är det inte svårt för dig att bli Vegan om du har dina föräldrars stöd och intresse. Har du inte det så är det svårt för dig just nu.

För en vuxen person som bestämmer över sig själv så är det lätt att bli Vegan. Det är förstås en omställning, men jag tror att många tror att veganer är mer begränsade än vad vi i verkligheten är. Vi kan faktiskt äta väldigt mycket🙂

Man bör ta B12, omega 3 (kan tas som linfröolja) och D-vitamin på vintern. Det är även rekommenderat till blandkostare förutom då B12. Men det är så superenkelt att ta en liten välsmakande tablett eller två i veckan och suga på att det känns inte som någon större uppoffring.

Jag tror att du menar "fördomar" istället för "försommar"?

Fördomar kan exempelvis vara att vi mest lever på isbergssallad eller bönor, fel😃

Eller att vi alla är smala och bleka eller att vi är till och med lite "konstiga" och ovanliga. Jag är i alla fall supervanlig och inte särskilt "konstig"😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
1/7/16, 12:02 AM
#2

Inte alls svårt :) Som #1 säger så är det ju en omställning, någonting helt nytt ifrån vad man är van vid, men man kommer in i det. Du kan göra det enkelt genom att börja byta ut animaliska ingredienser du gillar mot sådant som är veganskt, t.ex. sojafärs i tacos, växtbaserad mjölk i pannkakor (pannkakor går utmärkt att göra utan ägg), köttbullar gjorda på soja istället för djur osv. Då kommer det inte kännas lika svårt :) Kolla upp recept på internet, skriv t.ex. "veganska pannkakor", "veganska semlor", "vegansk pizza" osv :) Tillskott man behöver ta är vitamin B12, själv så tar jag denna som man kan tugga eller suga på och smakar sött :) http://veganlife.se/mobile/product.html/deva-vitamin-b12-med-folsyra-2 D-vitamin behöver man ta på höst och vinter, men det behöver ju även de som inte är veganer :) Då rekommenderar jag denna som också kan tuggas och smakar godis http://veganlife.se/mobile/product.html/vitashine-2500-iu?category_id=4 Fördomar skulle väl vara att vi har näringsbrist och bara äter grönsaker och bönor. Fast egentligen äter vi mat som innehåller mest näring (om man äter en allsidig vegansk kost) och det finns glass, godis, pizza, pommes, läsk, kakor osv som råkar vara veganskt i vanliga affärer ;)

Cragan
1/7/16, 2:57 AM
#3

vara Vegan är nog så lätt eller så svårt som man väljer att göra det för sig är det ej själv dock.

#2 många veganer äter så nyttigt dom kan och troligen nyttigare än den stora massan men att säga att dom äter mat med mest näring är att töja på sanningen lite för mycket, själv äter jag väldigt närings tät mat men finns folk som äter med betydligt högre närings täthet än mig.  lever är det med bäst näringstäthet och det är ju ganska uteslutet som Vegan men nötter och frön ligger väldigt högt på listan över närings tät mat liksom örter och kryddor  (örter och kryddor 2a och nötter och frön 3a)
benämn det hellre bra med näring som är en mer korrekt beskrivning 🙂

Ninja99
1/7/16, 3:26 AM
#4

Hej Grisgurka. Jag upplever det inte svårt att vara Vegan, förutom möjligtvis i vissa delar av världen (har upplevt det lite krångligt att hitta veganmat i t ex några länder i östra Europa) och när eller om man stöter på okunnig restaurangpersonal (eller oförstående vänner) oavsett om man befinner sig i Sverige eller någon annanstans i världen. Rent samvetsmässigt upplever jag att det är lättare att leva som Vegan, jag sponsrar ju inte själv djurplågeriet, utnyttjandet eller dödandet av djur. Det svåra är att se "alla" andra runt omkring som fortsätter handla och agera i strid mot ens egen etik och moral, trots larmrapport efter larmrapport som uppmärksammar oss på hur illa djuren behandlas, i Sverige såväl som i andra länder. Det handlar om att hitta nya vanor, laga mat på nytt sätt, titta på andra ställen i matvaruaffärerna än där man kanske tittade som blandkostare/icke-vegan. Man måste inte ta kosttillskott mer än någon annan med någon annan typ av matintag, vissa näringsämnen kanske man ska tänka på att man behöver se till att få i sig, vilket egentligen alla behöver se till. Jag anser inte att man ska ta några kosttillskott om man inte har konstaterat att man har brist på något. Jag upplever tyvärr att många tar kosttillskott för "säkerhets skull", de enda som tjänar på det är företagen som tillverkar dessa vitaminer och mineraler. Som ett exempel; många säger att vegetarianer/veganer har vitamin B12-brist. Min mamma - som var Vegetarian i över 50 år - hade högre vitamin B12-värden än de flesta som äter en blandad kost (bestående av både kött, fisk, ägg, skaldjur m.m.) - utan att hon tog något tillskott av B12. Så jag anser att man hellre ska läsa på och lära sig vad kroppen behöver för näringsämnen, och be vårdcentralen eller skolhälsovården om att få göra en undersökning för att få veta om man har brist på något ämne. Om det konstateras att man har någon brist, så ska man helst av allt se till att äta något livsmedel som innehåller detta ämne, har du exempelvis brist på C-vitamin så bör du äta C-vitaminrika frukter och grönsaker såsom t ex kiwi, apelsin och liknande. Hellre äta riktig mat än tabletter om det går, det tycker jag känns bäst. Det viktigaste är att oavsett vad du äter för mat så ska du se till att äta varierat, näringsriktigt och färgglatt. En liten tumregel som är trevlig att rätta sig efter är nämligen att ju färggladare din tallrik är (av naturliga färger förstås) desto nyttigare brukar den vara - så sträva efter att få med så många färger som möjligt varje måltid, då tror jag att du får bra med näringsämnen i dig. Annars har du redan fått många bra tips av inläggen ovan som jag kan instämma i (förutom att jag inte håller med om att man bör ta kosttillskott utan att ha konstaterat någon näringsbrist). Fördomar finns det ju tyvärr gott om överallt, det är ett tydligt tecken på okunskap, rädsla för det okända m.m. Det vanligaste jag stött på är nog att många tror att jag inte får i mig tillräckligt med protein (då lyser en varningslampa om att den som tror det inte vet så mycket om näringslära). Det bästa sättet att bemöta fördomar anser jag är att vara påläst, kunnig och ödmjuk. Lycka till!

Ninja99
1/7/16, 3:34 AM
#5

När jag skrev "bra tips av inläggen ovan som jag kan instämma i" så syftade jag till inlägg nr 1 och 2, och inget annat.

Cragan
1/7/16, 3:46 AM
#6

#5 gav inte så mycket till tips men det är för att jag ej har personlig kunskap om veganska livsstilen  men måste säga att ditt inlägg i #4 var bra och välskrivet o gillade speciellt det om att testa sig för att se hur ens värden ligger nått alla borde göra oavsett kosthållning 🙂

Annons:
Grisgurka
1/7/16, 8:16 AM
#7

Ok, jag har inte tänkt att bli Vegan när jag bor med mina föreldrar men jag ville veta om det var svårt vilket det inte verkar vara :)

[Synnerlig]
1/7/16, 8:16 AM
#8

#3 Jag menade såklart att vi äter maten som har de alla olika näringsämnena (förutom B12 då). Vitaminer och mineraler, så man behöver inte oroa sig :) #4 Jag tycker att man ska vara lite försiktig med att säga att man inte behöver B12 då vi äter mat som innehåller mindre än de som äter djur och även icke-veganer får B12-brist i vissa fall. Det är inget fel med att ta B12 men att få brist på det är verkligen inte bra. Det är bra om man kan kolla upp sina värden men jag är inte säker på att man brukar få komma in bara för att kolla upp sina värden då det tar på sjukhusets resurser. Då får man nog komma med någon ursäkt eller något :P

Grisgurka
1/7/16, 11:18 AM
#9

Jag vill bli lakto ovo Vegetarian och sedan när jag bor själv övergå till Vegan. Tack för all information!

veggie4every1
1/7/16, 1:58 PM
#10

#9 Du kan använda den här tiden tills du blir vuxen att lära dig om vegankost och vad veganism handlar om. Om dina föräldrar stödjer att du blir lakto/ovo Vegetarian så är det också busenkelt för dig att även byta ut komjölken som du dricker till havremjölk eller annan växtmjölk.

När du blir vuxen så kommer det mycket troligt att vara ännu enklare och ännu vanligare att vara Vegan, vi ökar stadigt i antal. Roligt att du är intresserad och du kan alltid hänga kvar här på vegansajten och läsa om veganism, det behöver du inte vara Vegan för.

Har du mer frågor och funderingar så finns vi här🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Tant Grön
1/7/16, 11:47 PM
#11

Havremjölk m.m. innehåller en del B 12 men inte den ekologiska.

Upp till toppen
Annons: