Annons:
Etikettmatprodukter
Läst 6826 ggr
Svartlidn
2016-01-07 12:08

Såser!!! Hjälp!

Har precis beslutat mig för att äta mer veganskt mat. Mörker nu att jag har slut på idéer med såser. Jag brukar vanligen använda jättemycket yoghurt och creime fraiche men vad ersätter jag dessa med?

Annons:
[V3g4Life]
2016-01-07 12:10
#1

Brukar följa vanliga recept men med havre eller Sojagrädde. Brunsås är gott. :)

[Synnerlig]
2016-01-07 12:24
#2

Alpro Mild & Creamy brukar vara bra för att ersätta yoghurt i recept då den är ganska krämig :) Ska det vara créme fraiche så brukar jag använda Oatlys iMat Fraiche.

JazzBass
2016-01-07 13:07
#3

Oatlys "grädde" är riktigt okej till mycket, även för en hardcore diggare av äkta helfet grädde som jag. Oatlys fraiche gillade jag däremot inte alls när jag en gång smakade på den.

Krossade tomater av hög kvalitet (t.ex. Mutti) är gott till mycket, både varmt och kallt, bara man smaksätter lite med salt och peppar och lite örter, och en skvätt olivolja. Alternativt kan man förädla tomatkrosset vidare till en salsa med strimlad purjolök, grön paprika och chili, och krydda/smaksätta med salt, spiskummin och lite färsk koriander. Eventuellt lite socker. Hemgjord salsa är enormt mycket godare än de man köper på burk, och inte alls svårt att göra. 🙂 Perfekt till olika bönrätter.

För övrigt går det väl lätt att t.ex. reda en grönsaksbuljong med lite maizena, vetemjöl eller nån färdig redning man bara strör i? Blir kanske inte jättekul, men funkar åtminstone som sås i diverse grytor. Kokosmjölk kan man också använda till mycket, speciellt i asiatisk mat. Man måste bara smaksätta rätt så blir det gott. Tillräckligt med salt och syrliga ingredienser så får man bra smak på det mesta. (Obs! Kombinera inte svamp med nånting syrligt som vin eller vinäger! Det behövs bara svamp, grädde (oatly då för er veganer, det funkar bra, har testat), salt och peppar för att göra en väldigt god svampsås).

Rödvinssås ska väl inte heller vara nåt problem så länge man använder grönsaksbuljong: Reducera rödvin, lök och lite tomatpuré så mycket så det blir tjockt, sila, späd med buljong, reducera lite till om det behövs och red av till lämplig konsistens. Smaksätt med salt, lite farinsocker och kanske lite vinäger om man behöver mer syrlighet.

Om man tröttnar på buljongtärningar kan det vara en idé att koka ihop lite olika grönsaksbuljonger för olika ändamål, och reducera till fonder. Inga svåra saker, tar bara lite tid. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[klarabastin]
2016-01-07 17:05
#4

Soja matlagningsgrädde tycker jag är perfect till varma såser som currysås eller brunsås. Känner inget skillnad för att sojan smakar lixom inget.🙂

vendelay
2016-01-07 18:22
#5

Jag använder bara Oatleys produkter till sås, jag tycker de passar allra bäst och har bäst konsistens. Om det ska vara en lite tunnare sås (typ brunsås) använder jag Oatley iMat (matlagningsgrädde), om det ska vara en tjockare sås använder jag Oatley iFraiche. Annars går det ju bra att göra sås på vatten, mjöl/maizena, buljong och kryddor!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Gen
2016-01-14 23:46
#6

Ni har väl inte missat att Rydbergs bearnaise är vegansk? http://www.pintomagasin.se/rydbergs-lanserar-vegansk-bearnaisesas

Annons:
Upp till toppen
Annons: