Annons:
Etikettmatprodukter
Läst 8798 ggr
Vovisch nr2
1/7/16, 12:41 PM

Ersättning till parmesan

Ska göra en rätt som innehåller parmesanost, vilka alternativ finns det till osten om man vill ha det veganskt? Ska helst finnas på coop och ica. 🙂

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Annons:
Tjohalia83
1/7/16, 12:57 PM
#1

Beror lite på vad du ska göra med den, men om du mixar solrosfrön eller nötter med näringsjäst och ev. salt så får du något som kan ersätta parmesan som topping på pasta exempelvis.

NatasjaHemby
1/7/16, 1:00 PM
#2

Violife har en vegansk "parmesan" som iaf jag tycker är jättegod och smakrik. Finns i vissa Ica-butiker.

SE*Simbelmynes

[V3g4Life]
1/7/16, 1:36 PM
#3

Testat med olika nötter som körts pulserande till ett gryn med salt. :)

Vovisch nr2
1/7/16, 3:26 PM
#4

#1 Man ska strö över det på pasta 🙂

#2 Ska fråga efter den i butik! 

#3 Blir kanske inte helt som parmesan men låter väldigt gott i vilket fall som helst!

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

[klarabastin]
1/7/16, 5:03 PM
#5

Jag river blomkål jättefint och låter det torka över natten. Det blir som små smulor som har en lite salt och rivig smak😍!

Supergott och nyttigt!

Vovisch nr2
1/7/16, 7:57 PM
#6

#5 Det var smart! Kan tänka mig att det blir ungefär samma konsistens som parmesan.  Måste testa!🙂

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Annons:
[klarabastin]
1/7/16, 8:04 PM
#7

#6 Ja! Det blir supergott också! Och så slipper man alla kemikalier och man kan ta hur mycket man vill eftersom att det bara är blomkål👍

[klarabastin]
1/7/16, 8:19 PM
#8

Annars kan man ta:

en halv dl b-jäst

2,3 dl råa osaltade mandlar

1 tesked

Blanda allt i mixer eller med stavmixer🙂

[Synnerlig]
1/7/16, 8:36 PM
#9

Håller med om Violifes parmesanost, den är sjukt god och jättelik riktig parmesan.

Vovisch nr2
1/7/16, 9:06 PM
#10

#8 Var kan man få tag på b-jäst? Vad ska det vara en tsk av? Är ganska säker på att man inte ska lägga i en vanlig tesked i resten av ingredienserna 😃

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

[V3g4Life]
1/7/16, 9:13 PM
#11

Bjäst är toppen att ha i, finns i hälsokostbutiker, kostar lite men den är rätt dryg. Finns recept här, den är god. LÄNK

[klarabastin]
1/7/16, 9:58 PM
#12

#"10 Hahah en tesked salt😂 Du kan köpa b-jäst vid hälsokost butiken som ligger nära skolan.(Kan visa dig på måndag)🙂

Vovisch nr2
1/7/16, 10:20 PM
#13

#12 Tror jag vet vilken du menar. 🙂

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Annons:
Carmarino
2/7/20, 11:37 AM
#14

Gammal tråd, men jag hittade en beskrivning (tyvärr på engelska) hur man kan göra egen vegansk "parmesan".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: