Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1939 ggr
Tant Grön
2016-01-19 11:48

Sveriges första vegetariska matprogram

Glöm inte att titta på TV 2 kl 20.30 i kväll. Då börjar det vegetariska matprogrammet Vegorätt.

Annons:
vendelay
2016-01-19 13:01
#1

Berätta gärna vad ni tycker om programmet sen, ni som ska se det!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Vegg]
2016-01-19 14:31
#2

Såg den precis och ärligt måste jag säga att jag inte hört talas om hälften av ingredienserna. Hiss/hwish eller vad hon sa, vad är det lixom? O inte temperatur på fröknäcket, verkar lite slarviga och flummar ut rätt rejält. Men blev nyfiken på den där hummusgrejen de gjorde och ketchupen där kände jag igen ingredienserna till. :P

[Vegg]
2016-01-19 14:37
#3

Å inte glömma näringsjäst, vad är det? Frågade min vegokompis som är lite duktigare än mig på saker visste vad det va men stämde inte med B12 tydligen, då b jäst inte innehåller det eller vanliga nutrilionyeast utan den som är berikad. Hur ska man veta det när man inte ens hört talas om det? Men som sagt hade de lite intressanta recept. Måste bara luska ut vad det där hiss eller hwish är för något, google hjälpte inte direkt. :P

Halfling
2016-01-19 14:43
#4

Oj. Aj. Lite chockad över hur mycket livsstilsprogram det var. Verkligen inte min kopp te. Tror att en Peter Wahlbeck-variant hade kunnat bli bättre.

veggie4every1
2016-01-19 16:09
#5

Hur kan ni se det redan? Det är i kväll ju😛

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Leritza
2016-01-19 16:13
#6

#5 brukar gå att se på program innan de vissas på svtplay, så kan va de dem gjort.

Annons:
veggie4every1
2016-01-19 16:21
#7

#6 Jaha, det visste jag inte, så bra🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Vegg]
2016-01-19 16:35
#8

Nä en för övrigt var den bra men smoothies med så många bär o en är jättedyr. Inte min kopp av te heller. Men kul att de har gjort något annorlunda. Känns lite mysigt även om man inte förstår alla ingredienser. Ser iaf fram mot att se de andra avsnitten. Fick ju lära mig lite nytt o så o de är alltid kul. Såg BTW nu att det var hirs. Undrar vart det finns? :D

veggie4every1
2016-01-19 16:51
#9

#8 Hirs brukar finnas i butiken där de har torkade bönor, linfrön och sånt.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
2016-01-19 17:02
#10

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Tant Grön
2016-01-19 18:19
#11

Har inte sett det än, men har kollat på recepten. http://www.svt.se/vegoratt/har-hittar-du-alla-vegetariska-recepten
Örtig tomatpastej låter väldigt gott tycker jag, och vegoburgarna skall jag nog också prova.

[Vegg]
2016-01-19 20:01
#12

Tomatpastejen lät jättegod den måste jag testa. Alltid kul att lära sig något nytt.

veggie4every1
2016-01-19 21:19
#13

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[klarabastin]
2016-01-19 21:31
#14

Måste säga att man nästan blir lite sur när de börjar nämna alla dyra och special grejer.. Ger bara folk ännu fler förutfattade meningar..😐

[Vegg]
2016-01-19 21:43
#15

Fast detta är väl deras grej de är kända för? Klart man vill visa det fina och häftiga klipp. Lär ju inte varit så stor budget och kanske kort tid för många recept. De ville väl fylla ut mellan. Men om ingredienserna förstår jag. Kände inte igen hälften. Men bättre med detta än en tråkig pasta o sås som man sett så mycket av.

Tant Grön
2016-01-20 00:02
#16

#14 Vad är det för dyra specialgrejor? Jag har i alla fall det mesta hemma utom Tamari. Såg väldigt gott ut det dom lagade. Kul att få lite nya idéer.
Synd att programmet blir så kritiserat. Då kanske det inte görs fler program om vegetarisk mat Och det är kanske det som är meningen. 😕

Leritza
2016-01-20 07:51
#17

Nja var sådär, programledarna var lit för flamsiga, sen hade ena lite knepig dialekt. Fast knäckebröd verkade intressant, och lagom svårt för en som ibland misslyckas med scones. Beroende på ork skulle man nog kunna ge sig på att räkna om recept för burgaren. Majonnäsen skulle nog kunna våga sig på trots att jag avskyr äkta majonnäs. Nackdelen var att allt för många receptet verkar kräva mixer/matberedare och har just nu bara en stavmixer som funkar. Angående ingredienser verkar de int va så konstiga var ca 3 som jag inte kände igen, men beror nog på vilken typ av matlagningen man är van med. Lagar man mycket från grunden är så återkommer ju mycket av ingredienserna i hel vegetarisk mat, iaf de recepten jag har hemma.

Leritza
2016-01-20 10:06
#18

#3 närigsjäst är ett annat namn för b-jäst med tillsatt b12. Att de int förklarat var dock dåligt gjort.

veggie4every1
2016-01-20 12:59
#19

Jag hade från början förväntat mig något annat, sedan sjönk ju förväntningarna så programmet var väl ungefär som förväntat.

Enkel vegansk vardagsmat hade jag önskat och så blev det inte. Jag fick dock se människor äta smoothie ur skål med sked för första gången😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[klarabastin]
2016-01-20 16:06
#20

En sak som jag glömde påpeka var att jag fann det otroligt märkligt att de dekorerade med en skål ägg mitt på bordet.. Lite konstigt eftersom att det var just det som inte skulle vara med😂

Annons:
komigentammie
2016-01-20 18:56
#21

Antar jag inte förmår mig att se det… Tack för hjälpen att avgöra! 😃

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

[Vegg]
2016-01-20 20:23
#22

Tycker man ska se det så de vet att folk ser det då satsar de på flera program för veganer!

Vovisch nr2
2016-01-20 21:18
#23

Blev väldigt besviken på programmet. Allmänt flamsigt och inget recept jag blev direkt sugen på. Såg bara halva för att jag tappade intresset men de recepten jag såg innehöll ingredienser som jag aldrig har hört talas om och som  troligen inte går att få tag på i vanliga mataffärer. Vilket kanske är intressant för vissa men tror att det skulle locka mer folk till att göra vegansk mat om det hade vart enkla recept så man inte blir avskräckt och tror att sådan mat är mer komplicerat än annan mat. 

Hade önskat att de  gjorde vardagsmat och pratade om saker som hör till veganism, typ som djurrätt, livsstil osv. istället för att ställa sig på en åker mitt i allt och göra yoga. 😛

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Leritza
2016-01-20 21:41
#24

#23 fast nu var det ju ett vegetariskt matlagningsprogram inte veganskt. Alla vegetarianer är int intresserad eller insatt i veganism som helhet. Synd att folk verkar ha dålig koll på ingredienser nu för tiden. Tror de flesta av mina köttätande vänner bara skulle gå bet på näringsjäst och tamari och acaipulvert.

E-l-vira
2016-01-20 21:56
#25

Ursäkta OT, men är det bara jag som inte kan se programmet på SVT play? Det bara laddar och laddar, har testat flera gånger :(

Medarbetare på klickerträning.ifokus

komigentammie
2016-01-20 22:17
#26

Nä, tänker inte slösa tid på något jag inte tycker låter som någe vettigt att se. Tyvärr.

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

Annons:
Vovisch nr2
2016-01-21 07:24
#28

#24 Hade för mig att det  bara var vegansk mat.

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Leritza
2016-01-21 08:10
#29

#28 Nepp de är sagt att de kommer använda honung, vilket gör att maten knappast kan räknas som vegansk.

[kanskemenbarakanske]
2016-01-21 09:28
#30

kollade i sisådär 5-10 min sen stängde jag av. ungefär när dom kommit till lunchen. Va flamsigt och avancerat. Nä inget för mig, letar då hellre upp lättare mat på youtube ;) 

Får väl ta mig i kragen och verkligen gå igenom programmet. Har sånt dåligt tålamod vilket inte blev bättre när programmet var som det var. Dock kul intiativ att göra ett veganskt program

Halfling
2016-01-21 10:07
#31

Tycker att det är konstigt ändå, att det marknadsförs som ett vegetariskt/veganskt program när det inte känns som att det är i fokus. Kanske hade de kunnat föra fram det som ett livsstilsprogram där all mat råkar vara vegetarisk. För vääldigt många verkar reagera med skämskudde när det på någon nivå ändå ska representera dem(oss). Det där är ju bara en liten, liten nisch av vad som kan vara vego.

veggie4every1
2016-01-21 22:52
#32

Lite bra saker sagda från en man som jag inte minns namnet på, haha. Men äsch, titta själva😛

http://www.svtplay.se/video/5935652/kulturnyheterna/kulturnyheterna-21-01-21-39

Det är väldigt positivt mitt i allt det negativa att just det vegetariska programmet fått sån uppmärksamhet ändå🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

KalleG
2016-01-24 12:50
#33

Tack för länkarna veggie4every1! Jag känner mig djupt besviken att målgruppen för SVT enbart varit unga kvinnor mellan arton och trettiofem.

Det är som om SVT's analys är att alla andra utanför målgruppen inte är intresserade av vegomat och därför inte är viktiga att ta hänsyn till. Dessutom tycker jag ur miljö- och etisk synpunkt, framstår som direkt fegt att ambitionen med programmet inte varit att fler ska gå över till vegetarisk mat. Rädslan för att förlora tittarsiffror har fått ta över, verkar det som.

Håller i alla fall med om att det är positivt att ett vegetariskt program om mat fått mycket uppmärksamhet. I längden leder det förhoppningsvis till att fler börjar tänka om :)

KalleG
2016-01-24 15:00
#34

Måste också lägga till att det är anmärkningsvärt att SVT verkar se "unga kvinnor mellan arton och trettiofem" som en homogen grupp.

Annons:
veggie4every1
2016-01-24 16:40
#35

Håller helt med dig KalleG🙂

Ja, jag tänker att även om det är ett dåligt program så är det ändå bra med publicitet. Nu talas det ju mycket om just varför programmet är dåligt också, så det kan nog få lite positiva följder ändå🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

komigentammie
2016-01-30 03:05
#36

Fick ta mig i kragen & se det. Jag kan bara förstå all negativ kritik programmet fått. Det är säkert härliga hippies & god mat för den som är inne på det spåret. Enda som ens tilltalat mig hittills är deras efterrättspaj & då hade jag ändå velat göra justeringar samt köpa färdig vaniljsås 😃

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

[Thiah]
2016-02-01 16:24
#37

Tyvärr gör dom mig inte alls sugen på att försöka äta veganskt/vegetarianskt. Era recept här inne låter vettigare, lättare och mer lockande.

vendelay
2016-02-01 16:47
#38

#37 Jag håller verkligen med dig. Om det var något jag kände av det lilla jag såg var det skam! De var supergulliga och de är säkert underbara människor men det var ju så långt bort från de flestas verklighet som det går att komma. 

Jag tycker att programmet borde fokusera mer på maten (eftersom det var så jag uppfattade marknadsföringen - att fokus låg på maten) istället för deras levnadssätt. Allt smygande bakom buskar med kameran, grönsaker i håret, äta frukost på en höbal… Det blev för mycket och för töntigt. Tyvärr. Och det spär verkligen på fördomen att det bara är kvinnor som är veganer, för helt ärligt känner jag nog få män som är så bekväma i sin manlighet att de skulle kunna erkänna att de tittar på programmet och faktiskt blir inspirerade. Vet att målgrupper var kvinnor, men män äter ju överlag mer (eller åtminstone behöver mer mat) så det borde vara mer neutralt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Thiah]
2016-02-01 17:08
#39

#38 det där med närbilder, buskar och annat som du nämner gör mig illa till mods. Min man fick alla sina fördomar bekräftade när vi såg programmet. :( Hade dom fokuserat på vegetarisk/vegansk mat med ingredienser normala matbutiker har samt sådant som t.ex. barnfamiljer med låg inkomst (min familj bland annat) skulle dra nytta av skulle jag älska det. Jag menar, min man älskar bönor så att göra en böngrytveganskböngryta Mekt svårt(gjorde det nästan häromdagen förutom att vi har fel sorts buljong hemma och vi hade lite bacon i).Mer sådant söker jag

[Thiah]
2016-02-01 17:09
#40

Ursäkta stavfelen och knasiga orden, mobilversionen bråkar som alltid

vendelay
2016-02-01 21:34
#41

#39 Håller med, det borde dels ha varit mer "vanliga" ingredienser och inte så mycket extremt nyttigt som grönkål i smoothie i första avsnittet. Spär bara på folks fördomar.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Kerstinfalk
2016-02-03 17:55
#42

Jag tyckte att programmet var underhållande. Men det är svårt att hänga med i matlagningen för de är inte så noga med att berätta vad de håller på med. Nu har jag provat deras hamburgare och bananglass. Himla gott faktiskt. Det är kul att svt får ännu större vegetariskt receptarkiv.
Men jag håller med att programmet är lite väl flummigt. Men det är kul så jag kommer fortsätta titta.

komigentammie
2016-02-03 18:51
#43

Vet inte om jag är mer positiv denna gång för jag redan hunnit sänka förväntningarna men ja, kändes mindre flum denna gången!

Känner dock fortfarande att det är mer livsstil & mer för redan frälsta veganer eller hälsopersoner, vilket jag iofs vill bli mer av!

Bananmojset lät seriöst gott, är lite sådär för kola öht men kaaaanske.

Tänkte att just för jag varit så negativ & säger maten inte är något för mig så SKA jag under detta året testa alla deras recept & verkligen ge maten en chans.

Har inget emot flams/flum om det var en YouTube kanal men eftersom det handlar om tv & så många är inställda på vilka tramsiga, hippies som är veganer så ville jag de skulle visa mer professionellt som kockarna i de olika programmen som finns.

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

pyromanen
2016-02-04 19:26
#44

Det mest positiva jag kan hitta på är själva det ATT man gör ett vegetariskt matprogram. Jag hade velat ha mindre "livsstilsgulleflum" och en bredare målgrupp. 20-priga tjejer är redan i ganska stor utsträckning vegisar. Jag tror många barnfamiljer tänker att man skulle vilja/borde äta mer vegetariskt men är fast i spagetti-med-köttförssås-träsket. Enkla vardagmaträtter som kan falla i smaken för svenssons och vara realistiskt att slänga ihop en tisdag kväll efter jobb/barnhömtning mm t.ex.

[Thiah]
2016-02-04 19:28
#45

#44 precis!(säger en småbarnsmamma halvt fast i träsket)

[Thiah]
2016-02-04 19:28
#46

#44 precis!(säger en småbarnsmamma halvt fast i träsket)

Upp till toppen
Annons: