Annons:
Etikettermiljöklimat
Läst 1914 ggr
veggie4every1
1/20/16, 10:46 PM

Hunden - lika miljöfarlig som bilen

"I jakten på argument för att förbjuda människans bästa vän har vi ramlat över fakta som gör hunden lika miljöfarlig som bilen. Vi har bara tittat på en faktor, nämligen vad hunden äter. Hundar äter torrfoder, torrfoder innehåller kött och kött ger utsläpp."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3052&artikel=2105220

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
thea_thea
1/20/16, 10:59 PM
#1

Utplåna alla hundar!!! Masslakt någon? 

😂

Achatina
1/20/16, 11:00 PM
#2

Tycker att siffrorna verkar väldigt konstiga. 1 dl hundfoder väger definitivt inte 400g. Snarare runt 40g - "kulorna" är ofta rätt stora med mycket luft mellan. Och sen "Jättehunden"?! Menas det med mastiff eller borzoi? Frågan är om inte "medelhunden" ÄR en golden retriever? Det är ju ändå en av de vanligaste raserna och "alla" har ju något med retriever i sig.

Anterrabae
1/20/16, 11:22 PM
#3

Det var nog en av de sämst underbyggda räkneexemplen jag sett! Det känns som någon försöker skämta! Ett dåligt skämt!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Boson
1/20/16, 11:32 PM
#4

Hellre en hund än en bil.  Massutrota bilen! Nee.. Massutrota alla hundar (min hund räknas inte! Hon äter ekologiskt, handlar närproducrade varor, återvinner allt, åker buss eller går till jobbet. Sån är hon, inget jag lärt henne. En dag sa hon till mig "vi måste börja sortera våra sopor och återvinna, jag tar ansvar för att det kommer till återvinningscentralen" Jag bah "okeej, jag skiter i vilket dawg"

Sen är det ofta mycket biprodukter från köttindustrin i hundmaten.  Löjlig grej eg, om vi bara åt lite bättre själva (omnivoer som vi är) och lät hundarna äta kött (karnivoer) skulle vi nog kunna ha både bil och hund. 

Min hund väger 75kg och har en pickup med 5 säten som drar 3l/mil.  Sambon min har en kanin och kör en liten bil som drar 0,4 l/mil

Skämt o sido… Finns massa miljöbovar överallt. Varför bo i en villa med ett etxtra rum?

veggie4every1
1/20/16, 11:38 PM
#5

#3 Jag tror inte det är menat som ett skämt. Men jag har ju inte skrivit artikeln, bara länkar till den och ställer mig inte bakom räkneexemplet.

Men hur menar du att hundens miljöpåverkan ser ut då?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Anterrabae
1/20/16, 11:49 PM
#6

Alltså det är klart att hund, liksom alla andra påverkar. Men bara det att räkna på fullt allvar med att 1dl hundmat väger 400g, och behålla den siffran genom hela uträkningen ger det hela en klart oseriös prägel. Givetvis måste man även som hundägare ta hänsyn och ansvar för hur man håller sin hund. Både i fråga om foder och annat sk "bra-att-ha".. Tror inte heller att det var ett skämt, och självklart förväntar jag mig inte att någon här ska förklara hur någon annan tänkt. Jag tyckte bara att det blev fånigt, med den jämförelsen och alla missade parametrar. Jag läste en gång en studie som klart visade samband mellan höga klackar på skor och utbredningen av schizofreni. Det visades tydligt att man löpet mycket större risk att få schizofreni om man gick i högklackat. Det som inte framgick i presentationen var alla andra saker man tittat på, både positiva och negati a som påverkar psykisk sjukdom. Denna 'studie' sammanstämdes för att visa att man kan räkna på vad som helst för att bevisa sin tes.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
veggie4every1
1/21/16, 12:50 AM
#7

Man talar mycket om "produktionsdjurens" påverkan på miljön, men "husdjurens" påverkan är det ganska tyst om så vitt jag vet. Men inte helt tyst och det kan säkert vara något som börjar diskuteras mera framöver.

http://www.vice.com/read/pet-hates-v22n5

Jag ställer mig inte bakom alla åsikter i artikeln.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vallhund
1/21/16, 1:10 PM
#8

Undrar vad en irländsk fårhund är för något:confused:

Vill man belysa ett ämne så är det minsta man förväntas göra är att sätta sig in i ämnet o inte komma med en massa rappakalja o desinformation, det är bara skrattretande o löjeväckande.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

veggie4every1
1/21/16, 1:38 PM
#9

#8 Irish sheepdog kanske har en annan benämning än direkt översatt till svenska? Ämnet i artikeln är ju dock inte korrekt rasbenämning på hundar.

http://www.care2.com/greenliving/dogs-worse-for-the-environment-than-suvs.html

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

thea_thea
1/21/16, 2:28 PM
#10

Haha, de måste mena irländsk varghund, en irländsk fårhund väger max 25 kg men vanligtvis 17-18 kg

vallhund
1/21/16, 2:32 PM
#11

Oavsett, så torde  det vara irländsk varghund som åsyftas, det finns ingen ras som heter irländsk fårhund, eller irish sheepdog, irish herding dog. eller vad man nu väljer för något slags namnvariant. Den ras som gäller på de brittiska öarna är BC, förr användes shetland sheepdog på Shetlandsöarna. Gemensamt för vallhundar i alla länder är att de är ganska små.

Alla hundar äter inte torrfoder, inte många torrfoder innehåller 40 % kött, oftast innehåller de över 60 % spannmål, sen finns där potatis, ärtor, kryddor osv. NB att ris o majs klassas som spannmål. Att ange innehåll så som varande kött är missvisande då det oftast handlar om malda köttavfallsprodukter, där ingår näbbar o klor, skinn/päls/fjädrar samt även nermalda ben, animalier är en korrektare term.

Vill man som debattör framstå som seriös o kunnig så refererar man till källor som är seriösa o korrekta.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

thea_thea
1/21/16, 2:43 PM
#12

#11 Irish sheepdog är en "variant" på BC, typ samma ras men olika linjer enligt vissa om man ska vara petig😛

"Vill man som debattör framstå som seriös o kunnig så refererar man till källor som är seriösa o korrekta." :bow::bow::bow:

veggie4every1
1/21/16, 4:56 PM
#13

#11 och #12 Källorna som uppges är:  Vägverket, Naturvårdsverket, Vi Bilägare, diverse hundmatsproducenter.
Hur vet ni då att det inte är seriösa källor?

Jag antar att det är personen som skrev artikeln som ni kritiserar, för jag debatterar aldrig för ett avskaffande av djurförtrycket genom miljöargument och har inte heller gjort det i den här tråden.

Den här artikeln var tänkt som FYI och inte som ett debattinlägg från min sida, men det förstår ni säkert eftersom jag skrev att jag inte ställer mig bakom räkneexemplet eller åsikterna. Ville bara förtydliga det🙂

Men hur anser ni att hundens miljöpåverkan ser ut då?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
thea_thea
1/21/16, 5:06 PM
#14

#13 Jag är inte så insatt i hundens miljöpåverkan, men kan tänka mig att bajspåsarna inte är så kul.

Anterrabae
1/21/16, 6:03 PM
#15

#13 Ingen i den här tråden har hållit dig ansvarig för artikeln ☺️och jag tror nog ingen av oss som kritiserar den förväntar oss att du ska stå bakom, eller behöva klä skott för den. Vi ( eller i alla fall jag), vill bara påvisa varför man kan vara av en annan åsikt, och vad det är som gör att den i det fallet blir oseriös. Alltså inget personligt. Utan mer en fortsättning på din FYI fast med inriktning på varför man kanske inte håller med. Jag tycker att du pekar på ett bra ämne, och det behöver diskuteras.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

pyromanen
1/21/16, 6:13 PM
#16

Håller med om att räkneexemplet verkar lite knasigt, men poängen håller. Hunden (vargen egentligen om alla människoskapade racer ska bort) finns överst i näringskedjan och naturen kan inte bära många om de ska få sin föda på hållbart sätt (ej djurindustri, oekologidkt jordbruk/ohållbart fiske. Det behövs sådär 1000 hektar flr en varg. Sen är det klart att det går rätt många kinesiska nakenhundar på en varg 😬.

veggie4every1
1/21/16, 8:31 PM
#17

Det kom ut en bok för några år sedan som heter "Time to eat the dog" som tar upp hur våra husdjur, inte bara hundar, påverkar miljön.

Jag har inte läst den, men kanske någon annan här har gjort det?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vallhund
1/21/16, 9:12 PM
#18

Visst skall o bör det diskuteras. På Bukefalos diskuterade vi det där med att inscenera, gräva ner eller äta upp sin häst.

http://www.bukefalos.com/threads/tvingades-avliva-sin-hast-at-upp-den.1365127/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: