Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 2595 ggr
[Zachapacka]
2016-01-22 16:16

Oatlys restprodukter går till djurfoder

Restprodukterna från Oatlys tillverkning går till djurfoder och biogas. 

"100% biogasproduktion av vår restprodukt är möjlig, men vi anser att det är viktigt att ta tillvara på så mycket som möjligt av de näringsämnen som kan användas till föda."

http://www.oatly.com/faq/?swedish

Vad tycker ni veganer om det här? Vill ni verkligen stödja tillverkning av djurfoder?

Annons:
[Vegg]
2016-01-22 17:23
#1

"ni veganer" alla har inte samma syn, inte så att vi är någon sekt heller. :P

Bra att det tar till varas på. Vore onödigt om de bara kastar eller skulle bränna upp det bara.

Sedan är inte oatly endast för veganer utan alla, har några kompisar som inte tål mjölk så då dricker de oatly istället eller bara för att de gillar den bättre än mjölk och att den håller längre. :P

tlover
2016-01-22 17:29
#2

#1 Tyvärr finns det veganer som anser att alla veganer anser likadant, iallafall när det gäller djurhållning och liknande

l'm back

[Zachapacka]
2016-01-22 17:44
#3

#1 eftersom att jag ställde frågan på Vegan.ifokus så antar jag att ni är veganer. Självklart har alla veganer olika åsikter, och jag vill gärna få veta vad olika veganer tycker om saken

veggie4every1
2016-01-22 18:25
#4

#0 Jag ser inte det moraliska problemet i att Oatlys restprodukter går till djurfoder. Djuren som utnyttjas och dödas måste givetvis äta under den korta tid de får leva.

Det är vegetabiliskt foder och jag ser inte varför fodertillverkningen skulle vara ett problem. Det moraliska problemet är att djuren som äter fodret föds upp, utnyttjas och dödas i onödan i miljarder varje år, inte att de får mat medan de lever.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Gen
2016-01-22 18:58
#5

#0 Jag tycker inte det är helt oproblematiskt, men som #4 tar upp så är det heller inget direkt utnyttjande av djur så produkten är fortfarande vegansk. 

Det är dock problematiskt eftersom ett beroendeförhållande mellan Oatly och en industri som föder upp djur inte rimmar med den image de lutar sig mot, och det är heller inte i vare sig djurens eller samhällets långsiktiga intresse att de föds upp under dessa förhållanden. Så det är alltså viktigt att bryta dessa beroenden. 

Det är dock helt orimliga krav att ställa på enskilda företag under rådande system. Man kanske kan jämföra det med de fall då marken havren odlas på gödslas med animaliskt gödsel. Då finns där också ett beroendeförhållande mellan havreproduktionen och animalieproduktion, kan man då som Vegan använda produkten? Såklart man kan. 

Jag skulle dock välkomna att 100% gick till biogasproduktion, och att restprodukterna där användes för att återföra fosfor till markerna. I mina ögon skulle Oatly vinna på att vara mer delaktig i den förändringen, men det är orimligt att kräva.

[Vegg]
2016-01-22 20:54
#6

Förstod det, ville bara förtydliga. ;P

Håller med de andra två också. Bra skrivet. :D

Annons:
vendelay
2016-01-22 22:46
#7

Jag tycker inte att det känns problematiskt, bra att det används och inte går till spillo.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Froakie
2016-01-22 22:58
#8

Vilket djurfoder går restprodukterna till? Går det till foder ämnat för djuruppfödning eller till husdjur?  Går det till husdjur har jag inga problem med det, utan tänker tvärtom, även husdjur måste få mat men går det till mördarindustrier så vet jag inte riktigt om det känns så bra.

"time will never be golden when it rains so hard..."

tlover
2016-01-22 23:02
#9

#8 Då dom skriver att det går till en gård så gissar jag kött, mejeri el äggproduktion. Det är sällan det finns en hel gård med sällskapsdjur. (även tex kor räknas till husdjur. Husdjur= tämjda djur).

l'm back

Froakie
2016-01-22 23:14
#10

#9 Nu blev det en knivig sits här för mig. Det är ju bra att djuren som blir uppfödda för att dödas och bli till mat får något att äta men eftersom att det är att stödja köttindustrin, äggindustrin eller mjölkindustrin så skulle det väl vara bättre om Oatly skänkte restproukterna till föda för människor i fattiga länder?

"time will never be golden when it rains so hard..."

veggie4every1
2016-01-23 01:25
#11

Om man inte vill stödja tillverkning av djurfoder så får man väl bland annat låta bli att köpa Kungsörnen, GoGreen och Axa för att nämna några märken som ägs av Lantmännen (djurfoderproducent).

Dansukker gör melass till djurfoder och restprodukter från öl går också till djurfoder. Så det finns en del att undvika om man vill vara konsekvent.

Toppenbra den dag som restprodukterna kan användas till något annat än djurfoder givetvis, ingen blir gladare än jag. Men först så tycker jag att vi måste sluta att föda upp djur och sedan kan vi sluta tillverka djurfoder.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Froakie
2016-01-23 01:38
#12

#11 Jo i och för sig så har du rätt i det.

"time will never be golden when it rains so hard..."

veggie4every1
2016-01-23 01:53
#13

#12 Inte för att jag vill övertyga någon om att köpa Oatly eller någon annan produkt, känns det fel så avstå🙂

Men för mig så känns det inte fel att köpa veganska livsmedel även om restprodukterna går till djurfoder. Det som känns fel är att det finns utnyttjade djur som äter de här produkterna.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
vendelay
2016-01-23 10:25
#14

Jag håller med veggie4every1, problemet för mig är ju att djuren föds upp - inte att de får mat. Först måste djurproduktionen sluta sen kan de sluta tillverka maten.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

tlover
2016-01-23 11:09
#15

#10 restprodukterna skulle vara dåliga och kanske rent utav dödliga när de kom fram till de fattiga. Dessutom så är det inte säkert att människor kan smälta restprodukterna.

l'm back

veggie4every1
2016-01-26 15:07
#16

Alpros restprodukter går också till djurfoder.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

tlover
2016-01-26 16:29
#17

#16 Ett till vettigt företag alltså 👍

l'm back

Upp till toppen
Annons: