Annons:
Etikettveganprat
Läst 3415 ggr
Froakie
2016-01-24 20:43

Veganer som äter insekter och honung...

Jag trodde inte att det skulle vara så vanligt men många veganer jag har träffat på äter carmin/cochinea OCH honung. De brukar säga att "insekter inte känner smärta" eller att de inte bryr sig om insekter.  Veganer som dessutom brukar döda spindlar. Jag kan förstå att man är rädd för vissa insekter och jag kan ärligt säga att jag HATAR getingar, men jag skulle aldrig någonsin döda en för getingen har lika stor rätt som jag att leva och det är väl det som är grundtanken i hela rörelsen emot specisism?

Jag vet att många tänker att djur inte har "känslor" eller kan känna smärta, men det visade sig först att djur som kor och grisar faktiskt kan känna. Sedan krossade man myten om att fiskar inte kan känna smärta och jag går bara och väntar på att man krossar myter om att insekter, groddjur och reptiler, dvs. djuren som inte anses söta och av den anledningen inte har rätt till liv enligt många.

Jag har dock förstått att det finns dessa typer av människor inom veganrörelsen, de som äter honung och carmin. Jag tycker att det kan liknas med vegetarianer som äter fisk. Det känns inte riktigt som att dessa personer förstår innebörden av ordet veganism, precis som att jag har en kompis som ska bli Vegan men gör undantag för fisk, honung och smör. Jag vet inte vad jag ska säga mer än en sk. facepalm.

Jag är lite nyfiken på vad ni har att säga om fenomenet med "hobbyveganer"?

"time will never be golden when it rains so hard..."

Annons:
vendelay
2016-01-24 21:06
#1

Som du säger, de har inte koll på begreppen. Det går självklart inte att vara Vegan och äta honung eller insekter. Jag blir så irriterad på såna människor alltså ugh.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Maleficum
2016-01-24 21:07
#2

Kan förstå att folk är vegetarianer och veganer av lite olika anledningar men har aldrig riktigt haft respekt för dem som inte äter kött för det är synd om djuren men så äter de ändå fisk (som får kvävas långsamt till döds, har till och med sett fisk på is i fiskdisk som fortfarande andades! *ryser*).

Om man nu inte äter något för man tycker djuren lider då ska det ju gälla ALLA djur (tycker jag iallafall är ganska logiskt).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

tlover
2016-01-24 21:08
#3

(är inte vegan) När jag var inne på Vegan.nu så kom denna diskussion upp, då var det en stor del av veganerna som åt honung iallafall (inte då medräknat alla vegetarianer som hängde där). Carmin togs inte upp om jag minns rätt (det var däremot flera år sen så jag kan minnas fel).

Det var dessutom många veganer som inte var intresserade av djurrätt där om jag minns rätt utan det fanns många anledningar till varför folk där var veganer (tänkte ang specisism).

Bin iallafall kan känna smärta om jag minns rätt. Dessutom tänka (dom har tex "val" om var de ska bosätta sig om dom svärmar. Japp, det är en demokrati).

l'm back

[postmortum91]
2016-01-24 21:09
#4

Ja, det är bara löjligt. Nu är inte jag Vegan eller Vegetarian själv men tycker väl att om man säger sig vara den ena eller andra så ska man väl ändå köra på det 100%, annars är man det ju inte. Det borde inte vara så svårt att förstå det då Vegetarian och Vegan är ord som det egentligen bara finns en betydelse av. Det är skillnad att påstå hur en kristen ska vara, men en Vegan är då tydligt vad man står för och då borde det gälla alla dagar i veckan.

Froakie
2016-01-24 21:13
#5

#3 Jag tror att i början så blev folk veganer för att det var nytt, rebelliskt och coolt och det var förmodligen dessa som struntade i djurrätt. Nu så är det, trots att många tror att veganism handlar om hälsa, mer klart att veganism handlar om deras, djurens, rätt och inte människans hälsa.

"time will never be golden when it rains so hard..."

veggie4every1
2016-01-24 21:25
#6

#0 Haha, nej, din vän kan inte vara Vegan om hen gör undantag för fiskar, honung och smör. Det är ju animalier😃

Kul att det är så poppis att vara Vegan att man vill kalla sig det även om man inte är det. Men jag tycker att det råder tillräcklig förvirring kring begreppen och jag gillar inte när man påstår sig vara Vegan och samtidigt äter eller utnyttjar djur.

Veganism är ett moraliskt ställningstagande och jag tror att en del har missat det.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
papa-bear
2016-01-24 22:01
#7

finns det hjärna, finns det väl möjlighet att ha känslor?

är det för att det är ett bi som knegar ihop honungen som gör att det är otillåtet(?) inom veganvärlden? honung är ju annars en naturlig produkt, från blommans nektar.

Froakie
2016-01-24 22:04
#8

#7

Jag vet att man dödar hanbin och tar tillvara på deras "sperma" för att befrukta drottningarna, likaså att man på något sätt gör att så att hon inte kan lämna bisamhället och flytta iväg samt att man dödar bina när säsongen är över.

"time will never be golden when it rains so hard..."

tlover
2016-01-24 22:05
#9

#5 Jag har stött på de som är veganer för hälsans skull, pga sjukdomar (kan ju vara förra alternativet ioförsig men det förra tänker jag mer på folk som inte är sjuka), pga religion, pga smak och pga djuren. Så även om dessa veganer inte köper läder eller kött (eller andra animaliska produkter, iallafall medvetet) så finns det många olika anledningar förutom djurrätt och det gör dom ju inte till mindre Vegan.

l'm back

Froakie
2016-01-24 22:07
#10

#9 Det gör de till vegetarianer. Vegetarianism handlar om kost och veganism om djurrätt, likaså är veganism en livsstil.

"time will never be golden when it rains so hard..."

tlover
2016-01-24 22:11
#11

#8 Massa osanningar där, då vi inte inseminerar så kan jag inte säga om det första är rätt men.

Bina flyttar om dom måste (får för lite plats tex) vilket ioförsig biodlare inte vill men inte bina heller (det kan ta död på samhället då det alltid är en chansning att flytta) men ingen kan hindra bina från att flytta. Vill dom det så gör dom det.

Man dödar inte bina i slutet av säsongen, förr gjorde man det då man hade sånadär halmkupor om man ville få honung (eller trummade ut bina, det gick också men då måste man kunna det) men dessa halmkupor används inte idag. Mäjligen för kuriosa men då låter man bina leva.

Man ger bina foder på slutet av säsongen så att dom kan övervintra, dvs överleva till våren. Att döda bina är oerhört oekonomiskt då ett bisamhälle kostar flera tusen och det tar några år från en avläggare att det blir ett bra samhälle.

Bina dödar däremot själv drönarna, det kallas drönarslakten men det är inget som människor kan styra över. Både vilda bin och tambin dödar drönarna på hösten.

l'm back

tlover
2016-01-24 22:13
#12

#10 Konstigt sajtvärden här säger att veganism är att inte utnyttja djur. inte att hålla på med djurrätt. Men såklart, värden kan ju ha fel.

l'm back

Froakie
2016-01-24 22:20
#13

"A successor queen Click to see a queen bee. is selected by a human instead of the reigning queen--both of whom may have been "artificially inseminated." "Queens can live for as long as five years but most commercial beekeepers replace them every two years" (Shimanuki & Sheppard, 181) (and often yearly). "Replace" is a euphemism for killing the old queen. Backyard beekeepers also regularly kill their queens. This is done for numerous reasons that all boil down to exerting control over the hive. For example, it is done to prevent swarming, aggression, mite infestation, and to keep honey production at a maximum. Queens come from commercial queen suppliers.**"
**

**http://vegetus.org/honey/honey.htm
**

"time will never be golden when it rains so hard..."

Annons:
Froakie
2016-01-24 22:21
#14

#12 En livsstil som går ut på att inte utnyttja djur!

"time will never be golden when it rains so hard..."

[klarabastin]
2016-01-24 22:26
#15

En "vegan" som dödar spindlar, flugor eller liknande är inte en Vegan. En Vegan dödar inte en annan varelse med mening för sin egen skull. Att avliva ett lidande djur är en helt annan sak.

tlover
2016-01-24 22:39
#16

#13 man vill undvika att döda drottningen om man kan, dödar man drottningen blir dom drottningslösa vilket innebär att dom tex inte drar in honung utan blir apatiska. Att det görs ibland är jag medveten om men det är inget som sker ofta och definitivt inget som sker i slutet av säsongen.

#14 Som jag skrev alltså.

l'm back

veggie4every1
2016-01-24 22:40
#17

#12 Djurrätt och veganism går hand i hand och inget av dessa förespråkar ett utnyttjande och dödande av djur.

Vad är djurrätt utan veganism?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

tlover
2016-01-24 22:44
#18

#17 fast det finns inget som tvingar en Vegan att vara djurrättare i någon beskrivning som finns förutom i denna tråd.

l'm back

veggie4every1
2016-01-24 23:01
#19

#18 Man behöver inte vara djurrättare för att vara Vegan. Men man bör avstå från att utnyttja och döda djur så långt det är praktiskt möjligt och då är man oftast även intresserad av de icke-mänskliga rättigheterna i någon mån. Men förstås är det inget krav.

Det som ts beskrev att äta honung, smör och fiskar och döda insekter för att man tycker de är äckliga stämmer inte in på en Vegan oavsett.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

cookies1994
2016-01-24 23:08
#20

#15 Om det var en giftig spindel som ville "attackera" vad hade du gjort då om du inte kunde rädda den och släppa ut den? jag förstår att du inte vill döda, men undrar mer av nyfikenhet vet inte själv hur jag reagerat antagligen väldigt impulsivt.

Annons:
Ninja99
2016-01-25 03:06
#21

"De brukar säga att "insekter inte känner smärta" eller att de inte bryr sig om insekter.  Veganer som dessutom brukar döda spindlar."
Precis som #1, #6 och #15 också påpekar; en person som äter, avsiktligt dödar eller utnyttjar något djur - oavsett om det är en myra eller elefant - är INTE Vegan, så enkelt är det. Så om någon avsiktligt dödar insekter, kan de inte kalla sig för vegan, då har de grovt missuppfattat innebörden av ordet, precis som du själv påpekar i #0.

Jag reagerade dessutom på denna mening:
"Jag tycker att det kan liknas med vegetarianer som äter fisk."
Det finns inga vegetarianer som äter fisk. En person som äter fisk ÄR INTE Vegetarian. En Vegetarian äter endast vegetabilier. Olyckligtvis missbrukas ofta ordet "vegetarian" i vårt samhälle idag (vilket tyvärr numera gör mig väldigt upprörd) av okunniga personer som kallar människor vilka väljer att äta både fisk, kyckling, ägg och mjölkprodukter för vegetarianer. Det är fel.
Vegetarisk kost är helt fri från animaliska ingredienser.
Och jo, jag vet att en del kallar sig för lakto-/ovo-vegetarian, semi-vegetarian etc. men ursprungligen innebär Vegetarian att man enbart äter vegetabilier och inget från djurriket.

Rubie
2016-01-25 08:52
#22

Jag äter inget animaliskt, är väldigt straight edge med allt. Tandkräm, tvättmedel etc. Dock så har jag getingfobi (är alltså inte bara rädd utan har fobi) och kommer dom in i min lägenhet dör dom av katten eller så släpper sambon ut dom (vilket är en lättnad) Jag kan inte sova om jag vet att en geting är i lägenheten. Några gånger när jag bodde själv satt jag inne på sovrummet i två dagar streck utan att sova eller äta tills min mor kom hem till mig och avrättade getingarna i vardagsrummet. Kan också tillägga att jag dödar inte getingar utan bara springer (är för rädd för att vara ens i närheten av dom). Har försökt gå terapi för detta men det funkade inte. Huruvida jag är Vegan eller inte för det tycker jag bara är löjligt. Man kan inte vara perfekt i alla avseenden

veggie4every1
2016-01-25 14:09
#23

Jag tycker att man i första hand försöker att rädda insekten om den kommit in. Jag kan varmt rekommendera snappyn, ett suveränt redskap som jag har haft väldigt mycket glädje av. Getingar är ju ganska lätta att fånga, de flyger alltid till fönstren och kryper. De vill inget hellre än att komma ut igen. Det här gäller kanske inte om man har fobi, då blir förstås läget ett annat och det förstår jag.

Jag har insektsnät på alla öppningsbara fönster och altandörr för att minimera insektsinvasion🙂

Men blir man angripen av någon så får man självklart försvara sig och man är inte mindre Vegan för det. Det är dock inte en vegansk handling att gå ut i skogen och förstöra myrstackar eller döda småkrypen för att de är "fula".

Insekter är ju fina tuffa varelser och deras liv betyder allt för dom🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

oddahviing
2016-01-26 00:34
#24

Jag håller med Rubie, jag är Vegan, jag försöker verkligen att inte döda insekter men jag har lite av en spindelfobi som jag faktiskt jobbat bort, men jag har jätte problem med stora (alltså en hand storlek) husspindlar som kommit in. Har inga problem med några andra insekter och jag vet att de gör en stor nytta i naturen (till skillnad mot människan…), däremot har jag ingen aning om hur många jag dödat när jag sprungit över gräsmattan? Iallafall, jag tar ut små spindlar själv, men de stora måste jag fråga någon och tyvärr har det varit några tillfällen då jag är själv och klarar inte av tanken att ha en sån stor spindel i rummet och kunna sova, så jag har dammsugit upp dem (det var 2 stycken förra året, that's all.). Annars lämnar jag allt i naturen åt sig själv, getingar, bin osv har jag aldrig dödat vad jag kan minnas.

'-Headlights on the highway-'

veggie4every1
2016-01-26 00:56
#25

#24 Ja, det är ju svårt när de kommer in och har man fobi blir det ju ännu besvärligare. Men man får göra det man kan.

Det var riktigt stora spindlar det. Jag hade en gång en stor kraftig wolf spider inne och jag kunde inte sova då. Det glömmer jag aldrig😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

oddahviing
2016-01-26 01:11
#26

#25 f'n vad coolt 😃Det är sjukt konstigt med mig dock. Jag tycker spindlar är jätte coola och tycker om dem… min pojkvän hade en såndär stor spindel som husdjur och den är i samma rum som oss, men i en liten hytt för sig själv. Jag fattar inte varför jag blir så himla… rädd? Det är inte ens den känslan >.< … när de är fria i rummet? Jag har svårt att röra dem. Jag vill inte ha dem springade på mig. Tycker ändå om dem.

'-Headlights on the highway-'

tlover
2016-01-26 09:42
#27

#19 Man behöver inte vara djurrättare för att vara Vegan. Men man bör avstå från att utnyttja och döda djur så långt det är praktiskt möjligt.

Precis vad jag skrev alltså

Det som ts beskrev att äta honung, smör och fiskar och döda insekter för att man tycker de är äckliga stämmer inte in på en Vegan oavsett.

fast jag skrev inte någonstans att man var Vegan om man äter honung utan att det finns olika anledningar att vara Vegan och att man inte måste vara djurrättare.

*❤️

*redigerad

l'm back

Annons:
Ominous
2016-01-27 19:39
#28

Tlover, du skrev ju i inlägg #5 att du träffat folk som är Vegan pga hälsan.

"Jag har stött på de som är veganer för hälsans skull, pga sjukdomar"

Då har du ju uppenbarligen missuppfattat vad Vegan betyder. Äter man vegetariskt för sin hälsa eller liknande anledningar så är man inte Vegan, då är man helt enkelt Vegetarian. Vegan är ju en livsstil, inte en kost. Det finns inte olika anledningar till att vara Vegan. Säg att man tex inte äter någon form av animalier men jagar, då är man inte Vegan. Dödar man insekter är man inte Vegan.

Att vara Vegan betyder att man tycker  det är fel att döda djur och vill undvika skada djur i den mån möjligt. Möjligt att man kan utesluta djurrätt. Man kan ju tycka det är fel att döda utan att vilja ge djur rättigheter, men det låter mest konstigt.

I wish I could write as mysterious as a cat

tlover
2016-01-27 19:49
#29

#28 Så man kan inte äta veganskt och inte skada djur trots att man äter veganskt för hälsan?

l'm back

Ominous
2016-01-27 20:15
#30

Nja, inte som jag fattat det. Veganism handlar inte bara om VAD du gör, utan VARFÖR. Finns ingen anledning att använda ordet vegan/vegansk om det inte handlar om huvudsakligen djuren.

Man äter förövrigt vegetarisk mat, inte vegansk mat. Det är ingen skillnad på vegetarisk och vegansk mat. Kanske om maten transporterats på en halvsvulten häst, då är det väl inte så vegenskt att köpa den xD

I wish I could write as mysterious as a cat

[kiko]
2016-01-27 20:16
#31

Hur kan man vara Vegan men inte ägna sig åt djurrätt menar ni?

Jag skulle säga att djurrätt i princip kan översättas till det icke-mänskliga djurets rätt till sitt liv - sin kropp, sin frihet. Och anser man att detta och dessutom aktivt verkar för det genom att ta avstånd från utnyttjande och förtryck av djuren - då ägnar man sig åt djurrätt och är Vegan.

Jag kan liksom inte se det ena utan det andra. Definierar vi djurrätt olika?

tlover
2016-01-27 20:50
#32

#30 "Veganism handlar inte bara om VAD du gör, utan VARFÖR."

Inte om man följer värdens beskrivning

l'm back

veggie4every1
2016-01-28 00:19
#33

Jag tänker så här. Om jag idag bestämmer mig för att gå i pension när det gäller djurrättsförespråkande och överlåter det på någon av er, hihi…😉

Då kommer ju jag att vara Vegan ändå och avstå från allt djurutnyttjande så långt det är praktiskt möjligt.

Men jag kommer inte att engagera mig i djurrätt utan ligga på stranden och dricka superjuicer hela dagarna istället🍸

Så vad jag menade med att man inte behöver vara djurrättare för att vara Vegan handlar nog mer om att jag definierar djurrättare som någon som ägnar sig åt någon typ av djurrättsaktivism, om det nu är internetaktivism eller annan aktivism.

Men man kan givetvis vara djurrättare ändå i hjärtat utan att göra någon form av aktivism nu när jag tänker på det. Men jag definierade alltså djurrättare som någon som engagerade sig i djurrätt när jag skrev att man inte behöver vara djurrättare för att vara Vegan. För man behöver ju inte vara engagerad i djurrätt, men man behöver ha veganska värderingar vilket innebär att man förstått att det är moraliskt fel att utnyttja och döda djur i onödan. Varför skulle man annars avstå, om man inte förstått att det är fel?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

tlover
2016-01-28 15:04
#34

#33 jag syftar även på andra svar du gett om vad en Vegan är. När du citerar han som myntade begreppet.

l'm back

Annons:
[KattaBol]
2016-01-28 16:48
#35

#20 Alla spindlar är giftiga. Ingen spindel attackerar människor.

Jag kan aldrig bli Vegan på riktig om man måste skydda allt levande. Jag dödar flugor, fästingar, bromsar, älgflugor, getingar, bladlöss och andra löss om jag skulle stöta på dem, samt myggor och knott. Jag tar också antibiotika för att döda bakterier och jag vaccinerar mig för att klara mig från virus.

Jaguar_
2016-01-28 17:30
#36

Jag blir irriterad bara av att läsa att människor tro sig ha rätten att bestämma att vissa djur och växter inte känner smärta. Alla känner smärta! Bara för att inte du vet om det så finns det inte eller?. Det är lite som om trädet faller i skogen och ingen är där och ser det. Lät det då? Klart att det lät! Allt kretsar inte kring din hörsel.

#32 Bra citat och tänkvärt tycker jag. :) Många vinklar kan man lugnt säga haha

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

veggie4every1
2016-01-28 22:06
#37

#34 Ja, att en Vegan är en person som avstår allt djurutnyttjande så långt det är praktiskt möjligt. Det är det som jag brukar säga och det är så som Donald Watson beskriver en Vegan.

Om man nu är Vegan för sin egen hälsas skull och ändå avstår allt djurutnyttjande så långt det är praktiskt möjligt så tycker jag inte att man kan säga att den personen inte är Vegan.

Men för att avstå allt djurutnyttjande så långt det är praktiskt möjligt så måste väl personen förstå att det är moraliskt fel att utnyttja och döda icke-mänskliga individer tänker jag.

Det finns inga hälsovinster med att inte bära päls, skinn, köpa och sälja djur eller gå på cirkus med djur inblandade exempelvis. Det finns ju även miljövänliga sätt att utnyttja och döda icke-mänskliga individer på. Jag förstår inte varför man skulle välja att avstå från att utnyttja och döda djur så långt det är praktiskt möjligt om man anser att utnyttjande och dödande är moraliskt rätt?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

tlover
2016-01-28 22:11
#38

#37 Allt behöver inte ha en logisk förklaring heller. Innan jag blev så sjuk att jag behövde päls och ull så undvek jag att konsumera animaliska produkter förutom ägg och honung (så jag var inte Vegan och jag visste att det inte är möjligt att leva utan att döda djur så jag försökte inte bli det heller).

Jag gjorde det delvis för att se om det gick (vilket det inte gjorde för mig).

l'm back

veggie4every1
2016-01-29 01:05
#39

#38 Det handlar dock inte enbart om konsumtion av djurprodukter. En Vegan stödjer inte annat utnyttjande av djur heller.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

tlover
2016-01-29 07:57
#40

#39 Beroende på hur/var man lever och andra intressen amn har kan det däremot vara samma sak.

l'm back

[kiko]
2016-01-29 19:17
#41

#33 Ja, jag tror jag förstår hur du menar och jag håller med i stora drag, fast jag tycker ändå att man kan säga att det är en form av aktivism att leva veganskt i en icke-vegansk värld. Dels eftersom man varje dag gör aktiva val i sitt sätt att leva och dels för att man dagligen eller ganska ofta dessutom får "stå till svars" för dessa handlingar. Jag vet till exempel inte hur många luncher, middagar och kalas som min mat  har varit det stora samtalsämnet och genom att bemöta de frågor och ifrågasättanden som då uppstår, förklara vad veganism går ut på osv, tycker jag att man ägnar sig åt aktivism.

Annons:
veggie4every1
2016-01-29 19:43
#42

#41 Det har du helt rätt i🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: