Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Shopping Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Veganprat

Bläckpennor?

2016-01-29 02:37 #0 av: Froakie

Jag undrar om bläcket i bläckpennor kommer ifrån bläckfiskar? Isåfall, finns det veganska bläckpennor att köpa?

Anmäl
2016-01-29 03:27 #1 av: Achatina

Du behöver nog inte vara rädd. Bläckpennor och bläckfiskar har bara "bläck" gemensamt. Vad ska man annars kalla ett vattendjur som sprutar ut en mörk substans vid rädsla?

Anmäl
2016-01-29 03:42 #2 av: veggie4every1

Vad jag känner till så är det syntetiskt bläck i vanliga kulspetspennor.

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
VäckarklockaIf Not Us, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Anmäl
2016-01-29 05:35 #3 av: Froakie

#1 Jag trodde att det var bläck ifrån bläckfiskar.

Anmäl
2016-01-29 20:16 #4 av: veggie4every1

#3 Du är nog inte ensam om att tro det och vi utnyttjar ju djur till det mesta så varför skulle det inte vara så.

Man kan använda bläck från bläckfiskar att färga pasta med, fast det har jag aldrig sett. 

Väckarklocka

Anmäl
2016-01-29 21:38 #5 av: vendelay

#4 Fick höra det idag, har aldrig sett det heller. Vet du vad det istället brukar vara färgat med?

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2016-01-30 00:08 #6 av: veggie4every1

#5 Pasta brukar vara färgat med tomat och spenat (de vanliga röda och gröna).

Jag har aldrig sett någon annan färg på pasta. Men är pastan svart så brukar den vara färgad med bläckfiskbläck.

Bönpasta som är gjord på svarta bönor är inte färgad och det är ju ett bättre alternativ om man vill ha svart pastaGlad

Väckarklocka

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.