Annons:
Etikettveganprat
Läst 859 ggr
ayyy77
2/2/16, 10:25 AM

Tips till blivande vegan?

Hej, jag är 12 år och har länge funderat på att bli Vegan. Jag har mest sökt upp recept, märken på veganska produkter och restauranger med vegansk mat. Men jag skulle bli tacksam om jag fick några bra tips från er med lite mer erfarenhet. Tack i förväg! ;)

Annons:
vendelay
2/2/16, 2:13 PM
#1

Vad roligt att du funderar på att bli Vegan! 🤗

Finns en del att tänka på, absolut. Näringsämnen och sånt är inte min starka sida, men du lär få svar från flera kunniga veganer här om det! Ett bra tips som jag hade behövt är att ALLT går att göra veganskt. Det finns alla möjliga sorters köttersättningar om en vill ha det, det finns alla möjliga sorters onyttigheter om en vill ha det och det finns såser och röror och allt möjligt. Idag är det jättelätt att bli Vegan för det finns så otroligt många alternativ.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
2/2/16, 3:20 PM
#2

Bra tänkt👍

Utgår ifrån att du har stöd av föräldrar?

Det behöver inte vara några konstigheter egentligen. Tänk på att ersätta det du byter ut med något likvärdigt. Här följer lite förkortade och inte helt fullständiga tips.

Calcium finns i mörka bladgrönsaker, grönkål och spenat är en utmärkt källa och så finns det förstås i växtdrycker och soygurt.

En B12 tablett ett par gånger i veckan är bra om du kommer igång med under de närmaste månaderna.

Omega3 finns i linfröolja, chiafrön och algolja. Algolja finns som kosttillskott.

D-vitamin får vi från solen och den bör du nyttja när du kan (utan att bränna dig). Under den mörka årstiden är det bra med ett D-vitamintillskott. D2 vilket är enligt studier lika bra som D3 om du inte har en utvecklad brist. Det finns även vegetabilisk D3.

Något som jag tycker du ska tänka på är att du lägger till feta produkter. Ät nötter och lägg gärna till extra fett i så mycket som möjligt.

Vegankost är naturligt fettsnål och inte så kalorität som en animalisk kost. Därför är det bra att lägga till fett (kokosolja, olivolja, rapsoja) för att inte tappa energi i din ålder.

Det var lite tips i alla fall🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[klarabastin]
2/2/16, 5:23 PM
#3

Tänk på att en Vegan bortser från allt djurutnyttjande, inte bara mat! 

Säger annars som de flesta, allt går att göra en vegansk variant av!

sallad
2/3/16, 12:03 PM
#4

Jag tycker att #2 skriver jättebra! 

Personligen så skulle jag rekommendera nötter och frön i kosten som proteinkälla utöver baljväxterna, då nötter och frön ofta innehåller mer protein per 100g än baljväxter och är dessutom ofta fullproppade med viktiga mineraler! 🙂

https://www.apoteket.se/kampanj/dagsbehovet/ Visa denna för dina föräldrar så kan dem hjälpa dig att bygga upp bra måltider.

-Rasmus 🌈

Upp till toppen
Annons: