Annons:
Etiketterreceptvarmrätt
Läst 2201 ggr
Ninja99
2016-02-08 19:15

Ditt bästa pannkaksrecept?

Nu har jag inte lagat pannkakor på görlänge och har på sistone successivt byggt upp en rejäl längtan efter detta fantastiska påhitt. :-) Har inget vetemjöl hemma, däremot bovete- och mandelmjöl. Soja-, havremjölk och havregrädde finns, liksom mjölkfritt margarin och igår skulle jag köpa jordgubbssylt, men det blev en ekologisk pannkakssylt istället. Så nu är jag laddad för en pannkakskväll ikväll! Hur lyder DITT bästa pannkaksrecept? Har hittat några olika veganska recept när jag sökt, men vill gärna veta vilket ni tycker är bäst och har testat. Jag har även en gammal kartong med "No egg", någon som har erfarenhet av det i pannkakssmeten? Är det bättre utan? Har någon gjort med någon av ovanstående mjölsorter istället för vetemjöl? Blev det gott och bra konsistens på pannkakorna? Tack på förhand! :-)

Annons:
Ominous
2016-02-08 19:19
#1

Jag brukar ha i potatismjöl/idealmjöl i för stabiliseringen. Så lite mjöl, lite sojamjölk eller vad man föredrar, vamiljsocker och lite salt :)
Funkar bra för mig, men vet att man kan ta bakpulver istället för potatismjöl, men jag har inte provat än :)

I wish I could write as mysterious as a cat

Ninja99
2016-02-08 19:21
#2

Tack #1! Har du några mått på ingredienserna?

vendelay
2016-02-08 19:29
#3

Detta är mitt favoritrecept! Har testat ett par men dessa blir allra bäst. Kanske snarare plättar än pannkakor men ju mindre du gör desto fler får du 😇 De innehåller dock vetemjöl, har inte testat med något annat. Jag brukar använda Alpros sojamjölk i :)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Ninja99
2016-02-08 19:33
#4

Tack för tipset #3, ska genast kolla in det! :-)

lalaz4
2016-02-08 19:35
#5

Jag har hittat ett fantastiskt recept på pannkakor, inte det lättaste när man både är Vegan och glutenintolerant. Det borde gå att använda bovetemjöl istället för rismjöl, men har inte testat själv. Om man vill kan man ha i lite hackad choklad i smeten, blir riktigt gott! 😊

Här är receptet: http://www.thevegancorner.com/gluten-free-pancakes/

Ninja99
2016-02-08 21:52
#6

Tack #5 för tipset! Choklad i smeten låter ju smaskigt! 🤤 Ditt recept kan jag kanske testa framöver.

Jag valde att göra vanliga pannkakor (inte den amerikanska varianten) utifrån det här receptet (eftersom det var "no egg" i och jag var lite nyfiken på att testa det)
http://www.vegoliv.se/enkla-veganska-pannkakor/ 
men bytte ut 2,5 dl vetemjöl till 2 dl bovetemjöl + 0,5 dl mandelmjöl (och hade inget bakpulver i). På båda mjölpåsarna (från Risenta) stod det att mjölet passar utmärkt till pannkakor… 

Kommer aldrig göra pannkakor på detta sätt igen 😕 det var de äckligaste jag nånsin ätit. De fastnade dessutom i pannan, trots margarin både i smeten och i pannan och gick sönder när jag försökte vända dem. Men uppfostrad som jag är att äta upp det jag lagat/tagit till mig, tvingade jag i mig allt. De var nog ganska nyttiga, bovete är ju bra mat, men nästa gång ska jag använda annat mjöl.

Annons:
vendelay
2016-02-08 22:20
#7

#6 Usch, vad tråkigt att höra! Har aldrig testat no egg, hur funkade det? Tycker receptet jag länkade är bra, för det är enkelt och fastnar aldrig i mina pannor i alla fall och jag har inte speciellt mycket fett att steka i heller. Hoppas det blir godare nästa gång du blir sugen på pannkakor!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Ninja99
2016-02-08 23:04
#8

Tack vendelay, det hoppas jag med. Det kan bara bli godare.. 😂
Jag är inte så förtjust i den amerikanska varianten med tjocka pannkakor med bakpulver i, annars hade jag gärna testat ditt tips.

Jag kan inte göra en rättvis utvärdering av "No egg", det var ett öppnat paket, bäst före 2011 nån gång, men jag tänker att sådana där torrvaror inte blir gamla på samma sätt som en del andra livsmedel.. och därför använde jag det. Kanske var det inte bara bovetemjölets fel att det inte blev så gott.. 🤔  men å andra sidan var det bara 3 rågade tsk no egg i smeten, så det borde inte ha förstört det helt och hållet.

Tack för alla tips allihopa!

vendelay
2016-02-08 23:22
#9

Glömde säga det - jag brukar skippa bakpulvret och bara göra dem tunna istället! Det funkar lika bra, jag vill inte heller ha tjocka pannkakor (plättar)!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

lalaz4
2016-02-09 14:51
#10

#6 Det är så det brukar bli när man gör äggfria pannkakor utan gluten, har försökt många gånger och det är bara med receptet jag länkade till som funkar för mig. Kan man däremot ha i vetemjöl så blir det mycket lättare. 

Hoppas det blir bättre nästa gång, pannkakor är ju så goda!

Upp till toppen
Annons: