Annons:
Etiketterföreläsningvideo
Läst 2193 ggr
veggie4every1
2/12/16, 3:15 PM

Kan veganer äta ägg om hönsen har det bra?

Det tycker de nya vegganerna. Vad tycker du efter att du lyssnat och sett på denna videon?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[klarabastin]
2/12/16, 3:21 PM
#1

sååå ovo vegetarianer??

vendelay
2/12/16, 3:37 PM
#2

Så bra förklarat! Jag älskar att hon drog upp flera "riktiga" argument för att bara slänga dem och säga det enda som faktiskt är viktigt: hönorna gör inte äggen till oss! 

#1 Ja, de har nog inte fattat att det redan finns ett namn för dem…

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

IngaTrnqvist
2/12/16, 3:44 PM
#3

.. Alltså vem vill ens äta ägg, har alltid tyckt att det är så läskigt på någe vis.. 🤮

[klarabastin]
2/12/16, 4:13 PM
#4

#3 ofertiliserade ägg

På minner lite väll mycket om mens om en frågar mig🤮

Jaguar_
2/14/16, 8:40 PM
#5

Bara en fundering. Djuren är inte där för att vi ska äta dom säger ni som inte äter dom. Dom ska ju få leva sina liv som det är tänkt. Men växterna är ju inte där för att vi ska äta dom. De är där för att leva och föröka sig precis som vi. Hur kan man då äta växter? De växer ju inte för att vi ska äta dom. Bara för att de inte skriker när vi tar ett äpple från trädet betyder de inte att den inte får ont. Att man bryter en gren eller dra upp en morot från joden där den gror och det hörs inget ljud betyder ju inte att växten inte kände detta. Träd blöder även när du bara tar ett äpple för att läka de sår du skapade. De tappar sina äpple på marken för att det ska bli ett nytt träd i slutändan.  Och då bestämde trädet själv att den skulle släppa och det gjorde inte ont.

Har någon tänkt på detta?

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

IngaTrnqvist
2/14/16, 9:07 PM
#6

#5 Intressant frågeställning. Jag har inget riktigt genomtänkt svar, men spontant tänker jag såhär: djur har en hjärna och ett nervsystem, det har inte växter. Angående själva äggen har jag inte sett några hönor som fullkomligt struntat i äggen, och då känner jag flera hönsägare.

Annons:
[klarabastin]
2/14/16, 9:16 PM
#7

#5

Well, 

1.Djur äter växter så en äter virtuella växter när en äter kött. Likt allt vatten en konsumerar när en köper kött

Det går cirka 16 kilo soja på 1 kilo kött

Alltså, genom ät äta kött från ett växtätande djur (det vill säga alla djur som folk normalt äter) så "dödar" en fler växter än om en skulle äta plantor direkt.

2. De flesta växter finns faktiskt här på jorden för att ätas. Växtätare äter dem och sprider deras frö genom spillning. Så jo, frukter vill att vi ska äta dem.

3. Saker som inte har ett nervsystem kan inte känna smärta. Om nu plantor inte ville bli uppätna så hade det varit lite bättre om de kunde bitas,springa eller skrika.

Titta jättegärna på videon!

vendelay
2/14/16, 9:19 PM
#8

#7 Bra förklarat!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Jaguar_
2/14/16, 9:23 PM
#9

Men växter har ju nerver med. Ingen hjärna men de är programmerade och känner när något är fel och måste läka det t ex en trasig gren. Massor av kåda (blodet) väller ut och täpper till det sårade stället precis som våran kropp gör. Gräset blöder när vi klipper det, men de läker och fortsätter växa till sist. Alla växter gör detta och även frukter skyddar sig på sitt sätt.  Däremot en sten gör inget av detta. Den är ett dött ting.

Och tack för att du tycker denna tanken är intressant istället för att skälla ut mig för det som jag upplever många gör när man ställer denna fråga jag tänkt på länge.

🙂

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

[klarabastin]
2/14/16, 9:23 PM
#10

#8

😊

Man börjar bli van med svar som "men bacon då, de som är så gott!" eller "plantor har känslor"

[klarabastin]
2/14/16, 9:28 PM
#11

#9 nej, växter har inte nerver😊 Nerver behöver nervsystem och nervsystem behöver en hjärna.

Jag sa inte att växter inte lever.  Ända anledningen att frukter har färg är för att växtätare och fåglar ofta är färgseende. De vill ha våran uppmärksamhet för att bli uppätna och sprida sina frön.

Som sagt, om man vill skada så lite växter som möjligt så är det bästa alternativet att bli vegan🙂 En en gång! Tror att du hittar svaret du söker i videon.

Jaguar_
2/14/16, 10:06 PM
#12

Men djur äter djur och de är här för att äta varandra. Växter är här för att föda de djur som inte äter kött. Köttätare håller beståndet nere så inte de blir för många växtätare. Hur skulle systemet fungera om ingen åt någon och bara åt växter? Men jag vet att detta bara enbart handlar om människor.

Jag ser fortfarande många brister i att gå över och bli vegan/vegetarian för alla människor i hela världen. Men om några är det så gör det klart skillnad. Och det är troligt en sakta process.

Jag kan tänka mig äta mindre kött och de gör jag mer eller mindre eftersom jag är en som blandar. Äta corn eller vad det nu heter istället och de ha vi köpt hem ibland. Tyvärr är allt sånt dyrt och man får så lite. 😕 Om man är en barnfamilj och inte tjänar bra med pengar blir de dyrt som sjutton för att föda hela familjen. Tror lite att detta är ett problem. Priserna. Jag tål inte vanlig laktos och har enbart laktos fri saker hemma och den är dyrare än vanligt. Allt är dyrare med laktosfritt. Ska även gå över till glutenfri och det är också dyrt. En lite halv limpa, 25kr. Om priser på detta var bättre och man kunde få mer så ja det hade blivit mer av den varan som är bättre alternativ. Och corn smakar liknande de vanliga köttet så jag ser inte varför man inte kan äta det med eller istället. Har dock bara testat färs.

Men denna tråd var om ägg. Vissa hönor bryr sig om äggen och vissa inte men de flest bryr sig mycket! De blir lite överbefolkat att låta alla ägg kläckas. Lika rättigheter har jag hört att djur ska få när vi slutar äta dom. Men då undrar jag varför har vi rättigheten att slänga deras ägg, deras barn, deras avkomma de skapat bara för att VI inte ska äta äggen eller för att de inte ska bli för många?
 Det är ju extremt fel om alla pratar om att de ska ha samma rättigheter till ett normalt liv precis som oss samt rättigheter som oss.

Och snälla skäll inte på mig. Jag ställer bara frågor och har inget emot Veganer eller andras livsval.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

vendelay
2/14/16, 10:09 PM
#13

Vi slänger inte deras ägg, hönorna äter upp sina ägg som inte är befruktade.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Jaguar_
2/14/16, 10:11 PM
#14

#13 Men om de är befruktade så gör de inte det och det är det de handlar om. Och de är då jag hört att man ska kasta äggen.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Jaguar_
2/14/16, 10:27 PM
#15

#7 Kollade videon. Intressant. :)  Bara för att vi fungerar på ett sätt betyder det inte att allt annat ska fungera som oss. Den snubben först verkade peka ut alla som ställer denna frågan för dumma i huvudet. Det gillas inte hos mig. Man ska få ställa frågan och få svar utan att bli kallad detta. Men annars var videon bra.

Jag förstår att man går in i försvarsläge om någon kommer och är negativ och ställer frågor på ett negativt och nedvärderande sätt. Men det kan jag försäkra er om att det är inte hur jag ställer frågan. Jag är enbart nyfiken.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Jaguar_
2/14/16, 10:50 PM
#16

Jag hittade av en slump denna video när jag sökte efter en låt. Vill dela den med er för det var kul att hitta den när vi är inne på detta ämne.

https://www.youtube.com/watch?v=fGLABm7jJ-Y

😎

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

vendelay
2/14/16, 11:08 PM
#17

Jag talar bara för mig själv nu, när jag säger att den diskussionen inte är kul. Och om du nu är en plantactivist så bör du bli Vegan - du sparar fler växter på det sättet. Vad är poängen med denna diskussion? Det går inte att jämföra en växt med en ko.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[klarabastin]
2/15/16, 9:51 AM
#18

#16 

Det där är en mimosa pudica växt a.k.a den enda växt i världen som har den sortens elektropulser.

Du kan inte använda ett unikt exemplar i en undersökning om allmänhet.

Du är välkommen att diskutera. Men då får du starta en egen tråd från och med nu.

Jaguar_
2/15/16, 9:52 AM
#19

bort redigerat*

Starta egen tråd

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Jaguar_
2/15/16, 10:01 AM
#20

#18 Sorry vi postade nog samtidigt. Det sista inlägget blir mitt sista. Tack för diskussionen så länge! 🙂

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
Ominous
2/16/16, 6:43 PM
#21

(Har inte läst allt)

#5 
Många växter har utvecklat tex frukt och bär för att djur(och människor) SKA äta dem, och sen spotta/bajsa ut fröet så att det förhoppningsvis kan gro. Så växter, iallafall många av dem, är defintivit här för att vi ska äta dem :)

I wish I could write as mysterious as a cat

Ominous
2/16/16, 6:50 PM
#22

Ang väggan(gillar det ordet mer:D), jag tycker bara det hela är onödigt. Varför ska man äta ägg?

Jag förstår att man tycker det är jobbigt att utesluta ägg ur sin kost vad gäller färdigaprodukter. Man blir tröttsamt irriterad på allt som ska innehålla ägg, minimini-lite ägg också. Men att bara äta ett ägg eller baka med ägg? Att ersätta ägg har jag upptäckt är enklare än vad man tror, gjorde världes godaste brownies häromdagen och gjort goda pannkakor flera gånger. Och bara äga stekt ägg? Varför? Onödigt och äckligt.

För mig räcker det att det är menstruering, äckligt :P

De borde såklart kalla sig ovo-vegetarianer. Men förstår att många länder så använder man vegetariskt till ovo/lakto, irriterande men så är det. Då kanske det inte är så lätt att använda ovo-vegetariskt. Man vet ju själv hur irriterande det är när man får fel.

I wish I could write as mysterious as a cat

Jaguar_
2/16/16, 8:03 PM
#23

#22 Är det bara att utesluta äggen från pannkakssmeten eller måste det ersättas med något?

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

vendelay
2/16/16, 9:59 PM
#24

#23 Jag använder detta recept minus bakpulvret och strösockret. Jag använder sojamjölk. Blir en fin smet och goda pannkakor!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Jaguar_
2/16/16, 10:43 PM
#25

#24 Ah tack. Detta ska jag testa! Dock måste jag byta ut mjölet till havremjöl eller mandelmjöl, kanske rismjöl. Hm undrar hur detta påverkar smaken. Testade kokosmjöl en gång och bleh. 😛 Har testat mandel- och sojamjölk men inte gillat  något av det. Har då havremjölk kvar att testa om det inte finns fler varianter?  Fast man kanske inte känner av sojamjölken så mycket då det är blandat med annat…

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

vendelay
2/16/16, 10:53 PM
#26

#25 Menar du mjöl eller mjölk? Nja, jag använder sojamjölk för att det ger en sötare smak (därför jag tar bort sockret). Havremjölk kan jag absolut tänka mig passar att ha i. Rismjölk funkar säkert också. Kokosmjölk skulle inte jag ta men det kan ju bero på att jag inte gillar kokos! Mandelmjölk är jag inte förtjust i. Tror det ska finnas typ sesammjölk eller något liknande, men det har jag aldrig testat!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Ominous
2/17/16, 5:47 PM
#27

#25 
Jag brukar "ersätta" med potatismjöl eller såsmjöl, för att få lite konsistens:)
Använder samma recept som Vendelay länkade, fast potatismjöl istället för bakpulver och mer mjölk ;O

I wish I could write as mysterious as a cat

Annons:
veggie4every1
2/17/16, 6:13 PM
#28

Jag tycker det funkar bra att ersätta med potatismjöl, majsmjöl eller tapiokamjöl. Det bästa tycker jag är tapiokamjöl, men jag vet inte om det är inbillning för att det är det svåraste att få tag på här😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: