Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 1592 ggr
[klarabastin]
2016-02-17 15:36

Pälsindustrin

Varför väljer ni att bära/inte bära päls?

Annons:
veggie4every1
2016-02-17 18:19
#1

Ja, det är ju av samma anledning som jag inte bär skinn eller använder andra animalier. Djur är inte varor och produkter och det är moraliskt fel att utnyttja och döda andra individer i onödan🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
2016-02-17 22:46
#2

Aj, vad ont det gör i hjärtat. Jag hoppade i videon, klarade inte av att se den. Jag använder inte päls/skinn/ull osv för att det är ganska sjukt att göra. Någon jämförde det med att bära skinnet av människor - hur fort tror ni att en hamnar i fängelse då? Tänk att se någon i fuskpäls - eller att se någon i lika verklighetstroget fuskskinn från massor med så bebisar. Jag skulle säga att den personen behöver hjälp. Snarast. Usch för människor som bär päls.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Wowy
2016-02-17 23:11
#3

Pälsen är inte till för oss.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

[klarabastin]
2016-02-18 07:26
#4

#3 exakt!

Bär inte päls då jag finner det oetiskt och äckligt🙂

Jaguar_
2016-02-18 09:30
#5

Skulle aldrig ha en äkta päls! Usch. Det är en hemsk industri som borde få mer uppmärksamhet så att den kan förintas… 😕 Säger det att när man få tag i de som utför det hela så ska de behandlas likadant….Så få vi se om de gillar det och fortfarande tycker det är helt ok…

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Katniss
2016-02-19 14:14
#6

Väljer fejk-päls istället :) #1 Måste bara fråga, om tex en kalv dör av naturliga orsaker o ägaren erbjuder sig att göra exempelvis skinnhandskar åt dig, hade du sagt ja? Då dödar man ju inte kalven just för skinnet. Kom bara att tänka på det och undrar vad du tycker :)

R.I.P. Anton 💔

Annons:
[Silverräv69]
2016-02-19 15:12
#7

Men är inte fejkpäls mer skadligt för naturen? För produktionen är ju inte direkt "naturlig" eller dess komponenter, vilket bidrar till en massa utsläpp. De tillverkas i lågavlönade länder med mycket lite eller inget skydd för de anställda eller naturen. Och när du är färdig med den, så kommer den antingen hamna på en soptipp och förorena marken eller förbrännas och förorena luften om rökfilter saknas..

Jag ratar pälsproduktion från djur som endast föds upp för sin päls, som många rov- och allätande djur. Är också helt emot troféjagande av sällsynta djur och rovdjur, det är också fullständigt meningslöst dödande. Och då ska vi inte ens börja tala om den grymma tortyr av djur som förekommer inom pälsindustrin..

Däremot har jag absolut inget emot päls och skinnvaror från djur som vi föder upp först och främst för köttets skull, där skinnet är en biprodukt som är användbar. Det anser jag mer respektfullt för djuret och naturen, då deras död inte är fullt så meningslös.
Min morfar var jägare och hjälpte till att hålla det vilda djurbeståndet av fågel och vilt i schack i närområdet och det de sköt, togs hand om och användes till olika ändamål, inget på djuret gick till spillo och eftersom landet var fattigt, hade man stor respekt för naturen och värnade om den, tog vad man behövde från den och inget mer.

Sedan tror jag inte att människan som ras hade överlevt utan att ta till sig konsten att göra kläder av skinn och förbruka hela djuret, då det var otroligt ansträngande och svårt att jaga. Människan lärde sig det före utnyttjandet av fiber för att göra kläder och övergav aldrig det första alternativet, förmodligen pga de olika klaimaten de bosatte sig i.

Katniss
2016-02-19 15:16
#8

#7 Där ser man. Tur att jag för tillfället inte äger någon päls alls då, fejk eller inte. :)

R.I.P. Anton 💔

veggie4every1
2016-02-19 20:32
#9

#6 Nej, jag skulle inte använda självdöda individer som produkter. Det spelar ingen roll hur individen har dött, deras kroppar är inte produkter för oss att använda.

Om jag skulle tacka jag till handskarna gjorda av kalvens skinn så skulle jag befästa och upprätthålla den speciesistiska ordningen att djur är till för oss att använda.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Katniss
2016-02-19 21:46
#10

#9 Okej. Jag ville bara veta vad du hade för åsikt 😉

R.I.P. Anton 💔

Jaguar_
2016-02-20 09:11
#11

Sen är frågan med. Vad är dina kläder gjorda av just nu? Bomull? Det kommer från fåren och vad jag hört så tillverkar inte djuren detta till oss att använda ;)

Men nej jag är emot äkta skinn och skulle alla dar välja konstgjord. Har inte kollat upp vad det kostar eller ev miljöutsläpp av detta. Men ska nog göra det. Har 1 st fejkskinnjacka här hemma eller 2 om min kappa räknas som en sådan med.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

[klarabastin]
2016-02-20 10:34
#12

#11 

Bomull är en växt. 

Ull kommer från får🙂

Jaguar_
2016-02-20 16:54
#13

#12 haha det var det jag menade och många av våra kläder är gjorda av just detta 😉 Tack, såg inte att jag råkat skriva bomull istället hehe

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
veggie4every1
2016-02-20 17:31
#14

#13 Jag använder dock inte ull.

Djuren och deras kroppar är inte produkter och varor.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Usagi_
2016-02-20 19:19
#15

För att jag inte ser någon mening med det. Att bära päls gör förmodligen folk för att de tycker att det är snyggt, därför är det bara så himla onödigt.

Har sett många filmer där de visar hur djuren behandlas i pälsfabriker eller vad man säger, och det är bara vidrigt.

Jag bär inte ens fakepäls för jag tycker att det är jättefult. Stör mig dessutom så mycket på såna jackor med världens största pälsar på luvan så ansiktet inte ens syns när man tar på luvan, så fult och överdrivet tycker jag.

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

vendelay
2016-02-21 16:05
#16

#11 Innan jag blev Vegan har jag faktiskt aldrig tänkt tanken på att ull inte borde användas av människor, alltså har jag aldrig gjort ett aktivt val i mina kläder att inte köpa ull, men jag har kollat igenom mina kläder och jag har faktiskt ingenting gjort av ull (eller någon annan animalisk produkt) vilket får mig att undra, är det så himla vanligt med ull-kläder? Jag har visserligen ganska lite kläder men ändå, ingenting innehåller ull! 🤔

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

majvi
2016-02-21 16:17
#17

Man kan inte lita till 100% på att det man tror är fuskpäls verkligen är det.Jag använder ingen sorts päls.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

veggie4every1
2016-02-21 17:55
#18

#16 Det är ganska vanligt tyvärr. Men det är trots det inte särskilt svårt att hitta kläder utan ull sån väl är.

Ibland kan det vara riktigt irriterande om man vill köpa ett plagg som känns och ser ut som icke-animaliskt material och så läser man på lappen att de har av någon mystisk anledning varit tvungna att smyga in 2% ull🤓

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

IngaTrnqvist
2016-02-21 18:47
#19

Jag skulle inte ha något emot att använda päls (ull) från min egen hund eller katt. Borstas måste de oavsett, i alla fall Hunddjuret. Däremot tillverkning där djurets enda/primära syfte är att bli kläder, givetvis inte.

Dioramabyggare
2016-02-21 23:36
#20

Det skulle adrig falla mig in att köpa/bära päls från djur. Men det är med väldigt blandade känslor jag använder mina skor och kängor, och arbetshandskar, av läder…🤔

Annons:
ShitGoose
2016-02-22 02:15
#21

Jag skulle aldrig bära päls. Inte ens fusk, tycker det ser så otroligt fult på oss människor. Det är vidrigt.

Medarbetare på Sphynx iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: