Annons:
Etikettvegankost
Läst 1409 ggr
[postmortum91]
2/18/16, 5:27 PM

jag ger det en chans, en dag i veckan

Jag håller egentligen inte med veganer i så mycket, enligt mig är djur till för att ätas och enligt mig är jag mer värd än en gris. Det låter egoistiskt, vilket det också är. Dock är det inte ett undantag att en art (i mitt fall människan) prioriterar sin egen arts överlevnad. Strunt samma om det här, det har inget med vad jag vill be er om att göra. 

Hur som helst, så tänker jag att: visst jag kan testa och ge bort en av mina dagar varje vecka till att äta veganskt, för att se hur det faktiskt smakar och ge det en ärlig chans. Jag är, enligt min mening (säkert inte er) så anser jag mig själv som djurvän ändå, även om jag äter djur. Jag gör val när jag handlar som är mindre dåliga för djuren och naturen om jag har möjlighet. 

Så ärade veganer, om ni vill anta utmaningen att övertyga en inbiten köttätare, så varsågoda. Jag har mycket fördomar, så jag ber er att verkligen försöka bryta dem.

Mina fördomar är: att det ska ta sådan förbannat lång tid att laga veganskt, och att man måste göra allting från skretch för att man ska kunna få äta någonting med gott samvete. Eller att ALL vegansk mat har äckliga linser och bönor.

Det jag vill är att ni ska ge mig recept på vegansk mat, och förhoppningsvis tycker jag det är så pass gott så jag kan byta ut mer oveganskt till veganskt. 

Mina önskemål:
*Det ska inte behöva ta mig 8 timmar att tillaga maten. Det ska gå relativt fort ändå.
*Inte för krångligt med allt för många moment.
* Helst inte för många "nya ingredienser" som bara kommer ligga i skåpet och ta plats och bli gammalt. Jag menar, så jag inte behöver köpa 15 saker jag aldrig hört talas om tidigare och så använder jag dem 2 ggr och sedan står de bara där. 
*Priset är inte jätteviktigt, då jag och sambon gillar att lägga pengar på mat, dock måste maten vara garanterat god om jag ska spendera mer pengar än vanligt.
*Helst inga bönor och linser och konstigheter, har jag svårt för det. Det kan vara någon böna med, men då så att det kamofleras av något annat.
*Ge mig gärna recept på både frukost, middag och efterrätt
*Jag vill INTE ha en länk till samlade recept där jag får välja själv, jag vill att ni ska ge mig ett tips där NI tror att det kan vara något för mig. 
*Inga tips på alternativa köttbullar, korvar etc på påse. Sånt stör jag mig bara på, väljer man bort kött så ska man inte sitta och låtsas att man äter det iallafall. Om det ska göras bullar så ska det inte försöka efterlikna kött i smaken, för jag som köttätare kommer märka skillnad och då kan jag lika gärna käka en riktig köttbulle.

Annons:
E-l-vira
2/18/16, 6:47 PM
#1

Så roligt! En kan ju äta hel-vegetariskt av flera anledningar och måste såklart inte vara helt övertygad för att prova på🙂

Många har svårt för linser och bönor i början men precis som allt annat i matväg kan en vänja sig, numera älskar jag det men jag hade verkligen svårt för det i början. Om du bara ska äta veganskt en dag i veckan behöver du ju inte äta baljväxter, men om du vill vänja dig för att ev. äta mer vegetabiliskt längre fram är mitt hetaste tips att mixa det. En kan t.ex. göra soppor, biffar, bönröror och liknande.

Det här är min favoritsoppa, snabblagad och med mixade röda linser :) http://www.tasteline.com/recept/smal_tomatsoppa_med_linser_och_sotpotatis

Andra vegetabiliska proteinkällor är ju t.ex. bulgur, quinoa, havre, nötter, frön och tofu. Glutenprodukter kanske du tänker på som "köttimmitation"? Annars finns ju det också.

Medarbetare på klickerträning.ifokus

[postmortum91]
2/18/16, 6:49 PM
#2

soppan lät god, jag och sambon gillar sötpotatis också. Jag ska testa på det när vi får lön, nu kan vi bara äta saker vi har hemma för det är knapert. Kan återkomma om vad jag tyckte om soppan. Tack!

DesK
2/18/16, 6:59 PM
#3

Nu är jag inte vvegan, men har både eget barn och bonusbarn som är veganer och jag själv har alltid tyckt om att äta vegansk /vegetarisk mat, men kan inte vara Vegan, eftersom jag har mycket svårt att tåla baljväxter. Lika illa är det med alla dessa förfärliga  prosessade ersättningsprodukterna. Några av mina favoriter, som går hem bra hos veganer är: Hemgjord pastasås, gratäng, svampröra, sallad. Hacka, morötter, rotselleri, kålrot, lök och fräs i kokosolja, fyll på med burktomat och vatten och låt koka till rotsakerna är mjuka, krydda med någon god örtblandning, färsk chili eller Sri Racha och salt, nu har du en bra bas att jobba vidare på eller äta som den är till pasta eller ris. Det går finfint att göra på liknande sätt med olika grönsaker, t ex zuccini, aubergine, broccoli, bönor och lök, vitlök mm. Vill du ha lite krämighet liknande som det blir med ost, creme fraiche mm, så finns det en uppsjö av ersättningsprodukter för dessa, en del av dessa är okej, men tyvärr långt ifrån alla.

Mat är roligt och det är jättekul att experimentera, så njut och ha kul 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

vendelay
2/18/16, 7:14 PM
#4

Jag hatar att laga mat så de flesta av mina maträtter tar omkring en halvtimma att göra - om det tar längre tid brukar det ha att göra med att maten måste stå i ugnen ett tag. Här är några recept jag älskar:

Grön ärtsoppa (Själva soppan tar ca 10 minuter, högst, att göra. Jag gillar att ha med sötpotatischipsen, men de behöver vara i ugnen ett tag så du kan ju skippa det och bara äta bröd till om du vill)
Tandoorigryta (skippa bönorna och fyll ut med valfri grönsak istället, istället för Alpro kan du använda Oatley iFraiche för de säljs i 2dl-förpackningar så du slipper få något över)
Pastarosor (tar ca en halvtimma + en halvtimma i ugnen. Om du vill göra det ännu snabbare kan du lägga pastaplattorna som en lasagne istället - det smakar lika gott och går tio gånger fortare)
Champinjonsoppa (jag använder sojamjölk eller havremjölk och Oatleys iFraiche)

Finns såklart tusen gånger fler recept men är så himla trött. Hoppas du gillar något av förslagen i alla fall! Kan se om jag har mera ork en annan dag så kan jag skriva fler tips. Lycka till!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[postmortum91]
2/18/16, 7:21 PM
#5

Tack för era recept. Jag lär få fullt upp kan jag säga :P
Jag gillar att testa på nya saker så jag kan ju första veckan köra på flera recept ni tipsar om här för att jag ska kunna ge er feedback på vad jag tyckte :P

Ominous
2/18/16, 8:18 PM
#6

Fyfan för att göra allt från grunden och fyfan för linser. Jag gillar husmanskost, och det är inget fel på halvfabrikat. Jag brukar äta potatis med hemmagjord brunsås, sen något växtkött man hittar i frysdisken.

Igår åt jag makaroner, Rydberg beasås och sojabitar från ICA. Hur gott och enkelt som helst.

Jag har inte ändrat några vanor sen jag började gå över till vegan(från lo-vegetarian). Bytte bara ut mjölk mot Imat och sojadryck, och yougurt mot soygurt.

Personligen anser jag också mig själv och alla andra människor vara värd mer än en gris, förutom våldtäcktmän och mördare andra omoraliska människor. Jag undviker att skada eller utnyttja eftersom jag inte behöver, eftersom de inte finns någon anledning. Jag värderar mig själv och mitt eget liv mer än andra människors liv, men jag skadar dem inte i onödan för det. För mig är det ungefär samma sak. :) 

Bara luftar lite tankar :)

I wish I could write as mysterious as a cat

Annons:
[Giiisella]
2/18/16, 9:04 PM
#7

Du kan göra en helt vanlig "köttfärssås" bara genom att byta ut köttfärsen mot anammas vegofärs (vegansk), ha i alla grönsaker du gillar typ paprika, lök, majs, morot och ös på med massa goda kryddor, t.ex. Oregano, svartpeppar, cayennepeppar m.m. Och vill du ha den mer krämig så köp t.ex. Oatlys iMat och ha i. Så det mest har du förmodligen redan hemma, bara färsen som får införskaffas 😄 Enkelt o bra att börja med!

[postmortum91]
2/18/16, 10:04 PM
#8

#7 Det är just det, jag vill inte stå och låtsas att jag har i köttfärs, för då kan jag lika gärna göra egen. Jag vill ju testa på vegansk mat, och om det ska försöka efterlikna vad jag redan äter så är det rätt onödigt :P

veggie4every1
2/18/16, 10:38 PM
#9

#8 Pasta tycker jag man kan variera mycket med olika toppings. Jag såg ett recept på facebook idag om avocadopesto som verkade jättegott. Jag ska se om jag hittar det, är sugen på att göra det själv.

Om du gillar avocado?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Giiisella]
2/18/16, 10:54 PM
#10

Aha ok då är jag med! Fast med typ 50% grönsaker och 50% vegofärs tycker jag ändå att det blir en någorlunda annorlunda rätt än köttfärssås och spagetti. Det lär ju inte smaka likadant och inte heller se ut likadant. Och du behöver ju inte äta det med pasta, utan köp quinoa och ha till, supergott och nyttigt :) (Och när du vant dig vid bönsmak är det ju gott att ha i kidneybönor oxå. 😜)

[Giiisella]
2/18/16, 11:00 PM
#11

Om du kan tänka dig att prova tofu så kan du woka grönsaker tillsammans med röd currypasta, vitlök och ingefära. Sedan tärna ett paket tofu (naturell eller marinerad) och woka lite till. Och vill du ha det såsigt så på med en burk kokosmjölk. Servera med ris eller risnudlar!

veggie4every1
2/19/16, 12:29 AM
#12

Avocadopesto: 1 avocado, 3/4 kopp pastavatten, ett par nävar gröna blad (jag kommer att ta spenat) , 1/2 kopp valnötter, basilika, ett par vitlöksklyftor, lite citron, lite olivolja och salt. Det var misopasta med i receptet, men det skippar jag om jag inte kan hitta det i butik.
Så mixar man ihop det, vänder ned ett par matskedar näringsjäst och blandar med pastan. Ser fram emot att göra detta, tror det blir jättegott.

Jag fördubblar kanske receptet dock, det låter för lite😛

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vallhund
2/19/16, 3:25 PM
#13

#0 Väldigt trevlig o sund inställning tycker jag, som inte är Vegan. Globalt sett äter vi på tok för mycket animalier, speciellt i den "rika västvärlden". Håller med dig om det där med köttersättningsprodukter, förstår mig inte på sådant. Jag vill se vad jag äter o det jag äter skall vara äkta o inte förklätt till något annat. Recept har aldrig varit min starka sida, mestadels höftar jag.

Tips på matig fransk potatissallad.
Kikärtor, blötlagda o kokta avsvalnade eller motsvarande på burk. Dränk i dressing gjord på olivolja, vinägrett, Dijonsenap. Låt stå över natten i kylskåp/kallförråd. (kapris funkar bra att ha i)
Koka en god potatis, skiva medans den är varm o häll över dressing o kikärtor. Blanda, låt stå, strö över rikligt med hackad bladpersilja. Njut efter att den fått stå till sig lite. Perfekt bjudmat som kan tillagas i förväg, blir bara godare efter något dygn.

Ursprunget hittat på ett mjölkpaket ca år 2003.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[Synnerlig]
2/19/16, 3:44 PM
#14

Grön ärtsoppa med sting http://www.vegokoll.se/recept/gron-artsoppa-med-sting

Grön potatis- och purjolökssoppa http://www.vegania.net/recept/soppa.html#potpurjo

Väldans värmande pastasoppa med bönor och curry (bönor i men denna soppa är så smakrik så man tänker inte på bönorna) http://vegoriket.se/index.php/2013/11/22/valdans-varmande-pastasoppa-med-bonor-och-curry/

Kikärtscurry med jordnötssmör och lime http://www.dn.se/mat-dryck/recept/kikartscurry-med-jordnotssmor-och-lime/

Sweet potato falafel sandwich https://www.youtube.com/watch?v=VMjRkzqJ8jM&list=PLkMWeLOF1GMx2ASPsJTtwIFpI2_D4IDPD&index=79

Sweet potato lentil shepherds pie (smakar inte linser) https://www.youtube.com/watch?v=7hppsa4ybHs&list=PLkMWeLOF1GMx2ASPsJTtwIFpI2_D4IDPD&index=99

The perfect tofu scramble https://www.youtube.com/watch?v=BqwSiXjGNx8&index=124&list=PLkMWeLOF1GMx2ASPsJTtwIFpI2_D4IDPD

Bibimbap https://www.youtube.com/watch?v=HiFLpZ7NVEM&index=125&list=PLkMWeLOF1GMx2ASPsJTtwIFpI2_D4IDPD

Lo Mein https://www.youtube.com/watch?v=Jk_xsfg1ijU&index=126&list=PLkMWeLOF1GMx2ASPsJTtwIFpI2_D4IDPD

Chili https://www.youtube.com/watch?v=laVmjeldVgA&index=129&list=PLkMWeLOF1GMx2ASPsJTtwIFpI2_D4IDPD

Sushi burrito https://www.youtube.com/watch?v=D9nIxp4yQQE&index=130&list=PLkMWeLOF1GMx2ASPsJTtwIFpI2_D4IDPD

Extra kladdig chokladkaka med päron och pekannötter (funkar bra med valnötter som är billigare) https://www.youtube.com/watch?v=vIPB6ev2o9M&list=PLkMWeLOF1GMx2ASPsJTtwIFpI2_D4IDPD&index=21

Pannkakor http://vegoriket.se/index.php/2013/10/19/pannkakor-plantpowertwist/

Tacos men om du inte vill använda vegansk färs så kan du ta kidneybönor som du halvmosar i stekpannan tillsammans med tacokryddorna.

Annars är det bara att svänga ihop en enkel wrap som jag brukar göra när jag inte har någon fantasi och inte orkar laga mat. Tortillabröd och fyll med diverse grönsaker, hummus, mosad avokado eller någon dressing gjord på t.ex. sojghurt, chilisås, sweetchilisås, tacosalsa eller liknande 🙂

Sen att många veganer väljer att äta veganska "kött"bullar, korvar, färs etc handlar inte om att "låtsats". Alla veganer har inte valt bort kött för att det smakar äckligt utan för vad det är och vad det innebär. Därför är det bra att dessa alternativ finns. Det finns inget djurkött som är naturligt format som bollar, korvar eller malt, så djurkött har ingen ensamrätt på dessa former 😛

Men man måste inte äta ersättningsprodukter om man inte vill det, det finns så mycket annat gott att äta så det räcker och blir över. Så att äta veganskt är verkligen inte synonymt med ersättningsprodukter, men det är kul att det finns för de som vill äta det 🙂

vallhund
2/19/16, 4:59 PM
#15

#14 Wow, det lär ta tid att beta mig igenom.

Vad gäller pannkakor finns det ju hur mycket som helst att variera med, oavsett om man steker dem i stekpanna eller gör ugnspannkaka. Naturligtvis kan man göra pannkakor utan ägg.

Var för sig eller kombinera efter egen smak o tyckande, obs att alla varianter inte är veganska.
-Spenat, mangold
-rotfrukter, olika rovor finrivna råa eller förvällda o något passerade.
-*redigerad*, toppat med lönnsirap (ja jag har varit gift med en nederländsk kock!)

*redigerad*

Återkommer om jag får mer inspiration.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: