Annons:
Etikettvegankost
Läst 7121 ggr
sallad
2016-02-18 21:14

Gå upp i vikt

Hej!

Har nu provat på den veganska livsstilen ganska exakt två månader! Fungerar bra och så, dessutom så slipper jag vara en vandrande kyrkogård. 😉

Men! Jag har alltid (även som köttätare och vegetarian), varit ganska smal. Nu är jag absolut inte underviktig för min ålder, utan jag tror att jag är ganska smal på grund av mina gener. Vilket som så har nu jag och min skolkock beslutat oss för att få mig att gå upp i vikt. 😃 Jag har sedan jag blev Vegan blivit lite intresserad av träning och då vill jag gärna ha något att ''ta ifrån'' om vi säger så, antar att det är bäst så?

Jag måste vara en lchf'ares, mardröm. Jag tycker att jag äter massvis med kolhydrater men ändå går jag inte upp i vikt. Jag äter dessutom inte nådigt när jag väl äter (äter sju mål per dag). Men ICKE, min kropp vill inte gå upp i vikt!

Har någon av er snälla veganer några kostråd på vad jag kan äta hemma för att lägga på mig några kilon? Eller skall jag bara fortsätta vräka i mig, inte gå upp och träna ändå? Vegan+träning är ett okänt område för mig…

Tacksam för svar!

-Rasmus 🌈

Annons:
[Giiisella]
2016-02-18 21:21
#1

Alltså, jag skulle nog vilja säga att om du börjar träna så kommer du kicka igång kroppen till att bli mer hungrig och då äter du mer och hamnar kanske på +-0. Så kanske behöver du inget att "ta ifrån" om du förstår mig rätt? 😊 Men annars är det ju fetter som är energitätast, så ät i så fall lite mer nötter och frön, ta lite mer olivolja på salladen m.m. 😄

sallad
2016-02-18 21:36
#2

#1 Jo har också tänkt lite i dem banorna. Får ta och be skolköket laga mer mat åt mig under vardagarna, för snart kommer veganvargen, och han är hungrig. 😎

-Rasmus 🌈

[Giiisella]
2016-02-18 22:45
#3

Ja, ät ät ät!!! 😋 Eftersom veganmat baseras i hög utsträckning på grönsaker som inte är så energitäta, så behöver man ju äta mer! Avokado är bra grejer, till exempel 😄 Fint ändå att dom fixar vegansk mat på skolan! 🍅🍆🍋

veggie4every1
2016-02-18 23:39
#4

Cashewsmoothie, som bara är cashewnötter (så mycket du kan för att det ska vara drickbart) och vatten eller växtdryck, mixa.

Du kan ha i lite agave eller någon annan smaksättare om du vill. Inte det godaste i världen. men du går upp i vikt.

100 gram cashew är ca 600 kalorier och äter du en påse på 400 gram per dag utöver din vanliga kost så addar ju det ca 2400 extra kalorier per dag. Du kan ta mer eller mindre efter behag👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

sallad
2016-02-19 08:55
#5

#4 Holy! Tack så mycket, det ska verkligen provas. Cashew it is!

-Rasmus 🌈

Lustgas
2016-02-19 12:31
#6

#4 vill tillägga att om du skulle tröttna på cashew, så finns ju en mängd andra nötter ;) Gällande träning, så kan du ju tänka att muskler väger mer än fett. Alltså kan du ju lägga till styrketräning, någon form av. Och äta en del protein för att öka proteinsyntesen. :)

Annons:
veggie4every1
2016-02-19 14:53
#7

#4 Jordnötter är också ett bra alternativ som också innehåller mera protein än cashew och du kan lägga till jordnötsmör i kosten för extra kalorier. Ät det skedvis vettja😉

Att jag nämnde just cashew är för att jag vet personer som det fungerar för och att de är skapligt billiga och lätta att hitta naturella.

Det finns ju också proteinpulver som du kan lägga till kosten gjort av bland annat ärtor, soja, hampa eller ris. Inte goda enligt mig, men bra med protein och enkelt att dricka emellan måltider.

Hampafrön är också bra proteinmässigt och kalorimässigt. Lägg gärna till det i kosten, ju mer desto bättre. Här får du mitt recept på min "supergröt" som jag tycker är en bra frukost. Jag tycker du gott kan fördubbla receptet dock😉

1 dl havregryn + 2 dl vatten kör i micron i 2 minuter. Lägg sedan i ett kaffemått (ja, jag kör med kaffemått, haha) av linfrö, chiafrö, pumpafrö, hampafrö och ringla över lite agavesirap. Du kan ju slänga efter med ett par skedar jordnötsmör för extra kalorier och proteiner om du vill🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
2016-02-19 15:05
#8

Testa att tillsätta mer vegetabiliskt fett. Alltså inte pressade oljor, men typ avokado, nötter, frön och oliver och håll koll på dina kalorier så att du äter ordentligt🙂

sallad
2016-02-19 22:59
#9

#6 Protein tror jag att jag har överskott av i nuläget (om man nu kan ha det?), eftersom jag brukar ha minst tre olika proteinrika källor i varje måltid jag lagar.

#7 Tack, det skall testas! Får inhandla det jag inte har. 🙂

#8 Tycker bara att Avokado är så attans dyrt! 😕Hade gärna ätit tio avokados per dag om jag haft råd, tyvärr har jag inte det. 😃 Men nötter och frön är mums och finns alltid i all mat jag lagar, tillsammans med baljväxterna såklart!

-Rasmus 🌈

[Giiisella]
2016-02-21 14:26
#10

Avokado är svindyrt, men ett tips är att köpa storpack och lägga i kylen o bara ta fram de man behöver några dagar i förväg. Fortfarande dyrt men ändå billigare än att köpa en-två åt gången. 😄

Lustgas
2016-02-21 22:15
#11

#8 Skulle dock vilja framföra att pressade oljor är okej så länge det är kallpressad rapsolja eller olivolja, och de inte är upphettade mer än 150 grader. Då finns där en del nyttiga fetter att tillgå, exempelvis omega-3 från den kallpressade rapsoljan. Det var så min kostrådgivare  framförde det i alla fall 🙂

sallad
2016-02-22 13:35
#12

#10 Jo haha Avokados är endast en lyxvara för mig, brukar dessutom bli avskräckt av ursprungslandet. Haha! 😃

Rapsolja är går väl att få tag på svenskodlad? Eller går den svenska rapsen åt till ''rapsgris'' och o. dyl?

-Rasmus 🌈

veggie4every1
2016-02-22 13:48
#13

#12 Det finns fin svensk kallpressad rapsolja🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
sallad
2016-02-22 13:53
#14

#13 Oh, nice! Hur är denna att steka i? Har hört att omegat tar skada men tänker mer på stekresultatet.

-Rasmus 🌈

veggie4every1
2016-02-22 14:25
#15

#14 Det fungerar bra enligt mig i alla fall, fint stekresultat🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

sallad
2016-02-22 14:40
#16

Härligt, då skall jag köpa rapsolja när olivoljan tagit slut! 😃

-Rasmus 🌈

Lustgas
2016-02-23 10:29
#17

#14 Tycker till och med att rapsolja är bättre än olivolja att steka i, eftersom det ger mer neutral smak 🙂

Upp till toppen
Annons: