Annons:
Etikettvegankost
Läst 2153 ggr
Exowrnr
2016-02-19 00:12

Nyvegan, tips?

Så, har nyligen börjat inköpa och tänka mer på vad jag äter osv gällande mat och har nästan utrstrukit animaliska produkter totalt (har då och då fått i mig mat som inte är veganskt utan vegetariskt, men det är svårt att verkligen hålla en kost helt veganskt speciellt om man ska äta ute, så drygt.) så om folk har tid och lust så kan dem jättegärna skriva i den här tråden om några sidor som har vårdprodukter här i sverige gällande schampoo, tandkrämer, deodranter och sedan mat och sånt som man kan ersätta! självklart äter jag ju nu mest anamma's och a&a's produkter och har inte ätit kött men vill veta mer om t.ex bröd och annat sånt som man kan ersätta med något annat. Vad jag tycker dock är synd är att dem flesta snabbmat eller restauranger inte har så mycket vegansk mat förutom sallader? och även sallader måste man kanske utesluta produkter som ost eller dressingar som de har på för det är mer till vegetariska. Har även hört att max ska ha kommit ut med något vegetariskt men att det inte är veganskt, vilket är synd. Har ätit donkens Mcbean några gånger och tycker den är satans god men att det borde finnas bröd eller andra veganska måltider som man kan få välja bland. Haha nu blir ju detta mer en rant på snabbmats veganfattiga måltider men, poängen är mer att jag vill veta lite om produkter och mat som man kan använda då det är rätt jobbigt att vara Vegan och köpa icke-mjölk/ägg innehållande produkter, så  man måste göra allting själv och jag är verkligen bland de hemskaste att ha hand om ett kök eller matlagning överhuvudtaget.

Annons:
Exowrnr
2016-02-19 03:35
#1

Donkens var visst veganskt, och max har kommit ut med en som är vegansk samt två vegetariska. My mistake. Aja, inte punkten av mitt inlägg ändå så :c

[Synnerlig]
2016-02-19 15:13
#2

McDonald's har två veganska rätter: McBean och Veggie McWrap.

Max har en vegansk rätt som är BBQ sandwich.

De flesta bröden som du köper i affärerna är veganska.

Jag kan verkligen rekommendera dig appen "Tillsatsappen" där du bara behöver skriva in E-ämnet som du funderar över och så ser du direkt om den är eller kan vara animalisk eller ej 🙂 Värt att veta är dock att E-ämnet E 471 är veganskt då människor väldigt sällan stött på animaliskt E 471 och enligt Pintomagasin så använder man inte animaliskt E 471 i bröd http://www.pintomagasin.se/animaliska-tillsatser-inget-for-brodbranschen

Sen är det så svårt att rabbla upp allt som är veganskt då det finns så ofantligt mycket, om det inte är någonting mer specifikt du är ute efter 😛 Men om du har Facebook så skulle jag rekommendera grupperna "Vad lagar du för veganmat idag?", "Allt om vegansk mat!", "Veganer i Sverige" och "Veganska skönhetsprodukter" 👍

Kameratrollet
2016-02-24 08:55
#3

Jag vill tvärtom påstå att det är en ren chansning om E471 innehåller eller inte  innehåller kött. Hela E47x-serien kan innehålla kött oavsett vad det står på förpackningen. Jag vet inte hur många gånger jag gått på den där niten där det visat sig att det jag åt visst innehöll däggdjurskött. 7 timmar senare och i två dygn, allergisk reaktion. Även andra allergiker har bekräftat (knäckebröd) att de reagerat mot just E47x-serien med allergisk reaktion som följd fast betydligt kraftigare. Mina symptom är trots allt rätt harmlösa då jag i värsta scenario sjunker i medvetande. Ingenting jämfört med andningsstopp som andra kan få.

Corny Cranberry innehåller E471 gjord på solroslecitin. Den reagerar jag inte på och är uppenbarligen inte gjord på däggdjur. Däremot innehåller Corny Cranberry honung.

Delicatobollen reagerar jag på. emulgeringsmedel (vegetabiliskt E471, sojalecitin)

Jag säger som så att för mig är det livsviktigt att jag inte får i mig däggdjurskött, oavsett mängd. För dig som nybliven Vegan kanske du helt ger upp om du ska kunna matcha det. Missförstå mig rätt, men du lär ju aldrig få någon feedback om du får i dig kött eller ej.

Här har du en bra lista. När det står att det kan innehålla, ja, då får man förutsätta att det innehåller. http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/sok-e-nummer/

Välkommen till min värld och lycka till att hitta någonting färdigt i butik eller att äta ute.

Upp till toppen
Annons: