Annons:
Etikettklotterplanket
Läst 1711 ggr
[Silverräv69]
2016-02-19 14:22

Visste ni att..

på samma sätt som man skövlar skog, förstör mark och natur för djuruppfödning, så händer samma sak för att gro alla grödor vi mer 'medvetna' äter?
Platsen måste tas någonstans ifrån, när efterfrågan ökar..och det får naturen och djurlivet betala för.

Jag blev bestört när jag gick över till en mer ekologisk och medveten kosthållning (inkluderar kött), med ingredienser från hela världen och får höra i ett reportage och i en dokumentär hur denna nya trenden bidrar till naturens fortsatta förstörelse.
De flesta plantage är inte idylliska familjegårdar med mer hjärta än girighet, det är inte de som mättar vår aptit, då vår aptit är global och ofantlig. Det har även bevisats att ekologiska varor som inte ska besprutas med syntetiska bekämpningsmedel..besprutas istället då med helt naturliga gifter och ändå får kalla sig för "ekologiska".

Så våra medvetna, fairtrade-varor börjar ta mer plats på planeten, förstöringen bromsas inte, vi betalar mer för varorna och fyller bara stora giriga fickor med mer pengar. =(

..så kan våra samveten verkligen vara renare än alla andras?

Kan man få tag på en varierad kost som endast är svenskodlad, ekologisk och organisk? "Som på den gamla goda tiden, 1700-talet"

Annons:
Katniss
2016-02-19 15:22
#1

Har du en källa? :)

R.I.P. Anton 💔

[Silverräv69]
2016-02-19 15:25
#2

Jag kan göra mitt bästa för att hitta dem. =)

Katniss
2016-02-19 17:22
#3

#2 Okej :)

R.I.P. Anton 💔

Lustgas
2016-02-20 11:23
#4

Vill gärna också se den dokumentären! :) Även om jag redan är relativt bevandrad i ekologiska livsmedels för- och nackdelar, eheh. Finns ju alltid mer att veta, liksom 😃

Men som ett tips så kan du ju tänka såhär: Inom EU så råder mycket strängare regler gällande bekämpningsmedel än i många delar av övriga världen. Där används vissa pesticider som är direkt giftiga för de människor som går runt på plantagerna och besprutar med dem, Det händer åtminstone inte i lika stor grad inom EU. Med andra ord: Om varan kommer från Sverige eller något annat land inom EU (om man tar med klimataspekten så exkluderas Holland/Belgien, där det mesta odlas i växthus som värms upp av naturgas och olja - inte sol), så är det ganska säkert att välja icke-ekologiskt. Tar inte lika stor mark i anspråk och så. Men om du köper något som produceras utanför EU (kaffe, bananer, avokados mm) så är det väldigt sannolikt att bekämpningsmedlena är giftiga för lokalbefolkningen.

[Silverräv69]
2016-02-22 17:48
#5

Hej Alla! Jag har letat och letat..men hittar inte alls dokumentärerna och reportagen. Har letat på SVT, Dreamfilm, Youtube och Viaplay. Jag vet att swefilmer också hade dokumentärer, men de lades ner. Om sajtvärden inte vill ha kvar mitt inlägg kan du ta bort den, ingen fara. =) Trevlig kväll

veggie4every1
2016-02-22 19:24
#6

#5 Nej, men ämnet kan ju diskuteras ändå av de som vill. Ditt inlägg får stå kvar🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Kameratrollet
2016-02-24 08:15
#7

Ekologiskt vin besprutas med kopparsulfat. Jordarna är så gott som döda och kommer vara det en lång tid framåt. Ett ödets ironi så att säga.

Liv03
2016-02-25 16:33
#8

Ja, vi kan ha bättre samvete. Det skövlas skogar åt att plantera soja som ska till en massa kor som icke veganer sedan ska äta tillsammans med sallad. Då skövlar köttet dubbelt så mycket skog än grönsaker

[klarabastin]
2016-02-25 17:03
#9

#8 MER än dubbelt! Och folk tycker att vi dödar plantor…😕

Wowy
2016-02-25 17:08
#10

#9 Som om inte de dödar plantor…

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

[klarabastin]
2016-02-25 21:38
#11

#10 Exakt!

Liv03
2016-02-26 17:55
#12

#8 #9 vissa köttätare säger att vi äter djurens mat…. Jag lovar att de någon gång har ätit en sallad eller smoothie, inte ens bara någon gång utan väldigt ofta skulle jag vilja påpeka. De plågar djur till döds och äter deras mat…

veggie4every1
2016-02-26 18:37
#13

#12 Haha, jaa, det argumentet är kanske inte så genomtänkt😃

Men man är nog då mest ute efter att provocera oss eller kanske skoja, för jag tror inte att någon egentligen på fullt allvar anser att det argumentet är seriöst och hållbart😎

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
pyromanen
2016-02-27 08:30
#14

Det stämmer att många vegetabiliska grödor är bovar för både vilda djur, tama djur, miljön och klimatet. Ju mer vi kan äta som är både ekologiskt och svenskt desto bättre. Och det går att äta enbart svenskt om man är envis nog, men då uteslutar man ju samtudigt allt som inte kan odlas i vårt klimat. En mellanvariamt tönker jag kan vara att sträva efter att öta svenskt och eko i grunden och sen undvika vörstingarna av det importerade. Värstingar enligt mina kunskaper jut nu är palmolja, mandel från usa, avocado, basmatiris, konventionella vindruvor och bananer, quinoa från sydamerika. Palmolja har varit uppe i en separat tråd. Odlingarna sabbar regnskog och förstör därmed livsmiljön för många vilda djur, bland annat urangutanger som inte har någonstans att ta vägen. Mandel (usa), avocado från israel och Spanien och basmatiris odlas i torra områden med vattenbrist och odlingarna på enorma arealer bevattnas och grundvattnet sjunker på ett sätt så att omrpdena kommer bli omöjliga att odla på alls inom nära framtid. Odlingarna skapar öken. Det samma gäller stora delar av den ickeekologiska bomullsodlingen. Vindruvor och bananer besputas väldigt mycket med både insektgifter och svampmedel, runt 20 behandlingar är vanligt, giftrester hamnar i frukten, i grundvattnet, i marken, i odlarna. Quinoa från anderna förstör jorden, sabbar lokalbefolkningens hälsa (de som ärit quinoa alltid säljer den hit för att priset är högt och äter nudlar själva istället, de har alltså inte längre råd att äta den hälsosamma quinoan på grund av att quinoa blev populärt i rika länder. Der finns ju både spannmålssorter, balgväxter, frön, nötter, frukt och grönt som växer i Sverige, så inte behöver man varken svälta eller lida som miljö/klimatmedveten Vegan!

Upp till toppen
Annons: