Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2790 ggr
vallhund
2016-02-21 06:36

Kan växter känna?

Kan växter tänka? Kan växter kommunicera med varandra? Kan växter förnimma sin omvärld o anpassa sig utifrån information de tar in utifrån? Kan växter minnas? Besitter växter nervsystem?

För några år sedan läste jag en vetenskaplig artikel om hur barrträd kunde kommunicera med varandra genom svampars rotsystem. Tyvärr har jag aldrig stött på den artikeln igen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
veggie4every1
2016-02-21 13:30
#1

Ja, så länge man inte använder växtargumentet till att utnyttja och döda icke-mänskliga individer så kan jag tycka att ämnet är riktigt intressant.

Det är ju en ganska lång video, så jag ska se den lite senare när jag har mera tid🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
2016-02-21 15:13
#2

Vad har det med veganism att göra? :P

veggie4every1
2016-02-21 16:02
#3

Inget. Det är därför tråden ligger i OT-kategorin😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Gen
2016-02-21 22:51
#4

No brain, no pain

Dioramabyggare
2016-02-21 23:26
#5

#0: min mormor hade en växt som hon kallade "Rör mig inte". Nuddade man bladen så vek de ihop sig. Jag hade ingen aning om att det finns växter som har "muskler". Märklig växt, tyckte jag.

[klarabastin]
2016-02-21 23:29
#6

#5 Det är faktiskt elektroimpulser! Väldigt fascinerande!

Mimosa Pudica heter växten

Annons:
Dioramabyggare
2016-02-21 23:39
#7

#6: elektroimpulser… hmm… spännande(!)… då lär det ju finnas någon form av elektrisk "generator" i den växten🤔.

Tack för förklaringen!🙂

vallhund
2016-02-22 10:43
#8

#5 Det där är en mimosaväxt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Tant Grön
2016-02-22 12:09
#9

Det finns en annan växt som kan röra sig. Den heter Telegrafplanta.

Gen
2016-02-23 01:10
#10

Vallhund, kan du inte utveckla lite hur du tänker i de här frågorna?

[KattaBol]
2016-02-24 10:07
#11

Konstigt uttryck "växt kan röra sig". Alla växter kan röra sig, men de flesta rör sig såpass långsamt att vi inte ser det.

vallhund
2016-02-24 10:29
#12

Intressant, på vilket sätt har det med länken i #0 att göra?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Jaguar_
2016-02-24 22:48
#13

Här är ett experiment på en växt för att visa att de troligt känner. Att dom just använt en växt som kan röra på sig (stänga bladen) är för att man ska se vad som händer. Om man skulle använt en växt som inte kan detta så skulle alla bara fnysa och typ säga äsch den dog ju inte eller nått i den stilen. Så denna videon är bra.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
Jaguar_
2016-02-24 22:50
#14

Och här har även mythbusters hoppat in och gått efter ett gammalt experiment från mitten av 1900-talet för att se om detta stämmer. Mycket intressant!

Och intressant tråd! Tänkte starta en själv om detta men har hela tiden haft annat för mig.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Jaguar_
2016-02-24 22:53
#15

Och en till som är otrolig. Något fint man kan göra för sina växter.

En studie som gjorts på grund av en man som odlar med hjälp av musik av två studenter.

Ger många videos men dessa är så bra! 😉

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

[klarabastin]
2016-02-24 23:13
#16

Förlåt men vad har " Reagerar växter på musik" med veganism att göra??

veggie4every1
2016-02-25 00:28
#17

#16 Det har ingenting alls med veganism att göra. Men tråden ligger i OT kategorin, så jag tänker att det inte gör något om man vill diskutera det så länge man inte jämför växter med djur och rättfärdigar djurförtrycket på det sättet.

Men det är det ingen som har gjort ännu och har vi en OT kategori så kan vi ju lika gärna använda den ibland😃

Jag förstår dock om man som Vegan kan känna sig  provocerad av en "växt-tråd" pga att vi ibland får utstå det klassiska argumentet "men växter har också känslor så därför är det ok att utnyttja och döda djur". Men det är givetvis inte det som man  menar i denna tråden eftersom alla här vet att det argumentet är så dåligt att vi inte ens talar om det här😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Jaguar_
2016-02-25 10:27
#18

#17 Ja det är ett klassiskt argument att använda mot veganism men ibland undrar jag också om det inte stämmer en aning. Dock frukt gör trädet eller busken för att djur ska ta det och föra deras frö någon annan stans. De förökar sig på ett sådant vis eftersom de själva kan ju inte kuta runt. Det är ett smart sätt av utnyttjade de som kan kuta runt som också ger betalning till den som tar fröet. Vissa bärbuskar matar djur utan kärna inuti.  Och banan som alla vet har inget frö i sig heller. Tappas en banan från sitt trä på marken kommer det inte växa en ny banan där, dock… Om bananen får ligga kvar och ruttna och sugas upp av jorden så kan en annan växt växa där då banan ger upphov till liv på grund av sitt innehåll. Den kan även fixa liv i vatten.

Så jag vet inte. Ju mer jag läser på om ämnet och ser så blir jag klart mer intresserad och samtidigt börjar jag undra. En växt har kanske ingen hjärna, men den lever och känner och reagerar till skillnad mot en sten som troligt inte skulle bry sig ett dyft att de spelade musik för den. Den kommer inte gå sönder eller växa och bli större än alla andra stenar bara för att den hör lite heavy metal. 😛

Liv handlar inte om att allt ska likna oss människor och hur vi är uppbyggda.  Varför inte bara erkänna att växter lever och känner? Hur svårt är det? Vad är det som kommer förändras bara för att man erkänner en annans arts levnad och existens? Det är ju inte så att man kommer sluta äta grönt för det. Vi måste ju äta något för att överleva och växter är en klar kandidat till oss.

Vad är liv?

Det är en svår fråga att svara på som forskare även ha olika meningar om. För mig är liv något som har en form av medvetande. Ett liv även om det är programmerat i sig, som har lärt sig konsten att överleva och föröka sig även om de står i en svår situation. Något som kan få en sjukdom eller dö av att inte få mat.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

veggie4every1
2016-02-25 18:20
#19

#18 Nej, man kan inte rättfärdiga djurförtrycket genom att påstå att växter har känslor. Sluta i så fall att äta djuren som äter en massa växter så kanske jag tar dig som en seriös växtaktivist😃

Men växtaktivism får du ta på en annan sajt. Drar tråden åt det hållet så kommer jag att ta bort den.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Jaguar_
2016-02-26 09:48
#20

#19 Jag gjorde inte det. Jag skriver om växter och vad denna tråden handlar om och har inte gått på någon om ämnet själv. Detta är en seriös tråd om du tittar på innehållet och videos. Det är ju inte så att forskare sitter och leker för skojs skull när de lägger ner massor av pengar på experiment på växter. Och har du läst någonstans i mina inlägg att jag skriker ut till er alla att sluta äta växter för ni är hemska om ni gör det? Svaret där är nej. Jag har inte gått på veganismen överhuvutaget.  Det ända jag skrev var att ja det används emot er och sen fortsätter jag diskutera ämnet.

Varför inte bara släppa allt annat och diskutera ett ämne som är otroligt spännande? Nu undrar man ju bara varför ni ens inte klara av att diskutera en sådan enkel tråd som denna. Varför är det så svårt att säga ja växter känner och lever? Det gör dig inte till en dålig person. Snarare till en med förståelse för världen och respekt för jorden själv som planerat allt i minsta detalj.

OCH det är inte jag som startade tråden om du inte märkt det så du behöver inte gå på mig om det ämnet. Är det inte förnekelse att hota med ta bort denna tråden? Det är en tråd! Ett diskussionsområde! Det är inget farligt med denna tråden och den har inte hotat er som valt att bli grönätare på något sätt.  Enbart en tråd som har ett intressant ämne och kanske lagt just här hos er för att det är spännande att höra er som valt äta som ni gör säga vad ni tycker.

Om ni nu är allvarliga med era hot om tråden så kan ni ju åtminstone visa respekt och flytta den dit den hör hemma. I en annan kategori här på sajten. Så att vi som är intresserade av växter kan fortsätta dela videos och diskutera området. Seriös nu, skärpning.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
veggie4every1
2016-02-26 13:33
#21

#20 Men det är ju det jag säger, att det är ok att man diskuterar växter i OT kategorin.

Jag tycker växter är intressanta och jag tycker att man kan diskutera det. Men om man drar tråden åt det hållet att växter är lika kännande som djur och att det inte är någon skillnad på att äta växter och att äta djur då är man väldigt fel ute och det är inget som hör hemma på vegansajten i någon kategori överhuvudtaget.

Veganer kan diskutera växter utan problem och jag gillar växter. Så länge icke-veganerna inte låter tråden spåra ur genom att rättfärdiga djurförtrycket med växtargumentet så varsågoda att diskutera vidare.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Jaguar_
2016-02-26 14:16
#22

#21 Tack! Det svaret gillade jag starkt. Mycket bra. 🙂

Jag försöker dock inte säga att djur och växter är samma sak. De är helt totalt olika på alla vis och sätt. Det är det som gör det hela intressant! Men de är kännande och de reagera på smärta. De har ingen hjärna, men det är ett liv. De kan bli sjuka och dö av sjukdomen men de kan också ha ett skydd mot den. De försvarar sig väldigt bra för att göra sig av med sjukdomen och det är ett ganska så coolt system.

De reagerar på smärta men frågan är, reagerar de på när du plockar ett äpple t ex? Jag är inte så säker på om de gör det men ja kanske. De har äpple, päron, vindruvor m m där av en anledning. Och det är att locka någon att ta dom och bära det någon annanstans så att de kan gro och bli ett nytt träd. En ny buske. Det är ju såhär de förökar sig.  Har inte lyckats hitta någon video om just detta, men jag kan ju gissa på att de klart känner om man plockar äpplet. Dock tror jag inte det är lika smärtsamt som att bryta av en gren.

Den videon jag hittade är denna nedan.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Upp till toppen
Annons: