Annons:
Etiketthälsa
Läst 3519 ggr
vendelay
2/24/16, 3:42 PM

Blodprov

Jag har försökt ge blod en gång om året sedan jag blev 18 men har aldrig blivit godkänd pga "för lite blod i kroppen" som de uttryckte det. Jag äter kosttillskott med bl.a. järn och B12 för att få i mig tillräckligt sedan jag blev LO-vegetarian och nu Vegan. Nu har jag lyckats få en tid för blodprov i slutet av mars så de ska starta en utredning för att se varför jag har blodbrist. Har någon annan gjort det? Hur går det till? Jag är LIVRÄDD för blodprov men jag vill såklart väldigt gärna kunna donera blod samtidigt. 

Jag vet inte vad poängen med detta är… Jag är bara nervös och det vore intressant att prata med någon annan som kanske också har gjort en utredning för B12-brist eller blodbrist eller något liknande.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Aleya
2/24/16, 3:50 PM
#1

Det kan ju vara en bakomliggande sjukdom som gör att du har brist på B12. Perniciös anemi. Min mamma har det. Hon var väldigt dålig då hon var fertil och hade mens. Ibland var hon tvungen att få blod.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
2/24/16, 3:56 PM
#2

Jättebra att de utreder dig.

Själv har jag aldrig fått lämna blod på grund av för lågt Hb. Jag har även B12 brist men någon orsak vet jag aldrig att de har hittat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lustgas
2/24/16, 4:26 PM
#3

Har ingen egen erfarenhet, vill bara önska dig lycka till på blodprovet och hela utredningen! 🙂

vendelay
2/24/16, 4:51 PM
#4

#1 Ja, eftersom jag har haft det åtminstone sedan jag fyllde 18 och försökte lämna blod för första gången, men sjuksköterskorna sa att det antagligen hade att göra med att jag "var så ung" och att jag "skulle komma tillbaka om 5 år". Så kanske är det inget farligt alls, jag tycker bara att det låter så onödigt att vänta i 5 år. Jag hoppas att din mamma mår mycket bättre nu!

#2 Jobbigt att de inte har hittat någon orsak! Ibland är det ju så. Bra att du har testat att lämna blod i alla fall, men såklart tråkigt att Hb är för lågt.

#3 Tack, jag lär behöva mycket lyckoönskningar om jag ska lyckas att inte svimma under det 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
2/24/16, 5:26 PM
#5

#0 Järnet som finns i kosttillskotten är en underhållningsdos och inte tillräckligt för att behandla brist med. Har du järnbrist så behöver du ta Niferex eller liknande.

B12 behöver du ta i sugtablett och det behöver vara den aktiva formen dvs. methylcobalamin för säkerhet skull.

Lycka till, bra att du blir utredd och det kommer säkert att gå toppenbra🌺

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
2/24/16, 5:59 PM
#6

#5 Tack för infon och tusen tack för lyckoönskningen 🤗

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
E-l-vira
2/24/16, 6:14 PM
#7

#0 Så starkt av dig att du vill ge blod trots rädslan! 🌺 Vill bara tipsa om emlaplåster, jag har också varit väldigt rädd för att bli stucken och för mig hjälpte det att veta att det inte skulle göra ont. Lycka till!

Medarbetare på klickerträning.ifokus

vendelay
2/24/16, 6:41 PM
#8

#7 Tack så himla mycket för tipset och omtanken! Jag är inte rädd för själva sticket utan är mer rädd för att "känna" när blodet typ sugs ur kroppen haha. Jag vet att det inte känns egentligen men jag är livrädd för det i alla fall 😊

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

E-l-vira
2/24/16, 9:43 PM
#9

#8 En kan vara rädd/orolig för en massa saker i samband med blodprov, därav "för mig hjälpte..". Dessvärre hjälper väl inte emla mot den känslan/tanken :/ Hoppas att du får börja ge blod, förhoppningsvis känns det mindre läskigt efter några gånger!

Medarbetare på klickerträning.ifokus

vendelay
2/24/16, 11:00 PM
#10

Hm, mitt inlägg försvann? Hoppas detta bara publiceras en gång 🤐

#9 Jättebra att det hjälpte dig 🙂 Ja, jag tror också att det kommer bli lättare, vi får se vad som händer i slutet av mars!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Giiisella]
2/28/16, 11:09 AM
#11

För lite blod i kroppen har du nog inte  Det mest troliga är att ditt hb är lågt på grund av järnbrist, och precis som #5 säger så är det i sådana fall inte tillräckligt med järnkosttillskotten som man kan köpa receptfritt på apoteket (där en tablett innehåller 10mg), utan man kan behöva recept på duroferon (innehåller 100mg) (om man klarar av denna, lite stygg mot magen) eller Niferex som är lite snällare.. Hb kan oxå vara lågt p.g.a. B-12 brist. Och vid brist behandlas man med t.ex. Behepan (tablett) alt. vid kraftig brist B-12 injektioner. Se till att de tar både hb, järnpaket och B12 för dig på vårdcentralen (vilket de med all säkerhet kommer göra)  Ett tips är att titta bort när de tar blodprovet, för då kommer du med all säkerhet inte känna "hur blodet sugs ur kroppen", och så är det klart innan du vet ordet av  Lycka till!

vendelay
2/28/16, 3:24 PM
#12

#11 Det är faktiskt uttrycket som sjuksköterskorna har använt vid flera tillfällen, "du har för lite blod i kroppen", så det var därför jag skrev det med citattecken. Hb, järnpaket och B12, det ska jag skriva upp för säkerhets skull. Tusen tack för all info och dina tips! Jag kollar alltid bort när jag ska ta blodprov, är alldeles för rädd för att kolla haha. Tack!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
2/28/16, 4:00 PM
#13

#12 Niferex hittar du även receptfritt 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[Synnerlig]
2/28/16, 5:56 PM
#14

Tänk bara på att Niferex innehåller gelatin, men det finns som droppar :)

vendelay
2/28/16, 6:08 PM
#15

#14 Bra att veta, tack!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vallhund
2/29/16, 11:41 AM
#16

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vendelay
2/29/16, 2:59 PM
#17

#16 Tack för tipset! Ska skriva ner allt det här och fråga läkaren om det 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Synnerlig]
2/29/16, 5:15 PM
#18

Tar själv Duroferon just nu då jag är gravid och alla gravida behöver extra järn. Har hört att det ska vara jobbigt för magen med Duroferob men ingenting jag själv har märkt av faktiskt. Kanske hjälper den veganska kosten med en massa bra fibrer osv? :)

pyromanen
2/29/16, 9:29 PM
#19

#18 många gravida behöver extra järn men inte alla.

vallhund
2/29/16, 11:42 PM
#20

#19 För när man använde grytor o kastruller i gjutjärn var järnbrist hos fertila kvinnor ovanligt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[Synnerlig]
3/1/16, 12:27 PM
#21

#19 De flesta skulle jag vilja säga då det är vad jag fått höra från min barnmorska och läkare :P

[Synnerlig]
3/1/16, 12:27 PM
#22

#20 där ser man :)

veggie4every1
3/1/16, 4:59 PM
#23

Jag älskar mina gjutjärnspannor, använder aldrig något annat och de kommer att hålla i evighet🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

pyromanen
3/1/16, 8:28 PM
#24

Gjutjärnspannor är smart!  Liknande enkla lösningar finns för andra näringsämnen också. Spenderade engång i tiden en månad i en liten by i öknen i Rajastan i västra Indien. Där fick man en viktig del av sitt kalkbehov från att man gnuggade in aska i ytan på bröden…

#21 Hur stor andel det är som behöver järntillskott vet jag inte, men de brukar ju kolla HB då och då under graviditeten och hamnar man för lågt får man ta tillskott. jag har tre barn och klarade mig utan två ggr, behövde järntillskott nån månad på slutet med den sista

[Synnerlig]
3/3/16, 5:44 PM
#25

Vill också skryta lite med att jag har gjutjärnspannor! ;) Känns trevligare att laga mat i och man får inte i sig gifter från stekpannan :)

vendelay
3/3/16, 11:51 PM
#26

Ifall någon undrar kan jag ju berätta att vi också har stekpannor och grytor i gjutjärn 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
3/28/16, 2:36 PM
#27

Är Duroferon veganskt?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
[Synnerlig]
3/28/16, 10:23 PM
#28

#27 Har för mig att jag hört att det inte innehåller djur, däremot är det med all säkerhet djurtestat då det är ett läkemedel :/ Men behöver man Duroferon så gör man.

vendelay
3/28/16, 10:39 PM
#29

#28 Ja, förlåt, jag menade bara om det innehåller animaliska ingredienser. Allt är väl djurtestat, det går ju inte riktigt att komma ifrån i dagens läge.

Jag läste någonstans att magnesiumstearatet i Duroferon är animaliskt men ingenting som verkar vara en "trovärdig" källa lixom. Ska till doktorn imorgon, och tror inte att de har koll på animaliska produkter i läkemedel så jag vill kika innan. Men tack för svar!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
4/18/16, 9:56 PM
#30

Jag har tydligen ingen brist som gör att jag har för lite blod i kroppen, min kropp är bara sämst och jag får fortfarande inte ge blod 😕 Efter en mängd prover (mest grejer jag aldrig hört talas om haha) kom läkaren i alla fall till att jag borde ta B12 och D-vit. Men det gäller väl alla veganer och de flesta ickeveganer också. Så var det med den saken, ifall ni ville ha en uppdatering. Jag får väl testa att ge blod igen om några år 😕

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Indii]
4/18/16, 11:25 PM
#31

Så synd. De har väl kollat så att du inte är glutenintolerant? Vanlig med B12-brist då.

vendelay
4/18/16, 11:28 PM
#32

#31 Nej, det tror jag inte att de kollade, men jag äter nog extremt mycket gluten så jag skulle nog ha märkt det i så fall 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Indii]
4/19/16, 10:15 PM
#33

Ok. Men man kan ha "tyst celiaki". D.v.s. att man inte har några symptom. Har en anhörig som har detta, och det upptäcktes av en slump. Helt klart värt att kolla upp.

vendelay
4/19/16, 10:40 PM
#34

#33 Okej, tack för tipset!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Upp till toppen
Annons: