Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 2053 ggr
Rimi
3/2/16, 4:14 PM

Djurens rätt

"En av deras hjärtefrågor är att förbättra djurtransporter. Kampanjen ämnar att lyfta djurens rätt till humana transporter på ett roligt sätt som fångar folks uppmärksamhet."

Transport till vart???

http://www.djurensratt.se/om-djurens-ratt/nyheter/foretagsbil-rullar-for-djurens-ratt-i-helsingborg

Annons:
E-l-vira
3/2/16, 5:57 PM
#1

Djurens rätt är, precis som det står i artikeln, en djurrätts- och djurskyddsorganisation. Visionen är en värld utan djurförtryck men vi är inte där än och därför är det viktigt att jobba för att de djur som föds upp ska lida så lite som möjligt. Jag känner ganska dubbelt inför det här. Jag anser att Djurens rätt behövs för att jobba mot politiker och den breda massan av "djurätande djurvänner" samtidigt som de med kampanjer som denna skickar ganska dubbla budskap…. :(

Medarbetare på klickerträning.ifokus

veggie4every1
3/2/16, 7:35 PM
#2

#0 Ja, inte är det transport till grönbetet…🤓

"Förtryck helst inte djuren, men måste ni det, så gör det på ett humant sätt"

😟

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Ominous
3/2/16, 8:35 PM
#3

Är lite som att på slav-tiden att kämpa för att förbjuda slavägare att slå sina slavar. 

Ibland måste man faktiskt ta baby-steps. Även om man önskar att allt kunde ske över en natt så måste man vara tålmodig.

I wish I could write as mysterious as a cat

Rimi
3/2/16, 8:46 PM
#4

Vi måste ju inte. Vadå humant?! Transportera oskyldiga djur till slakt på ett humant sätt? Är det så vi räddar djuren? 

Tycker att det är väldigt konstigt formulerat! Vad är poängen med "human transport" om det är ändå till samma helvete de skickas till? Det känns inte som att det är en step alls!

veggie4every1
3/2/16, 9:52 PM
#5

Nej, vi ska inte förespråka baby steps och när en stor organisation som Djurens Rätt förespråkar det så gör det skada och är så tråkigt att se. Folk kommer att ta baby steps om de vill, det är upp till var och en. Men det är absolut ingenting man ska förespråka. Jag tycker man ska förutsätta att människor kan, för kan vi så kan andra och så märkvärdigt svårt är det inte att vi behöver förespråka baby steps.

Man bör inte blanda ihop djurskydd och djurrätt som DR gör. Det blir ett otydligt och dubbelt budskap.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

E-l-vira
3/2/16, 11:07 PM
#6

#5 Nu vet vi ju inte hur mycket företaget som äger bilen  hade att säga till om budskapet, de kanske inte ville köra runt med typ "bli Vegan!" och DR kanske tog chansen att synas även om budskapet är långt ifrån optimalt.

Jag är väldigt kluven och har inte riktigt bestämt var jag står i den här frågan. Jag tänker att effektiv aktivism är viktigt, men vilken är den mest effektiva formen av aktivism?

Väldigt få, om några, blir veganer över en natt. Det är inte som att en går omkring ovetandes, läser en artikel med info och blir Vegan där och då utan en har troligtvis  hört budskapet  många gånger innan en är redo att ta det till sig. Jag slutade först att äta landlevande djur, sedan fisk efter något år, så småningom slutade jag med ägg, ganska snart mjölk efter det och efter ytterligare ett tag honung, då började jag kalla mig Vegan men jag hade fortfarande ingen koll på/ork att ta tag i hygienartiklar och annat. Idag köper jag såvitt jag vet inga  produkter som innehåller animalier eller är djurtestade men jag bidrar till att djur utnyttjas på andra sätt, t.ex. vaccinerar jag mig när det behövs. Den här processen tog några år för mig.

Baserat på min egen erfarenhet tror jag att baby steps är viktigt, ingen orkar lära sig allt på en dag, det är väl omöjligt?  När jag slutade äta landlevande djur var det inte mitt mål att bli Vegan en dag, då hade det gått betydligt fortare. Men om jag inte blivit lakto-ovo har jag svårt att tro att jag hade varit Vegan idag.

Om DR bara hade snackat veganism hade de inte haft långt över 300 000 följare på facebook  och troligtvis inte samma trovärdighet hos politiker. Eftersom fler än 300 000 svenska facebook-användare tycker om vad DR säger om djurskydd kan de ändå nå ut till dessa även med ett djurrättsligt budskap. Är inte det värt någonting?

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Annons:
veggie4every1
3/2/16, 11:47 PM
#7

#6 Jag har inte läst länken. Men att de tog chansen att synas är mycket troligt.

Det finns en hel del personer som blir veganer över en natt och man kan börja att lära sig det man behöver veta medan man är Vegan 🙂Men som jag tidigare sagt så är det givetvis upp till var och en om man vill ta baby steps eller ej.

Man bestämmer det helt själv, vill man ta baby steps så gör man det. Men det är ingenting som djurrättsförespråkare bör förespråka utan det beslutet bör man fatta på egen hand. Veganism är den moraliska baslinjen och man bör som djurrättsförespråkare vara tydlig med det. Jag ser ingenting eller väldigt lite i DRs kampanjer som handlar om att bli Vegan

Att de har 300 000 följare och trovärdighet hos politiker därför att de inte förespråkar veganism som den moraliska baslinjen är inte värt mycket enligt mig.

Jag har skrivit lite mer i den här artikeln och i kommentarerna nedanför.

Per-Anders Svärd talar också om den här försiktighetsprincipen i detta podcast.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Liv03
3/3/16, 5:19 PM
#8

Alltså är de en djurrättsorganisation!?!?!? De vill ju fortfarande mörda djur. Det skulle ju ha stått: djur har rätt att leva, Istället! Det som stör mig är att det är en av Sveriges största djurrättsorganisationer. De kan väl göra bättre än det…

[Synnerlig]
3/3/16, 5:45 PM
#9

Jag är lite förvirrad över DR. Jag vet att de är för veganism och att de vill att folk ska bli veganer, men samtidigt jobbar de för att djuren ska ha det lite bättre innan de dödas :/

veggie4every1
3/4/16, 1:28 AM
#10

#9 Det är förstås inget fel i att djuren ska ha det så bra som möjligt innan de dödas, men att en djurrättsorganisation förespråkar det orsakar förvirring precis som du upplever det.

För mig är det tydligt att om man vill att människor ska bli veganer då utbildar man människor till att bli veganer.

Man lägger inte massor av tid, resurser och pengar på kampanjer som exempelvis kortare transporter till slakteriet som gör att människor fortsätter att förtrycka djur med gott samvete.

Jag håller med LIv03. De är Sveriges största "djurrättsorganisation" och bör kunna göra bättre ifrån sig.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

E-l-vira
3/4/16, 11:46 AM
#11

#7 Det beror med största sannolikhet på vad en lägger för betydelse i att "bli Vegan över en natt". En behöver såklart inte sluta konsumera animalier stegvis, en kan ta beslutet att "från och med nu ska jag göra mitt yttersta för att inte utnyttja djur" men det är knappast troligt att någon blir Vegan så fort hen får reda på att det finns något som heter veganism, eller så fort hen inser att hen faktiskt äter eller klär sig i döda djur. Jag menar att en behöver viss kunskap och/eller erfarenheter för att ta det beslutet. Det är som sagt omöjligt, om en inte vill flytta ut i skogen och bli självförsörjande, att inte bidra till att djur utnyttjas på något sätt och även om en tar beslutet att göra sitt yttersta för att undvika det tror jag att få lyckas med en gång. Inlägg av typen "jag har varit Vegan i över ett år men nu upptäckte jag att min tandkräm innehåller mjölk!" är vanliga i olika facebookgrupper. Det här kanske inte riktigt är relevant så jag slutar här :P

Jag tycker att det är okej att förespråka babysteps om en är tydlig med att veganism är målet. (Vilket DR misslyckas med.) En kan dessutom vara tydlig med att det inte är bättre att sluta köpa päls än att sluta äta fisk eller konsumera komjölk. Hellre att folk orkar lära sig än försöker sluta med allt på en gång, tycker att det är för komplicerat och ger upp.

Jag är som sagt var fortfarande osäker på var jag står i frågan om djurskyddsreformer (ska läsa artikeln!) men tänker att om det hade rört sig om mänskliga slavar hade jag precis som nu velat avskaffa det helt, om det dock (som i det här fallet) hade verkat omöjligt att avskaffa slaveriet på studs hade jag samtidigt försökt förbättra situationen för dem som ändå skulle utsättas för det. De icke-mänskliga djuren skulle kunna få drägliga liv även om det fortsatt vore fundamentalt fel att döda dem. "Det finns grader i helvetet".

Kanske har du rätt som du skriver i #10 att deras resurser hade gjort större nytta om de använts på andra sätt. Problemet kvarstår ju då att de hade haft långt ifrån samma resurser om de hade inte hade blandat in djurskydd.

#8 Nej DR är helt emot all form utav slakt, de vill inte döda djur. Men ja, igen, jag ogillar skarpt just den här kampanjen. Känns bara som att den förstärker folks försvar i stil med "jag köper bara kött från ett gårdsslakteri".

Medarbetare på klickerträning.ifokus

veggie4every1
3/4/16, 12:50 PM
#12

#11 Lyssna på Per-Anders Svärd också för att få en klar bild av hur djurskydd fungerar. Han har gjort en stor avhandling angående detta och har väldigt mycket bra att säga🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: