Annons:
Etikettveganprat
Läst 781 ggr
moa.al
2016-03-02 18:24

Favorit grönsaker och frukter?

Jag är löjligt entusiastisk om grönsaker & frukt, och detta är en fråga jag ställer nästan alla jag känner.
Min topplista när det gäller grönsaker är
Sparris
Broccoli
Sockerärtor (i den ordningen)
 och när det kommer till frukter är det 
Mango
Kiwi
Röda/Lila/Blåa Vindruvor
Annanas
Fast jag lyckas vara allergisk mot både kiwi och annanas 😭
Vad är era favoriter?

Annons:
[kanskemenbarakanske]
2016-03-02 18:34
#1

Älskar också frukt och grönsaker. Fast mest frukt och bär (du glömde den kategorin   (haha).

Favvogrönsaker: 

Broccoli

tomat

morot

( Är bönor grönsaker haha?)

Frukter:

Äpple

Banan 

apelsin

Gillar alltså dom allra vanligaste frukterna. Är inte mycket för mango som alla verkar avguda. Gillar heller inte avacado förutom i guacamole (eller liknande) eller om man gör bakelser av det :p

jojjobojjo123
2016-03-02 18:39
#2

Grönsaker: Sockerärtor. Gurka. Morot. Grönkål. Frukt: Passionsfrukt. Mango. Päron. Banan. Älskar också ananas och kiwi men jag är också allergisk, åt ananas här om dagen och det slutade med att min tunga började blöda och det brände i både halsen och hela munnen. Har haft ont i ca 3 dagar😬

moa.al
2016-03-02 18:48
#3

#1 Nah, allas favoritbär är väl nästan alla bär, haha 😉 Håller med om avocados, brukade endast gilla det på rostat bröd med pocherat ägg, men det är inte riktigt möjligt nu för tiden 😛

#2 Åh, varför måste det en älskar straffa en 💔 Har märkt att konserverar annanas brukar fungera helt ok för mig, men färsk är ju det bästa :( Min allergi är inte riktigt så allvarlig, men jag hoppas din smärta försvinner snart

tlover
2016-03-02 19:05
#4

Är inte Vegan men älskar grönsaker så jag skriver ändå *muhahahahaha*

Grönsaker:
Svinmålla
Nässlor
Daggkåpa (fräst)
Maskros (fräst)
Kålrabbi
Grönkål
Broccoli
Sommarscuash
Vinterscuash
Blekselleri
m.m

Bär:
Hjortron
Egenodlade jordgubbar (köpta är blä)
Vildhallon
Blåbär

Frukt:
Grapefrukt (blodgrape)
Mandarin
Ananas
Melon

l'm back

moa.al
2016-03-02 19:09
#5

#5 Haha, såklart att du kan göra det ^__^ Hade ingen aning om att man kan äta daggkåpa, och har heller aldrig hört om någon som faktiskt äter maskros så det får jag definitivt pröva någon gång

tlover
2016-03-02 19:14
#6

#5 Daggkåpa är tidigt på våren medan dom fortfarande är späda (dom blir snabbt fibriga).

Maskrosen är ätbar både när det gäller späda blad, nyutslagna blommor och rötter (har inte testat rötterna). Maskrosor är ju egentligen flera olika sorter och de smakar olika gott, så du får testa dig fram.

Rått går de att äta men de är alla ganska bittra, men fräst i mycket olja eller mjölkfritt margarin (olja ger krispiga, mjölkfritt margarin ger lite "fiskig" smak, passar tex som fyllning i sushi då) i ganska het panna under ständig omrörning är det en delikatess på våren.

Även blommorna är goda fräst.

Även röllika, groblad, mjölkört etc går att äta så men de är inte lika goda så de hamnade inte på topplistan.

l'm back

Annons:
moa.al
2016-03-02 19:51
#7

#6 Kommer definitivt testa att äta både daggkåpa och maskros (och kanske andra nya växter) när de har börjat växa 😛

thmz
2016-03-02 21:31
#8

Avokado, edamame och broccoli.

Hallon, blåbär och kiwi.

Upp till toppen
Annons: