Annons:
Etikettklotterplanket
Läst 1619 ggr
Wowy
3/5/16, 11:15 AM

Hur brukar ni svara?

Hur brukar ni svara när folk får reda på att ni är veganer?

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Annons:
[Synnerlig]
3/5/16, 12:40 PM
#1

Beror nog på vad de säger till mig :)

veggie4every1
3/5/16, 1:58 PM
#2

Två vanliga reaktioner: Ett korthugget "jaha" med lyfta ögonbryn, som jag tolkar som antingen "är du från vettet?" eller "spännande, jag vill veta mer" beroende på hur personens kroppspråk ser ut.

Eller denna reaktion: Ett "jahaaa" med ett medlidande i tonfallet och blicken.

I det första exemplet ignorerar jag och leder in på något annat om personen inte insisterar, då tar jag ibland diskussionen 😈

Andra exemplet så ler jag och förklarar hur lätt det är produktmässigt, varför jag är Vegan och kanske rekommendera lite produkter och internetsidor (vegan iFokus, hehe)

I det tredje exemplet så förklarar jag att jag inte är intolerant eller allergisk, utan är Vegan av moraliska skäl och inväntar reaktionen för att se hur eller om man kan gå vidare i diskussionen.

Ibland kan man få ointresse och likgiltighet som reaktion och det kan ju vara svårtolkat och betyda lite av varje, men där får man känna sig för.

Jag tycker inte att jag behöver tala med alla om att jag är Vegan, men om jag gör det så ber jag aldrig om ursäkt för det. Jag säger aldrig "-tyvärr kan jag inte äta kött" utan jag säger bara istället "jag äter inte kött". Jag tycker aldrig att man ska be om ursäkt för att man tagit avstånd från djurförtrycket.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Liv03
3/6/16, 8:43 AM
#3

Alla jag säger det till svarar med ett "ok" och sedan frågar de varför jag vill vara Vegan. Vissa får typ panik och vet inte vad de ska laga för mat om jag till exempel är på besök. Många frågar också vart jag ska få protein ifrån. Jag har märkt att det är väldigt många av de som frågar om vitaminerna som inte kan ett skit om vitaminer. Vissa i min klass svarar med att de ska plocka gräs åt mig i sommar… 😑

Ominous
3/6/16, 5:06 PM
#4

"Finns ingen vettig anledning att äta kött".

I wish I could write as mysterious as a cat

[Synnerlig]
3/6/16, 6:07 PM
#5

Beror på vad de säger som sagt men oftast svarar jag kort och gott, med ett leende: "För att jag älskar djur" :)

IngaTrnqvist
3/6/16, 7:12 PM
#6

"Djuren vill inte dö, så därför dödar jag dem inte"

Annons:
[klarabastin]
3/6/16, 7:25 PM
#7

Brukar oftast gå till såhär:)

Jag:Jag är vegan

Person:  Varför?

Jag: Varför inte?

Person:Men kött/mjölk/ägg/honung är ju så gott!

Jag: Jag tycker inte det är värt att döda/utnyttja någon annan för. Tycker du?

Person: ööööhh🤤, näeh eller.. uhmmm kanske?? Me,men protein då! (Eller vilken annan bortförklaring som helst)

Jag: Antingen så försöker jag svara på dennes fråga eller så orkar jag inte svara på allt bullsh*t…😂

moa.al
3/9/16, 1:25 AM
#8

"Jag är vegan" 
"Varför då?" Ofta med en mycket dömande ton
"Jag har en hyfsat fungerande moralkompass"
"Vart får du ditt protein då?"
"Såklart äter jag inget protein för det finns bara i animaliska produkter! Se bara på elefanten, hen är svag för den äter inget protein" 

Så brukar konversationer gå när jag inser att inget jag säker kommer att ändras deras åsikt, oftast med släkten 😂

[klarabastin]
3/9/16, 8:24 AM
#9

#8 "Jag har en hyfsat fungerande moralkompass"

Haha! Klockren!

Upp till toppen
Annons: