Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 2290 ggr
vendelay
2016-03-07 15:04

Vegan pga annat än djurrätt

Går det att vara Vegan av en annan anledning än för djurens skull?

Jag har funderat så himla mycket på detta och alla säger olika. Vissa säger att de blir veganer för sin egen hälsa - men vilken negativ hälsoeffekt har fårull? Eller djurtestat smink? Eller ickeveganska rakhyvlar? Andra säger att de blir veganer för miljön - men fejkpäls är väl mer miljöovänligt än riktig päls? Och så vidare.

Förstår ni hur jag menar? Hoppas det inte blev jättekonstigt det här, men min poäng är att den enda "riktiga" anledningen måste väl ändå handla om djurens rättigheter?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Davbjo
2016-03-07 15:07
#1

Med tanke på djurhållningens effekt på miljön så skulle man ju med detta i åtanke kunna vara Vegan, antar jag.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

mmillann
2016-03-07 15:10
#2

Jag blev Vegetarian och sen Vegan pga min hälsa. Min kompis åt vegetariskt och jag tyckte om det, hade IBS tidigare och den försvann så då blev en glad. Nu är jag Vegan pga djuren och miljön och hälsan tillsammans.

[klarabastin]
2016-03-07 15:14
#3

#1 Jo men då skulle en ju kunna ät djur som jagats i skogen eller som dött av ålder.

vendelay
2016-03-07 15:31
#4

#1 Ja, det går att ha det i åtanke (precis som sin hälsa) men det är ju inte ett övertygande argument. Precis som klarabastin säger så skulle den personen egentligen lika gärna kunna jaga själv.

#2 Fast vegetarisk mat och vegansk mat är ju samma sak, så det måste ju ha varit något annat än din hälsa som gjorde att du blev Vegan till att börja med? (Eller missförstår jag dig?)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

mmillann
2016-03-07 15:35
#5

#4 vad jag menade var lakto-ovo.  Nej, de var min hälsa, mådde jättebra på lakto-ovo kost och sen ännu bättre på veganskt. Min mage var den som fick mig å bli Vegetarian.

vendelay
2016-03-07 15:38
#6

#5 Men egentligen är det väl så att du först testade LO-vegetariskt för din hälsa och sedan testade du vegetariskt för din hälsa och sedan blev du Vegan pga djuren? För som sagt, vegetarisk mat och vegansk mat är samma sak.

Din mage gjorde att du tog bort alla animaliska produkter ur din kost - men vad fick dig att sluta med fårull och silke osv?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
mmillann
2016-03-07 15:48
#7

Vegetarisk lakto-ovo är Inte samma sak som enbart vegetarisk, jag åt först mjölk och ägg och det slutade jag med. Då blev jag Vegan istället. Nej jag har inte slutat med fårull men saker som är cruelty free har jag börjat med. Har inte så mycket då jag tror på en så tillsattsfri kropp som möjligt, har endast grönsåpa och ett balsam med få ingredienser i till att ta hand om min kropp, plus kokosolja. Det kan man tolka hur man vill, men när jag ändå behövde byta ut balsam och shower gel pga att de var oveganska ingredienser eller att företaget testade på djur så gick jag över till low poo och naturliga kroppsprodukter. Pga att kroppen ska må bra, aka hälsa. Fåren måste ju klippas så de e ett dumt argument tycker jag att man måste sluta med ullen oxå. Men förklara gärna varför jag bör sluta med ullen oxå :)

Det som fick mig att börja med cruelty free och veganska produkter var att jag såg på en youtube channel om det dåliga med djurtester.

vendelay
2016-03-07 15:53
#8

#7 Precis som du skriver är inte LO-vegetariskt samma sak som veganskt, men vegetarisk mat är detsamma som vegansk mat. 

Du kan googla själv varför du inte ska använda fårull, men mitt argument är simpelt: fåren gör inte sin ull till dig. Om du använder ull är du inte Vegan. Så du är Vegetarian pga din hälsa och det är absolut ett argument som funkar eftersom att vara Vegetarian inte behöver handla om djurrätt så som veganism faktiskt måste.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

mmillann
2016-03-07 15:57
#9

Bara för man har ett par gamla ullsockor och ett underställ kvar, alltså missförstå mig inte, jag köper inga nya ullprodukter.  Så är man inte Vegan för de fast man gör allt annat som inte bär päls använder inga oveganska saker. Jag kan säga dig att för mig själv är jag Vegan fast jag fortfarande har ullprodukter. Man slutar inte vara Vegan för att man har en grej eller nån grej kvar!

mmillann
2016-03-07 16:00
#10

Folk tycker ju att har man en skinnjacka hemma som man använder är man inte Vegan fast personen gör allt annat. Och skinnjackan vill man inte slänga för man kanske tkr den e fin eller har ett sentimentalt värde etc. Samma verkar det nu visst om man fortfarande bär ull.

DU är Vegan om du har slutat med allt icke-veganskt, Du är Vegan om du fortfarande har kvar någonting med ull. Period.

vendelay
2016-03-07 16:02
#11

#9 Det kan jag hålla med om, att du inte ska slänga gamla ullgrejer du har. Jag missförstod dig. Du kan vara Vegan fast du har dem kvar, men du kan inte köpa nya saker av ull (eller annat animaliskt material). 

Men min fråga kvarstår. Varför skulle du sluta använda djurtestade produkter för din hälsas skull? De är ju djurtestade just för att försäkra att inget går snett med din hälsa. Varför skulle du köpa veganska cykeldäck på grund av din hälsa? 

Hälsan är en pluspoäng men det är ganska ologiskt att bli Vegan bara på grund av hälsan eftersom veganism innefattar så otroligt mycket som inte har med din egna hälsa alls att göra. Förstår du hur jag tänker?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2016-03-07 16:03
#12

#10 Ja, jag håller med dig. Så länge en inte köper nya ickeveganska saker (med flit!) så är en ju fortfarande Vegan. Jag missförstod bara hur du menade i föregående inlägg.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

mmillann
2016-03-07 16:03
#13

Jag som kanske var lite otydlig med, du får ursäkta mig, har PMS idag….

Du har rätt, just det går inte att vara hälsovegan för, man måste göra det pga djuren.  Yes förstår dig.

Annons:
vendelay
2016-03-07 16:05
#14

#13 Inga problem, jag tyckte det var en intressant konversation 🙂 Lider med dig, PMS är hemskt!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
2016-03-07 17:46
#15

Det här att man kallar sig Vegan för andra skäl är ju en konsekvens av att begreppet "vegan" och "vegetarian" har blivit så urvattnat som det har blivit.

Jag tror att en del helt enkelt tror att en Vegan är en person som äter en vegansk kost och det kan man ju göra av andra anledningar än djurförtrycket.

Ärligt talat så var det vad jag också trodde när jag blev Vegan. Att det sedan innebar en moralisk förändring/förbättring och ett avståndstagande från djurförtrycket i sin helhet det insåg jag efter ett tag.

Även om jag blev Vegan för djurens skull och för att jag inte hade en bra anledning att inte bli Vegan när jag blev ställd mot väggen så trodde jag den första tiden att det mest handlade om att inte äta djurprodukter. Det visade sig dock att handla om så mycket mera….

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Wowy
2016-03-07 18:47
#16

Kan det inte handla om att man inte gillar ickevegansk mat och animaliska material såsom ull, siden och skinn?

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

vendelay
2016-03-07 19:09
#17

#15 Ja, men det tror de flesta. Det trodde jag också. Jag ville bara höra ifall andra tyckte att det gick att vara Vegan utan att bry sig om djurrätt. Tur att det finns bra hemsidor som denna där det går att få information och snälla människor som ger råd 🙂🤗

#16 Jo, jag antar att det skulle kunna vara så, men känns inte det lite konstigt ändå? Av vilken anledning går det att känna sån avsky inför skinn, animaliska produkter i däck, djurtestat diskmedel osv (förutom allas rätt till liv)? Det går väl, men jag skulle gärna vilja höra den anledningen om någon är Vegan pga det 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Liv03
2016-03-07 19:56
#18

Jag är (nästan) Vegan 50% för miljön och 50% för djuren. Jag tror nog inte att man kan vara 100% om man inte bryr sig om djuren. Det mesta handlar ju om att man ska sluta konsumera animaliska produkter pga djurplågeri, en del för miljön och sedan kommer hälsan på köpet. Liksom, jag tror inte att de flesta skulle sluta köpa päls pga miljön eller sluta köpa alvedon för att det testas på djur med tanke på miljön.

Wowy
2016-03-07 21:31
#19

#17 Själv är jag Vegan för att jag bryr mig om djuren. Men jag minns att medan jag var Lakto-ovo-vegetarian avskydde jag att äta mjölk och ägg, tyckte inte det var gott. Mot slutet insåg jag ju att de produkterna inte är till för mig. Jag är också Vegan för miljön, men hör inte djurindustrin och miljön ihop? Jag skulle aldrig klara av att äta någonting animaliskt frivilligt utan att se slakteriet framför mig… Nej, det går inte. Jag bryr mig om djuren! Det känns så fel att äta dem, utnyttja dem och se dem som produkter!

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

vendelay
2016-03-08 01:00
#20

#18 & #19 Som ni bägge säger, djurindustrin och miljön går hand i hand men alla veganska alternativ är ju inte bättre för miljön (åtminstone inte än) än vad de animaliska alternativen är (t.ex. fuskpäls). Djuren måste ju komma på första plats för att det ska vara logiskt att bli Vegan och sedan kommer miljön, hälsan och andra fördelar.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Ominous
2016-03-09 17:51
#21

Stött på rätt många såna "veganer"(Vegetarianer". Folk verkar inte fatta och att skylla på att språket förändras är ingen ursäkt, så jävla gammalt är inte ens ordet.

Admin Facebookgruppen Vegan Göteborg har sagt att sidan inte handlar om djurrätt, När jag påpekade att veganism handlar om djurrätt fick jag höra från flera medlemmar att jag minsann inte bestämmer vad ordet betyder och att man kan visst vara Vegan pga tex hälsa. Gick ur gruppen, var mest konstig ändå.

Stockholmsvegetarian och göteborgsvegan, haha.

I wish I could write as mysterious as a cat

vendelay
2016-03-09 22:01
#22

#21 Ja, här tycker vi i alla fall att du har rätt i att veganism handlar om djurrätt. Det är antagligen som du säger, de har ingen koll på ordet och det är ju oftast lite "hippare" att kalla sig Vegan än vegetarian…

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lustgas
2016-03-10 08:16
#23

Jag skulle säga att det till stor del går att vara Vegan på grund av miljöskäl. Inte bara - som någon sagt tidigare - men till stor del. Förutom de rent naturvetenskapliga aspekterna så ser jag en ganska tydlig etisk aspekt i miljöfrågorna; Miljö- och klimateffekterna är något som drabbar såväl natur, djur som människa negativt. Havsnivåhöjningen som dränker hela öar är väl ett utmärkt exempel på detta.

Konsumtion av djurprodukter innebär att istället för att äta/använda växter i hygienprodukter mm så behöver fler växter användas till djuret ifråga. Det gäller även skinnproduktion och att klippa fårull - för dessa produkter behöver du uppenbart hålla ett djur vid liv (innan du sedermera dödar det). Det tar resurser i anspråk såsom mat, arbetskraft, yta.. Arbetskraft kan visserligen ha positiva aspekter; Dock vill jag framhålla att det skinn som används i dagens produkter väldigt sällan är tillverkade av svenska, eller ens europeiska djur,utan snarare i u-länder där förhållandena för arbete är urusla. Miljöfrågorna är inte riktigt första prioritet och dessutom ser vi även en ganska tydlig etisk aspekt ifråga om barnarbete.  Det som skulle kunna tala emot här är att arbetskraft kan bidra till bättre välfärd. Dock bör anmärkas att människorna här ofta skördar sina gårdar och säljer dem till folk som använder det som foder till sina djur, som sedermera blir något materialistiskt (förslagsvis en hamburgare) till oss västerlänningar. Den maten från odlingen hade människorna kunnat äta själva och kunna fött betydligt fler människor, vilket i sin tur bidrar till bättre välfärd, vilket leder till ökad prioritering hos miljöfrågorna. Ser du kopplingen?

Insekter behöver också yta. Har hört förslag om att dessa ska födas upp i växthus, och då tänker jag på hur växthusen i bland annat Nederländerna blir uppvärmda växthus med tomater, paprika etc): Med fossila bränslen såsom naturgas och olja. Nej, ingen sol här inte. Ska insekterna födas upp under liknande förhållanden?

Det enda som jag kan tänka mig försvarbart ur miljösynpunkt till skillnad från djurrätt är jakt, samt vissa argument som jag dragit upp som givetvis kan ifrågasättas. Därav inte 100% miljö-vegan. 🙂

vendelay
2016-03-10 14:11
#24

#23 Smart! Jag har inte tänkt på många av de saker du tog upp. Som du skriver går det definitivt att till mycket stor del att vara Vegan pga miljön, men inte enbart av den anledningen.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Ominous
2016-03-12 15:33
#25

Ja, miljö tycker jag verkligen går hand i hand med veganism. Jag tycker det är viktigt att vara miljövänlig och göra sin del. Som nämn påverkar naturkatastrofer även djur, om inte mer än människor. En Vegan som inte källsorterar eller anstränger sig lite skulle jag kalla för en lite halvkass Vegan :E

Jag ser det lite som palmolja, man väljer själv vad man känner att man kan och vill undvika. Måste man ha bil till jobbet så måste man. Har man svårt att hitta mat och alternativ så kanske man köper palmolja. Tycker inte att man måste undvika palmolja och vara miljövänlig för att kallas Vegan, men det är bra att göra det :)

I wish I could write as mysterious as a cat

Upp till toppen
Annons: