Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 4202 ggr
[klarabastin]
2016-03-15 10:40

Veckans wtf

Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi delar med oss av idiotiska saker/"argument" vi hört under veckan😊 Saker som en stör sig på är också välkomna.

Jag börjar med "Men vi har ju dödat djur så jättelänge!!" Kan knappt räkna antalet jag hört det😴

Annons:
IngaTrnqvist
2016-03-15 11:34
#1

"Kan det vara så att din käke är fel för att du inte får tugga kött, som vi är gjorda till?" När jag berättade för en person om mina problem med låsningar i käken :)))

Jaguar_
2016-03-15 12:01
#2

#1 😃 Den skrattade man gott till!

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

vendelay
2016-03-15 15:29
#3

Stör mig så himla mycket på den nya Oreo-glassen. Kanske är jättetöntigt men alltså hur svårt hade det varit att göra den vegansk?? Oreokakorna är ju veganska, varför är glassen inte det??

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
2016-03-15 16:16
#4

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[klarabastin]
2016-03-15 17:16
#5

#4 har du mailat? Finns ju folk som inte orkar kolla på ingredienser och kan råka illa ut

veggie4every1
2016-03-15 19:20
#6

#5 Har inte kommit mig för ännu, men fixar det.

*Har mejlat nu.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Wowy
2016-03-15 21:46
#7

#4 Finner inte ord…

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Katniss
2016-03-15 23:30
#8

#4 för ägg är ju "absolut" veganskt.. 😒

R.I.P. Anton 💔

IngaTrnqvist
2016-03-15 23:35
#9

Men äggen är ju ekoloogiska ju!! Då räknas de la som veganskt? Heja logik 😟

veggie4every1
2016-03-16 12:55
#10

Haha, jaa, de beklagar och skulle ändra det på direkten nu i alla fall enligt deras kundtjänst.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

moa.al
2016-03-16 13:32
#11

Jag har haft flera folk som sagt att jag bör äta ägg från familjens egna höns "För att dom mår ju bra, så det borde du väl kunna äta" … Sorry, men ägg är animaliska och passar därför inte in i en vegansk diet.

[Túrwen]
2016-03-17 14:14
#12

"De som väljer att inte äta kött gör det jobbigt för andra om man blir bortbjuden på middag"

"Du borde äta kött under mensveckan dock annars så får du järnbrist"

Är som jag tidigare nämnt inte helvegan än men är i en övergångsfas och konservativa människor är bland det värsta jag vet..

[klarabastin]
2016-03-17 14:44
#13

#12 hahaha järnbrist.😂

Annons:
Liv03
2016-03-18 08:02
#14

Min lillebror kommer med väldigt konstiga argument: "Du tänker ju väldigt mycket på miljön, varför äter du inte kött?? Det krävs transport och det är dåligt för miljön att plantera växter, istället kan man bara döda djuren" "Du vill bli Vegan så du hatar djur, för du vill inte ha något som har haft kontakt med djur" Min farmor frågade mig när hon fick reda på att jag ville sluta helt med ägg, mjölk, kött, fisk osv. : "Du vill ju bli vegan… Äter du potatis?? För potatisar har ju också känslor… "

Liv03
2016-03-18 08:03
#15

Jag har hört jättemånga såna tokiga argument…

[Synnerlig]
2016-03-18 09:59
#16

#14 Jag undrar om din bror vet att det odlas och transporteras växter för djuren att äta :P

vendelay
2016-03-18 17:37
#17

#14 Men neeeeeeeej… Sa din farmor att potatisar har känslor? 😟😕

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Liv03
2016-03-19 09:09
#18

Ja!!! Faktiskt!!! Jag kunde inte hålla mig för skratt!!!! Jag och mina vegan-kompisar brukar skratta åt det, vi tröttnar aldrig!!! 😂😆 Min farmor sa att potatisar har också känslor så därför vore det orättvist om vi lät djuren leva men inte potatisarna… Vi ser både djur och potatisar som produkter…😂

veggie4every1
2016-03-19 13:28
#19

Jo då, farmor har rätt. Obs! Varning för starka och känslosamma bilder i slutet 😮

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Carmarino
2016-03-19 18:40
#20

#10 Det verkar som om de faktiskt gjort det. Kan inte se att det står något om veganskt i beskrivningen längre.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Wowy
2016-03-19 18:43
#21

De kanske glömde ett g.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

veggie4every1
2016-03-19 19:30
#22

#20 Ja, det är fixat. De var snabba med det🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Wowy
2016-03-19 19:44
#23

Det här hände inte i veckan, det var för några månader sedan, men jag kom att tänka på det idag av någon anledning. Vi åt lunch i skolan, det måste ha varit i höstas då jag stod mellan att vara Lakto-vegetarian och Vegan. Jag åt lunch med några killar i klassen, och en av dem sa: "Hur kan man vara Vegetarian? Kött är ju så gott", eller någonting i den stilen. Och där satt jag och brann inombords medan jag kollade ner i min tallrik, tänkte "ursäkta, men jag är vegetarian", men sa inget. Blev bara irriterad på hans sätt att uttrycka sig.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Lustgas
2016-03-20 11:35
#24

Min pojkvän tycker jag är"hysterisk" för att jag inte ville diska en stekpanna som några av hans kompisar stekte köttfärs i igår, för jag "har ju inte dött av det tidigare".  Igår så skulle vi förresten äta tacos, så vi som bor här (dvs min pojkvän och hon som vi är inneboende hos) valde att steka sojafärs, medan de andra två kompisarna alltså valde att köpa egen köttfärs. Så medan jag stod med ryggen till och skar grönsaker och det bara var vi tre i köket så snackar de om att "det var så värt att köpa köttfärs så att det blir RIKTIG tacos". Var nära att bita tungan av mig för att inte säga något riktigt spydigt som troligtvis skulle urartat i dålig stämning. Och så diskade de inte ens upp skiten efter sig. Inte alls bitter.

[Túrwen]
2016-03-20 20:58
#25

"Vi människor blev smarta för att vi började äta kött, att inte äta kött är att motstå från något naturligt och är därför väldigt korkat"- (Man, 60+)

vendelay
2016-03-20 22:38
#26

På mitt förra jobb hade jag alltid veganska matlådor med mig, bl.a. innehållande chili sin carne, pannkakor med grädde och sylt, pasta med någon sås, lasagne osv… Och nästan varje dag ska samma kille något knäppt om veganer. Exempel: "Veganer kan bara äta gräs och dricka vatten", "Det går inte att leva utan kött" eller min favoritkonversation:

Han: Veganer är så extrema! Varför äter du inte honung???
Jag: Jag gillar inte honung? Jag har aldrig ätit honung för jag gillar det inte. Jag åt inte honung när jag åt kött heller.
Han: Så himla extremt att inte äta honung ändå alltså!

(Och ja, ALLA höll med honom…)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Wowy
2016-03-20 23:09
#27

#26 Extrem verkar vara hans favoritord.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Annons:
Katniss
2016-03-21 01:21
#28

#26

R.I.P. Anton 💔

vendelay
2016-03-21 11:39
#29

#27 Ja, han var faktiskt löjligt lik icke-veganerna i serien Vegan Sidekick. Han använde så himla många av deras argument att det var löjligt haha.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Jaguar_
2016-03-21 16:10
#30

Det är tyvärr mycket folk säger när de inte accepterar andras beslut (gäller både Vegan och icke vegan)😐 Man måste acceptera och sluta att vara på varandra hela tiden. Det är de jag kan säga när jag läser denna tråden.  Ganska ledsamt att se.

#24 Nästa gång ställ kravet att om de väljer köpa kött som inte du äter eller överhuvudtaget när man lagar mat hemma hos er. Hjälp till med disken. Det är inte mycket begärt tycker jag.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

[NeferNefer]
2016-03-21 17:39
#31

"Du är ju taskig mot djuren som äter upp deras mat"

"Man blir inte mätt om man inte äter kött"

"Hur kan du bli mätt på bara salladsblad?" (personen lyssnade givetvis inte när jag sa att jag tycker inte om salladsblad ens och berättade vad jag faktiskt äter. Hen fortsatte bara gnägga fram samma fråga om och om, övertygad om att hen var en strålande debattör … suck)

"Djuren är ju redan döda, då är det slöseri/ taskigt att inte äta upp dem"

Ominous
2016-03-21 17:56
#32

Nu var det iochförsig länge sen. Men jag minns under skoltid så fanns det en hel del idioter. Hände imellanåt att någon sa något i stil med "Mmmh kött". Jag som alltid tyckt att kött var äckligt, i stil med roadkill, alltså ohygieniskt äckligt. Jag fick samma känsla som om de hade sagt "mmm bajs". Hahaha.

Undrar om de förstod hur äckliga de framstod att vara.

I wish I could write as mysterious as a cat

Lustgas
2016-03-21 17:57
#33

#30 Problemet är att jag bor med två andra, som är allätare, så kan inte ställa det kravet. Hade jag bott själv så hade folk inte ens fått ta in kött i mitt boende, men nu gör jag inte det. Och även om min pojkvän stödjer mig i mitt beslut att vara Vegan, så står han fast vid att det är just MITT beslut, som inte ska påverka hur andra väljer att äta, typ. Men tack för ditt stöd! 🙂

Wowy
2016-03-21 17:57
#34

#33 Kämpa på!

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Annons:
IngaTrnqvist
2016-03-21 18:09
#35

"Jag ser inget fel med att säga att jag älskar djur när jag äter djur. Jag äter ju inte de djurindivider jag älskar".  

Åh, jomen då så, då är det ju rättfärdigat. Eller inte. *face palm*
Needless to say kom vi inte mycket längre i den diskussionen.

[NeferNefer]
2016-03-21 18:13
#36

Bland det otrevligaste jag har råkat ut för var en vän till familjen som tyckte det var oerhört lustigt att säga att han skulle bjuda hem oss på middag, och så skulle han servera mig kött men ljuga och säga att det var sojakött eller liknande, och när jag hade ätit upp skulle han visa mig förpackningen och skratta åt mig. 😕 Han sa också att han skulle skaffa grisar och lamm och slakta dem inför mina ögon. Allt med ett gapskratt. Han tyckte verkligen att han var jätterolig.

Nej, vi umgås inte så värst mycket längre, och jag äter inget som kan tänkas innehålla kött hos dem.

vendelay
2016-03-21 18:20
#37

#36 Men herregud???

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Wowy
2016-03-21 18:36
#38

#36 Du kanske borde lära honom ordet respekt.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

[NeferNefer]
2016-03-21 18:39
#39

#37: Ja …

#38: Han är den typen som bara skriker ut sina "lustigheter" allt högre när en försöker förklara saker för honom. Det är liksom ingen idé att försöka ens.

Wowy
2016-03-21 18:42
#40

#39 Suck.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Jaguar_
2016-03-21 22:11
#41

#36 Usch vilka människor det finns! Varför kan man bara inte acceptera och vare lite intresserad istället eller bara vara trevlig. Hata människor som håller på. Jag är ju inte Vegan, inte helt iaf. Men respekt ska alla ha! Man blir ju otroligt ledsen och förvånad när man hör hur människor beter sig. 🤔 Sjukt!

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
Liv03
2016-03-22 15:06
#42

#36 Men herregud vad elakt!! Har han hört talas om att visa respekt?? Även fast man inte har någon respekt så kan man "visa respekt" det är skillnad!!

[NeferNefer]
2016-03-22 15:26
#43

#42: Det är tydligen väldigt "lustigt" att skämta elakt med folk som man inte begriper sig på. Trist. Jag har fått höra "lustiga" skämt angående att jag inte dricker alkohol också. Samma tema: de ska servera mig alkohol utan att berätta det.

EmmaMell
2016-03-23 21:44
#44

"MEN HUR FÅR DU PROTEINNNN????" Kanske inget "dumt" argument av okunniga människor, men kan inte ens räkna på mina fingrar hur många gånger jag blivit frågad detta 🥵😃

oddahviing
2016-03-24 11:55
#45

Mitt WTF är åt andra hållet. När jag checkar ut maten i kassan här i Skottland så brukar kassörerna ibland kommentera/undra över det jag köper och flera gånger har de varit intresserade och frågat massor av saker eller hållit med och sagt att de också tänker på miljö osv :O wooot. Världen blir ett bättre ställe? Var bara tvungen att säga =)

'-Headlights on the highway-'

Liv03
2016-03-24 15:37
#46

En gång sa en i klassen att han kunde plocka gräs åt mig i sommar. Jag blev så irriterad och sa "nej tack, jag äter inte djurens mat!!"

Liv03
2016-03-24 15:43
#47

För i stort sett så är de flesta svenska växtätar-djurens mat gräs. Jag vet att det inte kommer ta slut men jag ville ge igen med det där jättejobbiga argumentet att vi äter djurens mat och säga nej, veganer äter inte djurens mat!!

Jaguar_
2016-03-24 15:57
#48

Vi ska ha vegetarisk matkasse när vi börjar igen med det. Dock är jag inte helt inne på de spåret än… att bli hel Vegan. Vi äter mest fisk här hemma. Men vill iaf bli mer nyttig. Jag ska opereras snart för min struma och då måste man ju tänka på vad man äter. Samt så har jag lite annat med som IBS och känsligt blodsocker. Ska gå till en dietist och kolla upp hur sjutton jag ska äta för att fungera när jag har återhämtat mig. Jag har även märkt att jag mår sämre när jag testa dricka mjölk. Så ofta så dricker jag juice istället.

Har hört några kommentarer mot Veganer. Eftersom detta är en sådan tråd och det är ju det man ska skriva här inne. Den var ju inte extrem men ändå så skulle jag bli smått irriterad över det om jag var en hel Vegan. De sa något i stil med att man kan ju inte bli Vegan och sluta äta kött. Tänk att äta som en kossa varje dag. Usch.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
vendelay
2016-03-24 16:16
#49

Jag jobbade på en restaurang för några år sen och på lunchmenyn hade vi olika rätter, bland annat en köttgryta och en vegansk kikärtsgryta, och så frågade jag mannen som ska beställa vad han vill ha och han svarar att han vill ha grytan. Jag frågar såklart vilken gryta eftersom det finns två (och bägge stod på samma meny, precis under varandra lixom) och han svarar "vad tror du?? ska väl knappast ha några j*vla kikärtor i min gryta? Nej, GE MIG KÖTT!" typ. Herregud. 🤐

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Ominous
2016-03-24 19:36
#50

#46
Du skulle erbjudit att du kunde gå ut på vägen och plockat upp lite roadkill till hen!

I wish I could write as mysterious as a cat

moa.al
2016-03-25 12:29
#51

Min mamma envisas att vi borde ha kött på min födelsedag när släkten kommer,
"så kan alla äta något" 
…alla kan väl äta vegansk mat?

[klarabastin]
2016-03-25 14:46
#52

Ett gäng killar i min skola brukar skrika "MMM VAD GOTT MED KÖTT!" & "Veganer kommer ta över världen" Brukar oftast inte svara då jag inte vill sjunka till deras nivå. Fast undrar de om något så svarar jag. Otroligt intressant att se ur de blir förvånade och nästan rädda när jag svarar som en normal människa och inte som en kränkt femåring.

Wowy
2016-03-25 16:46
#53

#51 Det vore ju taskigt mot dig, du äter ju ej kött och då gör ju inte "alla" det. Men vegansk mat äter alla.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

vendelay
2016-03-25 17:45
#54

En sak jag tänkt på är att alla vuxna alltid har sagt "ät upp dina grönsaker" och här kommer jag som ung vuxen och säger "jag äter bara grönsaker!" och helt plötsligt är det fel och jobbigt?? De får väl lov att bestämma sig.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[klarabastin]
2016-03-26 17:29
#55

#51 Haha! "Jag är allergisk mot mat utan kött". Logiken är på topp!

Annons:
EmmaMell
2016-03-26 21:39
#56

#54 hahaha men precis!! Klockrent 😃

IngaTrnqvist
2016-03-26 22:46
#57

#54 Haha, så sant!

En annan sak, satt och diskuterade med en annan "vegan" och en blandkostare idag, varpå den andra "veganen" säger att "Nä men jag dör ju inte om jag skulle äta kött någon gång då och då" (menar på att det inte är fel att fuska ibland). Kanske inte du, men det är någon annan som dör istället.. 🤦‍♂️

moa.al
2016-03-26 23:24
#58

#55 & #53  Har också släktingar som vägrar köpa vegansk mat till mig (+syster och min brors fästmö) och förväntar sig att vi ska ta med oss själva (när vi blir bjudna till middag hos dem). Om de inte vill äta vegansk mat på min födelsedag kan de ju bara "ta med kött om du vill äta det"

Liv03
2016-03-27 08:43
#59

Nu i påsk så har jag nästan inte fått någonting veganskt att äta så jag åt en massa sallad och lite lax och ägg (det var min pappa som lastade på och tvingade mig att äta laxen). "Vad bra att du endå äter fisk!! Det är jättebra för dig som fortfarande växer och det finns jättemycket bra vitaminer" "Du borde inte sluta helt med kött nu, du är fortfarande ett barn!! Du kan ju äta kött typ en gång i veckan" När jag äter en kaka som det finns ägg i. "Du vet att det är ägg i va?? Så du är inte Vegan längre, gud vad skönt, då slipper vi köpa specialmat till dig (som om de någonsin har gjort det)" Min lillebror ska ju alltid retas och vara jobbig… "Varför vill du inte äta lamm?? Kött är gott!! Tänk på de gulliga fåren som skuttar på ängen"

Wowy
2016-03-27 09:36
#60

#59 Även om din familj inte håller med dig måste de RESPEKTERA ditt val! Jag lider med dig. Jag har inte varit i samma situation som du, inte alls, men hemma blev det bråk när jag inte längre ville använda ull. När jag slutade konsumera mjölkprodukter sa pappa att korna är med på att vi tar deras mjölk. Och jag blev så förbannad och tänkte "om du bara visste…". Det är inte alls OK att din familj inte låter dig vara Vegan. Fråga din familj varför de äter kött. Tappa inte humöret (även om det är svårt) och var seriös när du lägger fram dina argument. Bemöt dem på ett vuxet sätt och förklara varför du vill vara Vegan. De kommer kanske inte förstå, de kommer kanske inte vilja förstå, jag känner dem inte så jag vet inte. Men kämpa på! Jag tänker på dig och önskar dig all lycka. Hur du ska bemöta din lillebror: Bli inte arg, för det är det han vill. Antingen ignorera eller komma på motsvar. Då kommer han att sluta så småningom. Jag förstår om du känner dig ledsen och panikslagen över att ingen i din familj förstår dig. Men vi veganvänner här på sajten finns här för dig. Styrkekramar!

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Liv03
2016-03-28 09:03
#61

#54 håller med dig totalt!! När man var liten och hatade grönsaker: -Ät upp grönsakerna!! Det är jätteviktigt med grönsaker, du kan ju DÖ av näringsbrist!! I grönsaker finns en massa vitaminer som man inte kan få i kött, man kan till och med leva på BARA grönsaker!!!!! Några år efter när man vill bli vegan: Men hallå, hur ska du få näring och protein!?!? Du kan ju DÖ av näringsbrist!! För några år sedan läste jag en artikel om en Vegan som hade näringsbrist som åkte in på sjukhus!! #60 tack!! Problemet är att de har sett filmerna och de vet hur det är, men de äter fortfarande kött. "Om alla slutar äta kött så kommer man släppa ut djuren i naturen, de kan inte leva i naturen, de är inte till för det". De vet att det är fel att äta kött, de har sett allt, men på något sätt så tror de att allt bara är några enstaka ställen. Nu vill de visa mig min pappas kompis gård. Jag hoppas att de INTE tror att det kommer förändra mig. Jag har ju fortfarande sett filmerna på djurfabriken. Min familj tycker att det är extremt att vara vegan…

Jaguar_
2016-03-28 15:13
#62

#51 Fast man kan inte tvinga folk som valt sitt att äta veganskt bara för du valt det. Det är samma sak som att tvinga dig äta kött. Då är man lika dålig som de som gör sådant.

Förslagen jag har är följande:

1. Inbjudningskort med svar tillbaka innan festen. Där kryssar man i vad man vill äta. Detta tycker jag är bästa och mest respektvisande sättet.

2. Göra ett tema Vegan på din fest. Alla få testa veganmat på pinne och till mat. De som inte vill testa ens, kommer troligt inte, men de som är öppna att testa kommer.

3. Alla ta med den maten de vill och grilla eller liknande.

Detta är respekt för alla. Respekt får man inte genom att bara kräva respekt från andra men inte ge någon respekt själv till andra.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
vendelay
2016-03-28 16:18
#63

#62 Jag håller inte med. Alla kan äta veganskt - alla kan/vill inte äta kött. Samma om vi säger att jag är glutenintolerant, så skulle min festmat vara glutenfri och mina gäster skulle få likadan mat. Om jag var allergisk mot morötter skulle jag inte servera morötter på min fest. Alla äter ju veganskt i en viss utsträckning (grönsaker, frukter, många bröd osv) men alla äter inte kött.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Jaguar_
2016-03-28 16:39
#64

#63 Ja men det är ju en 'allergi'. Inte ett val du gjort. Precis som jag som inte tål laktos. Om jag kommer hem till någon och de gör mat på vispgrädde ej laktosfri så kan ju inte jag äta det. Då blir jag ju jättedålig med kramper och sånt.

Vegan/de som blandar är ett val inte en allergi som är farligt för dig själv. Vilket gör att här respekterar man vad andra äter och ha valt att äta i sitt liv. Man kör inte över dom för att man själv anser man har rätten till det eller bara tycker att såhär ska de vara. Då kan man inte förvänta sig att få någon respekt eller positivt tillbaka. Det är ett stort problem när man ser på det som du gör och säkert många andra. Och där är också ett kvarliggande problem som stannar kvar och rättas aldrig till för ingen av sidorna släpper på vad de tycker är deras rätt. Därav la jag mitt inlägg som faktisk visar respekt för båda parter. Det är inte fråga om vad man kan äta. Ni kan med äta kött. Ni dör inte av det. De kan äta grönsaker de dör inte av det. Men frågan är inte om detta.

Om jag hade fest och visste att 3 av 15 som kommer är veganer skulle jag anpassa min meny så att alla ha något som de vill äta och de som inte är veganer kan även testa den veganska delen om de vill.

Köra över folk = noll respekt för andra människor = Noll respekt tillbaka och bara negativa tankar.

Detta är en fråga som går att kompromissa om och det skulle fungera. Men jag är ju sådan att jag visar respekt för alla. Alla är tydligen inte sådan som man kan se i denna tråden på alla inlägg om vad veganer får utstå. Och det är synd, men var inte lika dåliga som de människorna.

Att välja en av mina alternativ kan även de leda till positiva reaktioner och frågor om veganism. Om någon säger något korkat om veganism så kan man gå till försvar och säga att man har respekterat allas matvanor på denna festen och inte bara sin egen matvana och därav har de inget att komma med.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Carmarino
2016-03-28 16:47
#65

#63 Alla kan inte äta veganskt. Själv är jag överkänslig mot ett stort antal grönsaker, rotfrukter och kryddor, och blir jättesjuk om jag äter det. (Det tar 4-5 dagar för mig att komma på benen igen.) Så hade jag blivit bjuden på vegansk middag hade jag varit mycket noga med att förhöra mig om vad som ingick i middagen.

Är bl.a. höggradigt känslig mot paprika, som ingår i de flesta veganska rätter verkar det som. Det räcker att det har legat en skiva paprika på en ostmacka för att jag ska bli dålig om jag äter mackan (alltså efter att paprikan tagits bort). Purjolök är också en vanlig vegansk ingrediens, men även den blir jag jättesjuk av.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

vendelay
2016-03-28 16:47
#66

#64 Jag förstår din tanke, men vem respekterar djuren? "Det är inte fråga om vad man kan äta. Ni kan med äta kött. Ni dör inte av det. De kan äta grönsaker de dör inte av det." Köttet dör ju faktiskt någon av. Borde inte det respekteras? (Sorry om jag verkar trög, jag är jättetrött och försöker förstå hur du tänker)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Jaguar_
2016-03-28 17:13
#67

#66 Ja du, jag är väl mer sådana att jag tänker lite för allt när det gäller ämnet. Jag hatar trampa på tårna på någon som valt de dom valt för de kan bli så negativa skällsord. Kan bara bli besvärligt om de inte ser som jag ser eller respekterar de jag tänker. Vad jag menar är historia att människan började jaga djur. Förr var det ok tycker jag. Djur levde vilda och hade sina liv precis som människor levde med naturen. Som de djur där ute lever var det. Idag är det uppfödning. Djur hålls som föda istället för att springa fria.  Dock idag finns möjligheter. Otroliga möjligheter av val. Alla kan välja vad de vill ha som föda. Det finns soya produkter och de finns det vi alltid jagat förr och typ alltid ätit. Det finns även de som håller djur, men djuren har det nästan som om de vore fria. De som finns i butiken är massproduktion. Där är ett val. Vilket stödjer man? Vilket köper man? Kan man påverka någon som valt att äta kött att istället köpa mer vettigt i matväg? Så som inte massproduktion.

Personligen får inte jag äta soya och champinjoner på grund av att min IBS inte tål dessa och det är vad alla produkter är gjorda av som är för veganer. Inte alla kanske men de mesta. Detta är ju en sjukdom och jag undviker dessa råvaror. Det finns andra med som lider av sjukdomar som gör att vissa ämnen är livsviktiga som kommer från kött. Jag kan inte allt det där så jag kommer inte gå in på det mer. Jag kan min sjukdom.

MEN tråden är om valet inte om sjukdomen. Det är fortfarande naturligt för många att äta kött som vi gjort väldigt länge. Det kan även vara så att de äter detta av slentrian.  Och vissa har valt att bara äta grönsaker. Vissa äter säkerligen något annat istället någon annanstans  i världen. Men vad man än har valt att äta så ska de respekteras för du kan inte kontrollera någon annans liv och säga jag har rätt ni har fel. Där ser man ju bara vad de kommer komma utav detta. Eller? När jag tänker att någon skulle tvinga mig äta något bara för att dom har bestämt det skulle jag sparka bakut. Direkt utan att tveka. Jag vill inte bli tvingad. Däremot är jag öppen för de som inte försöker tvinga mig. Det är kul när man kan prata utan att det finns tvång i det hela eller negativ stämning för att jag säger t ex jag gillar kyckling. Precis så skulle ju en Vegan känna om ni sa jag äter mest mango istället för kött. Ah spännande. Recept? Ja. Allt beror ju liksom på hur man lägger fram det och i vilken ton. Där finns möjligheter att prata om rättigheter och nytt tänkande.

Dock tvång och höra 'Det jag gör/tycker är det rätta och du har så fel så nu ska du äta det jag äter'-…….nej du. Det fungerar aldrig. Och jag tror att vad du än valt som föda för dig och få höra detta att nu ska du äta kött som jag äter annars får du svälta så skulle inte du reagera positivt heller.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

oddahviing
2016-03-28 19:26
#68

#67 Jag äter aldrig soja. Åh du Jaguar_… jag resonerade som du en gång i tiden och jag hade alla möjliga bekymmer med maten och jag trodde jag åt så optimalt men vad hände sen? Jag blev Vegan (wholefood med frukt som stapel) eftersom att jag inte orkade hålla på längre och  vad jag än åt fick jag problem! Jag som tänkt på candida, IBS, SIBO, syraunderskott, intoleranser, allergier etc etc. varenda dag och rullat hela natten i sängen av kramper kunde plötsligt leva ett normalt liv =) Jag körde dock snäll mat till en början utan baljväxter etc, men nu kan jag äta det också! Allt är inte vad det verkar vara…

'-Headlights on the highway-'

Jaguar_
2016-03-28 19:50
#69

#68 ufff vad jobbigt de låter 😐 Jag få se hur de blir för mig sen i matväg. E i kö att operera bort min struma. Har extremt känsligt blodsocker och mage plus ibs. Just nu måste jag göra som doktorn säger så jag inte rasar i vikt. Men jag tar gärna tips 😃 bara de inte e soja…lökarter…champinjoner…järn…å massa annat e de bra *asg*

Jag respekterar allas val av matväg. Men om någon kommer och äter enbart bananer och vatten och försöker tvinga mig till de så är det fett nej 😛 gillar bananer och isvatten dock tss

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
Jaguar_
2016-03-28 21:04
#70

#65 Tråkigt att ha de som du har det. Lider med dig! Känner en som var super allergisk och han gjorde elchocker eller något sånt för att få bort allergierna.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

oddahviing
2016-03-29 13:44
#71

#69 Det kan hända att man börja tåla saker man inte tålt innan när du ändrar om dieten. Lök, vitlök, havre, spiskummin och kikärtor var bland det värsta för mig. Speciellt havre då jag fick väldiga gasproblem, men det får jag inte längre. Jag känner dock att det inte är helt optimalt för min kropp, men jag kan äta det utan ångest. Samma med kikärtor, det går ok, men undviker helst. Men lök är jag glad att det funkar jätte bra, och jag tror det är för att jag ätit grönlök ett tag i små mängder och sedan ätit vanlig lök i små mängder så kroppen vant sig långsamt.

När jag började veganskt så åt jag väldigt mycket hirs (som couscous men snällare för magen och godare) som stapel + alla slags grönsaker jag tålde. Sen gjorde jag glutenfritt bröd/muffins med glutenfri mjöler - det finns mycket o välja på, majs som bas, teff, hirs, bovete… man får ta det man tål. Våfflor och pannkakor var väldigt enkelt det med, sen är ju alla sylter välkomna också. linfrö eller no-egg pulver är bra för att binda samman när det inte finns något gluten. Finns så många recept på nätet. Men man behöver inte gå all out och äta allting - jag experimenterade och använde mig mest av herbamare örtsalt + grönsaker och kryddor för att smaksätta väldigt enkla grejor under en lång period innan jag vågade mig på att prova på nya grejor. Jag använde lite olivolja, kokosolja eller veggosmör. Sen åt jag ju lite frukt som kiwi och banan, men faktiskt inte så mycket då jag var osäker på det. Bär däremot åt jag mycket av. 

Menar bara att det finns så mycket att välja av, och man får skapa sig en trygg bas som man arbetar sig ifrån. Bara för att man är Vegan så betyder det inte att man kan äta allting, men det finns fortfarande MASSOR av alternativ, och man behöver verkligen inte äta allting!! Så länge du äter en bra mängd av lite olika saker så behöver du inte oroa dig över vitaminerna. Järn behöver du inte oroa dig över heller, det finns det gott om i gröna blad eller broccoli om du tål det.  Alla vitaminer som finns i kött kan du finna i det veganska riket. Det enda man kan behöva ta extra är B12 (vare sig man är Vegan eller köttätare.)

'-Headlights on the highway-'

Carmarino
2016-03-29 16:42
#72

#70 Tack. Det är ingen allergi utan en överkänslighet, och jag har lärt mig någorlunda vad det är jag ska akta mig för, men det är lite tröttsamt att hela tiden behöva kolla och dubbelkolla ingredienser.

Oftast får jag bara lite obehagskänslor men de saker jag är extra känslig för reagerar jag ordentligt på. Det innebär 4-5 dagars illamående och jag kan inte ens dricka vatten utan att få upp det igen. Dessutom kan jag rätt som det är bli överkänslig mot sådant jag tidigare kunnat äta utan problem. Märker det tyvärr inte förrän det är för sent.

Det är inte heller någon direkt logisk överkänslighet, för paprika och purjolök är bland de saker jag reagerar mest på, men jag kan äta chili och vårlök/knipplök utan problem. Gul lök och vitlök är det lite si och så med, men jag blir inte jättesjuk av dem.

Får oftast höra "men kan du inte bara pilla bort det du inte tål", men så enkelt är det inte. Ibland reagerar jag t.o.m. på lukten av paprika. Tack och lov blir jag dock inte sjuk av den, men jag märker på rätt långt håll om någon har rå paprika i matlådan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lustgas
2016-03-30 09:47
#73

Min låtsasmamma undrade i helgen vad som skulle hända med alla djur om vi inte åt dem, typ om de skulle överbefolka världen. Det kom som en nyhet för henne att de uppfödda djuren inte har sex med varandra, utan att befruktningen sker genom insemination. Nu var det sådant som jag själv inte alltid haft koll på, så jag förstår hennes undran; Det gör mig mest ledsen att det råder så mycket okunskap kring djurhållningen.

Jaguar_
2016-03-30 11:06
#74

#73 Jag förstår inte varför man inseminerar… Varför kan man inte göra det normalt för djuren? Vad är ursäkten för detta? Vad har de för försvar? Lathet? Ska gå snabbt? Jag har inte höga tankar kring människor kan jag säga.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Wowy
2016-03-30 11:33
#75

#74 I djurindustrin ligger fokus, liksom med så mycket annat, på att tjäna pengar.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Effie
2016-04-01 09:39
#76

#73 Vad skulle hända med alla djuren som föds upp till mat, om vi helt slutade äta kött? De skulle inte finnas, förstås.

Och varför man inseminerar? För att det förenklar, förstås. Ett litet provrör I stället för en tuff tjur…samma tjur kan befrukta massor med kor I stället för en I taget. Nej, det är klart att det inte är djurens perspektiv.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
TatsuOni
2016-04-02 12:46
#77

Jag sysslar själv inte med inseminering eller anser att dagens industriella djurhållning på något sätt är okej, men har en inblick i hur det fungerar både inom kött, mjölk och tävlingsindustrin. Därför kommer även hästar in i min förklaring.

Anledningarna till att man inseminerar är flera. Dels aveln. T ex så vill man ha fram kor som mjölkar enorma mängder mjölk. Då väljer man en tjur som är känd för att få döttrar som producerar mycket mjölk och denna kan finnas långt, långt borta. Då är det betydligt enklare och billigare att inseminera än att skeppa iväg kossan tvärs över landet.

En annan anledning är att man på så sätt kan producera fler avkommor och på så sätt tjäna mer pengar. T ex inom hästvärlden så kan det kosta en hel del att köpa sperma från en "fin" hingst". Om betäckningen sker på naturlig väg så blir det förhoppningsvis en avkomma utav en betäckning (en dos sperma). Om man istället tar den här sperman och delar upp på flera doser för insemination så kan man tjäna mer pengar genom att sälja fler doser.

"Naturlig betäckning" är inte heller alltid så naturlig idag. Om du släpper ut djuren på bete så att de kan sköta det själva så brukar det oftast gå bra. Honan väljer oftast själv när hon vill bli betäckt. Idag gör man dock ofta inte så. Dels t ex inom mjölkindustrin så blir det besvärligt att ta in och mjölka om det går en tjur i hagen. Därav insemination.

Inom t ex hästvärlden så är det ofta ston/hingstar som fortfarande tävlar och man vill därför inte släppa ut dem på bete och gå miste om prispengar eller riskera att de skadar sig i hagen/inte kommer överens med övriga ston på betet. Så det man istället gör är att bestämma när stoet ska bli betäckt och håller fast både hingst och sto i grimma och grimskaft. Risken finns då att stoet inte alls vill bli betäckt vid just det tillfället och därför sparkar hingsten/skötarna. Man vill ju inte avliva sitt värdefulla avelsdjur p.g.a ett brutet ben. Så vad man då oftast gör är att fixera stoets ben med diverse anordningar så att hingsten kan "göra sitt" utan att stoet får säga ifrån. Detta är riskfullt och besvärligt både för djur och människor.

Detta är alltså några utav anledningarna till att man inseminerar. Ett tillägg är att det är vanligare att nötdjur som ska bli kött får sköta det själva än mjölkkor då dessa inte fyller ett ekonomiskt syfte före slakt och därför kan bli rent av billigare om de får "sköta sig själva" på ett bete.

Om någon har något att tillägga/ändra så är ni välkomna att göra detta. Kom ihåg att jag inte förespråkar det här utan endast försöker ge en inblick i varför industrin ser ut som den gör.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

lilssgu
2016-04-02 14:54
#78

Förra året blev en vän Lakto-ovo-vegetarian (tyvärr inte vegan 😕), hon äter inte lunch i skolan, även fast det finns både vegetarianskt och veganskt alternativ, utan dricker bara ett glas vatten. Då vi fick reda på att hon blivit Vegetarian började alla prata om vegetarianism och blev nyfikna . Vi hade biologi och en kille i klassen frågade läraren om hon äter vegetariskt. Läraren svarade att hon "Försöker äta mer grönt faktiskt, men p.g.a. dottern (som är fyra år) äter vi kött för att hon skall få i sig all protein".

Ennan wtf som jag råkade ut för var för några dagar sedan. Jag satt mellan en Lakto-ovo-vegetarian (som jag nämnde nyss) och en omnivor i matsalen. Omnivoren har under den senaste tiden i skolan ätit endast sallad (inte ens en ordentlig mängd 😕) och knäckebröd. Vi började tala om mat och omnivoren sade att hon skulle vilja bli Vegan. När jag frågade henne varför hon inte var det svarade hon "Mina föräldrar låter mig inte". Men där satt hon framför mig med en tallrik pasta och KÖTTFÄRSSÅS?! (hon kan ju ändå åtminstone äta veganskt i skolan) För att göra allting värre drack hon dessutom mjölk då vi pratade. Jag visste seriöst inte vad jag skulle svara.

(Ny användare här 😃 Har ätit veganskt ett tag nu men funderar på att börja raw)

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

Katniss
2016-04-02 16:46
#79

#78 På många skolor behöver man en lapp med tillåtelse från föräldrarna att äta vegetariskt/ veganskt

R.I.P. Anton 💔

Wowy
2016-04-02 16:51
#80

#78 #79 Om hon som #79 säger inte kan äta veganskt/vegetariskt i skolan för att man behöver tillstånd, varför dricker hon i sådana fall mjölk om hon vill bli Vegan? Man behöver ju inget tillstånd för att dricka vatten. 🤔

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Wowy
2016-04-02 16:55
#81

Idag frågade jag min mamma (pescetarian) om hon tror att hon kommer bli Vegan någon gång. Hon sa att hon gillar ost för mycket, och att hon är kompis med korna. Jag trodde att jag skulle sprängas av ilska. Kompis med korna? Jag älskar min mamma, och jag vet att hon bara menar väl, men jag önskar att hon visste hur det går till för att hon ska få sin mjölk.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Katniss
2016-04-02 17:04
#82

#80 Inte vet väl jag 🙃

R.I.P. Anton 💔

[klarabastin]
2016-04-02 17:08
#83

#78 Känner igen mig så mycket! Vart med om en liknande grej förra året! Jag och en vän (jag är hel-vegan och hen är Vegan i skolan och lakto-ovo hemma). Det finns många lakto-ovo / pescetarianer i vår klass. En dag när vi satt i matsalen så kommer två "vegetarianer" med sina tallrikar med kött på???? Vi frågade varför de åt kött och de svarade "Jag är fortfarande Vegetarian, bara inte nu.)Den logiken😮

Annons:
Wowy
2016-04-02 17:12
#84

#83 Logik på hög nivå. 😂

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

vendelay
2016-04-02 17:37
#85

#83 men va????? Hur dum kan en bli?!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

lilssgu
2016-04-02 19:52
#86

#79 I vår skola behöver man inte ha tillstånd, det veganska alternativet finns bredvid köttalternativet så man får ta fritt.

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

Lustgas
2016-04-04 11:39
#87

Häromdagen var det en som frågade hur veganer klarade sig under vintern. "Vad lever man på?" Antar att vederbörande tänkte på hur vi levde för några hundra år sedan när en slaktade någon gris och levde på den under hela vintern, typ. Visst, intressant tanke, men det finns så många fel i den logiken att jag inte ens visste vart jag skulle börja.

1. Villkoren idag ser sjukt annorlunda ut än vad de gjorde då. Inte många svenskar slaktar sin egen gris/ko/etc, de köper dem i matbutiken.

2. Vi konsumerar betydligt mer köttidag än vad vi gjorde då.

Och det jag slutligen landade på var att besvara frågan "vad vi lever på":

3. Potatis, lök, kål, morötter… Hade kunnat nämna så himla mycket mer om jag dessutom tog hänsyn till dagens standarder. Nämnde också att en gris kan man klara sig på en vinter - torkar du dina egna gula ärtor så kan du klara dig flera år (förutsatt mängd och sådant).

Och vederbörande sa det dessutom som om dessa förhållanden som var då rådde idag. Var tvungen att be hen att upprepa frågan ett antal gånger för att se om jag verkligen förstått rätt. 🤔

Liv03
2016-04-07 15:40
#88

#87 haha!! Vad lever man på?? Så dålig fråga!! Som om grönsakerna skulle ta slut i affären på vintern.😂

oddahviing
2016-04-07 15:48
#89

#87 Verkar som att personen glömt att ICA existerar.

'-Headlights on the highway-'

veggie4every1
2016-04-07 17:19
#90

Jag tycker att vi har ett par wtf här på sajten den här veckan😎

"Vad bra att dina föräldrar tycker så för du kan få allvarliga problem med din hälsa om du inte äter animlalist. Man får järnbrist och har man det tar njurarna upp kadmium och det är allvarligt. Dessutom är det nästa omöjligt att få fram friska barn på en vegankost. "

Och…

 "Får en Vegan äta katt och/eller hundmat?"

🤪

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[NeferNefer]
2016-04-07 17:42
#91

Skrämmande okunskap … eller fördomar.

vendelay
2016-04-07 19:26
#92

#90 Vadå, blir inte du fruktansvärt sugen på kattmat ibland? Små bruna torrisar eller lite bitar av blandat mojs i gelé?? Är inte det sånt som veganer blir sugna på???

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Paxxie
2016-04-07 19:35
#93

Varje gång man är lite trött/sjuk: "det är nog för att du är Vegan." Köttätare blir som bekant aldrig trötta eller sjuka.

veggie4every1
2016-04-07 19:36
#94

#92 😂🤔

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
2016-04-07 20:14
#95

Jag har aldrig brytt mig om att äta hälsosamt eller så men innan (och under tiden) jag blev Vegan läste jag på om olika näringsämnen osv eftersom jag hört att "alla veganer har brist på allt!!!!" typ. Helt plötsligt är alla (speciellt äldre släktingar) väldigt oroliga för min hälsa, men ingen var det förut när jag typ bara åt makaroner och gräddsås???

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

oddahviing
2016-04-07 20:21
#96

#95 Haha känner igen mig.

'-Headlights on the highway-'

Jaguar_
2016-04-08 09:36
#97

#90 Var ju ett barn i Frankrike som inte fick i sig det hon skulle och dog på grund av okunskap hos föräldrarna som levde som veganer. Barnet dog av näringsbrist och saknade vissa viktiga ingredienser i sin kropp som vi behöver, sånt som kött ger (vet annat ger detta också) . Grovt undernärd. De fick varningar men sket i det.

http://naturalhygienesociety.org/diet-veganbaby.html

😕 Finns fler fall av detta i världen så det är inte konstigt att folk faktiskt reagerar.

Jag säger alla är inte lika dåliga på att veta vad man ska tugga i sig för att få i sig all man behöver där ute, men de finns.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
Jaguar_
2016-04-08 09:38
#98

#90 Hm yamyam med kattmat och hundmat. 🤐 Vad var det för tanke egentligen haha. Inte ens en blandare äter det där 🤪

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

oddahviing
2016-04-08 12:14
#99

#97 "A Vegan couple who solely fed mother’s milk to their baby daughter before she died because of vitamin deficiency were facing life prison sentences today. " - Dailymail

Det hade ingenting med veganism att göra, de hade ju inte ens börjat ge ungen vegansk kost.

Den hade bland annat brist på vitamin D och B12. Går man ut i solen i 20 minuter får man i sig mer D än man ätit på hela dagen, och B12 är något som köttätare också lider brist av, men mamman skulle behövt ge sig själv eller ungen extra supp. Det här är något som de allra flesta veganer tänker på, och det finns massor av veganska föräldrar som uppfostrat friska veganska barn. Kalcium hade den också brist på - kalcium finns inte i kött. Omega 3 syror - hittar man bättre i växtriket än i kött. Jod - finns inte heller i kött utan i små mängder i plantor, tillsatt i salt och sjögräs. Vitamin A - inte ens vitamin A finnes i stora mängder i kött - om något alls. Sötpotatis, grapefrukt och morötter däremot…

'-Headlights on the highway-'

vendelay
2016-04-08 13:16
#100

Det här med att veganföräldrar inte ger sina barn tillräckligt med vitaminer osv, det tycker jag bara är ett riktigt löjligt "argument" mot veganism. Ska vi prata om hur många barn som dör pga hur deras köttätande föräldrar äter? Barn som får diabetes eller hjärtproblem pga för mycket processat rött kött? Barn som lider av fetma redan innan de blivit myndiga? Kan lova att antalet köttätande föräldrar som dödar sina barn genom kosten är sjukligt mycket högre än de få veganföräldrar som gör det. Ingen får såklart ge sina barn fel kost men att påstå att barn dör pga vegankost är ju rent skitsnack.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Jaguar_
2016-04-08 19:51
#101

#99 bröstmjölk ja, men de mamman äter är det ungen får i sig vid detta tillfälle. Så om mamman äter fel så får inte barnet det den behöver. Därav blev det fel där eftersom det man äter avspeglas det som är i mjölken. Kroppen kan inte själv skapa allt om man inte äter de man ska, så att den kan lägga till detta i mjölken.

#100 Behöver inte låta så aggressiv för det. Jag bara tog upp dessa artiklar för att visa att folk läser detta och tar åt sig. Därav blir det negativt att se på veganer som inte läser på och på så sätt få inte barnet i sig det den behöver och så slutar det så sorgligt.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

vendelay
2016-04-08 20:43
#102

#101 Nej, förlåt, jag menade inte att låta sur på dig! Jag förstod att du menade det som ett exempel på varför andra säger att det är så. Jag menade absolut inte att låta sur på dig för att du länkade till det. Jag blir bara så irriterad på när folk använder det som argument. Ibland är det så svårt att uttrycka sig rätt genom bara text, kan lätt bli missförstånd när inga smileys används. Menade inget illa dock!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Jaguar_
2016-04-08 21:23
#103

#102 Haha tänkte väl det 😃 Blev en aningen orolig där. Men som du säger så sant. Man ska inte dra allt över samma gräns. Alla är inte så. De flesta hoppas jag vet och ha läst på innan de ger sig in på att bli hel veganer.

Textvägen kan förvärra saker ja. Det ha hänt mig många gånger. Man få använda massor av smilisar för att de inte ska bli eller tas fel . 😉

Att bero på vad folk säger har jag ofta hört många säga: Om man är Vegan varför gör man då "köttet" till att likna det de är emot och sedan äter glatt. Det är ju en avbildning av ett dött djur även om det inte är riktigt kött. Det undrar jag klart lite också varför man inte hittar på en annan stil till detta (så klart industrin som gör dessa produkter då). Men det är med en intressant fråga. Hur skulle ni veganer svara på detta? Har ni någonsin tänkt på just detta. Vet det är i fel tråd att kanske fråga, men det skulle vara spännande att höra ett svar då det är många som drar upp just detta som inte är veganer.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

vendelay
2016-04-08 21:36
#104

#103 Många, bland annat min sambo, älskar smaken och konsistensen av kött men vill inte stödja djurplågeri och då är veganskt "kött" ett superbra alternativ. Själv älskade jag köttbullar när jag åt kött så är glad att det finns vegbullar att äta nu. Det finns massor med mat att äta som inte försöker efterlikna kött men jag tycker att det är bra att de kommer nya köttalternativ så köttätare får slut på argument för att äta kött!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Jaguar_
2016-04-08 21:41
#105

#104 Det kan man gå med på att man tycker, men de som pratar om detta inkl jag själv tänker mer: Varför göra man detta alternativ att likna ett dött djur som man annars är emot. Förstår ju själv att det är bra att det liknar för en smidig övergång, men… Vad känner man när man steker en vegansk kyckling eller bacon? När man titta på produkten är ju den helt efterapad en riktig fågels delar osv. Man vet ju att det inte är det, men det liknar det. Jag vet inte men jag hade nog stört mig på detta om jag var Vegan. Lite som att leka att man steker en fågel som blivit slaktad. Hänger du med på vad jag menar? 🤐

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

vendelay
2016-04-08 21:50
#106

#105 Ja, jag förstår absolut vad du menar. Jag har extremt svårt för Oumph! för det smakar alldeles för mycket kött för mig. Har inget bra svar egentligen men jag tycker oavsett att det i så fall är bättre att leka "steka slaktad fågel" än att faktiskt steka en slaktad fågel. 

Men alltså, min erfarenhet är verkligen inte att de som varit veganer i 10 år brukar äta köttersättningsprodukter flera gånger i veckan. Det är snarare de som äter veg. någon gång i veckan eller de som går över till veg. mat. Innan jag jobbade med att laga mat på restaurang (innan jag blev vegan) fattade jag inte riktigt vad veganer åt, så hade jag inte jobbat med det hade jag antagligen bara ätit vegbullar och liknande. Men åtminstone alla veganer jag känner "irl" gör nästan allt från grunden och äter extremt sällan produkter som Oumph!. Men nej, jag tycker inte att det är fel att äta sånt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

oddahviing
2016-04-08 21:52
#107

#105 Egentligen så är alla maträtter inkl. kött pepprade med massor av kryddor och övriga ingredienser som får dem att smaka något helt annat än en tråkig köttbit. Jag ser inget fel med att äta "veganska köttbullar" för det smakar som något vi ätit förr, men utan allt lidande. Att ha något som apar efter en traditionell kötträtt gör det enklare för folk att byta till vegansk kost, för de kan fortsätta äta det de tycker om men bidra till en bättre värld samtidigt. Tar vi lasagne till exempel så består ju det inte endast av kött, utan av pasta tomatsås, vitsås och övriga grönsaker. Mycket enkelt att göra en vegansk version utan svårigheter. Varför kalla det något annat än vad det är? Veggo lasagne. Jag tänker inte på att jag äter fejk-kött, jag äter lasagne gjorde på soja eller svamp.

'-Headlights on the highway-'

vendelay
2016-04-08 22:20
#108

#107 Jag håller helt med dig!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Jaguar_
2016-04-08 22:48
#109

Tack för svaren! Jag håller ju klart med om att det är bättre att man har en lotsas kyckling och steker än en riktig, men som sagt…. Att bara ha en avbild av de man är emot känns konstigt än för min del. Tror inte jag kan släppa detta men har ändå ingen riktig plan på hur det skulle vara annars om det inte såg ut så. Det enda jag kan tänka är att alls kanske skulle vara runt eller lite platt. Som köttbullar och biffar typ istället för att likna ett riktigt djur. Men det är klart bara min åsikt om det hela å det känns fel att efterlikna men vara ok.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

oddahviing
2016-04-08 23:11
#110

#109 Förstår vad du menar. I början tror jag det är svårt att komma ifrån kött, och det känns lite lättare om det känns som att man äter kött för då är allt "normalt" och "safe". Jag själv har aldrig tyckt om kött och det var länge sedan jag köpte någon kött- eller kycklingavbildning. t.ex. Fejkon är inget jag tror jag skulle gilla, för jag hatade bacon och starka kryddiga kötträtter som omnivor. Det enda jag åt som omni. var köttbullar och biffar, och när jag blev Vegetarian så gjorde jag egna biffar på t.ex. majs eller linser och det smakade väldigt gott i brödet. Egentligen var jag mest ute efter brödet och ketchupen. Det var liksom det som gjorde smaken. Bra att alternativen finns som behöver det, men tror det är många veganer som okcså klarar sig utan, eller köper ibland för lite treat eller bara prova på !

'-Headlights on the highway-'

Rheen
2016-04-11 16:18
#111

"Pffft, nästan alla industridjur har det faktiskt bra ställt i dagens läge!" Ojdå, bra ställt? Känns som du tagit det med en lite för stor nypa salt. "Jag skulle kunna tänka mig att äta vegetariskt, men jag kan bara inte sluta äta kött, jag älskar det för mycket!" Jag har själv svårt att använda ordet älskar, då det känns så starkt - och att då höra någon säga att de ääälskar att proppa i sig döda djur får mig att må lite illa.

~ Rheen.

Annons:
vendelay
2016-04-15 13:47
#112

På tal om det jag skrev i #54 om att vuxna människor blir så provocerade av att en "bara äter grönsaker" ---> LÄNK

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Túrwen]
2016-04-15 18:29
#113

"Var inte oförskämd nu, man äter vad som bjuds på"

Jag är 25+ och fortfarande pratar min mamma med mig som om jag vore ett litet barn x(

Jaguar_
2016-04-15 23:21
#114

#113 hahahaha :P Det är svårt att vara bortbjuden kan ja lova. Folk blir förnärmade när man inte kan äta de dom serverar. Fast jag tänker de att om man bjuder folk på mat. Varför frågar man då inte om det är något de behöver tänka på så som allergier, andra besvärligheter med viss mat samt om man är Vegan, Vegetarian osv.

Fast jag kan ju själv säga att det är jobbigt för man vill inte gå på dom om det heller för det känns så fel när man blir bortbjuden. Men det har hänt mig flera gånger att jag inte kan äta de som serveras och så snörps det på munnen från någon i gänget. Samt min sambo har mycket problem med allergier sen han var barn och det är ofta han få sitta utan för att ingen fråga.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

vendelay
2016-04-16 00:07
#115

#114 Men fy, vad elakt! Jag har faktiskt aldrig varit med om att ingen frågat om "specialkost"/allergier när jag blivit bortbjuden oavsett om det handlat om middag med vänner eller i något större offentligt sammanhang. Jag skulle aldrig bara laga mat utan att kolla om det finns något speciellt som gästerna inte kan/vill äta. Det är ju extremt oartigt?? Nej, fy, vad elakt mot din sambo. Det är ju knappast hans fel att han är allergisk, det är ju ingenting en vill vara…

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Wowy
2016-04-16 00:13
#116

#114 #115 Jag tänkte på det här med att man säger till att man vill ha vegetarisk/vegansk kost. En gång på min mammas jobb bestämde man sig för att göra tvärtom - man skulle severa vegetariskt och så fick de som ville ha kött säga till. Vegetariskt blev alltså "normen" vid det tillfället. Det var förstås några som motsatte sig detta starkt…

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

vendelay
2016-04-16 00:20
#117

#116 Vegetariskt borde ju vara normen, det är helt galet att det inte är det.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Túrwen]
2016-04-16 07:07
#118

#114

Vi är bortbjudna förrän nästa helg och det var i kontexten av att jag skrivit till den som bjudit mig på middag; Kom ihåg att jag inte äter gluten eller animaliska produkter.. Som det blev ett väldans liv. 

"Bli inte extremist nu" är väl också ett fin qoute från den konversationen. Gluten är pga. allergin och Vegan, ja det finns fler orsaker som talar för att vara Vegan än att inte vara det.

Annons:
Jaguar_
2016-04-16 09:12
#119

#115 Ja, det tycker jag med. Det är till och med hans egna släktingar som gör så och nån om dom borde ju veta eftersom han växt upp och mött dom mycket. Han tål inget med nötter, inget fruktkött och inget från havet som inte ha med fisk att göra. Dessa grejer är ju typ i allt, men de säger alltid när det serveras en smörgåstårta 'kan du bara inte pilla bort räkorna och apelsinen?'….Hm detta händer VARJE gång. Han hade tur sist iaf då erbjöd personalen som serverade våffla (bara för att av en händelse att någon annan i lokalen hade haft samling under morgonen och ätit detta. Jag sj vågade inte säga att jag inte kunde äta de de serverade heller men jag petade i mig det jag kunde typ.

#116 Det var ju kul att de tog det till sig och gjorde detta initiativ :D

#118 Pfft säger jag här. Att man inte tål något ska ta hänsyn till och sen kan de ju faktiskt anstränga sig lite och göra en portion mat till dig som har med din diet att göra. Vad är det svåra med detta liksom? >.<

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

lilssgu
2016-04-16 13:02
#120

Hade hushållsekonomi för ett par dagar sedan, min lärare hade inte förberett något recept för mig så slängde bara i två frysta vegebiffar i ugnen. Kollade på förpackningen och det stod att biffarna kunde innehålla ägg fast de var veganska 😕 Påpekade detta åt min lärare som tyckte att det inte var någon stor grej och tyckte att jag ändå kunde äta av biffen. En kille från klassen började säga att jag var en dålig Vegan och har nu "sjunkit ned" till Vegetarian.

En kompis tyckte också (under samma lektion) att jag var hysterisk då jag vägrade röra om en maizenakräm som innehöll mjölk. "Mjölken är ju inget djur och har inte skadat någon kossa".

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

Leritza
2016-04-16 13:48
#121

#120 Står det att den kan innehålla spår av ägg (eller annant ämne) så är det för att fabrikanten använder ägg i anläggningen och då måste de skriva ut det, men själva produkten ska inte innehålla ägg. Så skulle kalla en produkt vegetarisk/vegan så länge det inte står i ingredienserna att den innehåller animaliska produkter.

Lustgas
2016-04-16 21:37
#122

#120 Det där med hysterisk brukar jag också få höra ibland när inte jag vill röra något med animaliska ingredienser i. "Du har ju inte dött av det tidigare." Mycket irriterande..

Liv03
2016-04-19 17:03
#123

Mamma: "du förstör dina enzymer i tarmarna som gör att du kan dricka mjölk!!" När jag säger att jag inte ens vill dricka mjölk, därför har jag ingen användning av de så blir hon jättearg på mig. För tänk om jag någon gång skulle bli sugen på någon glass eller något!! Det enda jag känner är att hon oroar sig i onödan, varför skulle jag helt plötsligt bli extremt sugen på glass!?!?😑 Det finns ju ändå veganska alternativ!! ---------------------------------------------------------------------------------------- Mamma: "jag har sett den där "vegan ifokus", alla är så himla extrema!! De säger att man inte kan kallas för Vegan om man har på sig ullstrumpor eller går på zoo!!" Jag: "att vara Vegan handlar ju om att inte utnyttja djur, så de har rätt, man kan inte kallas för Vegan om man har på sig ullstrumpor. Veganism handlar inte bara om mat." Mamma: "om du är Vegan så får du inte ha din hund, så du vill alltså sälja din hund!! ---------------------------------------------------------------------------------------- Jag: jag har så himla ont i benet efter att jag ramlade på idrotten. Min kompis: det är säkert för att du inte dricker mjölk!! Det är så irriterande, som om de aldrig får ont någon gång!!👿 Jag säger inte till någon längre om jag gör illa mig, då kommer folk bara tro att veganer ofta gör illa sig pga svagt skelett.

vendelay
2016-04-19 22:00
#124

#123 Usch, vad tråkigt att din mamma inte förstår dig. Klart att det finns vegansk glass och klart att du inte ska sälja din hund! Och angående mjölk, är det inte bevisat nu att komjölk inte ger starkare skelett utan snarare tvärtom?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Liv03
2016-04-20 16:02
#125

#124 jo, det är bevisat sedan länge. Innan jag blev Vegan så var jag laktosintolerant, då sa alla att laktosintollrranta har lättare att bryta benen än icke-laktosintolleranta. Fast att det var tvärtom har jag inte hört om. Men om jag tänker efter så har ju alla de som dricker vanlig mjölk i min klass brytit benet minst en gång, samtidigt som vi veganer och laktosintollrranta inte har brytit något än.🤔

Annons:
Snuffles
2016-04-26 11:52
#126

Min syster skickade en video till mig där en snubbe typ berättar vad han vill göra med veganer, alltså sexuellt och det gjorde mig sur för hon försöker hela tiden göra narr av mig för att jag är Vegan med olika bilder och så som ska "bevisa" att veganer är irriterande Tror hon är avundsjuk eller något för hon har själv pratat om att bli vegan

vendelay
2016-04-26 13:17
#127

#126 Men alltså, vad är fel på folk??? Det är ju knappast veganer som är irriterande om ickeveganer gör videos om hur de ska våldta veganer?!?! Alltså, wow, vad elakt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Jaguar_
2016-04-26 14:24
#128

Det är ju så att om människan inte känner till något är det farligt och måste utrotas. Lägg till egoismen som finns i människan över historien så kan man förstå varför det blir som det blir. Följer du inte flocken så är du utmobbad för man ska följa vad stora mängden tycker. Man skäms ju över mänskligheten…

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

bloodflowers
2016-04-29 14:10
#129

Pratade med mamma om att jag blir Vegan på söndag

"Men det är väll mjölk i pasta?"
"Jag tror inte på att vara vegan"
+ hon tror det endast finns protein i typ kött

vendelay
2016-04-29 16:25
#130

#129 "Jag tror inte på att vara vegan" 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

bloodflowers
2016-04-29 18:45
#131

Sa även till pappa idag att jag tänkte bli Vegan och han sa att det var synd om korna om man ej äter kött eller dricker mjölk för annars hade dom ej funnits…….

://

Snuffles
2016-04-29 21:59
#132

Min lärare sa att vi gör korna en tjänst genom att mjölka dem för att de får ont i juvret annars. Är det här sant? Visste inte riktigt vad jag skulle svara så sa att om vi inte tog kalvarna ifrån dem så skulle vi inte behöva mjölka dem, hoppas det var rätt haha.

Annons:
veggie4every1
2016-04-29 22:08
#133

#132 Kossan skulle ju överhuvudtaget inte få någon mjölk i sitt juver om vi inte inseminerade henne. Ingen kalv, ingen mjölk och ingen kossa som får ont i juvret.

Men det är så typiskt det här att icke-veganer vänder på det så att det verkar som att de faktiskt gör djuren en tjänst när de utnyttjar dom. Det är ett sätt att kunna fortsätta förtrycka djur med gott samvete.

#131 Din pappa känner väl också då att han gör djuren en tjänst genom att äta dom…😟

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Wowy
2016-04-30 20:29
#134

#90 Jag åt kattmat innan jag blev Vegan, så borde inte frågan vara om icke-veganer äter kattmat?😉

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

veggie4every1
2016-04-30 20:41
#135

#134 Jaha, då förstår jag varför de blir så fruktansvärt upprörda när jag talar om vegansk kattmat. Det är för att de själva äter den😂

That's some nasty shit dude…😎

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
2016-04-30 21:10
#136

På tal om (i en annan tråd) att fisk är grönsaker…

Min sambos supersöta mormor ringde och skulle bjuda honom på middag och han svarade att han var LO-vegetarian nu men att han gärna lagar mat tillsammans med henne. Det tyckte hon lät som en jätterolig idé. Hon frågade sen om jag också ville följa med och då svarade sambon att det vill hon gärna men hon är Vegan. Hon svarade att det är inga problem, hon har koll, fisk är ju veganskt eller hur? 😛😂

Tyckte det var ganska gulligt ändå, för hon menade så väl. Hon menade verkligen inget illa, hon ville så gärna göra det bra och så blev det så tokigt 😛

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Jaguar_
2016-05-01 12:20
#137

#132 Om inte kossan får en kalv så får hon ingen mjölk. Men så fort hon får en kalv är det typ kört. Eftersom en kossa idag är framavlad att ha över 50 liter i sig vid varje mjölkning så skulle inte en kossa leva så länge om inte vi hjälpte dom att bli av med mjölken. Förr innan människan kom på att avla på de som gav mest mjölk så var en kossas juver inte större än en hästs och fungerade likadant. Dock tycker jag sj att det är fel att döma en ras till döden som många vill. Då skulle jag hellre föreslå att människan rättar till sitt misstag och ger rasen en chans. Alltså avla på de som ger mins mjölk hela tiden. Vilket gör att de går tillbaka till när vi först träffade på kossan. Mycket mer mänskligt än att säga god riddens låt dom dö.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

oddahviing
2016-05-01 12:32
#138

#137 Jag har håller med dig till viss del, problemet är bara att få alla bönder att göra på detta vis, det är inkomsterna de tänker på i första hand…

'-Headlights on the highway-'

Snuffles
2016-05-01 15:20
#139

Förra helgen handlade jag med mamma på City gross, och de firade att affären funnits i 21 år eller något, så de grillade utanför och gav bort gratis till folk och det var en hel gris på en sån här grej som typ snurrar runt och grillar köttet, och mamma sa att det var hemskt att de grillade en hel gris och då sa jag ''det är väl inte värre än att grilla korv eller köttbullar'' och hon bara ''men då SER man ju inte att det är ett dött djur''.
Köttisars logik alltså 🤔

Annons:
GreenNerd
2016-05-01 15:41
#140

En av mina bästa vänner, som tyvärr är köttätare, kom med olika argument om varför han fortsätter äta kött. Han menar att om lejon och andra rovdjur äter kött utan att andra ser ner på dom för det, så borde människor kunna få äta kött ifred? Jag sa då till honom att lejonen inte har nån mataffär att välja vad dom vill i, och att det tillhör deras instinkt att jaga medan vi människor kan göra medvetna val vad gäller det vi stoppar i munnen. Han skrev såhär: In early times when they had the hunters and gatherers, before any languages were probably even made to, I'm guessing our ancestors observed animals killing other animals so they can survive, and we just adapted that idea to us for our own survival. Now, the case can be made that we could change, because we found alternative methods being more informed now-a-days.. But it is to my belief that the idea of putting your own survival over another's is just within an animalistic nature. Like I said, if others in the food chain do it, why are we being the one scrutinized for doing a variation of it?

Jaguar_
2016-05-01 17:32
#141

#138 Jo jag vet att världen styrs av pengar och det är allt en människa ser, tyvärr. Det finns en hel del grejer som kunde gjort världen bättre och miljövänligare, men oftast tas det patent på detta och göms undan för de kan de ju inte tjäna pengar på. Det kommer ångras den dan det är försent.

Ang kossorna om man skulle göra som jag skrev så betyder det även att frågan kommer tas upp. Vad gör vi när de är för många ute i skogen? Skjuter av och bränner kroppar? Skjuter av och matar de till andra djur? Allt strider mot vad man står för. Om man inte skjuter av, då äter de allt som finns och svälter och det börjar snarare likna Thailands hundar som lider på grund av deras religion. Allt detta måste räknas ut innan människorasen slutar helt att äta kött. Och det kan ta tid att försöka bygga upp en värld som fungerar rätt. Som jag ser det så kommer man såklart få minska denna och andra lantdjur i antal innan frisläpp till de vilda. Sen ta in rovdjur som är stora nog att fälla dom så vi slipper skjuta av. MEN då kommer rovdjuren öka i antal och då måste man veta hur vi ska göra med rovdjuren. Samma frågor där. Dock allt intressant tänkande kring denna nya värld och hur den skulle kunna fungera klockrent utan människans inblandning.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

cissi_1993
2016-05-01 18:38
#142

jag är själv inte Vegan men jag satt bredvid en tjej på en middag som ville släppa alla kor fria jag höll på att dö av skratt och hon tittade oförstående på mej.

hon var tydligen inte så påläst om hur kor har avlats på.

hon tyckte det var jätte hemskt när jag förklarade att dom kor som finns idag inte skulle klara ett liv utan någon som mjölkade dom och kan inte annat en att hålla med henne där.

veggie4every1
2016-05-01 18:58
#143

#142 Inga domesticerade djur kommer att släppas fria. Vi har skapat de domesticerade djuren till att vara helt beroende av oss för sin överlevnad.

De domesticerade varianterna som vi skapat endast för att utnyttja och döda bör upphöra att existera och de vilda motsvarigheterna bör finnas kvar. Arterna utrotas alltså inte (om de inte är utrotade redan).

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

cissi_1993
2016-05-01 19:08
#144

nej jag tyckte bara det var en wtf även om det inte var om att vara Vegan.

det finns många djur vi redan har utrotat och jag har svårt att se att den avel som bedrivs idag inte kommer bli mer extrem korna kommer ge mer mjölk grisar mer kött osv och det är väldigt synd. finns det ens kvar kor som skulle kunna klara sig själva?

veggie4every1
2016-05-01 19:49
#145

#144 Haha, joo, det var det ju😃Nej, det finns nog inga kor kvar som skulle klara sig själva.

Det finns andra buffeldjur dock, visenter exempelvis, som kan leva vilda🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

cissi_1993
2016-05-01 19:51
#146

tur det finns någon buffeldjur som klarar sig dock synd då kor är så fina

Annons:
oddahviing
2016-05-01 19:52
#147

#146 kommer nog dock ta många år innan alla kossor försvinner, och barnen under den tiden kommer att vara vana vid de djur som finns i den tiden 🙂

'-Headlights on the highway-'

cissi_1993
2016-05-01 19:57
#148

oja det lär ju inte hända under vår livstid eller våra barns för den delen. men de ändrar inte på att dom är fina att se på :)

veggie4every1
2016-05-01 20:11
#149

#148 Kossor är underbara, jag älskar doften av kossa och deras blöta slemmiga mule och sträva tunga…😍Jag har fått många kopussar i mina dar och det är något speciellt det. Tja, jag vet inte om det var riktiga pussar men ändå..😃

Jag vill dock inte att dessa underbara djur ska fortsätta att utnyttjas och dödas i all evighet. Det är ju inte jag och vad jag älskar som är det viktiga i det här sammanhanget, utan att djurförtrycket får ett slut.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

cissi_1993
2016-05-01 20:14
#150

sant man borde ju kunna avla tvärt om så dom skulle kunna klara sig själva men det är ju några generationer dit

vendelay
2016-05-01 20:32
#151

#149 Bra skrivet. Jag älskar kor och katter och marsvin osv men det handlar ju inte om mig. De ska inte behöva leva som de gör bara för att jag så gärna vill ha dem i mitt liv.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

FredTillSonen
2016-05-05 15:10
#152

Jag och vän till mig var till människan som har hand om specialkost på hennes skola, hon ville äta vegetarisk kost varpå människan frågar henne varför, hon säger att hon vill äta vegetariskt på grund av hur djuren behandlas varpå hon tittar på hennes skor. " så du har inga kläder gjort av läder, inga skor?? Du kan inte övergå till vegetarisk kost bara för att du tycker synd om djuret" … suck… jag var så nära att göra en stor diskussion av det hela men jag vet att människan i fråga inte skulle lyssna, så vi fick min väns papper underskrivna och gick därifrån. kände oss så o respekterade.

lilssgu
2016-05-05 18:03
#153

"Det blir för många djur om vi inte jagar dem."

"Det är ju bra att vi mjölkar korna (annars sprängs deras juver)!"

"Min kolesterol blev bättre då jag började äta mera kött." (Personen som sade detta kom inte ens på ordet kolesterol förrän jag tipsade om det, så jag är lite tveksam om hen faktiskt var säker på sin sak :/)

"Min familj ser ner på veganer."

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: